AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Hei Jeg var mye dårlig i fjor sommer, med mye feber på kveldene, ekstremt sliten, og mye feberdager. Jeg fikk påvist kyssesyken den høsten (test som sier mer enn seks uker siden) , så det kan ha vært det. Det begynte å bli bedre i desember, og hadde en ok periode i januar, og det begynte å ta seg opp nå i februar igjen, og nå er det bare blitt verre. Jeg føler meg dårlig hver eneste kveld, med kvalme, hodepine, frysninger og småfeber. Sliter også med ekstrem stress innvendig og har brystsmerter og kvalme pga det (påvist av legen). Er kyssesyken virkelig så treg eller er det stresset som tar over?? Hva kan jeg gjøre jeg er så lei 😭 Anonymkode: 0646b...ac3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Man kan få mye etterdønninger etter kyssesyke. Min sønn hadde det og var dårlig i sikkert 2 år etterpå med svimmelhet, sliten, vondt i kroppen, indre frost, hodepine. Men det slapp etterhvert. Det er derfor viktig å hvile når du kjenner deg dårlig slik at kroppen får hentet seg inn fortere. Anonymkode: 9dade...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få mye etterdønninger etter kyssesyke. Min sønn hadde det og var dårlig i sikkert 2 år etterpå med svimmelhet, sliten, vondt i kroppen, indre frost, hodepine. Men det slapp etterhvert. Det er derfor viktig å hvile når du kjenner deg dårlig slik at kroppen får hentet seg inn fortere. Anonymkode: 9dade...6ed Hva slags hvile er det snakk om..? Alt jeg vil er å ligge i sengen, men jeg har for mye å gjøre, barn å passe på og en mann som jobber hele dagen.. Anonymkode: 0646b...ac3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva slags hvile er det snakk om..? Alt jeg vil er å ligge i sengen, men jeg har for mye å gjøre, barn å passe på og en mann som jobber hele dagen.. Anonymkode: 0646b...ac3 Jeg snakker om hvile som å hvile på soffa eller seng uten for mye stimuli, man må også tenke over hva som er må-ting. Kan man droppe enkelte gjøremål så gjør det eller omstrukturere hverdagen litt. Den utmattelsen som kommer etter kyssesyke kan oppleves litt to steg frem og ett tilbake og det er fordi du må justere inn hva er for mye aktivitet. Det er mitt beste tips og vår erfaring med fatigue etter kyssesyken. Vi prøvde jo å pushe vår sønn til en del ting før vi skjønte at det bare gjorde vondt værre, han hadde nok blitt fortere restituert om vi hadde latt han hvile når han hadde behov for det tidligere. Anonymkode: 9dade...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker om hvile som å hvile på soffa eller seng uten for mye stimuli, man må også tenke over hva som er må-ting. Kan man droppe enkelte gjøremål så gjør det eller omstrukturere hverdagen litt. Den utmattelsen som kommer etter kyssesyke kan oppleves litt to steg frem og ett tilbake og det er fordi du må justere inn hva er for mye aktivitet. Det er mitt beste tips og vår erfaring med fatigue etter kyssesyken. Vi prøvde jo å pushe vår sønn til en del ting før vi skjønte at det bare gjorde vondt værre, han hadde nok blitt fortere restituert om vi hadde latt han hvile når han hadde behov for det tidligere. Anonymkode: 9dade...6ed Det virker mye sant i det du sier, håper sønnen deres føler seg bedre nå ❤️ Jeg føler ikke at aktivitetsnivået har blitt noe høyere i det hele tatt, men stressnivået derimot.. Off:/ Anonymkode: 0646b...ac3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det virker mye sant i det du sier, håper sønnen deres føler seg bedre nå ❤️ Jeg føler ikke at aktivitetsnivået har blitt noe høyere i det hele tatt, men stressnivået derimot.. Off:/ Anonymkode: 0646b...ac3 Ja skjønner deg godt -masse god bedring er kjipt å gå sånn å hangle❤️ Prøve å les deg litt opp på fatigue, gjetter at det er det du har fått etter kyssesyken. Man har ganske mange symptomer og føler seg ganske dårlig av det og da er det ekstra vanskelig ikle bare ha seg selv å ta hensyn til. Anonymkode: 9dade...6ed
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja skjønner deg godt -masse god bedring er kjipt å gå sånn å hangle❤️ Prøve å les deg litt opp på fatigue, gjetter at det er det du har fått etter kyssesyken. Man har ganske mange symptomer og føler seg ganske dårlig av det og da er det ekstra vanskelig ikle bare ha seg selv å ta hensyn til. Anonymkode: 9dade...6ed Tusen takk ❤️ og takk for råd 😊 Anonymkode: 0646b...ac3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 Hei<3 Kyssesyke kan sitte i lenge, men du kommer til å bli bedre og å bli ferdig med det! Det kan hjelpe deg hvis du får jobbet med stresset i tillegg. Min kyssesyke ble verre pga stress og bedre da jeg lærte å håndtere det. Det at jeg ikke klarte å gjøre noe og bare kunne hvile eller hvis jeg gjorde noe var helt utslitt gjorde at jeg ikke fikk utløp for ting og stresset bygget seg opp. Før hadde jeg gjerne gått på trening eller snakket med venner eller hørt på musikk som alle er anti-stress for psyken og da jeg ikke orket disse tingene lenger så kom stresset. Og det er en tålmodighetsprøve uten like å gå syk over tid. Ikke rart man blir stresset, man vil jo så gjerne. Det første som hjalp meg litt var "Mindful yoga for stress relief" på Oslo Yoga på Sagene. Der lærte jeg å puste med magen(trodde jeg kunne det og undervurderte effekten før dette) og bare lovlig slappe av i en og en halv time av gangen. Jeg var utslitt da jeg gikk dit, men følte meg bedre etter. Det neste jeg gjorde var å begynne å skrive litt hver dag, om så bare en setning om hvordan jeg hadde det. Bare for å uttrykke meg med filosofien om at man ikke kan ordne livet om kvelden. Avgjørelser og valg må gjøres på et klart hode med en full kropp på dagtid. Det tredje jeg gjorde var å begynne å tenke bakover i tid, hva som har gitt meg glede gjennom hele livet, hva jeg likte å gjøre som liten, som student, som bare meg. Forusere på meg. Ikke barna, ikke mannen, ikke noen andre. Det blir litt som det de sier om nødmaskene på fly. Pass på deg selv sånn at du kan passe på andre. Og så må man sikre kosten. Ta D-vitamin, sink, tran og magnesium. Grønnsaker, frukt, men det gjør du sikkert. Og kyssesyke er fysisk sykdom, men hvis du er i Oslo og da etter Corona har lagt seg og ting har åpnet igjen, ville jeg gått til KA-klinikken og fått akupunktur. De er vant til å jobbe med slitenhet og har hjulpet mange. Jeg er egentlig ikke alternativ, jeg bare ble mye mer åpen etter å ha vært sliten/utmattet/syk av kyssesyke i evigheter og da jeg etter å ha vært hos lege etter lege fant jeg også andre løsninger som faktisk gjorde meg bedre og snart bra! http://www.osloyoga.no/kurs/rolig-yoga/ https://www.kaklinikken.no/utmattelse Anonymkode: a7b92...87f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå