Gå til innhold

Dere som konsekvent skriver "hun" istedenfor "henne"..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er skammelig at folk ødelegger det norske språk ved å være så slappe... samme med de som sier sjino, shøkken...

Anonymkode: cefde...ce8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt hvordan folk med norske foreldre, oppvokst i Norge, kan slite med forskjellen på hun og henne og han og ham? :vetikke: For meg er det helt naturlig hvilken form man skal bruke (og jeg bruker ingen av dem muntlig, på min dialekt sier vi bare ho og han), jeg trodde det var en del av "morsmålskunnskapen", at man skjønte sånt automatisk. Man har jo det samme på flere andre språk, bl.a. engelsk - sier de som kun sier hun også bare "she" på engelsk? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 20.51, Anonymus Notarius skrev:

Jeg forstår ikke helt hvordan folk med norske foreldre, oppvokst i Norge, kan slite med forskjellen på hun og henne og han og ham? :vetikke: For meg er det helt naturlig hvilken form man skal bruke (og jeg bruker ingen av dem muntlig, på min dialekt sier vi bare ho og han), jeg trodde det var en del av "morsmålskunnskapen", at man skjønte sånt automatisk. Man har jo det samme på flere andre språk, bl.a. engelsk - sier de som kun sier hun også bare "she" på engelsk? 

Ja, er det bare på norsk dette skjer? Veldig sært om det er sånn. Jeg og bruker bare ho(nordlending), men jeg har jo alltid visst hvordan man skriver og hva som høres helt feil ut. 

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært verre, de kunne skrevet hu. Er jo en del som gjør det og.

I min dialekt sier vi ho i begge former, men tror aldri jeg har sett noen herfra skrive det.

Anonymkode: 481d5...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, gakk skrev:

Det neste blir "jeg elsker du".

Du være snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 20.51, Anonymus Notarius skrev:

Jeg forstår ikke helt hvordan folk med norske foreldre, oppvokst i Norge, kan slite med forskjellen på hun og henne og han og ham? :vetikke: For meg er det helt naturlig hvilken form man skal bruke (og jeg bruker ingen av dem muntlig, på min dialekt sier vi bare ho og han), jeg trodde det var en del av "morsmålskunnskapen", at man skjønte sånt automatisk. Man har jo det samme på flere andre språk, bl.a. engelsk - sier de som kun sier hun også bare "she" på engelsk? 

På vår dialekt (Østlandet) sier vi «hu» og «a» 

«Jeg kan hente a»  

«Hu kommer snart»


Mulig det er derfor mange surrer sånn med hun og henne. 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 9329c...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På vår dialekt (Østlandet) sier vi «hu» og «a» 

«Jeg kan hente a»  

«Hu kommer snart»


Mulig det er derfor mange surrer sånn med hun og henne. 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 9329c...461

Ja, men da er jo "hu" hun og "a" henne, det bør man jo klare å "oversette"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Og hvordan leser dere tekster skrevet av folk som bruker pronomenet korrekt? Tenker dere at det er valgfritt å bruke det, eller hvordan er det?

Oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 73175...9d1

Om noen tiår er det godt mulig blitt slik at «hun» er det korrekte. Ordet «henne» kan komme til å forsvinne på sikt. Så dermed kan det tenkes at de som gjør feil i henhold til dagens regler er forut for sin tid.

Språket utvikler seg, mye av det som var riktig for hundre år siden er ikke riktig i dag, og utviklingen skjer bare raskere og raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk klarer jo (foreløpig) å skille mellom vi og oss, du og deg, jeg og meg, de og dem? Hvorfor er det tydeligvis vanskelig med hun og henne? Jeg hører forresten mange som bare bruker henne også... "Henne sa det".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Men folk klarer jo (foreløpig) å skille mellom vi og oss, du og deg, jeg og meg, de og dem? Hvorfor er det tydeligvis vanskelig med hun og henne? Jeg hører forresten mange som bare bruker henne også... "Henne sa det".

Vet ikke om jeg hadde greid å ta personen seriøst om jeg hadde hørt det, sånn egentlig.. Sikkert teit av meg, men herregud.

Ts

Anonymkode: 73175...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er faktisk noe av det verste jeg hører/ser. Synes det er verre enn «sjino» også. Hadde en kollega som konsekvent sa «henne» istedenfor «hun». Henne ga den til meg, henne sa at jeg skulle gå ut. Det høres jo helt idiotisk ut. 😑

Anonymkode: 97422...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 14.20, gakk skrev:

Det neste blir "jeg elsker du".

Hei på du, sånn er det i Arendal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2020 den 15.24, Anonymus Notarius skrev:

Men folk klarer jo (foreløpig) å skille mellom vi og oss, du og deg, jeg og meg, de og dem? Hvorfor er det tydeligvis vanskelig med hun og henne? Jeg hører forresten mange som bare bruker henne også... "Henne sa det".

"Dem" er på vei ut 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...