Gå til innhold

Hvem betaler bleiebruk i barnehagen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer bare..Hvem av dere er det som kjøper bleier som ungen skal ha i barnehagen? Min eks. mener at det må jeg gjøre siden han betaler bidrag. Vi har ungen 60/40, og når han har ungen så vil han altså ikke dekke bleiebruk i barnehagen. Han kjøper bleier til hjemmebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes vel det at siden vi mødre har barna mest, får barnetrygden, bidragene og får også skrevet av førsørgerandelen på selvangivelsen og får disse godene så får vi klare å skaffe bleiene selv.

Hvis det er slik at det er du som har fått barnet inn i barnehage på grunn av jobb, skole eller andre ting, så synes jeg ansvaret ligger hos deg.

Det har blitt sånn og har vært det i mange år at om 2 stykker går fra hverandre, så er det beinhardt for mannen å starte et nytt liv igjen fordi han betaler seg ihjel.

Ja bleier er dyrt , men det kan være andre ting som du vil trenge mer hjelp til senere som sykler, hjelm, ski m.m.

Begynner man å kreve sånne småting nå, så kan det bli vanskelig å få ham til å tre støttende til senere.

Bleieperioden er uansett så kort og når ungen vokser til, så vil du garantert trenge at han bidrar mer.

Også synes jeg at bleiene skulle inngå i barnehageprisen, men det er jo et helt annet diskusjonstema.

:roll::roll::roll: lykke til :roll::roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes også at barnefaren har rett. Så lenge han betaler bidrag så må dette gå til bla. å dekke "hans del" av bleiene i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet virker det for dumt at eks'n lager noe sak av dette spør du meg. Bleier er ikke SÅ dyrt, og ikke når det gjelder bare i barnehagen.

Men sålenge dere har 40/60 deling, forstår jeg han godt!

Bidraget er jo ment til å dekke halvparten av utgiftene rundt barnet, mens her må han i tillegg fortsette med 40% til?

Da blir det feil.

Hvis det er sånn det fungerer hos dere, har ihvertfall du et bra økonomisk utgangspunkt!

Med den nye loven som trer i kraft neste år, vil ikke lenger dette være mulig, men hva gjør du da?

Vil du fortsette med 40/60 deling, når du taper på det økonomisk?

Bare for å være nysgjerrig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. Ser at det mest fornuftige er at jeg betale for bleiene..blir bare litt oppgitt når det er han som får melding fra barnehagen og sporenstraks kontakter meg..Ikke alltid jeg står parat til å handle straks det blir "forlangt"..han kan jo kjøpe, og så kan jeg betale han senere..

Vel, vel ..dette er ikke noe stort problem..

Til Mortie. Hva mener du med at jeg kommer til å tape økonomisk om vi fortsetter 60/40? Vi har faktisk allerede fastsatt bidraget etter de nye reglene.

Gjest1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment (!) men når en krangler om hvem som skal kjøpe bleier ser jeg en av to ting: Enten at en ikke har noen problemer , siden dette kan blir et tema... eller at man jaggu klarer å krangle om alle små filleting... (men man er to for å krangle, ikke noe på deg kun... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, jeg syns du burde holde deg for god til å gå inn i en diskusjon med barnefaren om hvem som skal betale en sånn filleting.

Jeg har også vært alene med sønnen min i en del år..

Jeg har svelget mye større kameler enn dette, kun fordi at jeg vil at jeg og barnefaren skal ha et greit forhold til hverandre på grunn av sønnen vår.

Dette er en bagatell det er helt unødvendig å lage noen diskusjon om spør du meg..

Det er jammen ikke rart mange fraskilte foreldre har problemer med å komme overens og samarbeide hvis man er villig til å gå ned på et sånt detaljnivå for at absolutt alt skal være rettferdig fordelt.. :roll:

Frk. Busybody :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huf...SUKK....hvem har sagt at vi krangler om dette??? Skal det bare være de store uoverkommelige problemer som tas opp her..

Jeg blir helt oppgitt. Beklager virkelig at jeg la ut dette "problemet" her, skjønner jo at dette er en bagatell i forhold til mange andres problem. Like så fullt, man må jo se på helheten av problemene, mange små kan jo føre til de store..og ett stort kan være enklere å løse enn mange små...

Gjest1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man litt rund på de små spørsmålene blir det jo ingen stor å .... Poenget flere med meg nevner, er jo hvorfor man stiller seg spørsmålet uansett...

Man kan jo selvfølgelig ta opp både små og store problemer her, men kanskje noen ikke burde være et problem eller spørsmål i det hele tatt?

Dersom begge parter gir og tar litt uten å skrive opp/tenke på alle detaljer går vel samarbeidet lettest?

Ikke vær så hårsår da, men ta det alle skriver som gode råd, ikke noe for å ta deg.... :wink:

Vennlig hilsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge dere alt benytter de nye reglene, får du selvsagt ikke tapt noe økonomisk! :)

Da er saken veldig grei. Han har alt fått samværsfradrag i bidraget, nettopp fordi han da må ta løpende utgifter mens barnet er hos han.

Mao. ingen grunn til at du skal betale verken bleier eller langt dyrere ting for han.

Da vil jeg i stedet gi deg all ros og honnør, som faktisk alt gjør det som er best for barnet og ikke har 40/60 deling fordi du tjener på det selv. (Hvis dere hadde benyttet nåværende lov)

Og han eks'en bør absolutt skjerpe seg og slutte å komme med sånne krav.

Som jeg skrev i forrige innlegg, det er bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...