Gå til innhold

Hjelp - hvordan kan jeg lade elbilen fra kjeller ned til gaten?


Arba

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har lengden å si for utløsing av sikring? Det der skjer jo nærmest bokstavelig talt lynraskt. 1 eller 15 m gjør da ikke noe målbar forskjell?

Anonymkode: 04f37...f0f

 

En vanlig automatsikring løser ut på to måter, tre måter om den har jordfeilfunksjon.

Momentan utløsning skjer ved full kortslutning, sikringen løser ut så fort den bare kan. Dette kalles også magnetisk utløsning fordi sikringen løses ut av magnetfeltet som oppstår av den store kortslutningstrømmen. En sikring med C karakteristikk skal løse ut på mindre enn 0,1 sekund ved 10*sikringens størrelse.

En skjøteledning har motstand og senker den totale kortslutningstrømmen som gjør at det tar lenger tid før sikringen vil løse ut. Kombinert med en ekstra plugg i hver enda som vil bidra til enda høyere motstand og to slitasjepunkter som er veldig utsatt for varmgang. Det er en mulighet for at skjøtelegningen har så stor motstand at det ikke vil gå 10*sikringens størrelse ved full kortslutning i en ende.

 

Overlast er måte nummer to en automatsikring løser ut på, i en sikring med karakteristikk C kan brukes med 1.2* sikringens størrelse i over en time uten at den vil løse ut. Eller vil løse ut innen en time med 1.45*sikringens størrelse. Dette kalles bimetallisk utløsning siden det sitter en fjær av bimetall i sikringen som varmes opp og løser ut når den har blitt varm nok.

Det er her en skjøteledning blir skummel. En 16A med C karakteristikk kan belastes med 16A*1.45 = 23.2A som er 5336W ved 230V i en time. Så om du får en situasjon i enden på skjøteledningen som trekker mindre enn 5000W ved et uhell vil ikke sikringen løse ut en 16A sikring på under en time. Så mye effekt kan starte brann eller skade utstyr veldig fort. Spesielt om skjøtelegningen har en skade eller er flisete kan det oppså en lysbue som kan holde en temperatur på flere tusen grader. Lysbuer kan også oppstå i plugg med dårlig kontakt.

 

Men hovedgrunnen til at vanlig stikk og skjøteledning ikke skal brukes er fordi det introduseres flere kilder til potensiell svikt og brann. Spesielt en skjøteledning som kveiles ut og inn hver dag vil veldig fort bli slitt, flisete og brannfarlig. Og folk er helt uvitende og bruker skjøteledninger og ladekabler til pc og telefon hver dag med stor slitasje og synlige skader uten bekymring. 

 

Anonymkode: cfd05...988

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 31.3.2020 den 16.07, Arba skrev:

Hei dere!

Trenger litt rask hjelp ettersom at jeg straks skal flytte inn i ny kjellerleilighet.

Problemet her er at det er noen meter ned fra kjeller til gate der elbilen min parkeres - er det noen løsning på lading? Er nok ca. 15 meter avstand.

F.eks skjøteledning begrenset til 10A fra kjeller til gate / evt. andre, sikre, effektive løsninger?

Kom med innspill/forslag/erfaringer osv.

Spørsmålet du heller burde stille deg er hvorfor du har flyttet til en leilighet der du ikke har mulighet til å lade elbilen din på en sikker og forsvarlig måte....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

En vanlig automatsikring løser ut på to måter, tre måter om den har jordfeilfunksjon.

Momentan utløsning skjer ved full kortslutning, sikringen løser ut så fort den bare kan. Dette kalles også magnetisk utløsning fordi sikringen løses ut av magnetfeltet som oppstår av den store kortslutningstrømmen. En sikring med C karakteristikk skal løse ut på mindre enn 0,1 sekund ved 10*sikringens størrelse.

En skjøteledning har motstand og senker den totale kortslutningstrømmen som gjør at det tar lenger tid før sikringen vil løse ut. Kombinert med en ekstra plugg i hver enda som vil bidra til enda høyere motstand og to slitasjepunkter som er veldig utsatt for varmgang. Det er en mulighet for at skjøtelegningen har så stor motstand at det ikke vil gå 10*sikringens størrelse ved full kortslutning i en ende.

 

Overlast er måte nummer to en automatsikring løser ut på, i en sikring med karakteristikk C kan brukes med 1.2* sikringens størrelse i over en time uten at den vil løse ut. Eller vil løse ut innen en time med 1.45*sikringens størrelse. Dette kalles bimetallisk utløsning siden det sitter en fjær av bimetall i sikringen som varmes opp og løser ut når den har blitt varm nok.

Det er her en skjøteledning blir skummel. En 16A med C karakteristikk kan belastes med 16A*1.45 = 23.2A som er 5336W ved 230V i en time. Så om du får en situasjon i enden på skjøteledningen som trekker mindre enn 5000W ved et uhell vil ikke sikringen løse ut en 16A sikring på under en time. Så mye effekt kan starte brann eller skade utstyr veldig fort. Spesielt om skjøtelegningen har en skade eller er flisete kan det oppså en lysbue som kan holde en temperatur på flere tusen grader. Lysbuer kan også oppstå i plugg med dårlig kontakt.

 

Men hovedgrunnen til at vanlig stikk og skjøteledning ikke skal brukes er fordi det introduseres flere kilder til potensiell svikt og brann. Spesielt en skjøteledning som kveiles ut og inn hver dag vil veldig fort bli slitt, flisete og brannfarlig. Og folk er helt uvitende og bruker skjøteledninger og ladekabler til pc og telefon hver dag med stor slitasje og synlige skader uten bekymring. 

 

Anonymkode: cfd05...988

Helt glimrende innlegg, tusen takk for at du tar deg tid til dette! Så mener du med den avsluttende setningen din at også ordinære ladekabler har en forventet levealder med tilsvarende effekter? Vi ser jo at noen barneleker blir slitt; de små 12V-boksene til Scalextric bilbanen, f.eks. Den ene lager klikkelyd når vi kobler den til, og fungerer ikke. Kobberdelen av ledningen blir gjerne synlig på disse etter hvert.

Naboen min lader Leafen på en 10A sikring, ordinær stikkontakt i garasjen. Det har han gjort i 6-7 år. Dét også er jo ikke anbefalt, mens han mener det går bra. Med hans Type 1 ladekabel er vel problemstillingen mye den samme som med skjøteledning?

Anonymkode: 04f37...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Naboen min lader Leafen på en 10A sikring, ordinær stikkontakt i garasjen. Det har han gjort i 6-7 år. Dét også er jo ikke anbefalt, mens han mener det går bra. Med hans Type 1 ladekabel er vel problemstillingen mye den samme som med skjøteledning?

Anonymkode: 04f37...f0f

Elektrikeren oppi her kan svare bedre på dette, men i tillegg til at en slik kabel er utsatt for den samme typen mekanisk slitasje som en skjøteledning, pluss at den er har en tung ladeboks som belaster stikkontakten i garasjen om man ikke henger den opp, så er en slik IKKE beregnet som en permanent ladeløsning. Det er en nødlader man har med seg i bilen slik at man kan fylle på om man er helt i beit. At dette er en nødlader er desverre blitt sterkt underkommunisert av bilselgere i årevis, men det fritar ikke bileier fra å sette seg inn i sakene på egen hånd.

Anonymkode: 922a7...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...