Gå til innhold

Bryllupsplanlegging. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg så dum, men jeg og samboer skal gifte oss om et år og tenkte å begynne med planleggingen nå. Vi bare aner ikke hvor vi skal starte, hva vi må tenke på osv. Ingen av oss har noensinne vært i et bryllup før🙈 og hvor mye koster sånt egentlig?

Anonymkode: 44983...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Føler meg så dum, men jeg og samboer skal gifte oss om et år og tenkte å begynne med planleggingen nå. Vi bare aner ikke hvor vi skal starte, hva vi må tenke på osv. Ingen av oss har noensinne vært i et bryllup før🙈 og hvor mye koster sånt egentlig?

Anonymkode: 44983...3f3

Det er ikke så hokus pokus egentlig, bare som å planlegge en fest 🤷 vi syntes det var overraskende lite pes mtp at mange begynner et år i forveien og styrer mye med det. 

Anbefaler å begynne med å finne ut:

-hvem dere vil be, så dere vet ca hvor mange dere blir

-hvor vil dere vies

-hvem skal være forlover

-hva slags type fest dere vil ha. 

Så er det bare å begynne å lete etter festlokale utifra hva dere ønsker, og høre om det er ledig når dere vil gifte dere. Om dere vil ordne mat/drikke selv er det lurt å sjekke litt rundt om tilgjengelig catering, men haster jo ikke veldig. 

Hva bryllup koster kommer veldig an på antall gjester og type fest. Mat og lokale er som regel det dyreste (med mindre du skal ha veldig dyr brudekjole ol)

En stor NB til slutt. Det er lett å la seg rive med og føle at "man må ha" ditt og datt. Det må man ikke. Dere bestemmer. Og det er mange som tjener fett på bryllup, det er big business, men mange tjenester og dill og dall er helt unødvendig. Så ikke la dere lure. Det er viktig at dere slapper av og har det gøy i eget bryllup, så gjør det til deres type fest. 

Husk også at det er lov å be om hjelp fra venner og familie :)

Anonymkode: ce8d1...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så hokus pokus egentlig, bare som å planlegge en fest 🤷 vi syntes det var overraskende lite pes mtp at mange begynner et år i forveien og styrer mye med det. 

Anbefaler å begynne med å finne ut:

-hvem dere vil be, så dere vet ca hvor mange dere blir

-hvor vil dere vies

-hvem skal være forlover

-hva slags type fest dere vil ha. 

Så er det bare å begynne å lete etter festlokale utifra hva dere ønsker, og høre om det er ledig når dere vil gifte dere. Om dere vil ordne mat/drikke selv er det lurt å sjekke litt rundt om tilgjengelig catering, men haster jo ikke veldig. 

Hva bryllup koster kommer veldig an på antall gjester og type fest. Mat og lokale er som regel det dyreste (med mindre du skal ha veldig dyr brudekjole ol)

En stor NB til slutt. Det er lett å la seg rive med og føle at "man må ha" ditt og datt. Det må man ikke. Dere bestemmer. Og det er mange som tjener fett på bryllup, det er big business, men mange tjenester og dill og dall er helt unødvendig. Så ikke la dere lure. Det er viktig at dere slapper av og har det gøy i eget bryllup, så gjør det til deres type fest. 

Husk også at det er lov å be om hjelp fra venner og familie :)

Anonymkode: ce8d1...45f

Tusen takk for svar ❤️ Det eneste vi egentlig ønsket var å være mann og kone og så kom vi på at et bryllup hadde vært fint. Etterhvert skjønte vi at det eneste vi visste fra bryllup er det vi har sett i film og det har vi jo virkelig ikke råd til hahah. Det blir nok et enkelt bryllup, men det gjenstår vel bare å se hvordan det blir til slutt :)

Anonymkode: de518...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Føler meg så dum, men jeg og samboer skal gifte oss om et år og tenkte å begynne med planleggingen nå. Vi bare aner ikke hvor vi skal starte, hva vi må tenke på osv. Ingen av oss har noensinne vært i et bryllup før🙈 og hvor mye koster sånt egentlig?

Anonymkode: 44983...3f3

Hva med å tenke på det som et vanlig prosjekt?

Begynne med budsjettet?

Velg f.eks et farge tema?

under der kan lokale, maten, drikken, og dekorering ligge.

Velge klær

Invitasjoner

Kurere gjestelisten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, O.G. said:

Hva med å tenke på det som et vanlig prosjekt?

Begynne med budsjettet?

Velg f.eks et farge tema?

under der kan lokale, maten, drikken, og dekorering ligge.

Velge klær

Invitasjoner

Kurere gjestelisten

 

 

Det er her det rakner litt for meg, når man følger sånne "oppskrifter" på bryllup. Man trenger da ikke tenke ut noe fargetema? Man blir jo bare mer stressa av at liksom alt mulig sånt er forventa. 

 

Anonymkode: ce8d1...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er her det rakner litt for meg, når man følger sånne "oppskrifter" på bryllup. Man trenger da ikke tenke ut noe fargetema? Man blir jo bare mer stressa av at liksom alt mulig sånt er forventa. 

 

Anonymkode: ce8d1...45f

Ok, men da krysser bort det og så tar du med bare det du vil ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er her det rakner litt for meg, når man følger sånne "oppskrifter" på bryllup. Man trenger da ikke tenke ut noe fargetema? Man blir jo bare mer stressa av at liksom alt mulig sånt er forventa. 

 

Anonymkode: ce8d1...45f

Skjønner det kan virke litt unødvendig- mem om du først har en slags fargekode, evt en type stil (klassisk, rustikk, beach party og what not 😆), gjør det mange ting lettere videre i prosessen når du feks skal velge blomster og pynt,  servietter etc etc. Men det er ikke et must overhodet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anim92 skrev:

Skjønner det kan virke litt unødvendig- mem om du først har en slags fargekode, evt en type stil (klassisk, rustikk, beach party og what not 😆), gjør det mange ting lettere videre i prosessen når du feks skal velge blomster og pynt,  servietter etc etc. Men det er ikke et must overhodet! 

Man kan jo legge inn hva man vil i et sånt prosjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du aller først kan starte med å finne ut hvor mange mennesker du vil invitere. Hvem må du invitere, hvem kan du luke vekk. Da får du en viss oversikt over hvor mange gjester dere skal ha.

Deretter kan du begynne med å sette opp budsjett, så du får satt i gang planleggingen. Bruk feks dnb sin budsjettmal for bryllup. Når du har et ca. antall på gjester er det litt enklere å finne ut ca. hva ting vil koste dere. Når du fyller ut budsjett blir du også litt tvunget til å ta stilling til ulike typer lokaler (idrettslagstue til 1,5k vs en fin gård til 20k feks) og mat. 

For å få litt fart på motivasjonen kan det jo hende du skal opprette en pinterest-tavle og drømme deg vekk i kjoler, frisyrer, ringer og lignende. Det er lurt å browse litt brudekjoler på finn og avtale prøvetime i en kjolesalong snart. De kan hjelpe deg med å finne "the dress". Du trenger ikke vite 100% hva du vil ha, bare fortell dem at de skal hjelpe deg. De er eksperter. 

Finn ut om dere vil ha kirkelig eller borgelig og få tak i vigsler. 

Såå er du ganske godt på vei! Sjekk ut wedding timeline på pinterest for god guide :) Lykke til!

Anonymkode: fe492...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss neste sommer. 

Det første vi bestemte oss for var om vi ønsket borgelig vielse eller i kirken for så og booke kirke + bestemme budsjett. 

Så lagde vi en ca. gjesteliste sånn at vi kunne begynne å lete etter lokale og booke dette. 

Hvis dere velger et lokale hvor mat, drikke +++ er inkludert i prisen er mye allerede gjort. Vi har valgt et lokale hvor vi må ordne catering og alkoholservering selv. Da blir det automatisk mer planlegging for oss men det blir også billigere på den måten. Derfor bør dere ha snakket om budsjett før dere bestemmer dette. 

De neste tingene vi kommer til å se på etter sommeren er catering, begynne å kjøpe inn alkohol, begynne å se på kjole/dress. tenke på destinasjon for bryllupsreise. 

Ønsker dere en profesjonell fotograf bør dette også bookes tidlig avhengig av hvor dere bor. 

 

Anonymkode: 7e2ae...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet meg frem til en sjekkliste som så solid ut. Hev den over i excel, gjorde tilpasninger, la inn tidsfrister. 

Selv om jeg hadde et relativt lite bryllup var det en super måte å ha kontroll på. 

Anonymkode: 69e4d...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...