Gå til innhold

Kan evolusjonen føre til at hunder lærer seg å snakke? At det kommer ord ut av deres munn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Langt frem i tid selvsagt. Men hvorfor ikke?

Anonymkode: 8ffbe...03e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du liker den ideen kan jeg anbefale deg en bok som har det med i handlingen, en noe spesiell men bra bok :)
https://www.ark.no/boker/Kaspar-Colling-Nielsen-Den-danske-borgerkrig-2018-24-9788202621872

Anonymkode: c1784...6b3

Har faktisk lånt den på biblioteket. Den er her hjemme. Visste ikke at det var snakkende hunder med😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestevennen til hovedpersonen er hunden hans som er 350 år gammel og kan både snakke og analysere.
Veldig fasinerendes bok.
Det er en bok som gir deg mange tankerekker og refleksjoner. 
Den burde hatt ett større publikum men er nok litt for smal for det.

Gled deg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser forfatteren har gitt ut en ny bok, den er havnet på min liste nå 😄 Så takk for påminnelsen 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestevennen til hovedpersonen er hunden hans som er 350 år gammel og kan både snakke og analysere.
Veldig fasinerendes bok.
Det er en bok som gir deg mange tankerekker og refleksjoner. 
Den burde hatt ett større publikum men er nok litt for smal for det.

Gled deg :) 

Gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å svare på TS spørsmål:

Ja. Teoretisk sett kan evolusjon resultere i at hunder lærer å snakke. Men! Det er høyst usannsynlig. Jeg tror ikke jeg skal gå inn på noen videre analyse av det her og nå.

God påske!

Anonymkode: 2143d...7ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom dette skal skje må det være et langsiktig seleksjonspress i retning intelligens og evnen til å lage lyder i strupehodet hos hunder. Det vil si, de individer som har tendenser i disse retningene må få flere valper enn andre hunder. Siden hunder er kjæledyr hos mennesker har du ikke noe slikt seleksjonspress, i beste fall er det utseende og godt lynne som premieres i avl. Generelt utvikler husdyr og kjæledyr seg i negativ retning (mindre instinkter/mindre intelligens/dårligere helse) fordi de ikke utsettes for normale farer/utfordringer, men blir beskyttet av mennesker.

Så svaret er nei.

Anonymkode: e2b05...257

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
På 8.4.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Langt frem i tid selvsagt. Men hvorfor ikke?

Avansert genredigering kunne nok utrettet dette i fremtiden. Men tviler på om det etisk blir lovlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.4.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Om du liker den ideen kan jeg anbefale deg en bok som har det med i handlingen, en noe spesiell men bra bok :)
https://www.ark.no/boker/Kaspar-Colling-Nielsen-Den-danske-borgerkrig-2018-24-9788202621872

Har kommet igang med den. En spesiell bok. Kul Golden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt påfallende at gjennom 3.5 millarder med liv på planeten så er det kun mennesket som har lært seg kommunikasjon på det nivået mennesket har? Ingen annen art er i nærheten engang.

Personlig synes jeg mennesker som tror det hele bare skyldes en tilfeldig rekke hendelser som stammer fra en primordial soup og intet annet, er lavtstående undermennesker som ikke kunne sett sannheten om det så satt og hvilte på nesetuppen deres. Men det er bare meg da, og just for the record, jeg bestrider ikke evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Litt påfallende at gjennom 3.5 millarder med liv på planeten så er det kun mennesket som har lært seg kommunikasjon på det nivået mennesket har? Ingen annen art er i nærheten engang.

Personlig synes jeg mennesker som tror det hele bare skyldes en tilfeldig rekke hendelser som stammer fra en primordial soup og intet annet, er lavtstående undermennesker som ikke kunne sett sannheten om det så satt og hvilte på nesetuppen deres. Men det er bare meg da, og just for the record, jeg bestrider ikke evolusjonsteorien.

Nysgjerrig på hvilken sannhet du har sett på nesetuppen din?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, Kaptein Klein said:

Det har vel en sammenheng med at mange dyrearter klarer seg utmerket uten å kommunisere på menneskers nivå. Siden vi mennesker er så skrøpelige, og avhengig av å samarbeide på et avansert plan, har språk vært nødvendig for overlevelse.

Anonymkode: c3e02...64e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tja, det finnes jo mennesker som bjeffer, kakler og rauter. Kanskje dyrene utvikler seg til å snakke mens vi mennesker fordummes og til slutt bare ender opp med primitive lyder.

Nå er det vel fugler som så langt er best til å "snakke", da de i det minste er fysisk i stand til å lage samme språklydene som vi mennesker gjør. De trenger bare mer intelligens så de skjønner selv hva de sier og kan bruke lydene til mer enn å bare herme ord og uttrykk uten mål og mening.

Anonymkode: 95cf7...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden mislykkes aldri i å få meg til å humre, hver gang jeg scroller forbi den 😅

Håper ikke den blir glemt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen på ord og lyder uansett og hvorfor kan ikke heller du lære deg å bjeffe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden mislykkes aldri i å få meg til å humre, hver gang jeg scroller forbi den 😅

Håper ikke den blir glemt.

Hva skyldes humringen?

Anonymkode: b0e82...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skyldes humringen?

Anonymkode: b0e82...4d5

Jeg føler at trådstarter-innlegget befinner seg litt i en annen verden enn min egen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes sikkert noen ateister som faktisk tror på dette, de tror jo på evolusjon og at mennesker ble til fra aper🤣

Anonymkode: 51173...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...