AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #61 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: La meg gjette: Du tilhører de som ikke har mistet jobb? Du jobber kanskje i det offentlige og trenger ikke å bekymre deg for økonomien? Kanskje er du sågar en av de som før ØKT lønn som følge av dette også? Du har trolig ingen psykiske problemer som du plutselig ikke får hjelp for lenger, og som gjør at din psykiske helse bare forverrer seg fordi myndighetene har funnet ut at dette ikker så viktig lenger? Jeg tipper du er en av de heldige som ikke rammes veldig hardt av denne krisen, og at det å være hjemme i månedsvis ikke rammer deg spesielt hardt. Jeg registrerer din nedlatende og hoverende holdning, og det er ikke veldig vakkert. Anonymkode: d6c2f...54b Oi da. Men vet du, hvis man mener folk i risikogruppene og eldre ikke er noe å samle på, så kan du vel heller ikke påstå at de som får psykiske problemer av dette, er verdt å samle på. Eller de som knekker under dårlig økonomi. Du må jo se på disse også som annenklasses mennesker det ikke er verdt å samle på. Tror du misforstår litt, angående hvem som er i risikogrupper. Det kan være nettopp psykologen eller psykiateren som skulle ha behandlet disse psykisk syke. Det kan være kirurgen som skulle operert deg dersom du ble hardt skadet i en trafikkulykke i morgen . Å være i risikogruppene, betyr ikke at man har en dødelig sykdom, eller at man er gammel. Anonymkode: c40d3...108 4
Gjest Lawyam Skrevet 10. april 2020 #62 Skrevet 10. april 2020 Jeg tenker at det er en holdning som er farlig. Den situasjonen landet er i ferd med å føre til at folk angriper grupper som ikke overhodet har skyld i at folk ikke har jobb. Det som skjer er coronna, og regjeringen har besluttet. Bedriftseiere ber folk jobbe hjemmefra for at hele bedriften ikke sjal bli sengeliggende. Enkelte har angst og takler ikke dette så godt. Noen har syke barn. Det er ikke deres skyld at dette skjer, så slutt å peke. Du vet ikke hvorfor folk jobber hjemmefra, er hjemme, eller hvordan bedriftene har som arbridsoppgaver. Å le eller håne hjelper ikke noe mtp på å fåvjobben tilbake, skaper ikke arbeidsplasser heller.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #63 Skrevet 10. april 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Ser ut som dere henger dere opp i enkelte ord. Det står at det er et virus som kan stoppes. Ikke at jeg hvordan det skal stoppes. Men tiltakene som regjeringen setter i gang er ikke bare for moro skyld. Det er fordi de vil stoppe dette og minske skadene . Eller tar jeg feil? Nei, de eldre i min familie kommer ikke til å være der for alltid, jeg er klar over det. Men jeg vil ikke at døden skal fremskyndes fordi folk ikke bryr seg om tiltakene. Nei, jeg skal ikke stoppe viruset ved å sitte inne i 2-3 år.....Men jeg vil bidra i dugnaden og holde meg til tiltakene som blir lagt frem. Dere legger meninger på meg som jeg ikke har sagt. Det jeg reagerer på er at det er at noen har holdninger , og skriver det at de eldre ikke har lenge igjen uansett. Anonymkode: 35a0b...935 Men kjære deg, vi andre holder oss da også til tiltakene, men vi ser kanskje at dette ikke nødvendigvis er veien å gå og tillater oss å diskutere litt rundt det. Anonymkode: 469aa...61d 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #64 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kjære deg, vi andre holder oss da også til tiltakene, men vi ser kanskje at dette ikke nødvendigvis er veien å gå og tillater oss å diskutere litt rundt det. Anonymkode: 469aa...61d Igjen, det er holdningen om at de eldre har kort tid igjen uansett. Jeg sier ikke at DU ikke følger tiltakene. Jeg sier at holdningen nevnt ovenfor er skremmende. Anonymkode: 35a0b...935 1
Gjest Tutte Skrevet 10. april 2020 #65 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, Krantz95 skrev: Dette går fint. 2017/18 døde det 1400 av influensa i Norge. Sverige har ca dobbelt så mange mennesker som oss. Man kan da regne med at 2800 døde av influensa i Sverige for to år siden. Hiitil har 793 dødd i Sverige av Corona. Hvor er faren med Corona? Jeg tenker faren er tiltakene fra myndighetene. Heldigvis har de skjønt det og slipper nå opp. Det som kan bli farlig er å bagatellisere dette viruset, DET kan føre til at samfunnet stopper fullstendig opp igjen. Regjeringen har nå vedtatt å åpne forsiktig opp igjen, og da er det viktig at vi fortsatt ser alvoret og følger alle råd slik at det ikke virkelig blusser opp og fører til at alt må stenges ned etterhvert. Ikke snakk som at dette ikke er alvorlig. Vi vet alle nå at dette viruset rammer lungene hardere og er mye mer smittsomt enn influensa.
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #66 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, Tutte skrev: Det som kan bli farlig er å bagatellisere dette viruset, DET kan føre til at samfunnet stopper fullstendig opp igjen. Regjeringen har nå vedtatt å åpne forsiktig opp igjen, og da er det viktig at vi fortsatt ser alvoret og følger alle råd slik at det ikke virkelig blusser opp og fører til at alt må stenges ned etterhvert. Ikke snakk som at dette ikke er alvorlig. Vi vet alle nå at dette viruset rammer lungene hardere og er mye mer smittsomt enn influensa. Det har kommet store mørke/lysetall fra både Italia og Tyskland nå. Utrolig mange flere har allerede blitt smittet og fått antistoffer i kroppen. Dermed vil spredningen begnne å dø ut snart. Så dette går finfint, og de fleste har nå skjønt at viruset er mindre farlig enn det man trodde for 1 mnd siden. 2
Gjest Tutte Skrevet 10. april 2020 #67 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Det har kommet store mørke/lysetall fra både Italia og Tyskland nå. Utrolig mange flere har allerede blitt smittet og fått antistoffer i kroppen. Dermed vil spredningen begnne å dø ut snart. Så dette går finfint, og de fleste har nå skjønt at viruset er mindre farlig enn det man trodde for 1 mnd siden. Ja foreløpig. Du ser jo i så fall hva Italia har gått igjennom for at folk skulle bli immune. Er det slik tilstand du ønsker? Tenker at det er best at vi hører på de råd som blir gitt. Dette er det ingen som ikke er eksperter som kan uttale seg om, og spesielt ikke sitte og trekke egne konklusjoner ut fra hva man leser her og der. Det er for tidlig for selv eksperter å konkludere med noe som helst. Det er lov å se positivt på det og i mellomtiden så får vi overlate vurderingen av tiltak til de som kan det.
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #68 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, Tutte skrev: Ja foreløpig. Du ser jo i så fall hva Italia har gått igjennom for at folk skulle bli immune. Er det slik tilstand du ønsker? Tenker at det er best at vi hører på de råd som blir gitt. Dette er det ingen som ikke er eksperter som kan uttale seg om, og spesielt ikke sitte og trekke egne konklusjoner ut fra hva man leser her og der. Det er for tidlig for selv eksperter å konkludere med noe som helst. Det er lov å se positivt på det og i mellomtiden så får vi overlate vurderingen av tiltak til de som kan det. Jeg ønsker at vi gjør som Italia, men litt saktere. I tråd med FHI's brems-strategi som innebærer at alle skal bli eksponert for viruset i en hastiget som helsevesenet takler. 2
Gjest Tutte Skrevet 10. april 2020 #69 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, Krantz95 skrev: Jeg ønsker at vi gjør som Italia, men litt saktere. I tråd med FHI's brems-strategi som innebærer at alle skal bli eksponert for viruset i en hastiget som helsevesenet takler. Og jeg tror faktisk at det er den strategien de prøver å finne ut av. Og det må uansett ganske strenge tiltak til, da det hele tiden krever at de må ha kontroll over smitten. Derfor er det viktig at vi fortsatt ser på dette som alvorlig og følger alle råd. Mister de kontrollen på smittetilfeller, så må det enda strengere tiltak til igjen
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #70 Skrevet 10. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: La smitten spre seg. De som blir smittet og dør har sikkert kort levetid igjen i uansett. Hva i svarte er det for noen holdninger?? Dere som skriver det kan umulig ha noen i familien som er syke eller er i risikogruppen? Håper inderlig at jeg ikke kjenner dere. Jeg vil sloss med nebb og klør for min familie og venner, mine naboer og andre medmennesker. Både unge og gamle. Jeg vil ikke at et virus som kan bli stoppet,skal bli deres død , fordi DU driter i alle andre. Anonymkode: 35a0b...935 Til nå, Ts, har 110 personer dødd. I fjor vinter døde 1700 av dine «nære og kjære» i risikogruppen av influensa. Hvor Håvard nebbet ditt da? Hadde du klør i fjor vinter? Eller kan du fortelle meg hvorfor det er viktig for deg at de ikke dør av covid-19, og heller får lov til å dø av influensa til høsten, en vanlig forkjølelse i sommer eller kanskje av hjertesvikt neste vår? Denne «risikogruppen» du er så bekymret for risikerer å krepert av helt vanlig bihulebetennelse eller infeksjon når som helst. Men du nyser trolig på rema 1000 hver vinter, uten det minste dårlig samvittighet. Den eneste forskjellen på covid-19 (dødstall altså 110) og vanlig influensa (dødstall altså 1700) er at media har gjort deg redd for den ene. Og så innbiller du deg at den redselen er rasjonell. Og så tar du redselen din og overfører den til risikogruppene. Og innbiller deg at det gjør deg til et bedre menneske. Men det at du synes og sier at folk som dør av covid-19 er mer verdt enn de som dør av forkjølelse eller influensa gjør deg ikke det minste hyggelig eller sympatisk. Det gjør deg bare til en som er i medias vold. Ukritisk og utenkende. Anonymkode: 1e6ac...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #71 Skrevet 10. april 2020 Vi er et land med bedritne søppelmennesker som bare vil dra på hytta og harryhandle og driter i risikogrupper og eldre. Trist, men sant. Egoismen lenge leve! Anonymkode: c9e28...f1f 2
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #72 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi er et land med bedritne søppelmennesker som bare vil dra på hytta og harryhandle og driter i risikogrupper og eldre. Trist, men sant. Egoismen lenge leve! Anonymkode: c9e28...f1f Hvor langt skal vi gå mot vårt økonomiske selvmord? Hvor mye penger skal vi bruke for at langt under 1 % skal få leve litt lengre på bekostning av alle fremtidige generasjoner i Norge? 3
Gjest Lawyam Skrevet 10. april 2020 #73 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Hvor langt skal vi gå mot vårt økonomiske selvmord? Hvor mye penger skal vi bruke for at langt under 1 % skal få leve litt lengre på bekostning av alle fremtidige generasjoner i Norge? Du vil ha et samfunn uten syke og eldre... kun de friske betyr noe? Det ville de i nazi tyskland også.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #74 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Hvor langt skal vi gå mot vårt økonomiske selvmord? Hvor mye penger skal vi bruke for at langt under 1 % skal få leve litt lengre på bekostning av alle fremtidige generasjoner i Norge? Sier du det samme om du skulle få en dødelig sykdom i morgen og medisin som kan gi deg et bra liv finnes, - men du får den ikke fordi det vil bety "økonomisk selvmord"? Du vil dø i løpet av 3 uker uten medisin. "Hvor mye penger skal vi bruke for at langt under 1% skal få leve litt lenger på bekostning av alle fremtidige generasjoner i Norge?" Anonymkode: 417c3...f49
T-Rex Skrevet 10. april 2020 #75 Skrevet 10. april 2020 8 minutter siden, Krantz95 said: Hvor langt skal vi gå mot vårt økonomiske selvmord? Hvor mye penger skal vi bruke for at langt under 1 % skal få leve litt lengre på bekostning av alle fremtidige generasjoner i Norge? Du høres ut som Boris. Og han ligger på intensiven fremdeles, tror jeg. 3
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #76 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, Lawyam skrev: Du vil ha et samfunn uten syke og eldre... kun de friske betyr noe? Det ville de i nazi tyskland også. Det er ikke noe man vil, men må. Vi har ikke noe stort valg. Pandemien må vi gjennom uansett. Alle skal bli eksponert for dette viruset. Det som er viktig nå er at helsevesenet ikke blir overbelastet. 2
Lille-pus Skrevet 10. april 2020 #77 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, Krantz95 skrev: Det er ikke noe man vil, men må. Vi har ikke noe stort valg. Pandemien må vi gjennom uansett. Alle skal bli eksponert for dette viruset. Det som er viktig nå er at helsevesenet ikke blir overbelastet. #Host! Du har akkurat sagt at i Oslo og Viken vil du ha alle smittet samtidig, da var ikke kapasiteten i helsevesenet noe å bry seg om? 1
Gjest Tutte Skrevet 10. april 2020 #78 Skrevet 10. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til nå, Ts, har 110 personer dødd. I fjor vinter døde 1700 av dine «nære og kjære» i risikogruppen av influensa. Hvor Håvard nebbet ditt da? Hadde du klør i fjor vinter? Eller kan du fortelle meg hvorfor det er viktig for deg at de ikke dør av covid-19, og heller får lov til å dø av influensa til høsten, en vanlig forkjølelse i sommer eller kanskje av hjertesvikt neste vår? Denne «risikogruppen» du er så bekymret for risikerer å krepert av helt vanlig bihulebetennelse eller infeksjon når som helst. Men du nyser trolig på rema 1000 hver vinter, uten det minste dårlig samvittighet. Den eneste forskjellen på covid-19 (dødstall altså 110) og vanlig influensa (dødstall altså 1700) er at media har gjort deg redd for den ene. Og så innbiller du deg at den redselen er rasjonell. Og så tar du redselen din og overfører den til risikogruppene. Og innbiller deg at det gjør deg til et bedre menneske. Men det at du synes og sier at folk som dør av covid-19 er mer verdt enn de som dør av forkjølelse eller influensa gjør deg ikke det minste hyggelig eller sympatisk. Det gjør deg bare til en som er i medias vold. Ukritisk og utenkende. Anonymkode: 1e6ac...4ad Til de som hele tiden sammenligner med influensa. For det første så er det vaksine mot influensa, det er det som vi alle vet ikke for covid19 enda. For det andre så ser covid19 ut til å være langt mer smittsomt enn influensa. Tror dere at disse tiltakene og alt det negative det medfører kun er for moroskyld?
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #79 Skrevet 10. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier du det samme om du skulle få en dødelig sykdom i morgen og medisin som kan gi deg et bra liv finnes, - men du får den ikke fordi det vil bety "økonomisk selvmord"? Du vil dø i løpet av 3 uker uten medisin. "Hvor mye penger skal vi bruke for at langt under 1% skal få leve litt lenger på bekostning av alle fremtidige generasjoner i Norge?" Anonymkode: 417c3...f49 I Norge er verdien på et liv ca 35 millioner. Dette er bestemt av myndighetene lenge før dette viruset kom. Får jeg en dødelig sykdom i morgen hvor medisinen som kan redde meg koster mer enn det samfunnet mener jeg er verdt vil jeg dø. Dette er vanlig praksis allerede i helsevesenet og ikke noe jeg eller du kan gjøre noe med. Det må jeg og alle andre akseptere når vi lever i Norge. Nå åpner samfunnet igjen. Regjeringen har da funnet ut at kostnaden for tiltakene er høyere enn antall liv som kan reddes basert på verdien 35 mill pr hode. 4
Gjest Tutte Skrevet 10. april 2020 #80 Skrevet 10. april 2020 12 minutter siden, Krantz95 skrev: Det er ikke noe man vil, men må. Vi har ikke noe stort valg. Pandemien må vi gjennom uansett. Alle skal bli eksponert for dette viruset. Det som er viktig nå er at helsevesenet ikke blir overbelastet. Og hva tror du er det rette å gjøre for at helsevesenet ikke skal belastes? Har du kunnskap nok til å vite hvilke tiltak som må til og ikke for å få til en jevn men effektiv smittekurve som går raskt men samtidig ikke så raskt at helsevesenet ikke får kapasitet til alt? Alle blir heller ikke eksponert for dette. Mener de har estimert et tall på rundt 2,2 millioner nordmenn.
Fremhevede innlegg