Gå til innhold

Bestille legetime eller vente?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha sjekket blodverdiene mine, og om jeg mangler d vitamin, jern osv. Har vært plaget med lave verdier før, og da fått d vitamin på resept. Det jeg er usikker på om er om jeg burde utsette legetimen på grunn av Covid-19? For meg er dette viktig, men for andre oppfattes det kanskje som egoistisk. Ønsker jo heller ikke at legen skal tenke at jeg bagatelliserer problemene mine

Anonymkode: 93441...d9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill deg en time. Selv om corona herjer så skal man få nødvendig helsehjelp, dette har helseministeren også gått ut i media med. 😊 

Anonymkode: 82dda...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre dere har stort utbrudd i din kommune, så er det ikke noe problem. Bestill time. Det virker som om Norge har klart å stanse den verste smitten og det er relativt få som går til lege om dagen. 

Spiser du bra forresten? Om du spiser bra og har stadig lave verdier av jern og d vitamin kan det være lurt å sjekke om du har lavt stoffskifte. De med det har ofte den type vitaminmangler. 

Anonymkode: 51ecc...f10

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kan man bestille time på nett -de hadde ikke lagt ut ledige timer om de ikke tok i mot vanlige henvendelser. Dessuten må man prøve å opprettholde ett vanlig helsetilbud ellers så vil det hope seg opp etterhvert. 

Anonymkode: 1ff7f...108

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fastlegene klager over at de ikke har noe å gjøre om dagen. Folk avbestiller timer fordi de er redd for at legene har for mye å gjøre.

Bare å bestille time. 

Endret av petterm
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare ta d-vitamin/tran fast? Det er billigere enn en legetime. 

Anonymkode: fff51...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta d-vitamin/tran fast? Det er billigere enn en legetime. 

TS skriver at hun tidligere har fått D-vitamin på resept pga D-vitaminmangel. Da kan hun få sterkere tabletter for lavere pris enn det man kan kjøpe på egen hånd (og det teller med i frikortordningen, hvis det er aktuelt for TS). I tillegg er det, ved reell mangel på noe, viktig å følge opp egen helse gjennom måling av verdiene. Man skal jo ikke ta tilskudd dersom man ikke har behov for det - det kan faktisk være skadelig å få for mye av enkelte vitaminer og mineraler, som feks. jern.

Anonymkode: 2613d...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk må bestille time som normalt, i lokal avisa står det at det er så liten pågang at legene står i fare for å bli permitert.. 

Anonymkode: 123b7...73e

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at hun tidligere har fått D-vitamin på resept pga D-vitaminmangel. Da kan hun få sterkere tabletter for lavere pris enn det man kan kjøpe på egen hånd (og det teller med i frikortordningen, hvis det er aktuelt for TS). I tillegg er det, ved reell mangel på noe, viktig å følge opp egen helse gjennom måling av verdiene. Man skal jo ikke ta tilskudd dersom man ikke har behov for det - det kan faktisk være skadelig å få for mye av enkelte vitaminer og mineraler, som feks. jern.

Den typiske tabletten du får forskrevet av legen er divisun. Denne er faktisk dyrere enn reseptfritt kosttilskudd og du får den ikke på blåresept. Tran i vanlige doser er stort sett å anbefale til alle nordmenn i vinterhalvåret. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det ikke!

Anonymkode: 93848...66d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...