Gå til innhold

Dere som konsekvent skriver "hun" istedenfor "henne"..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor? Og hvordan leser dere tekster skrevet av folk som bruker pronomenet korrekt? Tenker dere at det er valgfritt å bruke det, eller hvordan er det?

Oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 73175...9d1

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel naturlig utvikling. Samme greie med ham/han og nå har det blitt valgfritt.

Anonymkode: 48002...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert fordi de ikke vet bedre. Jeg drev med det en stund selv, frem til noen opplyste meg om det. Det var rett og slett bare noe som glapp et sted på veien.

Anonymkode: b0f66...81e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tok hun med på en tur, før jeg sendte hun avgårde". Det blir jo noe veldig rart her.

Anonymkode: b0f66...81e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er vel naturlig utvikling. Samme greie med ham/han og nå har det blitt valgfritt.

Anonymkode: 48002...33b

Men man lærer jo forskjellen på hun/henne når man skriver på skolen tilogmed. Det gjør man ikke med han/ham. Synes det er veldig merkelig at dette skjer.

Anonymkode: 73175...9d1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er garantert fordi de ikke vet bedre. Jeg drev med det en stund selv, frem til noen opplyste meg om det. Det var rett og slett bare noe som glapp et sted på veien.

Anonymkode: b0f66...81e

Interessant! Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Anonymkode: 73175...9d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Interessant! Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Anonymkode: 73175...9d1

Nærmer meg 40 i disse dager, men dette er en stund tilbake i tid (at noen lurte på hvorfor jeg ikke skrev "henne").

Anonymkode: b0f66...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ser "henne" der det burde stått "hun" mye oftere, men det skyldes nok den samme kortsmutningen i hjernen. Skjønner ikke at de ikke ser selv at det er feil.

Anonymkode: d543c...817

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nærmer meg 40 i disse dager, men dette er en stund tilbake i tid (at noen lurte på hvorfor jeg ikke skrev "henne").

Anonymkode: b0f66...81e

Har merka meg at det er mest utbredt blant den yngre generasjonen, det er ganske mange nå blant folk jeg  kjenner(20-åra). Var det andre du kjente som sa "hun" som du gjorde? 

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jeg ser "henne" der det burde stått "hun" mye oftere, men det skyldes nok den samme kortsmutningen i hjernen. Skjønner ikke at de ikke ser selv at det er feil.

Anonymkode: d543c...817

Det har jeg ikke merka meg! Har du noen eksempler?

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man lærer jo forskjellen på hun/henne når man skriver på skolen tilogmed. Det gjør man ikke med han/ham. Synes det er veldig merkelig at dette skjer.

Anonymkode: 73175...9d1

Før (da det var rettskrivningsnormen) lærte man forskjellen på ham/han også. Språket mister stadig nyanser som følge av manglende kunnskap. Når folk flest ikke kan regelen lenger, faller den bort. I dag går utviklingen raskt fordi alle kan ytre seg offentlig. Før kunne de som ytret seg i større grad skrive norsk.

Anonymkode: 48002...33b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før (da det var rettskrivningsnormen) lærte man forskjellen på ham/han også. Språket mister stadig nyanser som følge av manglende kunnskap. Når folk flest ikke kan regelen lenger, faller den bort. I dag går utviklingen raskt fordi alle kan ytre seg offentlig. Før kunne de som ytret seg i større grad skrive norsk.

Anonymkode: 48002...33b

Ja, det er et godt poeng. Er litt usikker på han/ham selv, fikk beskjed på skolen om at det var valgfritt og at det var for komplisert å lære om den "gammeldagse" regelen.

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et godt poeng. Er litt usikker på han/ham selv, fikk beskjed på skolen om at det var valgfritt og at det var for komplisert å lære om den "gammeldagse" regelen.

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Hvis du kan forskjellen på hun/henne, kan du forskjellen på han/ham også! Bare å putte inn ham der du ville brukt henne om hunkjønn.

Anonymkode: 48002...33b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan forskjellen på hun/henne, kan du forskjellen på han/ham også! Bare å putte inn ham der du ville brukt henne om hunkjønn.

Anonymkode: 48002...33b

Googla meg inn på språkrådet og fant det, ja. Var egentlig veldig interessant om han/ham og sånt. Det er tydeligvis egentlig en dativsform som har sneket seg inn i akkusativ for over 1200 år siden! Opprinnelig var det visst hann og hann (norrønt altså)..

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Henne skulle kjøpe blomster fordi huns mor hadde bursdag.

... ARRRRRGHHHH! Får vondt i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Henne skulle kjøpe blomster fordi huns mor hadde bursdag.

... ARRRRRGHHHH! Får vondt i øynene.

De som skriver sånn har iallfall prøvd 😂 noen skriver jo bare "hun"..

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som skriver sånn har iallfall prøvd 😂 noen skriver jo bare "hun"..

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Tror ikke de prøver, mange i min svigerfamilie bruker hun og henne om hverandre helt vilkårlig 🙈🥴 

«Henne skal gå en tur til hun»

»Jeg kan hente hun etterpå»

🤢

Anonymkode: 9329c...461

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke de prøver, mange i min svigerfamilie bruker hun og henne om hverandre helt vilkårlig 🙈🥴 

«Henne skal gå en tur til hun»

»Jeg kan hente hun etterpå»

🤢

Anonymkode: 9329c...461

Uffda.. Føler virkelig med deg..

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare «hun» da jeg er bergenser, og vi bruker ikke «henne». Dette gjelder vel flere dialekter.

Dette gjelder bare i muntlig språk. Når jeg skriver bruker jeg både «hun» og «henne» etter hva som er riktig.

Anonymkode: 7fca0...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidligere sjefen min brukte konsekvent hun og henne feil. Henne kommer innom kontoret senere. Jeg ringte hun i går....  

Jeg føler at jeg tilhører en utdøende rase som bruker "ham"... 

Anonymkode: af265...c51

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...