Gå til innhold

Hjelp - hvordan kan jeg lade elbilen fra kjeller ned til gaten?

Arba

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Trenger litt rask hjelp ettersom at jeg straks skal flytte inn i ny kjellerleilighet.

Problemet her er at det er noen meter ned fra kjeller til gate der elbilen min parkeres - er det noen løsning på lading? Er nok ca. 15 meter avstand.

F.eks skjøteledning begrenset til 10A fra kjeller til gate / evt. andre, sikre, effektive løsninger?

Kom med innspill/forslag/erfaringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke så veldig mange alternativer sånn jeg ser det, og du er inne på det selv. Skjøteledning er vel eneste muligheten? Pass på at du får en ordentlig ledning som er laget for både høy amp og tåler å være ute, samt å bli tråkket på osv. Husk at ledningen ikke skal være det svakeste leddet, så hvis du lader på 10A ville jeg hatt ledning som tåler vesentlig mer.

Anonymkode: 9bf39...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk - tenkte å trekke en skjøteledning gjennom baderomsvindu og ned til gaten. Er det praktisk? Må kanskje rulle den inn etter hver lading mtp at den strekker seg ut vinduet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Arba skrev:

Ok takk - tenkte å trekke en skjøteledning gjennom baderomsvindu og ned til gaten. Er det praktisk? Må kanskje rulle den inn etter hver lading mtp at den strekker seg ut vinduet, eller?

Den metoden er ikke hverken praktisk eller lovlig. Men jeg tror man må være eier av elbil for ikke å forstå slik. Skjøtledning i det hele tatt til å lade elbil, nei!

Anonymkode: 4d2ae...9f5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

å lade elbil på 15m skjøteledning er aldri greit, selv om det er midlertidig. Med så lang ledning er det ikke sikkert sikringen vil løse ut, eller vil bruke lang til på å løse ut ved feil og det øker brannfaren betraktelig.

Spesielt  hvis du tenker å rulle inn kabelen mellom hvert bruk vil det bli stor mekanisk slitasje på kabelen som igjen øker faren for feil.

Du må lage et fast ladepunkt ved veien eller parkere nære huset og lade fra ladepunkt der.

Anonymkode: cfd05...988

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Arba said:

Mulig du tenker det er praktisk, men det er hverken lov eller trygt.

Anonymkode: f3906...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det GÅR jo, alle jeg kjenner med elbil lader i stikkontakt, gjerne med skjøteledning, men det må være en ordentlig god en. Bilen til venninna mi tar 17 timer å lade via stikkontakt da, så er jo en stund den må ligge der ute. 

Anonymkode: 83cb8...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjøteledning til elbil, må du ikke gjøre. Tipper du får huseier på nakken. Brannfelle. 

Du får ikke ladet overalt. Det er heller ikke bensinpumpe ved hus, de må også dra på stasjon. 

Anonymkode: 9040a...e93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det GÅR jo, alle jeg kjenner med elbil lader i stikkontakt, gjerne med skjøteledning, men det må være en ordentlig god en. Bilen til venninna mi tar 17 timer å lade via stikkontakt da, så er jo en stund den må ligge der ute. 

Det sier jo alt om hvor stor uvitenheten er mtp å bruke skjøteledning som en permanent løsning. Eller er det en gi faen holdning som gjelder? Det finnes ladepunkter som er satt opp til den bruken!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier jo alt om hvor stor uvitenheten er mtp å bruke skjøteledning som en permanent løsning. Eller er det en gi faen holdning som gjelder? Det finnes ladepunkter som er satt opp til den bruken!

Er vel det at de fant ut at det koster mellom.15 og 20.000 å installere hjemmelader, nærmere 20.000 om elektriker må inn og knote litt ekstra.. det følger jo med stikkontakt lader med elbilen da, så vet ikke jeg. Jeg selv hadde ikke gjort det, men jeg er typen som trekker alt ut av stikkontakt når jeg reiser vekk et par dager, jeg er redd for brann forårsaket av apparater som står i, så hadde ikke turt å koble en bil på anlegget for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er helt utrolig at folk skaffer seg elbil, og ikke setter seg inn i hva det betyr. 

Skjøteledning er forbudt. De bør gå inn på Dfb. No

Noen gir fullstendig blaffen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle du kjenner, og hvor god er den skjøteledning en? Hvor har de hentet den infoen fra? 

Alle andre gjør det, så da kan jeg også? Er det den holdningen som gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle du kjenner, og hvor god er den skjøteledning en? Hvor har de hentet den infoen fra? 

Alle andre gjør det, så da kan jeg også? Er det den holdningen som gjelder? 

Nei,.jeg bare nevner at de alle gjør det, de bruker ladeledningen som fulgte med bilen. Jeg hadde personlig ikke gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt utrolig at folk skaffer seg elbil, og ikke setter seg inn i hva det betyr. 

Skjøteledning er forbudt. De bør gå inn på Dfb. No

Noen gir fullstendig blaffen. 

Ja, skjøteledning er forbudt og hvis jeg som huseier hadde sett TS lade elbil med skjøteledning hadde jeg presisert det forbudet veldig tydelig: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes

Ikke er det forbudt for moro skyld heller! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel det at de fant ut at det koster mellom.15 og 20.000 å installere hjemmelader, nærmere 20.000 om elektriker må inn og knote litt ekstra.. det følger jo med stikkontakt lader med elbilen da, så vet ikke jeg. Jeg selv hadde ikke gjort det, men jeg er typen som trekker alt ut av stikkontakt når jeg reiser vekk et par dager, jeg er redd for brann forårsaket av apparater som står i, så hadde ikke turt å koble en bil på anlegget for å si det sånn..

..og denne er beregnet for lading når man er på besøk eller i korte perioder. Den er IKKE ment som en permanent ladeløsning.

Er litt trist å se holdingene til endel elbileiere her. Dere setter alle elbileiere i et dårlig lys, også de som tenker sikkerhet.

Anonymkode: 922a7...e52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi blir jo fra enkelte hold oppfordret til å kjøpe elbil alle mann, og fra noen ekstreme blir man jo sett ned på om man fremdeles velger å kjøpe en bensinbil. Så jeg kan jo forstå at slike ting som dette her kan forekomme. Elbil er virkelig ikke for enhver person/situasjon, og det krever sitt av innsikt i reglement ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi blir jo fra enkelte hold oppfordret til å kjøpe elbil alle mann, og fra noen ekstreme blir man jo sett ned på om man fremdeles velger å kjøpe en bensinbil. Så jeg kan jo forstå at slike ting som dette her kan forekomme. Elbil er virkelig ikke for enhver person/situasjon, og det krever sitt av innsikt i reglement ol.

det handler da om sunn fornuft også, kjører du stekeovn eller vaskemaskin 8 timer i døgnet på skjøteledning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal IKKE lade via skjøteledning. Du skal heller IKKE lade uten jordfeilbryter type B (vanlig jordfeilbryter er type A), eller dc-filter i en eventuell ladestasjon. I ytterste konsekvens kan lading på feil jordfeilbryter føre til at jordfeilbryteren går i metning og ikke beskytter deg dersom det oppstår feil på ditt elektriske anlegg. 

om det er 15 meter ville jeg satt opp ladestasjon med riktig egnet sikring og kabel.

Anonymkode: 69d07...c84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stedet for å bruke skjøteledning, så kan du jo bruke en slik:

FB_IMG_1585833222691.jpg

Anonymkode: e7da7...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.3.2020 den 20.24, AnonymBruker skrev:

å lade elbil på 15m skjøteledning er aldri greit, selv om det er midlertidig. Med så lang ledning er det ikke sikkert sikringen vil løse ut, eller vil bruke lang til på å løse ut ved feil og det øker brannfaren betraktelig.

Spesielt  hvis du tenker å rulle inn kabelen mellom hvert bruk vil det bli stor mekanisk slitasje på kabelen som igjen øker faren for feil.

Du må lage et fast ladepunkt ved veien eller parkere nære huset og lade fra ladepunkt der.

Hva har lengden å si for utløsing av sikring? Det der skjer jo nærmest bokstavelig talt lynraskt. 1 eller 15 m gjør da ikke noe målbar forskjell?

Anonymkode: 04f37...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...