Gå til innhold

Sykelig undervekt vs sykelig overvekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva om en anorektiker la ut video av kroppen sin på Tik Tok, der vedkommende fremhevet ribbebeina, hoftebeina, kragbeina og andre bein i kroppen, og skrev at min kropp er vakker og ingen må komme her å si noe om helse, når det som betyr noe er at jeg liker kroppen min? Nå tenker jeg at vedkommende er ekstremt undervektig.

Hvordan ville folk reagert på dette i forhold til de som er sykelig overvektige, med ti valker fra nakke til hofte, som lager videoer på Tik Tok og sier at deres kropp er vakker og deilig? Jeg tror at personen med anoreksi får sympati og kommentarer som "dette er ikke sunt for deg kjære, vær så snill, søk hjelp". Den sykelige overvektige vil få kommentarer som "you go girl", "du er så rå du er så modig du er så tøff jeg vil være som deg" og "ikke slank deg, du er en fatshamer og fatphobic om du går ned i vekt". 

Jeg har til gode å se drittkommentarer på profilene til disse sykelige overvektige menneskene. Det syns jeg er fint å se. Men jeg ser aldri noen som kommenterer om helse, slik de ville gjort med en som var sykelig tynn. Husker dere Eugenia Cooney? Søk henne opp om ikke. Folk har i årevis sagt til henne at hun må få hjelp. Det er ingen som sier det til Tess Holliday og andre overvektige offentlige profiler. Da får man kjeft som faen og beskjed om å ikke blande seg i andre sine saker, og at "fat is beautiful". Jeg er ekstremt uenig, ingenting godt fører med en sykelig overvektig kropp, det er til pest og plage og grobunn for en rekke fæle sykdommer. Så jeg syns ikke det å være overvektig er hverken nydelig eller beundringsverdig. Og jeg sier akkurat det samme om det å være sykelig undervektig. 

Tanker? 

Anonymkode: ced45...814

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var du veldig dyp. Helt revolusjonerende. 

Anonymkode: b9b03...7b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som støtter og gir komplimenter til disse feite kvinnene ønsker dem ikke godt. Dette er folk som lever i fornektelse. 

Anonymkode: 02ce6...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var du veldig dyp. Helt revolusjonerende. 

Anonymkode: b9b03...7b7

Ikke min feil at du blir støtt av innlegget mitt. Dette handler ikke om å være dyp men å reflektere over et stort problem i samfunnet vårt, som holder på å bli normalisert, nemlig den økende forekomsten av fedme. I tillegg ser vi lite/ingenting til de som lider av anoreksi, og underernæring som følge av undervekt og spiseforstyrrelser. Mange av de som lider av ekstrem fedme har også spiseforstyrrelser, men dette hører vi ofte om. Er det mer synd i noen av disse menneskene enn andre, og hvorfor er det slik? Hvorfor hylles en kroppstype mens en annen skal gjemmes? Ting har blitt snudd veldig på de siste 10 årene! 

Anonymkode: ced45...814

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Både Overspising og underspising er farlige lidelser.

Anonymkode: dfc46...f42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stygt å være undervektig også

Anonymkode: da45d...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Familytree

Vi lever i et samfunn som fremmer forbrukerisme, så vi naturaliserer dårlige spisevaner. Hvis det er dårlig å spise lite eller ingenting, det er også forferdelig å spise mye. De er to veldig farlige ytterpunkter.
Matavhengighet er en sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Familytree skrev:

Vi lever i et samfunn som fremmer forbrukerisme, så vi naturaliserer dårlige spisevaner. Hvis det er dårlig å spise lite eller ingenting, det er også forferdelig å spise mye. De er to veldig farlige ytterpunkter.
Matavhengighet er en sykdom.

Er tilbøyelig til å være enig, men tror ikke at alle som lider av fedme, har en sykdom forbundet med mat. Mange eier bare ikke selvdisiplin, er for glad i mat osv. For å bli sykelig tynn burde man ha en underliggende sykdom, for det skjer jo aldri at et menneske bare glemmer å spise noe som helst i et par år, og ender opp med å dø av underernæring fordi de glemmer å spise. 
 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stygt å være undervektig også

Anonymkode: da45d...9f4

Har noen skrevet at det er pent å være undervektig? Men betyr utseende egentlig noe som helst? Det er jo helse som er viktigst. 

Anonymkode: ced45...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ortoreksi da? Mange meget godt trente lider av sykelig tvang rundt trening og kosthold. Disse blir jo aplaudert på sosiale media. Er en sykdom det også. 

Selv har jeg uspesifisert spiseforstyrrelse og veksler i symptomer. Går mest på trening og å ikke spise for mye, men har også perioder med overspising. Jeg har 18,9 i BMI, men mine problemer knyttet til kropp, mat, trening og kontroll/tap av kontroll blir jo usynlig. Likevel styres jeg av matforstyrrede tanker fra morgen til kveld. 

Ingen form for spiseforstyrrelse burde hauses opp som noe positivt på sosiale media. Ei heller kroppsfasong. Man vet aldri hvem av de overvektige som bare liker å spise mye og lager seg en forestilling om at det er helt ok å spise så mye, eller hvem det er som har en reell spiseforstyrrelse. 

Man kan jo lure på hva motivet er rundt å poste bilder av seg og sin sykelige påvirkede kropp enten det er den ene eller andre veien, men sunt er det ikke uansett. 

Vi skal ikke oppfordre til verken ekstrem overvekt eller undervekt. Noen typer spiseforstyrrelser er lettere å se enn andre, men alle fører til mer eller mindre lidelse. Å få masse positive tilbakemeldinger på det blir bare en bekreftelse på at de kan og skal fortsette på samme måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tilbøyelig til å være enig, men tror ikke at alle som lider av fedme, har en sykdom forbundet med mat. Mange eier bare ikke selvdisiplin, er for glad i mat osv. For å bli sykelig tynn burde man ha en underliggende sykdom, for det skjer jo aldri at et menneske bare glemmer å spise noe som helst i et par år, og ender opp med å dø av underernæring fordi de glemmer å spise. 

Helt enig! Det jeg sier er at folk ikke veier 180 kilo fra en uke til en annen. Dette er en mental konstruksjon som påvirker vår opførsel som stress, ikke føler tilfredshet når jeg spiser nok, dårlige spisevaner i årevis ELLER underliggende sykdommer. 

Nå du snakker om selvdisiplin, jeg kan ikke være mer enig. Det er en intern prosess som stopper viss oppførsel. Hvis jeg spiste lite, er jeg sulten. Hvis jeg spiste for mye, kunne jeg ha fordøyelsesbesvær. Dette indikerer at vi tar ikke vare på kroppen vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de som er sykelige undervektige har en underliggende sykdom, men de som er sykelige overvektige ikke trenger å ha det? Du tenker ikke at det er en psykisk sykdom som gjør at man bruker mat som dop for vonde følelser? At det ligger en grunn til hvorfor man ikke tar vare på seg selv? Nei? Det er bare mangel på selvdisiplin?

Jeg forstår jo at du sliter med undervekt og at du derfor ikke har kunnskap om sykelig overvekt. Men kanskje du skulle ha lest deg opp istedenfor å bare anta? 

På grunn av fatshaming og idealisering av tynne mennesker har det skapt seg en motgruppe som derfor støtter de som er overvektige. Slik at de ikke skal ha så mye skam for kroppen sin. Må man virkelig nevne helse hver eneste gang noen legger ut bilde av en kropp som ikke er et ideal? Tynne mennesker oppnår allerede masse respekt og positivt med kroppen sin. Overvektige mennesker blir diskriminert hele tiden, du ser det bare ikke. Derfor kan man se denne trenden med hvor sykelige overvektig blir heiet på. 

 

Anonymkode: 82b02...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig undervektig er en dødsdom med kort frist.

Du kan være veldig overvektig over lang tid og ha det bra, og leve lenge i motsetning. Jeg har ei venninne på over 150kg som lever et helt vanlig liv, men jeg hadde en venninne med anorexia, som døde som 22-åring.

Anonymkode: 6fbfd...c66

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye farligere og mer akutt å være sykelig undervektig. Alvorlig Anoreksi er også en relativt sjelden sykdom, så derfor ser man det ikke så ofte. Pluss at de som regel ikke er fornøyd ned hvordan de ser ut uansett, og ønsker ikke å danse og vise fram kroppen på den måten. Sykelig overvektig er ikke sunt, men det er som regel ikke akutt fare for å dø det neste døgnet liksom. Man vet heller ikke hvem som har overspisingslidelse og hvem som bare liker å frotse. Det er uansett ikke greit å snakke stygt om andres kropp om de er store eller små. Det jeg egentlig savner er mer kritikk av måten ortorektiske folk får holde på i sosiale medier...

Anonymkode: da9f7...7d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har media i mange år fremmet og satt pris på undervektige kvinner mens de som var litt større og store fikk/får fortsatt hets. Det begynner å snu nå, og det er like negativt bare på en annen måte. Ingen av de kan vel kategoriseres som sunne og har jo tydelige problemer... men synes ikke en skal få mer skryt enn den andre eller at den ene «sykdommen» er mer verdt å snakke om enn den andre. 

Anonymkode: 3625a...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://imgur.com/a/1j11myz

Jeg er helt sikker på at kvinnen til høyre lever både lengre og bedre enn hun til venstre.

Anonymkode: 6fbfd...c66

Nei. Hun til venstre var tynn bare, ikke sykelig/dødelig undervektig... 

Anonymkode: ced45...814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å nevne noe om at det kan være lurt å kjenne litt på sultfølelsen av og til, til en av følgerne til "Fet men fattet"!

Jeg lover, da er du en fat shamer, et avskyelig menneske og alt som mye verre er..😂

Begrunnelsen, de har jo allerede prøvd alt av ananas slankekurer og har grått hver eneste dag mens de har prøvd å gå ned i vekt..😔

Det som mangler er kunnskap og profesjonell hjelp og oppfølging til å gå ned i vekt, uten å måtte sulte seg konstant og prøve ut diverse ekstreme slankekurer alene, som bare skaper enda mer frustrasjon..

 

Anonymkode: 92969...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å nevne noe om at det kan være lurt å kjenne litt på sultfølelsen av og til, til en av følgerne til "Fet men fattet"!

Jeg lover, da er du en fat shamer, et avskyelig menneske og alt som mye verre er..😂

Begrunnelsen, de har jo allerede prøvd alt av ananas slankekurer og har grått hver eneste dag mens de har prøvd å gå ned i vekt..😔

Det som mangler er kunnskap og profesjonell hjelp og oppfølging til å gå ned i vekt, uten å måtte sulte seg konstant og prøve ut diverse ekstreme slankekurer alene, som bare skaper enda mer frustrasjon..

 

Anonymkode: 92969...5f5

Jeg har perioder hvor jeg spiser lite, som de tre siste kveldene hvor jeg nesten ikke har spist noe etter middag og ikke frokost.   Noen ganger på dagtid spiser jeg ikke noe før middag.  Nei, det er ikke farlig å gå noen timer uten mat.  Det er vi faktisk skapt for å tåle veldig fint, det er derfor kroppene våre har den fine evnen til å lagre reservelagre med fett raskt.  Spise hver 3 time??  Hvorfor det?  Periodefaster man tærer man på nettopp disse, har fått kommentarer opp igjennom på hvordan jeg kan spise så mye og fremdeles være så slank. Tror det er fordi jeg periodefaster, har også perioder hvor jeg har økt matlyst og legger på meg et par kg, perioder med stress og dårlig matlyst hvor jeg kan gå ned 4 kg  og perioder gjerne før sommeren hvor jeg tar meg sammen fordi bikinien snart skal på. 

På den måten har jeg holdt nesten lik vekt hele mitt voksne liv.  Veier nå 67 men vil ned til ca 63 før sommeren, da føler jeg meg finest.  Er 1,76 men føler ikke jeg bærer ekstra kilo fint iom. at alt havner på magen, klær sitter jo 100 ganger finere på når magen er flat og midjen er smalere.  Kommer aldri til å tillate at jeg eter meg overvektig. 

Anonymkode: 807d3...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...