Gå til innhold

Påske og slanking


Lindsay Bluth

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det i påsken? Føler det blir litt stusselig uten sjokolade, så jeg har tillatt meg det, men merker at det er fort gjort at det sklir ut med andre ting også (feks at jeg spiser mer til måltidene osv), og det har også sklidd ut med take away. Neste uke skal jeg spise mer frukt og grønt og prøve å holde rutinene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lever som vanlig. Knekte koden for en del år siden. Så lenge jeg satt likhetstrekk mellom kos og mat/snop så var det en evig sirkel av å glede seg til helg og helligdager, og presse seg gjennom hverdagen med mager og lite mat. Nå spiser jeg kun til måltider, og aldri snop. 

Så eneste forskjellen nå i påsken er at jeg naturlig spiser litt mer til frokost og middag, da man sitter lenge til bords. Men det blir enkelt kompensert ved at man har tid til å løpe en lang tur hver eneste dag. 

Anonymkode: a1a62...744

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen utskeielser i påsken. Koser meg med sunne måltider i stedet for. 

Anonymkode: 5aa97...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stappa i meg chips, godis og ekstra middag hele påsken😩

får ta meg i skinnet til uken!

Anonymkode: 4cc80...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter som før. For meg er det belønning til kroppen å gi den næringsrik mat. Den har det så mye bedre med kun animalskt. Har ikke vært på butikken på fire uker, eller hatt noen andre til å gå på butikken heller. Spiser bare av lageret mitt. Jeg har fortsatt mange kilo kjøtt og innmat igjen, og 2 brett med egg, så jeg klarer minst en måned til uten påfyll. :)

Anonymkode: 23296...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske får være påske 😊 Jul fikk være jul, julebord fikk være julebord. Har likevel gått ned 16 kilo.

 

Dette er noe jeg skal leve med, ikke noe jeg skal presse meg igjennom og føle at jeg ofrer. Har likevel sunne hovedmåltid, fordi det er det jeg er vant med nå, også spiser jeg snop eller hva det måtte være når og hvis jeg har lyst på det. 

Endret av addict
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Påske er en uke som alle andre uker i året.
 

Bare med ordet påske og som har endret seg til en markedsførings strategi rettet mot forbrukerne i form av alt mulig crap av junk pakket inn i gult og i påskeharer og eggformer for at folk skal hive innpå med akkurat samme sjokolade de selger resten av året i en større kvote over en kort periode, fordi påske av en eller annen grunn handler mer om mat enn om det å faktisk slappe av og tilbringe tid med familie og komme seg ut i frisk luft.

Samme med julen. Mat, kaker og godteri. 
 

Når mat er forbundet så hardt med «kos» at man sitter og må kaste i seg alt av mat hver eneste dag fordi dagen heter jul eller påske et eller annet er det på tide å jobbe med tankesettet. Ja, det er koselig å spise et godt måltid og unne seg litt søtt iblandt. Men det er bare mat. Det er der, tilgjengelig hele året, hele tiden.
 

Så hvorfor ikke heller spise sunt og variert og være hverdagsaktiv hele året sånn at man faktisk for det første, ikke er så avhengig av å spise masse fordi kroppen for næringen den trenger og gir en stabilt blodsukker så man ikke får ulvehunger og for det andre da faktisk kan nyte et bedre måltid og noe dessert uten å i det hele tatt måtte tenke på vekten? 
 

Her er iallefall påsken ikke noe annerledes enn resten året. Torsdag og fredag er vi ute på tur og spise normal mat. 
 

Påskaften og 1. Påskedag skal vi lage en litt bedre middag og kanskje noe litt søtt til kaffen. Men et påskeegg med smågodt, marsipan og sjokolade har jeg ikke noe behov for bare fordi det er påskeaften. Det er noe jeg la fra meg i barndommen.

Men alle dagene starter likt. En god frokost og kaffe, en solid lunsj og så er vi ute hele dagen frem til middag med ungen. Kos for meg er å tilbringe tid med familien min. Mat er påfyll for å fylle energilagrene. 
 

Så tankesettet har mye å si.

 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser litt digg på kvelden i kontrollerte mengder. Ingenting er forbudt her, det er mengden som avgjør. Måltidene er normale.

Anonymkode: 562d1...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Påske er en uke som alle andre uker i året.
 

Bare med ordet påske og som har endret seg til en markedsførings strategi rettet mot forbrukerne i form av alt mulig crap av junk pakket inn i gult og i påskeharer og eggformer for at folk skal hive innpå med akkurat samme sjokolade de selger resten av året i en større kvote over en kort periode, fordi påske av en eller annen grunn handler mer om mat enn om det å faktisk slappe av og tilbringe tid med familie og komme seg ut i frisk luft.

Samme med julen. Mat, kaker og godteri. 
 

Når mat er forbundet så hardt med «kos» at man sitter og må kaste i seg alt av mat hver eneste dag fordi dagen heter jul eller påske et eller annet er det på tide å jobbe med tankesettet. Ja, det er koselig å spise et godt måltid og unne seg litt søtt iblandt. Men det er bare mat. Det er der, tilgjengelig hele året, hele tiden.
 

Så hvorfor ikke heller spise sunt og variert og være hverdagsaktiv hele året sånn at man faktisk for det første, ikke er så avhengig av å spise masse fordi kroppen for næringen den trenger og gir en stabilt blodsukker så man ikke får ulvehunger og for det andre da faktisk kan nyte et bedre måltid og noe dessert uten å i det hele tatt måtte tenke på vekten? 
 

Her er iallefall påsken ikke noe annerledes enn resten året. Torsdag og fredag er vi ute på tur og spise normal mat. 
 

Påskaften og 1. Påskedag skal vi lage en litt bedre middag og kanskje noe litt søtt til kaffen. Men et påskeegg med smågodt, marsipan og sjokolade har jeg ikke noe behov for bare fordi det er påskeaften. Det er noe jeg la fra meg i barndommen.

Men alle dagene starter likt. En god frokost og kaffe, en solid lunsj og så er vi ute hele dagen frem til middag med ungen. Kos for meg er å tilbringe tid med familien min. Mat er påfyll for å fylle energilagrene. 
 

Så tankesettet har mye å si.

 

Dette! 😍

Føler det helt likt.

Jeg er på uke 8 uten godteri nå - og kunne ikke falt meg inn å "unne" meg nå i påska. Jeg VET at jeg sklir ut dersom jeg unner meg bare litt. Påska er ei normal uke. Jeg kommer til å sette fram litt godt lørdagen til de andre i familien, og barn skal selvfølgelig få påskeegg. Jeg klarer meg med å spise meg mett ved måltidene, og ta noen glass pepsi max. Håper jeg får til å endre dette som en livsstilsendring, og ikke bare kortvarig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
11 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Dette! 😍

Føler det helt likt.

Jeg er på uke 8 uten godteri nå - og kunne ikke falt meg inn å "unne" meg nå i påska. Jeg VET at jeg sklir ut dersom jeg unner meg bare litt. Påska er ei normal uke. Jeg kommer til å sette fram litt godt lørdagen til de andre i familien, og barn skal selvfølgelig få påskeegg. Jeg klarer meg med å spise meg mett ved måltidene, og ta noen glass pepsi max. Håper jeg får til å endre dette som en livsstilsendring, og ikke bare kortvarig.

Det klarer du😊 Det er som å slutte å røyke. Man får av og til abstinenser, men så kjemper man seg igjennom det og fortsetter. Plutselig så vil du merke mindre og mindre behov å å bruke mat og godteri som kos og du vil merke at det ikke gir deg noe glede lenger.

Føler du for å spise noe du ikke trenger så kjenn etter. Er du virkelig sulten? Eller kjeder du deg? Vil du egentlig ha dette eller finker det like godt med oppskjært frukt eller noe? 
Det hjelper faktisk å «snakke» litt med deg selv for da er det lettere å unngå impuls og kjedespising.

Og ikke tenk på «sprekker» eller «ødelagt diett» om du en dag skulle spise noe tull eller litt for mye. Man kan ikke ødelegge en sunn livsstil på én dag. Du kaller det for en Cheat Day og spiser normalt uten straff eller mindre kalorier enn du skal ha dagen etterpå.

Heier på deg

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det som er grunnen til at dietter skjelden fungerer. Eller slankekurer om du vil. For å oppnå resultater som varer, må man legge bort denne tanken om en rask kur, eller kortvarig diett. Det er varige livsstilsendringer som må til, om det skal fungere over tid. Altså endringer man må ta med seg videre, og det gjelder også for påske, jul eller andre type anledninger. Det hjelper ikke å gå på diett i ukedagene, om man trør i seg hele kaloriunderskuddet for uka i helga eller i ferien. Da må man begynne på nytt igjen, gang på gang. Men dette betyr jo ikke at man skal avstå fra alt som et godt. Kalorier inn og kalorier ut, akkurat samme for både hverdag og ferie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stapper i meg det jeg kan og orker. Starte pent med trening etter påska.

Anonymkode: 18942...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det klarer du😊 Det er som å slutte å røyke. Man får av og til abstinenser, men så kjemper man seg igjennom det og fortsetter. Plutselig så vil du merke mindre og mindre behov å å bruke mat og godteri som kos og du vil merke at det ikke gir deg noe glede lenger.

Føler du for å spise noe du ikke trenger så kjenn etter. Er du virkelig sulten? Eller kjeder du deg? Vil du egentlig ha dette eller finker det like godt med oppskjært frukt eller noe? 
Det hjelper faktisk å «snakke» litt med deg selv for da er det lettere å unngå impuls og kjedespising.

Og ikke tenk på «sprekker» eller «ødelagt diett» om du en dag skulle spise noe tull eller litt for mye. Man kan ikke ødelegge en sunn livsstil på én dag. Du kaller det for en Cheat Day og spiser normalt uten straff eller mindre kalorier enn du skal ha dagen etterpå.

Heier på deg

 Høres trist ut å ikke kunne bruke mat som kos. Hva er det da igjen å leve for?Hvis en ikke skal kunne glede seg over sjokolade og vin f.eks.?

Anonymkode: e6cda...05c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Høres trist ut å ikke kunne bruke mat som kos. Hva er det da igjen å leve for?Hvis en ikke skal kunne glede seg over sjokolade og vin f.eks.?

Anonymkode: e6cda...05c

Les igjen

 

 hvorfor ikke heller spise sunt og variert og være hverdagsaktiv hele året sånn at man faktisk for det første, ikke er så avhengig av å spise masse fordi kroppen får næringen den trenger og gir en et stabilt blodsukker så man ikke får ulvehunger og for det andre da faktisk kan nyte et bedre måltid og noe dessert uten å i det hele tatt måtte tenke på vekten? 

 

 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Høres trist ut å ikke kunne bruke mat som kos. Hva er det da igjen å leve for?Hvis en ikke skal kunne glede seg over sjokolade og vin f.eks.?

Anonymkode: e6cda...05c

Det var slik jeg trodde det var før. 

At tok du sjokoladen fra meg hadde jeg ikke kos igjen, ingenting å se frem i mot, ingenting å leve for. Nærmest at det ikke var noen vits i å sette seg foran TVen. Og hadde jeg ikke godteri til filmen var det alt jeg tenkte på. 

Men nå har jeg ikke spist sjokolade eller godis (fast) på veldig mange år. Og vet du hva som skjedde? Jeg har aldri lyst på sjokolade, jeg tenker aldri på sjokolade, setter noen en skål foran meg kan jeg ta en bit, så er jeg ferdig. Og vet du hva som også skjedde? En film er maks kos i seg selv, man forsvinner i handlingen og armkroken til mannen, og mat er ikke i tankene mine et sekund. 

Anonymkode: a1a62...744

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var slik jeg trodde det var før. 

At tok du sjokoladen fra meg hadde jeg ikke kos igjen, ingenting å se frem i mot, ingenting å leve for. Nærmest at det ikke var noen vits i å sette seg foran TVen. Og hadde jeg ikke godteri til filmen var det alt jeg tenkte på. 

Men nå har jeg ikke spist sjokolade eller godis (fast) på veldig mange år. Og vet du hva som skjedde? Jeg har aldri lyst på sjokolade, jeg tenker aldri på sjokolade, setter noen en skål foran meg kan jeg ta en bit, så er jeg ferdig. Og vet du hva som også skjedde? En film er maks kos i seg selv, man forsvinner i handlingen og armkroken til mannen, og mat er ikke i tankene mine et sekund. 

Anonymkode: a1a62...744

Det var det jeg tenkte jeg også, når jeg ga meg med røyken. Hva skulle jeg leve for nå.

Men faktisk har sorgen gått over, nå tenker jeg ikke over det. Mange år siden nå. Men det blir faktisk helt det samme. Jeg har fortsatt de samme gledene i livet selv om jeg ikke røyker lengre. Det har hele tiden vært en illusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, panzerpølsa said:

Dette er det som er grunnen til at dietter skjelden fungerer. Eller slankekurer om du vil. For å oppnå resultater som varer, må man legge bort denne tanken om en rask kur, eller kortvarig diett. Det er varige livsstilsendringer som må til, om det skal fungere over tid. Altså endringer man må ta med seg videre, og det gjelder også for påske, jul eller andre type anledninger. Det hjelper ikke å gå på diett i ukedagene, om man trør i seg hele kaloriunderskuddet for uka i helga eller i ferien. Da må man begynne på nytt igjen, gang på gang. Men dette betyr jo ikke at man skal avstå fra alt som et godt. Kalorier inn og kalorier ut, akkurat samme for både hverdag og ferie. 

Jeg har trykt i meg det jeg har lyst på av godteri og øl nå i påsken og har gått merkbart NED i fettprosent. Det er nok fordi jeg har ligget i kaloriunderskudd en stund og da går jo forbrenningen også ned. Man kan ikke holde på med å spise mindre enn man forbrenner i det uendelige, da blir man bare slapp. Det trengs en refeed av og til eller cheat day som noen kaller det. Hvorfor ikke bruke påsken til det? Så joda, det går fint å veksle mellom underskudd og overskudd av kalorier. Det er jo slik det egentlig er fra naturens side.

Anonymkode: 2c895...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at folk koser seg med det de har lyst på i kveld som det er både påskeaften og lørdag. 

Anonymkode: 7a2d2...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at folk koser seg med det de har lyst på i kveld som det er både påskeaften og lørdag. 

Anonymkode: 7a2d2...d19

Ja, la folk lure seg selv med godteri :) 

For min del: sunn taco.

Anonymkode: 8b6fe...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som vanlig, går en tur eller to hver dag. Spiser litt snop, med god samvittighet. Her i huset skal ingen slanke seg eller være hysterisk i forhold til mat og godteri, akkurat slik jeg vokste opp, og det er så godt!

Anonymkode: 2e36d...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...