Gå til innhold

Låst kjellerdør - nøkkelen er borte


Englepus

Anbefalte innlegg

What to do?

Nøkkelen er søkk borte! Låsen er av den gamle typen, sånn som innvendige dører. Går det an å dirke den opp på noen måte? Eller bytte hele låsen selvom den er låst?

Hadde vært litt greit å fått opp døren, ellers må jeg dra sykkelen gjennom stua når jeg skal ut på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dirket opp mange låser(lillesøsters dør) på innvendige dører i mitt liv, men de var ikke så gamle da. Hvis låsen ikke har rustet eller kilt seg fast skulle det ikke være noe problem. Kikk inn i nøkkelhullet og se om det er noe du kan vri rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve med vanlig nøkkel fra annen lignende lås, f.eks do døren, det har kommet ganske mange forskjellige utforminger, men låsen er så simpel at det går somregel veldig lett med et litt stort stjerneskrujern som passer inn i nøkkelsporet på noen sånne låser. Det er bare å stikke det inn til det treffer der nøkkelen tar borti og så vri.

Hvis det ikke fungerer så prøv et flatt skrujern, dytt på delen som nøkkelen ville tatt borti og husk at du ikke må ta for hardt i, det skal være like lett å få den opp med skrujern som med nøkkel, så ikke ta sdå hardt i at du bøyer skrujern eller noe.

Somregel skal man bare vri 90 grader, men det kommer ann på låsetypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...