Marye Skrevet 11. april 2020 #21 Skrevet 11. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ta schizofreni f.eks. den er jo klassifisert som en "alvorlig psykisk lidelse", men det som er med diagnosen schizofreni er jo at man er ikke syk hele tiden, det er kun i de dårlige periodene at man har paranoia, vrangsforestillinger, isolerer seg fra omverden og ikke klarer å stå i jobb f.eks. mens i de gode periodene så kan en med schiozfreni leve så å si helt normalt med jobb og ha et sosialt liv og da regnes man jo ikke som alvorlig psykisk syk. Anonymkode: 8754b...035 De jeg kjenner med schizofreni greier ikke stå i ordinær jobb i gode perioder heller
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #22 Skrevet 11. april 2020 Ja. Men det skyldes kapasitetsmangel i poliklinikken jeg tilhørte. Psykologen skulle slutte, og mange av pasientene hennes fikk ikke fortsette fordi de måtte prioritere nye pasienter som skulle fort inn og fort ut. Vi som ble skrevet ut (eller, rettere sagt kastet ut av behandling) hadde ubegrenset tid igjen av behandlingen. Hun fortalte at hun var oppriktig redd for flere av pasientene som ble skrevet ut, for mange var absolutt ikke klare. Jeg var en av dem. Det føltes veldig merkelig å én dag få beskjed om at du fremdeles er såpass syk at du blir holdt igjen med tvang om du ønsker å skrive deg ut, og noen uker senere bli kastet ut på grunn av kapasiteten. Og i tillegg bli kastet ut til ingenting, og beskjeden om at den sikreste måten for å motta behandling igjen senere er ved å dra til legevakta, bli akuttinnlagt og få akuttavdelingen til å rehenvise deg. Psykologen var så fra seg over å måtte skrive meg ut at hun sa jeg har fullt lov til å pynte litt på det og fremstå dårligere enn jeg er dersom jeg føler jeg trenger behandling igjen, og ga meg privatnummeret hennes som jeg kunne kontakte om det skulle bli total krise. Da vet du det ikke var innafor å skrive ut pasienten. 😅 Anonymkode: 82fa8...7b5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #23 Skrevet 11. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ta schizofreni f.eks. den er jo klassifisert som en "alvorlig psykisk lidelse", men det som er med diagnosen schizofreni er jo at man er ikke syk hele tiden, det er kun i de dårlige periodene at man har paranoia, vrangsforestillinger, isolerer seg fra omverden og ikke klarer å stå i jobb f.eks. mens i de gode periodene så kan en med schiozfreni leve så å si helt normalt med jobb og ha et sosialt liv og da regnes man jo ikke som alvorlig psykisk syk. Anonymkode: 8754b...035 Som schizofren kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er uenig. Ble syk i barnealder (9-10 år gammel), og har siden da fungert dårlig i hverdagen selv i såkalte gode perioder. Tungt medisinert eller ei, så er ikke de gode periodene spesielt gode. De er bare mindre ille. Anonymkode: 82fa8...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #24 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Men det skyldes kapasitetsmangel i poliklinikken jeg tilhørte. Psykologen skulle slutte, og mange av pasientene hennes fikk ikke fortsette fordi de måtte prioritere nye pasienter som skulle fort inn og fort ut. Vi som ble skrevet ut (eller, rettere sagt kastet ut av behandling) hadde ubegrenset tid igjen av behandlingen. Hun fortalte at hun var oppriktig redd for flere av pasientene som ble skrevet ut, for mange var absolutt ikke klare. Jeg var en av dem. Det føltes veldig merkelig å én dag få beskjed om at du fremdeles er såpass syk at du blir holdt igjen med tvang om du ønsker å skrive deg ut, og noen uker senere bli kastet ut på grunn av kapasiteten. Og i tillegg bli kastet ut til ingenting, og beskjeden om at den sikreste måten for å motta behandling igjen senere er ved å dra til legevakta, bli akuttinnlagt og få akuttavdelingen til å rehenvise deg. Psykologen var så fra seg over å måtte skrive meg ut at hun sa jeg har fullt lov til å pynte litt på det og fremstå dårligere enn jeg er dersom jeg føler jeg trenger behandling igjen, og ga meg privatnummeret hennes som jeg kunne kontakte om det skulle bli total krise. Da vet du det ikke var innafor å skrive ut pasienten. 😅 Anonymkode: 82fa8...7b5 Å lyge og å pynte på sannheten for å få plass til behandling er aldri greit, da vil det kanskje være noen andre som egentlig er sykere enn deg som ikke får hjelp bare fordi du løy om problemene dine. Anonymkode: 8754b...035 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #25 Skrevet 11. april 2020 Dere klager. Norsk psykiatri er godt. Jeg var i USA og måten de behandler folk på er ille Anonymkode: eccd0...9c3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #26 Skrevet 11. april 2020 På 10.4.2020 den 23.28, Sunnys skrev: Feilen med mange er at de tror psykiatrien skal redde de. Sitter å venter på ny time.. det er kun en person som kan redde deg og det er deg selv. vil du slutte med selvskading så må du bestemme deg og bare kutte ut. Enkelt og greit.. enkelt? Nei.. men nødvendig. En psykolog kan ikke hjelpe deg hvis du ikke hjelper deg selv Wow for en kommentar🙄 🏳️ Du vet jo ikke noe om hva folk sliter med og hvor mye de jobber med det. En skal ikke uttale seg FØR man ser en man kjenner godt gi opp og rote til alt rundt seg. Men det finnes oss som er viljesterke og ressurssterke også, som har en sunn livsstil framfor å bruke rus og alkohol osv. Som tar tak i ting og prøver å rydde opp etter beste evne og som tar initiativ og prøver å holde på gode relasjoner oppi dette. Som er svært krevende. Har selv akkurat blitt avvist av Nav og måtte slutte på skolen, funnet ut at jeg aldri hadde noen ekte venner som brydde seg genuint. Blir avvist og har ikke sjanse som partner engang. Både Nav, familie, gamle venner og menn jeg har prøvd å date, bare hakker på meg og leter etter feil for å sparke en enda lengre ned. Når jeg virkelig prøver og ingen bryr seg om mine kreative løsninger og vilje til å være mer fleksibel enn rigid. Får som sagt bare dritt og kritikk. Er så langt nede at det ikke finnes noen vei opp. Og som sagt blir jeg også ignorert av folk og straffet med silent treatment. Jeg er i hvert fall et såpass voksent menneske, at jeg sier ifra til folk hvis noe er feil eller noe er rart. Kommer aldri til å synke så lavt som de rundt meg at jeg noengang kommer til å ignorere de eller bare kutte de ut uten å prøve og akseptere. Alle fortjener en sjanse og det er helt på trynet at noen får oppføre seg helt forkastelig og få masse sjanser, mens noen av oss som prøver hardt og er pliktoppfyllende, blir satt i skyggen for noe vi ikke engang har gjort. Anonymkode: 00460...973
Sunnys Skrevet 11. april 2020 #27 Skrevet 11. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow for en kommentar🙄 🏳️ Du vet jo ikke noe om hva folk sliter med og hvor mye de jobber med det. En skal ikke uttale seg FØR man ser en man kjenner godt gi opp og rote til alt rundt seg. Men det finnes oss som er viljesterke og ressurssterke også, som har en sunn livsstil framfor å bruke rus og alkohol osv. Som tar tak i ting og prøver å rydde opp etter beste evne og som tar initiativ og prøver å holde på gode relasjoner oppi dette. Som er svært krevende. Har selv akkurat blitt avvist av Nav og måtte slutte på skolen, funnet ut at jeg aldri hadde noen ekte venner som brydde seg genuint. Blir avvist og har ikke sjanse som partner engang. Både Nav, familie, gamle venner og menn jeg har prøvd å date, bare hakker på meg og leter etter feil for å sparke en enda lengre ned. Når jeg virkelig prøver og ingen bryr seg om mine kreative løsninger og vilje til å være mer fleksibel enn rigid. Får som sagt bare dritt og kritikk. Er så langt nede at det ikke finnes noen vei opp. Og som sagt blir jeg også ignorert av folk og straffet med silent treatment. Jeg er i hvert fall et såpass voksent menneske, at jeg sier ifra til folk hvis noe er feil eller noe er rart. Kommer aldri til å synke så lavt som de rundt meg at jeg noengang kommer til å ignorere de eller bare kutte de ut uten å prøve og akseptere. Alle fortjener en sjanse og det er helt på trynet at noen får oppføre seg helt forkastelig og få masse sjanser, mens noen av oss som prøver hardt og er pliktoppfyllende, blir satt i skyggen for noe vi ikke engang har gjort. Anonymkode: 00460...973 Selvfølgelig kan en psykolog hjelpe. Men en må selv ta tak i problemene sine. De som selvskader seg år etter år og er ut og inn av sykehus vil sjelden bli bedre. Alle må ta tak i eget liv, komme ut av komfortsonen, gjøre noe med livet sitt, framfor å skylde på alle andre. ja mange har hatt en fæl barndom, opplevd mobbing eller kjipe ting.. men det er fortid!! Det er bare et minne.. folk må slutte å leve i fortiden eller i fremtiden for den saks skyld. Skal en komme videre i livet må en gi slipp på det som har vært, få landet det og begynne å se framover og forme livet sitt her og nå - og framover. det hjelper ikke sitte å kutte seg og skylde på en dårlig barndom.. en barndom som er over.. ta styring over eget liv !! 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #28 Skrevet 12. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å lyge og å pynte på sannheten for å få plass til behandling er aldri greit, da vil det kanskje være noen andre som egentlig er sykere enn deg som ikke får hjelp bare fordi du løy om problemene dine. Anonymkode: 8754b...035 Systemet kan være dritt.. så er helt enig i at det kan pyntes på om en er så syk at en trenger hjelp. Anonymkode: f328a...d9b 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #29 Skrevet 12. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Systemet kan være dritt.. så er helt enig i at det kan pyntes på om en er så syk at en trenger hjelp. Anonymkode: f328a...d9b At DU føler at du trenger hjelp er ikke det samme som at dps mener du trenger det. Hva om det sitter en annen alvorlig deprimert person uti der som faktisk tar selvmord fordi han ikke fikk plass på dps'et kun fordi DU løy om alvorlighetsgraden og problemene dine slik at du ble prioritert foran han? Har du tenkt på det at det er andre som ikke får plass fordi du lyver om problemene dine? Anonymkode: 8754b...035
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #30 Skrevet 12. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: At DU føler at du trenger hjelp er ikke det samme som at dps mener du trenger det. Hva om det sitter en annen alvorlig deprimert person uti der som faktisk tar selvmord fordi han ikke fikk plass på dps'et kun fordi DU løy om alvorlighetsgraden og problemene dine slik at du ble prioritert foran han? Har du tenkt på det at det er andre som ikke får plass fordi du lyver om problemene dine? Anonymkode: 8754b...035 Man kan faktisk få avslag fordi man er FOR syk. Det fikk jeg, og jeg scorer altså så lavt på funksjonsnivå, lidelses og synptomtrykk at jeg bør behandles på institusjon. Likevel kan jeg jo ikke være der (her) hele tiden, og i mellomtiden er jeg nødt til å ha et tilbud. Så da jeg fikk avslag ringte min behandler i akuttpsykiatrien til DPS og ordnet opp. Anonymkode: bb1d8...437
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #31 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan faktisk få avslag fordi man er FOR syk. Det fikk jeg, og jeg scorer altså så lavt på funksjonsnivå, lidelses og synptomtrykk at jeg bør behandles på institusjon. Likevel kan jeg jo ikke være der (her) hele tiden, og i mellomtiden er jeg nødt til å ha et tilbud. Så da jeg fikk avslag ringte min behandler i akuttpsykiatrien til DPS og ordnet opp. Anonymkode: bb1d8...437 Nå tror jeg du svarer på noe helt annet.. Det jeg reagerte på var det at en over her skrev at det var helt greit å lyve om problemene sine for å kunne bli prioritert til hjelp, noe jeg selvsagt ikke støtter da det går utover andre mer syke som ikke lyver. Anonymkode: 8754b...035
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #32 Skrevet 12. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tror jeg du svarer på noe helt annet.. Det jeg reagerte på var det at en over her skrev at det var helt greit å lyve om problemene sine for å kunne bli prioritert til hjelp, noe jeg selvsagt ikke støtter da det går utover andre mer syke som ikke lyver. Anonymkode: 8754b...035 Ja jeg var kanskje litt uklar. Akkurat det du sier er jeg helt enig i, men så ville jeg bare få fram at noen som får avslag er i praksis sykere enn andre som ikke får avslag. Mange ser ut til å tro at det kun er de sykeste som får plass. Det er ikke tilfellet. Anonymkode: bb1d8...437
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #33 Skrevet 12. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå tror jeg du svarer på noe helt annet.. Det jeg reagerte på var det at en over her skrev at det var helt greit å lyve om problemene sine for å kunne bli prioritert til hjelp, noe jeg selvsagt ikke støtter da det går utover andre mer syke som ikke lyver. Anonymkode: 8754b...035 Jeg skrev ikke at det var greit. Jeg skrev at psykologen som skrev meg ut mot min (og hennes) vilje, sa det var greit. Les før du skriver. Anonymkode: 82fa8...7b5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #34 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev ikke at det var greit. Jeg skrev at psykologen som skrev meg ut mot min (og hennes) vilje, sa det var greit. Les før du skriver. Anonymkode: 82fa8...7b5 Det var en annen her også som skrev at det var helt greit "å pynte på sannheten". Anonymkode: 8754b...035
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #35 Skrevet 12. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev ikke at det var greit. Jeg skrev at psykologen som skrev meg ut mot min (og hennes) vilje, sa det var greit. Les før du skriver. Anonymkode: 82fa8...7b5 Du skrev jo det Anonymkode: 87f9f...3b5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #36 Skrevet 12. april 2020 Kjenner meg ikke igjen i å skylde på alle andre for mine problemer... 🧐 Anonymkode: 808a8...8f1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #37 Skrevet 12. april 2020 På 11.4.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev: Ja, ta schizofreni f.eks. den er jo klassifisert som en "alvorlig psykisk lidelse", men det som er med diagnosen schizofreni er jo at man er ikke syk hele tiden, det er kun i de dårlige periodene at man har paranoia, vrangsforestillinger, isolerer seg fra omverden og ikke klarer å stå i jobb f.eks. mens i de gode periodene så kan en med schiozfreni leve så å si helt normalt med jobb og ha et sosialt liv og da regnes man jo ikke som alvorlig psykisk syk. Anonymkode: 8754b...035 schizofreni har vel ulike utfall avhenging av hvilke styrker og svakheter man har med seg i livet, på lik linje med annen psykisk sykdom... kjenner både en som fungerer greit og en som er fullstendig ødelagt av mange år i psykose... Anonymkode: e3cca...c83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå