AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Når pandemien er over og det er tid for å se hvem som gjorde det best samlet sett holder jeg en knapp på Sverige som vinner. Først må man telle antall døde. Så sammenligner man med antall døde i et normal-år. Tallet man får da er "korona-døde". Her tror jeg Sverige vil ligge noe over Norge justert i forhold til befolkningstall, men ikke skyhøyt. Så er det den økonomiske biten. Her vil Sverige vinne soleklart. Ingen diskusjon. Så er det helsetap i befolkingen fordi covid-19 har fortrengt vanlige helsetjenester. Også her tror jeg Sverige vinne vinne overlegent. De har god kapasitet og har beregnet Covid-pasienter på en mye mer realisitisk måte, slik at helsetjenester på andre områder har gått som normalt. Norge har ett bekreftet dødsfall fordi korona-tiltak måtte prioriteres. Men mørketallene er nok skyhøye. https://www.nrk.no/osloogviken/leger-bekymret-for-at-pasienter-med-akuttsykdom-venter-med-a-ta-kontakt-pa-grunn-av-koronavirus-1.14958563 Totalt sett vinner Sverige. Uten tvil. Hadde det ikke vært for at jeg trives glugg i hjel med hjemmekontor, så hadde jeg valgt Svergies fremgangsmåte. Anonymkode: aedce...0ec 16
Nerine_ Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Har ikke fått med meg dette dødsfallet knyttet til omprioriteringer i helsevesenet, men det er uansett fryktelig trist for alle det gjelder. Sveriges strategi avhenger jo av at man faktisk blir immun, noe man ikke vet enda. 3
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Enig i det. Sveriges strategi er den beste. Sverige vil også komme best ut hvis man ikke blir immun. Fordi viruset kommer uansett til å spre seg til alle før en eventuell vaksine kommer når vi og andre land åpner opp igjen. Det kommet også stadig nedskrivninger av hvor farlig viruset er. 9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 Selv om Sverige skulle komme best ut av det økonomisk, så vil ikke Sverige være et eksempel til etterfølgelse. Det er prekær mangel på smittevernsutstyr og de har sagt at pleiere ikke trenger maske blant annet. De har testet få og har null kontroll over smitten i landet. Jeg tror det kommer til å bli et uverdig kaos i Sverige. Det er derfor de nå setter inn politistyrker utenfor sykehusene, slik at de kan slå ned på opprør. Står jo også i enkelte medier at de over 80 år allerede blir prioritert bort og tilbyr kun morfin. Anonymkode: 882f4...fbf 13
Nerine_ Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om Sverige skulle komme best ut av det økonomisk, så vil ikke Sverige være et eksempel til etterfølgelse. Det er prekær mangel på smittevernsutstyr og de har sagt at pleiere ikke trenger maske blant annet. De har testet få og har null kontroll over smitten i landet. Jeg tror det kommer til å bli et uverdig kaos i Sverige. Det er derfor de nå setter inn politistyrker utenfor sykehusene, slik at de kan slå ned på opprør. Står jo også i enkelte medier at de over 80 år allerede blir prioritert bort og tilbyr kun morfin. Anonymkode: 882f4...fbf Men hva slags behandling tror du de over 80 i Norge får? Jeg vet ikke jeg altså. Men det er vanlig å ikke sette himmel og jord i bevegelse for pasienter over en viss alder, korona eller ei. Det handler om hva som er hensiktsmessig og ikke. 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 I Sverige går den nye rutinen ut på at personer over 80 år ikke har rett på respiratorbehandling, og at personer mellom 60-80 år med underliggende sykdom ikke har førsterett på respirator. Faen det er kvalmt å se Stockholmerne sitte tett i tett på cafe og kose seg mens de eldste og svakeste blir lagt for å dø. Anonymkode: 06b62...6c9 20
addict Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Sverige går den nye rutinen ut på at personer over 80 år ikke har rett på respiratorbehandling, og at personer mellom 60-80 år med underliggende sykdom ikke har førsterett på respirator. Faen det er kvalmt å se Stockholmerne sitte tett i tett på cafe og kose seg mens de eldste og svakeste blir lagt for å dø. Anonymkode: 06b62...6c9 Dette. Mine besteforeldre er 80 og 81 år gamle. Friske og raske, pusser opp, reiser på ferie, drar på hytta, fisker og lever livet. Generøse, nydelige mennesker som mest sannsynlig har 15 gode år igjen sammen med oss. De er ikke i risikogruppa utenom alder. Hadde de blitt lagt for å dø alene for at andre skal få drikke kaffe latte.. Altså fy faen 💔 28
Gjest Lawyam Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, addict skrev: Dette. Mine besteforeldre er 80 og 81 år gamle. Friske og raske, pusser opp, reiser på ferie, drar på hytta, fisker og lever livet. Generøse, nydelige mennesker som mest sannsynlig har 15 gode år igjen sammen med oss. De er ikke i risikogruppa utenom alder. Hadde de blitt lagt for å dø alene for at andre skal få drikke kaffe latte.. Altså fy faen 💔 Enig til 1000.
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Sverige går den nye rutinen ut på at personer over 80 år ikke har rett på respiratorbehandling, og at personer mellom 60-80 år med underliggende sykdom ikke har førsterett på respirator. Faen det er kvalmt å se Stockholmerne sitte tett i tett på cafe og kose seg mens de eldste og svakeste blir lagt for å dø. Anonymkode: 06b62...6c9 Verden er hardere enn mange tror. I Norge har myndighetene satt en pris/verdi per liv. Den er ca 35 millioner. Sverige har sikkert noe lignende. Da er det riktig å gjøre det slik de gjør nå. Stenger man ned samfunnet vil det sikkert koste mer enn 35 mill per reddet liv. Og husk at en 25-åring er mye mer verdt enn en 60-åring i myndighetenes planer og budsjetter. I normale tider nekter man jo unge folk veldig dyre medisiner. Hvorfor skal Coronasykdom plutselig være mer verdt enn annen sykdom? 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 Dette synes jeg er et tegn på at svenskene ikke har suksessoppskriften. https://www.nettavisen.no/nyheter/det-svenske-lakemedelsverket-tillater-bruk-av-dyremedisin-pa-mennesker/3423951791.html Og økonomien i Sverige sliter også på grunn av korona. Hva som blir det økonomiske resultatet får vi først vite når dette er over. Vi er et av de landene som er best rustet i forhold til dette. Når dette er over kan det hende vi til og med gjør nødvendige omstillinger og kommer styrket ut av dette. Anonymkode: 2031b...9f3 2
Gjest Lawyam Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 5 minutter siden, Krantz95 skrev: I normale tider nekter man jo unge folk veldig dyre medisiner. Hvorfor skal Coronasykdom plutselig være mer verdt enn annen sykdom? Det er det ingen som har sagt eller ment noen steder i verden. Getca reality check.
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg er et tegn på at svenskene ikke har suksessoppskriften. https://www.nettavisen.no/nyheter/det-svenske-lakemedelsverket-tillater-bruk-av-dyremedisin-pa-mennesker/3423951791.html Anonymkode: 2031b...9f3 Vil heller si de er løsningsorienterte. Dyremedisinen har samme virkestoff som menneskemedisinen. Altså ingen forskjell på medisinene i praksis. Men går de tomme for dyremedisinen er det et problem. 1
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, Lawyam skrev: Det er det ingen som har sagt eller ment noen steder i verden. Getca reality check. Nei, men det er det som i praksis har skjedd når Norge stengte ned. Det virker å være ingen grenser for hvor mye penger man kan bruke på Coronasyke. 1
T-Rex Skrevet 10. april 2020 #14 Skrevet 10. april 2020 Du føler ikke at det er litt tidlig å ha noen sterke meninger om dette? Covid-19 har en rekke uvanlige egenskaper, og jeg vil si at det er lurt å prøve å holde seg mest mulig på den sikre siden. Norge har dessuten økonomi til det, selv om vi må tære på sparepengene (oljefondet). 5
Gjest Lawyam Skrevet 10. april 2020 #15 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, Krantz95 skrev: Nei, men det er det som i praksis har skjedd når Norge stengte ned. Det virker å være ingen grenser for hvor mye penger man kan bruke på Coronasyke. De bruker ikke penger på coronnasyke, de bruker penger for å beskytte oss alle sånn at vi kan få behandling hvis vi skulle behøve det. For å kunne gi oss et helsetilbud og redde de liv som kan reddes, med eller uten corinna.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #16 Skrevet 10. april 2020 Her var det mye fokus på kroner og øre. Men når samfunnet lukkes og helseberedskapen er sentrert rundt korona, har dette en helsekostnad. En helsekostnad som kanskje overstiger gevinsten av de livene beredskapen redder fra korona. Ikke glem barn som bor i hjem med misbruk som ikke får gått på skolen. Psykisk syke som ikke føler at dette er rette tiden for å oppsøke helsevesenet. Eller hjerneslag-pasienten som ikke kan eller tør oppsøke sykehus. Ikke glem at økonomisk ruin for mange også får helsemessige konsekvenser. Konsekvenser som kan vare livet ut. Sverige har en fornuftig tilnærming til dette. Og selv om de kanskje vil ha noen få flere koronadødsfall enn sine naboland, vil de ha reddet mange andre med ikke-korona-sykdommer. En konsekvens at Sveriges strategi er faktisk at de også kommer bedre ut av det økonomisk. Selv om dette er mer en utilsiktet konsekvens. Totalt sett tror jeg Sverige kommer best ut av dette. Anonymkode: aedce...0ec 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #17 Skrevet 10. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Sverige går den nye rutinen ut på at personer over 80 år ikke har rett på respiratorbehandling, og at personer mellom 60-80 år med underliggende sykdom ikke har førsterett på respirator. Faen det er kvalmt å se Stockholmerne sitte tett i tett på cafe og kose seg mens de eldste og svakeste blir lagt for å dø. Anonymkode: 06b62...6c9 Menneskekroppen har en utløpsdato. Eldre mennesker dør. Punktum. Det virker som høy gjennomsnittsalder i Norge, delvis forårsaket av kunstig medisinering, gjør at enkelte tror det er helt unaturlig at eldre mennesker dør. Anonymkode: 383e0...a5f 4
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #18 Skrevet 10. april 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke glem barn som bor i hjem med misbruk som ikke får gått på skolen. Psykisk syke som ikke føler at dette er rette tiden for å oppsøke helsevesenet. Eller hjerneslag-pasienten som ikke kan eller tør oppsøke sykehus. Anonymkode: aedce...0ec Viktig dette. Jeg vil heller at mange over 80 dør enn at mange barn utsettes for vold og misbruk på grunn av nedstengning. Volden og misbruket kan føre til livslange problemer for disse barna. Fra Danmark nå: "Vold og misbrug: 15 pct. flere henvendelser fra børn. Ungdommens Røde Kors har fået 15 procent flere henvendelser fra børn, der oplever vold og misbrug i hjemmet, siden regeringen bad folk om at gå i isolation. Det oplyser Ungdommens Røde Kors i en pressemeddelelse." Endret 10. april 2020 av Krantz95 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #19 Skrevet 10. april 2020 38 minutter siden, addict skrev: Dette. Mine besteforeldre er 80 og 81 år gamle. Friske og raske, pusser opp, reiser på ferie, drar på hytta, fisker og lever livet. Generøse, nydelige mennesker som mest sannsynlig har 15 gode år igjen sammen med oss. De er ikke i risikogruppa utenom alder. Hadde de blitt lagt for å dø alene for at andre skal få drikke kaffe latte.. Altså fy faen 💔 Forventet levealder i Norge er ca. 83 Besteforeldrene dine har mest sannsynlig ikke 15 år igjen. Det er naturlig at eldre mennesker dør. Hvor nydelige og generøse de er, er irrelevant for naturen. Dette handler ikke om å kunne ta seg en latte. Dette handler om å innse realitetene i livet. Hvis du er så heldig at du passerer 80, så øker sjansene for din død betraktelig, for hver dag som går, korona eller ikke. Menneskekroppen varer ikke evig. Anonymkode: 383e0...a5f 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #20 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forventet levealder i Norge er ca. 83 Besteforeldrene dine har mest sannsynlig ikke 15 år igjen. Det er naturlig at eldre mennesker dør. Hvor nydelige og generøse de er, er irrelevant for naturen. Dette handler ikke om å kunne ta seg en latte. Dette handler om å innse realitetene i livet. Hvis du er så heldig at du passerer 80, så øker sjansene for din død betraktelig, for hver dag som går, korona eller ikke. Menneskekroppen varer ikke evig. Anonymkode: 383e0...a5f Forventet levealder, gitt at man er 81 år gammel og frisk, er selvsagt langt høyere enn 83 år, trolig over 90. Anonymkode: 77342...4bd 2
Anbefalte innlegg