Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal etter planen ta en medisinsk abort i morgen, og kjenner jeg gruer meg veldig. Ble uventet gravid til tross for bruk av prevensjon (en av de uheldige), og kjæresten og jeg ønsker ikke (flere) barn.

Var på sykehuset i går og fikk den første pillen, og fikk med de jeg skal ta i morgen. Det jeg glemte å spørre om, er hvor nøyaktig man må være med tidspunktet man tar pillene? Må det være nøyaktig 48 timer etter første pille på sykehuset? Min time var 10, og på arket jeg fikk med instruksjoner, står klokkeslettet 08.30 nevnt. Men sykepleieren jeg hadde time hos, nevnte ikke noe klokkeslett men at de fleste gjør det på formiddagen fordi da er det lettere å få kontakt med lege el. om noe skjer på dagtid.

Erfaringer? "Problemet" er at kjæresten min jobber, og kan tidligst komme fra ca. 14.00. Vil det være "for sent" å ta tablettene rundt det tidspunktet?

Anonymkode: b00e2...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal du ta tabletten hjemme, eller når du kommer på sykehuset? :) 

Minst huske at jeg tok tabletten før jeg gikk ut av døra, og dro til sykehuset. 

Jeg hadde komplikasjoner under medisinsk abort, og det var helt forferdelig!

Edit: Bare ta tabletten 48 timer etter, samboeren din trenger ikke være hjemme på timen - ei minuttet.
Det kan ta tid før noe skjer.. 

Endret av Rosatoast
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tok medisinsk abort hjemme for en tid tilbake, så hadde jeg ikke mulighet til å være borte fra jobb den dagen. Jeg tok pillene kl 16 etter jobb, informerte sykehuset om det og spurte om det var noe risiko. Hun på sykehuset sa at det ikke var noe risiko, men at det var anbefalt å ta det på formiddagen. Delvis fordi hvis du tar de på ettermiddagen kan du holde på en stund utover kvelden og det kan eventuelt gå ut over nattesøvnen din. I tillegg til at du er mer opplagt om formiddagen. Mener å huske at det tok 5-6 timer fra jeg tok pillene til værste smerten var over, men dette er veldig individuelt. Noen kan holde på flere timer enn det. 

Jeg var veldig glad for at samboeren min var hjemme sammen med meg. Så jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det alene.  

Anonymkode: b02eb...6c6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rosatoast skrev:

Skal du ta tabletten hjemme, eller når du kommer på sykehuset? :) 

Minst huske at jeg tok tabletten før jeg gikk ut av døra, og dro til sykehuset. 

Jeg hadde komplikasjoner under medisinsk abort, og det var helt forferdelig!

Edit: Bare ta tabletten 48 timer etter, samboeren din trenger ikke være hjemme på timen - ei minuttet.
Det kan ta tid før noe skjer.. 

Skal ta tablettene hjemme. Fikk den første på sykehuset på onsdag.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tok medisinsk abort hjemme for en tid tilbake, så hadde jeg ikke mulighet til å være borte fra jobb den dagen. Jeg tok pillene kl 16 etter jobb, informerte sykehuset om det og spurte om det var noe risiko. Hun på sykehuset sa at det ikke var noe risiko, men at det var anbefalt å ta det på formiddagen. Delvis fordi hvis du tar de på ettermiddagen kan du holde på en stund utover kvelden og det kan eventuelt gå ut over nattesøvnen din. I tillegg til at du er mer opplagt om formiddagen. Mener å huske at det tok 5-6 timer fra jeg tok pillene til værste smerten var over, men dette er veldig individuelt. Noen kan holde på flere timer enn det. 

Jeg var veldig glad for at samboeren min var hjemme sammen med meg. Så jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det alene.  

Anonymkode: b02eb...6c6

Ok, da høres det jo ut som jeg trygt kan vente med tablettene til kjæresten min er ferdig på jobb. Tør ikke gjøre det alene. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta tablettene hjemme. Fikk den første på sykehuset på onsdag.

Ja, jeg som misforsto!
Du kan fint vente på han, jeg ville ikke tatt dem alene.. Vil ikke skremme deg heller, men syntes det er merkelig de lar kvinner nå reise hjem og gjøre dette 🤔

Ble fortalt det tok toppen tre timer, hos meg ville det absolutt ikke ut. Hadde så smerter, kastet opp og blødde igjennom 2 hele sykehussenger :( husker jeg tenkte "dette er et tegn på at jeg har tatt feil valg.." det var forferdelig.. Tok 13 timer før det kom ut, måtte overnatte på sykehuset også. Var i uke 10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i uke 5, tok pillene 7 timer før det hadde gått to døgn da det passet best slik. Grudde meg også veldig men det var helt smertefritt så det kan gå veldig fint også :) begynte å blø etter ca en time, etter enda en time var det mindre klumper og som en vanlig mens. Blødde i ca 2 uker. 

Tok bare første runde av de smertestillende de anbefalte da jeg ikke kjente noe ubehag. Test ble ikke negativ før en måned etter.

Glad jeg slapp å være på sykehuset jeg, for min del hadde det bare gjort situasjonen trist og stressende. Hadde valgt kirurgisk om de hadde insistert på å ha meg der. 

Anonymkode: 9870c...e3d

Skrevet
25 minutter siden, Rosatoast skrev:

Ja, jeg som misforsto!
Du kan fint vente på han, jeg ville ikke tatt dem alene.. Vil ikke skremme deg heller, men syntes det er merkelig de lar kvinner nå reise hjem og gjøre dette 🤔

Ble fortalt det tok toppen tre timer, hos meg ville det absolutt ikke ut. Hadde så smerter, kastet opp og blødde igjennom 2 hele sykehussenger :( husker jeg tenkte "dette er et tegn på at jeg har tatt feil valg.." det var forferdelig.. Tok 13 timer før det kom ut, måtte overnatte på sykehuset også. Var i uke 10

hadde akkurat samme opplevelse som deg!! å kan ikke forstå at jenter sendes hjem for å gjøre dette! ble og over natten og måtte ha mye morfin og kvalmestillende for å komme meg igjennom det! Trodde seriøst det var noe alvorlig galt.. da alle jeg hadde snakket med som hadde fått dette gjennomført begynte å blø etter 3 timer og kanskje tok en Paracet liksom...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok medisinsk abort på mandag og var 9 uker på vei. Begynte å blø allerede kvelden før jeg skulle ta de siste pillene (cytotec). På morgenen, 48 timer etter den første tabeletten, tok jeg cytotec og det gikk bare en halvtime før smertene kom. Jeg hadde avtalt å være på sykehuset på abort-dagen, og det var veldig betryggende. I tillegg tok det såpass lang tid før noe begynte å skje at jeg måtte ha tilsammen 3 runder med cytotec før jeg var ferdig. Det tok ca 9 timer fra start til slutt. 

Jeg var forberedt på voldsomme blødninger, men for min del var det ikke så mye som jeg fryktet. Smertene derimot var ganske heftige, og jeg kastet opp flere ganger.

Anbefaler deg å ha godt med smertestillende tilgjengelig, også var det veldig lindrende å ha et varmeomslag over magen. Beveg deg, det hjelper med å få ut alt.

Jeg har et spørsmål til de som har gjort dette før.. Hvor lenge etterpå hadde dere smerter? Jeg har murringer nesten hele tiden, og hver morgen så langt har jeg hatt ganske vondt. Det avtar utover dagen, men må ta smertestillende. Blør mindre enn ved vanlig mens nå. Ingen feber eller infeksjons-tegn. 

Anonymkode: 7302f...5b3

Skrevet
26 minutter siden, kalini skrev:

hadde akkurat samme opplevelse som deg!! å kan ikke forstå at jenter sendes hjem for å gjøre dette! ble og over natten og måtte ha mye morfin og kvalmestillende for å komme meg igjennom det! Trodde seriøst det var noe alvorlig galt.. da alle jeg hadde snakket med som hadde fått dette gjennomført begynte å blø etter 3 timer og kanskje tok en Paracet liksom...

Godt å vite at jeg ikke er alene! 
Jeg fikk også de samme medikamentene, fikk en del kvalmestillende, men dette kom jo rett opp igjen! 
Er glad jeg ikke har trengt å oppleve det igjen, og jeg skal aldri gjøre det igjen heller :) 

Det er noe de burde informere om, ja. Syntes det virker merkelig å sende jenter/kvinner hjem, de vet aldri hva som kan skje. Dette er jo et medisinsk inngrep, så det skulle vært påbudt å være på sykehuset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ca 6 uker på vei. Sto opp om morgenen, tok pillene + smertestillende og la meg til å sove på sofaen. Sov 3-4 timer og våknet av meg selv. Blødde en del, men ikke så mye smerter, som vanlige menssmerter bare. Var alene og det var ikke noe problem for min del. Alt i alt var det helt uproblematisk, men skjønner jo at andre har andre erfaringer. 

Anonymkode: 97945...355

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er forresten veldig glad jeg slapp å være på sykehuset. Har gjort det også en gang, da var jeg 16 år og ca 11 uker på vei. Jeg lå alene i en sykeseng i 11 timer. Fikk ikke tilbud om mat, en sykepleier kom og sjekket på meg én gang, en annen gang for å informere om at jeg måtte vente med undersøkelse før jeg kunne dra fordi de ikke hadde tid. Jeg var alene og lå bare i senga og gråt med 5 stk andre på rommet. Det var jævlig det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev et innlegg tidligere om problem- og smertefri abort, ville bare si at jeg var kjempenervøs for å kaste opp så jeg tok smertestillende og kvalmestillende 15 min før de andre pillene. Sykepleier tipset om dette for da virker iallefall smertestillende om man kaster opp.

Anonymkode: 9870c...e3d

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok medisinsk abort på mandag og var 9 uker på vei. Begynte å blø allerede kvelden før jeg skulle ta de siste pillene (cytotec). På morgenen, 48 timer etter den første tabeletten, tok jeg cytotec og det gikk bare en halvtime før smertene kom. Jeg hadde avtalt å være på sykehuset på abort-dagen, og det var veldig betryggende. I tillegg tok det såpass lang tid før noe begynte å skje at jeg måtte ha tilsammen 3 runder med cytotec før jeg var ferdig. Det tok ca 9 timer fra start til slutt. 

Jeg var forberedt på voldsomme blødninger, men for min del var det ikke så mye som jeg fryktet. Smertene derimot var ganske heftige, og jeg kastet opp flere ganger.

Anbefaler deg å ha godt med smertestillende tilgjengelig, også var det veldig lindrende å ha et varmeomslag over magen. Beveg deg, det hjelper med å få ut alt.

Jeg har et spørsmål til de som har gjort dette før.. Hvor lenge etterpå hadde dere smerter? Jeg har murringer nesten hele tiden, og hver morgen så langt har jeg hatt ganske vondt. Det avtar utover dagen, men må ta smertestillende. Blør mindre enn ved vanlig mens nå. Ingen feber eller infeksjons-tegn. 

hadde ikke vondt i ettertid i det hele tatt.. et du sikker på at alt kom ut? siden du blødde lite og enda kramper? Tatt ul?

Skrevet

Jeg hadde medisinsk abort på sykehuset da det ble oppdaget tom fostersekk på ultralyd i uke 11. Fikk en runde med cytotec og merket lette smerter i starten. Etter 6 timer fikk jeg en runde til og hadde så sterke smerter, og det hjalp ikke med paralgin forte så jeg måtte få morfinsprøyte i rompa! Ble sendt hjem etter 7-8 timer på sykehuset uten at noe hadde skjedd annet enn intense rier. Begynte heldigvis å blø en time etter hjemkomst og da gikk det radig! Men helt sinnsyk hodepine et par dager etterpå😅

Men vil iallefall råde deg til å be om ultralyd etter 4 uker for å sjekke at alt er ute! Jeg oppleve at det kom ut masse rester 10 uker etterpå, selv etter negativ test 😥

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, kalini skrev:

hadde ikke vondt i ettertid i det hele tatt.. et du sikker på at alt kom ut? siden du blødde lite og enda kramper? Tatt ul?

Jeg tok ul to ganger underveis, og den siste gangen sa hun at det kun var noen rester av morkaka igjen, og etter det kom det en del klomper ut. Men fikk ikke tatt noe ul etter det, så om det enda er rester er jeg ikke sikker på. Fortsatt vondt idag. 

AnonymBruker
Skrevet

PS: dere som fikk til medisinsk abort hjemmme; hvor langt inn må jeg sette de fire cyotec-pillene for at de skal virke?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er forresten veldig glad jeg slapp å være på sykehuset. Har gjort det også en gang, da var jeg 16 år og ca 11 uker på vei. Jeg lå alene i en sykeseng i 11 timer. Fikk ikke tilbud om mat, en sykepleier kom og sjekket på meg én gang, en annen gang for å informere om at jeg måtte vente med undersøkelse før jeg kunne dra fordi de ikke hadde tid. Jeg var alene og lå bare i senga og gråt med 5 stk andre på rommet. Det var jævlig det. 

Å, nei! Så vondt å høre at du som 16-åring måtte gjøre dette helt alene <3 Det er en skremmende opplevelse, og sikkert mye verre når man er så ung og alene. Håper at det gikk fint til slutt!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok ul to ganger underveis, og den siste gangen sa hun at det kun var noen rester av morkaka igjen, og etter det kom det en del klomper ut. Men fikk ikke tatt noe ul etter det, så om det enda er rester er jeg ikke sikker på. Fortsatt vondt idag. 

okey, mulig du har noen rester igjen da? følg med på om smertene vedvarer/blir verre og vær spesielt obs på feber mtp infeksjon.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kalini skrev:

okey, mulig du har noen rester igjen da? følg med på om smertene vedvarer/blir verre og vær spesielt obs på feber mtp infeksjon.

Fikk faktisk en time ved sykehuset om 1 time. Så får vi se.

Hvordan går det med trådstarter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...