Gå til innhold

Hvorfor bruker dere ikke omsorgsdager?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss tar både jeg og far ut en til to omsorgsdager hver i uka, og bytter ellers på å jobbe. Tar hele dagen/kvelden i bruk for å få kabalen til å gå opp.

Selv om vi har mulighet til å ta ut omsorgsdager føler vi dessuten en forpliktelse overfor arbeidsgiver til å jobbe. Det rammer våre kollegaer om vi ikke bidrar.

Og husk: Vi har ikke ubegrenset med omsorgsdager!  Må derfor «rasjonere» på dem.

Anonymkode: 922b3...0fc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan vi ta omsorgsdager! Men når skal vi gjøre den jobben som da kommer på etterslep? Tar jeg en omsorgsdag, får jeg dobbelt opp neste dag. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en viktig jobb som må gjøres selv in jeg har hjemmekontor. Hvis jeg ikke er på jobb er det mange ting som stopper opp. Jobber med IT i et helseforetak.

Anonymkode: fd92d...78b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg var i mammaperm med minstemann for litt under et år siden, og det var helt grusomt ettersom vi da også levde i isolasjon (grunnet prematurbaby) . Skulle jeg tatt omsorgspermisjon nå hadde det nok sendt meg rett tilbake i den fødselsdepresjonen jeg var på god vei inn i da. Trenger kontakten med omverdenen som jeg får fra kolleger og elever via hjemmekontoret. Men ja, det er jo litt slitsomt. Har heldigvis en arbeidsgiver som er opptatt av å tilrettelegge (og en mann i samfunnskritisk jobb). Og siden minstemann er i risikosonen blir det vel fortsatt hjemmekontor en god stund selv om skolene åpner også. 

Det kan være at det blir en slags gradert omsorgspermisjon etterhvert. Jeg og mannen har 40 dager hver pga minstemann, og mannen kan vel i verste fall også overføre til meg. Men jeg har ikke trengt det enda, takket være tilrettelegging. Så elevene mine har blitt godt fulgt opp. 

Anonymkode: 3ba09...82c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, interessant måte kommunen prøver å lure seg unna utgifter på. Dette tror jeg ikke de har lov til å kreve. De kan ikke kreve at arbeidstakere tar omsorgsdager, så lenge dere er tilgjengelige for å jobbe. 

Det der hadde jeg nektet. Eller kontaktet fylkesmannen. 

Anonymkode: c0252...9a2

Jepp, fagforeningssak. Enten har du omsorgspermisjon, eller så har du det ikke. Driver arbeidsgiver egentlig med trygdesvindel?

Anonymkode: 1db29...29f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke har barnepass kan du ta omsorgsdager

Anonymkode: 68824...768

😂 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget oppsummerer krystallklart hvilken virkelighetsfjern virkelighet halve norges befolkning lever i.

Firmaet jeg jobber i går nå konkurs om alle ikke jobber mer enn 100%. Omsorgsdager løser kun problemet til offentlig ansatte.

Det blir litt som å si at kan spise kake, når man blir fortalt at folket sulter fordi de ikke har brød

Anonymkode: de121...224

Tull at det løser problemet til offentlig ansatte! Mange av oss har også jobber som hoper seg opp når vi ikke er der. 

Anonymkode: 89f11...d5a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har mulighet til hjemmekontor, og da forventer arbeidsgiver at jeg jobber fullt ved siden av å ta meg av barn i barnehagealder.

Mannen blir permittert dersom han tar omsorgsdager for å avlaste meg. De som ikke var på jobb pga. karantene eller omsorg for barn da dette startet var de samme som ble permittert. 

Anonymkode: 3987f...9cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står ingen klar til å ta over jobben min. Det samme gjelder øvrige på kontoret, særlig de på mellomledernivå. 

Og om det hadde vært det ville jeg likevel stått på. Jeg ønsker å ha markert innsatsvilje og positivitet om det kommer til permitteringer og oppsigelser. Og jeg har lyst til å levere så bra jeg kan, være med å dra lasset, slik at bedriften forhåpentligvis ikke kommer dit at den må prioritere. 

Tror faktisk ikke en eneste en hos oss har planer om å ta fri de røde dagene i påsken. 

Det går egentlig helt fint. Vi ser på uka under ett. Planlegger jobb, barn, oppgaver, og fritid. Da har man jo 7 dager og 24 timer å ta av, i stedet for å kun tenke på 8-16 boksen. Og vi har funnet et system som fungerer veldig bra for oss, der jobben blir gjort, og alle fortsatt for den fritiden og oppmerksomheten de ønsker. 

Anonymkode: febe3...0ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi ingen andre kan gjøre jobben min. Den bare hoper seg mer og mer opp og jeg må likevel gjøre alt, det blir bare vanskeligere jo lengre jeg venter, og studenter blir frustrerte. Da er det ikke noe vits at universitetet skal betale mindre og nav mer om jeg likevel gjør hele jobben.

Anonymkode: 64df7...bc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har krav på skoleplass til ungen. Har likevel ikke sendt hun dit. Har mulighet til å bruke omsorgsdager på kveldstid, men har mulighet til å bytte til dagvakter. Om jeg blir borte en dag, får jeg vanvittig mye å ta igjen dagen etter.

Anonymkode: fa495...bf7

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke regjeringen doblet antall omsorgsdager? Hvorfor unngår dere å bruke de da? Dere = De som klager her inne på hvor grusomt det er å være hjemme med barna deres samtidig som dere har hjemmekontor, og som kommer til å være førstemann til å levere så fort barnehagen åpner. Jeg spør ikke for å være kritisk, jeg er nysgjerrig.

Anonymkode: e2d1d...10f

i mitt tilfelle er det fordi jeg har en jobb som jeg opplever er samfunnsnyttig og som jeg prøver så godt jeg kan å få gjort. Det er ikke 100 prosent effektivt med hjemmeskolekombinasjonen, men det er mye mer enn ingenting. Grunn 2: Lojalitet til arbeidsgiver - jeg gjør så mye jeg kan. Det er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 3f032...302

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man hjemmekontor har man ikke rett på å bruke omsorgsdager. Det gjelder for de som må på jobb.

Anonymkode: 34751...52d

det stemmer ikke. Kan man ikke jobbe pga omsorg for barn så har man rett på omsorgsdager. Har ingenting med lokalisering å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke har samvittighet. Er helsepersonell. Far har mulighet til hjemmekontor

Anonymkode: 164d2...a68

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget oppsummerer krystallklart hvilken virkelighetsfjern virkelighet halve norges befolkning lever i.

Firmaet jeg jobber i går nå konkurs om alle ikke jobber mer enn 100%. Omsorgsdager løser kun problemet til offentlig ansatte.

Det blir litt som å si at kan spise kake, når man blir fortalt at folket sulter fordi de ikke har brød

Anonymkode: de121...224

dette er virkelig virkelighetsfjernt vås. Jeg jobber i det offentlige og har kolleger som har jobbet masse overtid fra hjemmekontor, samtidig som de har hjemmeskole. Og skal jobbe overtid gjennom hele påsken. For å holde hjulene igang og for å redde ræva til deg og andre som gladelig tar imot den offentlige redningsplanken, samtidig som dere disser de som sitter på hjemmekontoret sitt på overtid med småunger rundt beina, for å hjelpe dere. Skjerp deg. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette er virkelig virkelighetsfjernt vås. Jeg jobber i det offentlige og har kolleger som har jobbet masse overtid fra hjemmekontor, samtidig som de har hjemmeskole. Og skal jobbe overtid gjennom hele påsken. For å holde hjulene igang og for å redde ræva til deg og andre som gladelig tar imot den offentlige redningsplanken, samtidig som dere disser de som sitter på hjemmekontoret sitt på overtid med småunger rundt beina, for å hjelpe dere. Skjerp deg. 

Det du og andre offentlige ansatte ikke evner å forstå, er at dere kan fint ta ut omsorgslønn uten å stå i faret for å miste livsgrunnlaget ditt. Arbeidsgiveren din kan faktisk ikke gå konkurs. Det presset og stresset med å levere hele tiden hvis ikke har du ingen jobb å gå til, er for dere helt ukjent. Og du, det finnes ingen her til lands som har en fetere redningspakke enn offentlige ansatte. Dere er jo beskyttet rase.

Anonymkode: b5133...58d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du og andre offentlige ansatte ikke evner å forstå, er at dere kan fint ta ut omsorgslønn uten å stå i faret for å miste livsgrunnlaget ditt. Arbeidsgiveren din kan faktisk ikke gå konkurs. Det presset og stresset med å levere hele tiden hvis ikke har du ingen jobb å gå til, er for dere helt ukjent. Og du, det finnes ingen her til lands som har en fetere redningspakke enn offentlige ansatte. Dere er jo beskyttet rase.

Nei, men hvis f.eks NAV-ansatte tar ut omsorgsdager istedet for å gjøre jobben sin, så er det jo ganske mange andre som mister livsgrunnlaget sitt. Det du ikke ser ut til å forstå er at offentlig ansatte jevnt over har en ganske klar oppfatning av at man har et samfunnsoppdrag som må utføres. Man har ansvar for noen andre enn seg selv.

Og så må jeg bare si en ting - det jobber mange mennesker med høy kompetanse i stat og kommune. De kunne tjent mange ganger mer om de gikk til det private næringsliv. Jeg taper enormt mye lønnsmessig på å jobbe i staten. Men for meg personlig er det verd det pga jobbsikkerheten. Andre mennesker tar andre valg, som passer for seg. Høy lønn, høy risiko. Lav lønn, lav risiko. Hva er det du ikke skjønner med den avveiningen mellom lønn og risiko? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Nå har du sittet på den grønne gren og tjent masse penger i mange år. Tatt ut utbytte så det holder. Så kommer krisen. Buhu. But lo and behold - en krisepakke! du får i pose og sekk!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men hvis f.eks NAV-ansatte tar ut omsorgsdager istedet for å gjøre jobben sin, så er det jo ganske mange andre som mister livsgrunnlaget sitt. Det du ikke ser ut til å forstå er at offentlig ansatte jevnt over har en ganske klar oppfatning av at man har et samfunnsoppdrag som må utføres. Man har ansvar for noen andre enn seg selv.

Og så må jeg bare si en ting - det jobber mange mennesker med høy kompetanse i stat og kommune. De kunne tjent mange ganger mer om de gikk til det private næringsliv. Jeg taper enormt mye lønnsmessig på å jobbe i staten. Men for meg personlig er det verd det pga jobbsikkerheten. Andre mennesker tar andre valg, som passer for seg. Høy lønn, høy risiko. Lav lønn, lav risiko. Hva er det du ikke skjønner med den avveiningen mellom lønn og risiko? 

Nei, det er ikke slik at hvis dere tar ut omsorgslønn stopper alle utbetalingene til folk. Stat og kommune kan omdisponere arbeidsstyrken. Jobber du i staten kan du ikke bli permittert. Det kan bli forsinkelser, men ikke uteblivelse. Hvis man hadde hatt problemer, hadde f.eks Nav fått tilskudd. Og poenget er uansett; jobben din er der uansett.

Og du må jammen ha levd lenge beskyttet i det offentlige hvis du seriøst tror som du skriver høy lønn, høy risiko. Lav lønn, lav risiko. Det er mange som ikke jobber i det offentlige med lav lønn og høy risiko. Bare ta butikkmedarbeider f.eks. Lav lønn, skyhøy risiko. Hva tror du skjer i klesbutikken hvis alle ansatte som har barn tar ut omsorgslønn.
Jeg stiller seriøst spørsmålstegn ved din kompetanse hvis du tror det er den vanlige avveiningen. Dessverre er jeg ikke overrasket.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Nå har du sittet på den grønne gren og tjent masse penger i mange år. Tatt ut utbytte så det holder. Så kommer krisen. Buhu. But lo and behold - en krisepakke! du får i pose og sekk!

Er du beruset? Tror du alle som jobber i det private har tjent masse penger? 

• Liker 7
Gjest Albbas
Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

"du og andre offentlig ansatte"? Hva skjer med den heftige generaliseringen? 

For det første er det mange offentlig ansatte som fint klarer å sette seg inn i andre situasjoner enn sin egen. 

For det andre er det mange offentlig ansatte som har erfaring fra det private næringsliv. Kanskje vi kom over til det offentlige etter forrige nedbemanningsrunde i det private? 

For det tredje er ikke offentlige jobber alltid trygge - det omorganiseres ("effektiviseres") og legges ned stadig vekk. 

For det fjerde kan vi offentlig ansatte ha en sterk ansvarsfølelse selv om vi ikke er redde for å miste jobben. Det er mange som er avhengige av de offentlig ansatte i dag, vi er jo ikke noen ansvarsløse drittunger som bare slenger beina på bordet og chiller fordi vi jobber hjemme. For mange er det MYE ekstraarbeid nå om dagen. 

Jeg er veldig glad jeg har en trygg jobb akkurat i denne krisen, men jeg har selvfølgelig forståelse for at det er mer krevende for andre. Jeg jobber ikke i en boble. Denne tryggheten har jeg betalt for i form av mye lavere lønn enn snittet for mitt årskull med samme utdanning, og det er ikke en trygghet jeg skammer meg over å ha. I denne koronakrisen er det mange som er avhengig av at jeg jobber effektivt, og selv om jeg kan ta omsorgsdager uten å miste jobben prøver jeg hardt å unngå det. 

Endret av Albbas
  • Opprett ny...