Gå til innhold

Klarte ikke jogge i 2 min, noen tips for å få opp kondisen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har trent lenge nå men aldri kondisjon. Prøvde meg for første gang i dag å jogge men holdt på å dø etter 2 min jogging. Så ble at jeg jogga 2 min så 2 min av osv. Men har dere noen tips for å få opp kondisen ? Er ikke overvektig eller noe.

Anonymkode: b6da2...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsett slik du gjør. Ikke prøv å løpe så raskt, men ta gjerne tiden. En metode som brukes for å få opp kondisjon er såkalt 4x4 (løp 4 min, gå 3 min, løp 4, gå 3, 4, 3, 4). Her kan du jo korte ned lengden på intervallene i begynnelsen og evt antall intervaller. 
En annen metode er 2, 2, 2, hvor du jogger 2 min sent, 2 min så raskt du kan og 2 min gå sakte. Gjør 4 ganger eller så mange du klarer. 
Dette er en grei måte å kjenne fremgang og det er jo beste motivasjonen. Funker både på mølle og ute. 
Lykke til 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, ablaze skrev:

Fortsett slik du gjør. Ikke prøv å løpe så raskt, men ta gjerne tiden. En metode som brukes for å få opp kondisjon er såkalt 4x4 (løp 4 min, gå 3 min, løp 4, gå 3, 4, 3, 4). Her kan du jo korte ned lengden på intervallene i begynnelsen og evt antall intervaller. 
En annen metode er 2, 2, 2, hvor du jogger 2 min sent, 2 min så raskt du kan og 2 min gå sakte. Gjør 4 ganger eller så mange du klarer. 
Dette er en grei måte å kjenne fremgang og det er jo beste motivasjonen. Funker både på mølle og ute. 
Lykke til 😊

Stiller meg bak denne. Jeg hadde elendig kondis før og startet opp med metoden 2,2,2 og etterhvert 4x4 da kondisen ble litt bedre. Det gikk ikke lang tid før jeg kunne løpe 5 km i strekk. 

Anonymkode: 93c16...0d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har trent lenge nå men aldri kondisjon. Prøvde meg for første gang i dag å jogge men holdt på å dø etter 2 min jogging. Så ble at jeg jogga 2 min så 2 min av osv. Men har dere noen tips for å få opp kondisen ? Er ikke overvektig eller noe.

Viljestyrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stiller meg bak denne. Jeg hadde elendig kondis før og startet opp med metoden 2,2,2 og etterhvert 4x4 da kondisen ble litt bedre. Det gikk ikke lang tid før jeg kunne løpe 5 km i strekk. 

Anonymkode: 93c16...0d4

Takk for tips :) da skal jeg prøve det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli mye jogg og gå til man bygger opp terskelen og tåler mer.

Blant annet underlag,kondisjon, distanse.

Snakker her om erfaring på området hehe.

Det ble bedre etter hvert

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle klarer å jogge tror jeg... Jeg prøvde alle de metodene som beskrives, klarte aldri å jogge mer enn 15-20 min i strekk likevel, selv om jeg holdt på i over et år. Jeg har/hadde også normal vekt, så handlet ikke om at jeg hadde for mye å dra på. Så jeg gav opp hele jogge-prosjektet og går i stedet. Det er like god trening å gå fort som å jogge dersom man går/jogger en like lang strekning (men når man går vil det selvsagt ta litt lenger tid).

Anonymkode: b03d8...0d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å gå turer. Gå i 15-20-30 og kanskje 60 minutter. Prøv å jogge litt etterhvert. Men vent til det å gå er en komfortabelt. Jeg har kommet i bedre form etter nyttår ved å fokusere på det å gå. Så har jeg etterhvert kommet igang med joggingen. 

Det jeg har lært er at noen ganger må man bare innse hvilket nivå man er på. En gåtur i 30 minutter er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 7379f...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du jogger sannsynligvis for fort. 

Anonymkode: 5716e...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å løpe igjen, etter noen års pause, for to uker siden. Løper på mølle.

I begynnelsen klarte jeg bare å løpe 1 min, så da var det 1-1 til jeg hadde løpt 2 km. Nå to uker senere kan jeg løpe 1 km, så løper jeg 2-2 med hurtigere fart, nå 2,5 km. Brukte en uke før jeg egentlig kjente at kondisen bedret seg. Har løpt 4 ganger i uken.  Målet mitt er 5 km i ett, men med rolig framgang.

Anonymkode: bcace...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Er det for at pulsen og pusten blir for høy du ikke klarer det? 

Hvis det er det så er tempo for høyt og du må senke tempo en del. Har du ikke løpt noe før så kan rask gange være mere enn nok til å begynne med en halvtime til 50 minutter. Ikke gå den samme løypa hver gang. Etter hvert vil formen komme seg og du kan starte med lett jogg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv: From couch to 5 k. Veldig bra program. Finnes som app. 

Anonymkode: 2d52f...138

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale C25K (Couch to 5 km) appen eller et program du printer ut :) Og jogg mye roligere enn du tror du trenger! 

Har fulgt programmet før, og kom meg dermed ganske lett til 5k. Nå er jeg i opptrening igjen etter skade, og planlegger å følge programmet igjen etterhvert når jeg kan jogge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å løpe igjen, etter noen års pause, for to uker siden. Løper på mølle.

I begynnelsen klarte jeg bare å løpe 1 min, så da var det 1-1 til jeg hadde løpt 2 km. Nå to uker senere kan jeg løpe 1 km, så løper jeg 2-2 med hurtigere fart, nå 2,5 km. Brukte en uke før jeg egentlig kjente at kondisen bedret seg. Har løpt 4 ganger i uken.  Målet mitt er 5 km i ett, men med rolig framgang.

Anonymkode: bcace...7c9

Bare lurer på hva hurtig fart er? Hilsen nybegynner 😊

Anonymkode: 613d6...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å trene opp kondisjon må du trene både muskler og hjerte. Hjertet er det du får mest igjen for å trene på kort tid, og for å trene hjertet til å bli mest mulig effektivt til å frakte oksygen rundt i kroppen din må du belaste det tungt. Hjertet belastes tungt når du har høy puls. Så høy puls er egentlig fint for å få bedre kondisjon, og det er derfor intervaller er helt super trening.

To gode måter å trene hjertet på:

1. Kjør 4*4 intervaller hvor du jobber med høy intensitet i 4 minutter og tar for for eksempel 2 minutter pause mellom hver runde. Å jobbe med høy intensitet trenger ikke å bety at du løper kjempefort, for det er pulsen, ikke farten som avgjør. Så for en utrent person kan det være å jogge kjempesakte, mens for Ingebrigtsenbrødrene er det å løpe skikkelig fort. 

2. 10*30/15 intervaller. Her kjører du 30 sekunder fart, 15 sekunder pause ti ganger. Så tar du en pause og gjentar dette 2 eller 3 ganger. 

Du kan variere mellom begge eller velge den du synes er gøyest. 

I tillegg til å trene hjertet til å slå ut mest mulig oksygen, vil musklene dine kunne trenes til å nyttiggjøre seg mest mulig. Dette gjør man gjennom å jobbe over lengre tid i rolig tempo. Type et tempo du kan holde i en time. Igjen avgjør nivå tempo, pulsen skal være der hvor du kan snakke, men hvor det er litt slitsomt å snakke. 

Som nybegynner kan du kjøre to intervaller og en langkjøring i uka, og du vil merke resultater veldig raskt. Det er viktig å ikke kjøre på for hardt fordi det fort fører til skader. Løping er hardt for kroppen og den trenger tid til å venne seg til aktiviteten. 

Lykke til! 

Anonymkode: 71bf5...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Husker jeg begynte å løpe etter noen år som sofapotet. Jeg løp 200m og holdte på å dø :fnise: Men det skulle ikke mer enn en 2-4 runder til før jeg så massive forbedringer:) Men mange sier intervaller er superbra som jeg ser du har fått tips om:) Tungt men da går det fort også. Vet jeg egentlig bør gjøre det i stedet for min tradisjonelle, begynne-å-løpe-hver-vår strategien:P

Anonymkode: 0ea3b...b0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.4.2020 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Prøv å gå turer. Gå i 15-20-30 og kanskje 60 minutter. Prøv å jogge litt etterhvert. Men vent til det å gå er en komfortabelt. Jeg har kommet i bedre form etter nyttår ved å fokusere på det å gå. Så har jeg etterhvert kommet igang med joggingen. 

Det jeg har lært er at noen ganger må man bare innse hvilket nivå man er på. En gåtur i 30 minutter er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 7379f...459

Jeg går vært dag å det har jeg gjort hele livet. Går til alt, men det hadde ikke så mye å si når jeg skulle prøve å jogge. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NixonFan
På 8.4.2020 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Ikke alle klarer å jogge tror jeg... Jeg prøvde alle de metodene som beskrives, klarte aldri å jogge mer enn 15-20 min i strekk likevel, selv om jeg holdt på i over et år. Jeg har/hadde også normal vekt, så handlet ikke om at jeg hadde for mye å dra på. Så jeg gav opp hele jogge-prosjektet og går i stedet. Det er like god trening å gå fort som å jogge dersom man går/jogger en like lang strekning (men når man går vil det selvsagt ta litt lenger tid).

Anonymkode: b03d8...0d8

Det er ikke like god trening. Noe av det viktigste med jogging er å få pulsen opp i de høyeste pulssonene. Det gir kjempegod forebygging mot hjerte- og lungesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...