Gå til innhold

La babyen gråte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309
 

Ny forskning viser at det ikke er farlig å la babyen gråte litt. Det å la babyen gråte litt fører til mindre gråt senere. Det er jo for så vidt forståelig, og helt i tråd med det motstanderne av såkalte skrikekurer mener, «babyen lærer at det er ikke noe poeng å gråte, ingen kommer likevel», men funnet om at tilknytningen ikke tar skade var nytt og interessant. 
 

hva tror dere? 

Anonymkode: 07080...03d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er bare tull! Ei jeg kjenner som prøvde ut denne metoden. Fikk barne sitt til å slitte psykisk i en alder av 9 år. 

 

 

Anonymkode: dff3f...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull! Ei jeg kjenner som prøvde ut denne metoden. Fikk barne sitt til å slitte psykisk i en alder av 9 år. 

 

 

Anonymkode: dff3f...304

Personen kan umulig vite hvorfor barnet sliter psykisk. Det kan det være en million grunner til. 
 

ts

Anonymkode: 07080...03d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, teknosilje skrev:

Pisspreik!

Jaha? Det er jo en seriøs studie, den Australske studien bekreftet også dette. 
 

ts

Anonymkode: 07080...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Jeg lar ikke voksne sitte og gråte alene, så da gjør jeg heller ikke det med spedbarn eller babyer. 

Men at det ikke er skadelig at et barn er sint i sengen i en veldig kort stund, og at man kan finne alternativer til større babyer enn å ta direkte opp fra sengen på sekunder er noe annet.

Jeg lurer mest på hvorfor barna gråter mindre, og hvordan de har undersøkt gråtelengde? Er det foreldre som rapporter gråtelengde/hyppighet og hvilke indre følelser barna har da?

Og må det være en skade som er målbar for at man skal kunne si at det er en god og fornuftig metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

«babyen lærer at det er ikke noe poeng å gråte, ingen kommer likevel» - hva tror dere? Anonymkode: 07080...03d

Hva??? :sjokkert: Hva i all verden er poenget med å lage et nytt lite menneske om man ikke skal lære det
alle gode ting fra starten? Hvis ungen gråter er det et signal om at det trenger noe fra menneskene
som skal ta vare på det. Det skal bli trygg på at det alltid kommer noen for å hjelpe det hver gang
det gråter. Ungen har ikke fått vårt språk enda, men de har språk i massevis for dem som gidder å lytte.

Unger skal ikke ligge alene og gråte seg dypt illrøde i ansiktet, utmattet og gjennomvåte av tårer og svette...
"fordi de bare har godt av det og det utvikler lungene deres"....alvorlig talt til menneskeheten; skjerp dere! :nei: 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Sikkert et studie laget av de samme menneskene som tror at babyer manipulerer foreldrene med gråt. Babyen har en måte å si ifra på, det er ved å gråte, ved å ignorere det gang på gang ender man opp med apatiske barn (i verste tilfelle). Ta en titt på de grusomme barnehjemmene i fattige land, babyer gråter lite, de bare ligger der helt apatiske, ingen har tid til å kose med dem. 

Anonymkode: dd5ec...8cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hoppetaujenta* skrev:

Hva??? :sjokkert: Hva i all verden er poenget med å lage et nytt lite menneske om man ikke skal lære det
alle gode ting fra starten?
Hvis ungen gråter er det et signal om at det trenger noe fra menneskene
som skal ta vare på det. Det skal bli trygg på at det alltid kommer noen for å hjelpe det hver gang
det gråter. Ungen har ikke fått vårt språk enda, men de har språk i massevis for dem som gidder å lytte.

Unger skal ikke ligge alene og gråte seg dypt illrøde i ansiktet, utmattet og gjennomvåte av tårer og svette...
"fordi de bare har godt av det og det utvikler lungene deres"....alvorlig talt til menneskeheten; skjerp dere! :nei: 

 

Jeg sier ikke at det er tilfelle, men det er argumentet til de som er imot skrikekurer. 

 

Det er det vel ingen som har trodd på siden 70 tallet? 

 

TS

Anonymkode: 07080...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Sikkert et studie laget av de samme menneskene som tror at babyer manipulerer foreldrene med gråt. Babyen har en måte å si ifra på, det er ved å gråte, ved å ignorere det gang på gang ender man opp med apatiske barn (i verste tilfelle). Ta en titt på de grusomme barnehjemmene i fattige land, babyer gråter lite, de bare ligger der helt apatiske, ingen har tid til å kose med dem. 

Anonymkode: dd5ec...8cf

Huff denne diskusjonen er umulig å ha på KG uten at folk skal ty til det ekstreme... Det er vel ingen som snakker om å ignorere barnet, de er ganske klare på at mødre flest har en god intuisjon og ikke lar barnet gråte lenge, og INGEN syntes at barn skal oppdras som på barnehjem i fattige land... Leste du linken? 

 

TS

Anonymkode: 07080...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff denne diskusjonen er umulig å ha på KG uten at folk skal ty til det ekstreme... Det er vel ingen som snakker om å ignorere barnet, de er ganske klare på at mødre flest har en god intuisjon og ikke lar barnet gråte lenge, og INGEN syntes at barn skal oppdras som på barnehjem i fattige land... Leste du linken? 

 

TS

Anonymkode: 07080...03d

Så ha diskusjonen et annet sted da. 
ingen kan få meg til å tro at det å la barna gråte seg i søvn er greit uansett hvor mange artikler du måtte klare å dra opp. 

Anonymkode: dd5ec...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg ikke på dette. Som det står på linken, gråter babyer for å tilkalle mor eller far for å få sine behov dekket. Etterhvert lærer babyen at det hjelper, og de babyene som gråter uten å få oppmerksomhet, vil etterhvert skjønne dette, og derfor gråte mindre. Hvem sier at babyer som ikke gråter er en bra ting? 
 

For det andre, hvorfor skal man la baby ligge å gråte? Babyen vil uansett lære seg å sovne selv etterhvert uten at man lar de ligge å gråte når de er baby. Vet ikke om noen 5-åringer som må bysses i søvn. Jeg tenker at har du fått barn, må du bare orke å respondere på gråt. Kunne aldri falt meg inn å gå fra min lille baby når hun ligger og gråter. Jeg har et instinkt som sier at jeg skal prøve å stoppe gråten og gjøre det bedre for henne, og tenker at det er en grunn til at vi har dette instinktet. 

Anonymkode: 3a113...2ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første tror jeg ikke på dette. Som det står på linken, gråter babyer for å tilkalle mor eller far for å få sine behov dekket. Etterhvert lærer babyen at det hjelper, og de babyene som gråter uten å få oppmerksomhet, vil etterhvert skjønne dette, og derfor gråte mindre. Hvem sier at babyer som ikke gråter er en bra ting? 
 

For det andre, hvorfor skal man la baby ligge å gråte? Babyen vil uansett lære seg å sovne selv etterhvert uten at man lar de ligge å gråte når de er baby. Vet ikke om noen 5-åringer som må bysses i søvn. Jeg tenker at har du fått barn, må du bare orke å respondere på gråt. Kunne aldri falt meg inn å gå fra min lille baby når hun ligger og gråter. Jeg har et instinkt som sier at jeg skal prøve å stoppe gråten og gjøre det bedre for henne, og tenker at det er en grunn til at vi har dette instinktet. 

Anonymkode: 3a113...2ab

Nettop! De gråter jo ikke for å plage foreldrene sine akkurat. 

Anonymkode: dd5ec...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Det er jo en seriøs studie, den Australske studien bekreftet også dette. 
 

ts

Anonymkode: 07080...03d

Denne studien såvidt jeg ser, er kun opp til 18 mnd. Den sier ingenting om senskader psykisk. Det sier seg selv at en 18 mnd gammel unge skriker mindre ettersom den har lært at det ikke hjelper å gi beskjed om at noe plager den. 

Kjenner jeg får vondt helt inni hjerterota av at de publiserer en slik artikkel. Førstegangsmødre som er usikre, kan fort stole blindt på en slik studie uten å undersøke saken videre. 

Men, dette er min personlige mening. Man lar da virkelig ikke mennesker ligge å gråte alene, om de e 3 uker, 3 år eller 50 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tilknytning: tilknytning er jo et helt atferdssystem som bygger på blant annet om du har hatt tilgjengelige og stabile omsorgspersoner, om du har følt deg trygg og ivaretatt, om du opplever omsorgspersonene som en trygg base du kan komme til for en pust i bakken i din utforskelse av verden. Om man lar babyen gråte uten å respondere, vil ikke omsorgspersonene oppleves trygge, og jeg tror helt oppriktig at det skader tilknytningen. Nå er dette én av mange studier da, og de fleste viser vel det motsatte av denne.

Anonymkode: 3a113...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å få barn for å overlate de ensomme, uten nærhet og trygghet? Det er neglisjering på høyt nivå. Barn skriker av en grunn, er de ikke sultne eller bleia er full så er det fordi de trenger nærhet, kos og omsorg av mamma eller pappa.

Da kan man like gjerne få seg en potteplante hvis man ikke er interessert i å gi babyen det den har behov for. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor la ett barn gråte tenker jeg? Det er babyens eneste måte å gi beskjed på. Stakkars barna som har det sånn. 

Jeg tror sånt sitter i kroppen og kan lage problemer psykisk senere. Hadde aldri klart å la min lille ligge å gråte sånn.. 

Anonymkode: 09e7d...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor la ett barn gråte tenker jeg? Det er babyens eneste måte å gi beskjed på. Stakkars barna som har det sånn. 

Jeg tror sånt sitter i kroppen og kan lage problemer psykisk senere. Hadde aldri klart å la min lille ligge å gråte sånn.. 

Anonymkode: 09e7d...937

Kanskje man har eldre barn som også krever sitt? 
 

ts

Anonymkode: 07080...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man har eldre barn som også krever sitt? 
 

ts

Anonymkode: 07080...03d

Man kan jo stille spørsmål om mange situasjoner om man skal tenke sånn. Tror de aller fleste foreldre klarer å finne bedre rutiner og metoder enn skrikekur... 

for all del, hva andre folk gjør har jeg ingenting med å gjøre. Men jeg hadde aldri klart det. 

Det kan være bleie eller mat. Eller nærhet, og jeg tror de fleste har fått med seg at mange barn som ikke har fått nærheten som er så viktig når de er små kan slite senere. 

Anonymkode: 09e7d...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som i sin tid alltid lot barnet sitt ligge å gråte. Uansett om det var i sengen, vogna eller i vippestol, så tok hun henne aldri opp. Barnet ble faktisk helt apatisk til slutt og sluttet å gråte. Hun ble ikke tatt opp da hun våknet om morgenen, men ble sittene i senga og leke minst en time før hun ble tatt opp. Jeg trodde ærlig talt at dette ikke kom til å gå bra.

Men, av alle ting, jenta har vokst opp til å bli ei fantastisk oppegående og flott jente. I fjor ble hun konfirmert og det var så herlig å se henne stå der i bunaden og at alt faktisk hadde gått helt bra med henne.

Anonymkode: 2bfb2...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...