Gå til innhold

-Ingen yngre barn er smittekilder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Amananas skrev:

Jeg begynner seriøst å lure på hva som er motivene til FHI her? Gang på gang feilberegner de og utfordrer kunnskapen til forskere og leger som har direkte erfaring med viruset. Disse sier jo at barn er like stor smittekilde som andre, selv om de selv ikke viser symptomer. Hva er det som tilsier at dette ikke skulle stemme? Det gir ingen mening at så lenge barn også kan bli smittet, så skulle de ikke smitte andre. Uansett hvor renslig ungen er, de slikker og sprer spyttet sitt overalt hvor de er, hva faen er det FHI holder på med? De er jo helt på jordet. Håper politikerne fortsetter å høre på leger og ikke FHI! Skummelt slik de holder på! 

Ja det lurer jeg også på, fatter ikke hva de holder på med. Alt tyder på at stenging av barnehager og skoler virker, det er et av de mest effektive tiltakene. Samtidig har en 12 åring i Belgia nettopp dødd av corona og det finnes spedbarn i andre land som intensivbehandles. Barn testes jo nesten ikke her og de fleste vil være symptomfrie, men like fullt i stand til å smitte videre på samme måte som symptomfrie voksne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å være noe av det første som åpner opp igjen, sannsynligvis kort tid etter påske.

Anonymkode: b49f3...2bc

Fint å høre! Bør åpnes så fort som mulig!

Anonymkode: a23a9...f7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står da vitterlig at 4 barn er smittet. 4 er langt fra det samme som ingen.

Anonymkode: fd6a4...786

Det var da relativt store barn. Har ingenting med barnehage eller småskolen å gjøre.

Anonymkode: a23a9...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Amananas skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qe1wV/britiske-smitteforskere-avgjoerende-at-corona-tiltakene-fortsetter?utm_content=row-19&utm_source=vgfront

Anbefaler alle å lese denne! Sitat:

"Forskerne har studert hvordan de politiske tiltakene, som skolestenging og hjemmekontor, har endret hvor fort viruset sprer seg. Dagbladet omtalte rapporten først.

– Vi antar at endringer i virusets reproduksjon er en umiddelbar respons på at disse tiltakene innføres. Totalt sett anslår vi at landene har lykkes med å redusere hvor fort viruset sprer seg, skriver forskergruppen.

De anslår at smittens reproduksjonsnivå er på 0,97 i Norge. Dette er et anslag, men dersom det stemmer, vil det si at med dagens smitterate er viruset på vei mot å forsvinne.

Forskerne tror at Norge vil se stor effekt av at betydelige tiltak ble innført i en tidlig stadium av epidemien. De anslår at 0,41 prosent av befolkningen nå har blitt smittet, som er det laveste smittetallet blant de undersøkte landene."

 

Her har de altså forsket på effekten, og Norge får ros for tiltakene - det er til og med snakk om at vi kan nå smitterate på under 1, som er det som skal til for å helt stanse spredningen. De advarer mot å slippe opp tiltakene for tidlig. 

Og så skal FHI komme inn som en elefant i glassbutikk og bare JADA MEN KANSKJE VI SKAL ÅPNE SKOLENE FORDI ATTE VI TROR IKKE BARN SMITTER HEHE, TJOHEI! 

Det er til å bli totalt matt av, jeg klarer ikke å forstå hva faen som er greia til FHI. Kvalmende, rett og slett. De har kun tatt feil i alle prognosene sine til nå, så jeg stoler på INGEN måte på at de skal klare å gjøre en god vurdering om skoleåpning. Absolutt ikke. De leter sannsynligvis etter grunner til å få åpnet opp, framfor å ta en objektiv titt på hva som faktisk redder flest liv. Fysj!!!! 

Viruset forsvinner faktisk. Og om et år kommer det tilbake, så er det påan igjen 

Anonymkode: a23a9...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vinglete regjering. De er galne. Lærer ikke fra andre land i det hele tatt! Åpner de om 2 uker blir det galematias. Nå hører de kun på drittleie foreldre som vil kaste ungene i bhg igjen. Barna blir våpen. De er smittebomber på lik linje med alle smittede.

Anonymkode: 267c3...39f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Alle som vil holde barna hjemme i stedet for å ha de i barnehage / skole får selvfølgelig lov til det etter påske og

-Alle som har hjemmekontor nå skal fortsette med det etter påske

-Barn ser ikke ut til å være sentrale for spredning. Det hjelper ikke om de i kommentarfeltet på VG og KG påstår det er feil.

-Viruset forsvinner ikke av at skolene er stengt frem til høsten. Vi må begynne å våkne og innse realiteten. Vi kan ikke mure oss inne i 18 måneder og håpe det kommer en vaksine. Vi har ingen garanti for at det i det hele tatt gjør det.

-Ja det blir mer spredning ved å slakke tiltak, men før eller siden må vi. Vi kan stramme inn igjen på dagen om nødvendig

Anonymkode: 965e5...c39

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Amananas skrev:

Jeg begynner seriøst å lure på hva som er motivene til FHI her? Gang på gang feilberegner de og utfordrer kunnskapen til forskere og leger som har direkte erfaring med viruset. Disse sier jo at barn er like stor smittekilde som andre, selv om de selv ikke viser symptomer. Hva er det som tilsier at dette ikke skulle stemme? Det gir ingen mening at så lenge barn også kan bli smittet, så skulle de ikke smitte andre. Uansett hvor renslig ungen er, de slikker og sprer spyttet sitt overalt hvor de er, hva faen er det FHI holder på med? De er jo helt på jordet. Håper politikerne fortsetter å høre på leger og ikke FHI! Skummelt slik de holder på! 

FHI _er_ leger, og ikke bare det, de er leger med spesialkompetanse på området. I motsetning til en tilfeldig assistentlege på akuttmottaket.

Anonymkode: 91166...4d3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FHI _er_ leger, og ikke bare det, de er leger med spesialkompetanse på området. I motsetning til en tilfeldig assistentlege på akuttmottaket.

Merkelig nok, de virker jo helt inkompetent!

Anonymkode: 3ddee...921

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 410 kjente smittekildene det refereres til i artikkelen er fra det helt tidlige stadiet av Covid-19 i Norge, og på det tidspunktet var det neppe spredning av smitte blant barn. Det var altså ingen barn som kunne være smittekilde. For meg virker det som grov misbruk av statistikk å utifra dette hevde at barn ikke er sentrale i smittespredning.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Amananas said:

De anslår at smittens reproduksjonsnivå er på 0,97 i Norge. Dette er et anslag, men dersom det stemmer, vil det si at med dagens smitterate er viruset på vei mot å forsvinne.

Men bare med en reduksjon i antall smittede på 3% per smittegenerasjon. Det er altfor lite til å få det ned på et kontrollerbart nivå i overskuelig framtid.

Anonymkode: e2b6c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de tenker på at barn også har en tendens til å ikke alltid være obs på egne symptomer som vi voksne er. Jeg som voksen kan jo kjenne etter om jeg har ubehag i brystet, hvordan er hosten min? Er det hoste etter at jeg fikk vannet i vrangen, eller er det stygg hoste forbindet med viruset? Hvordan føler jeg meg? Har jeg feber? Jeg har vondt i kroppen, kanskje er det feber.

Mens barn ofte bare kan si at de føler seg slitne, er trøtte, er varm og vil ta av seg genseren sin, hoster som de alltid hoster - uten å dekke over munnen selvsagt. I tillegg til de ofte svært milde og lette symptomer som barna får, håper jeg de tar det i betraktning når de forsker på om barn kan være smittekilder. For det vil jo føre til en mye mindre registrering av coronasmittede barn.

Kan ikke fatte og begripe at de IKKE er smittekilder uansett, selv om de ikke føler seg like syke som mange andre. Barn er jo borti alt mulig. Spesielt små barn, de liker i tillegg å putte alt i munnen. Er er det noen som iallefall ikke holder for munnen eller nesa når de hoster og nyser er det jo dem. :fnise: Så har du barnehageansatte og lærere som har kontakt med de, ofte nær kontakt. Så har du foreldrene til barna. Så har du de andre foreldrene til de andre barna som også tar i samme dørhåndtak og vegger og klær, som de ansatte også tar i... 

Jeg rengjør i en barnehage, og har blitt obs på hvilke flater som blir tatt på, hvor ofte, og av hvor mange, og det er så mye man ikke tenker over. Kantene på bord, rygger på stoler, barnegrinder, bare for å nevne noe. Jeg håper de holder både barnehage og skoler stengt en stund til. Jeg bare VET at det vil skli ut av kontroll med mindre det fortsetter å holdes stengt.

Anonymkode: cd90f...a35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Frøkensina said:

En norsk lege i Barcelona advarer nordmenn om at den tilsynelatende kontrollen fort kan snu, det gjorde den i Spania og det er helt kritisk der nå med kollaps i helsevesenet. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/AdwdKr/norsk-lege-i-barcelona-boelgen-bare-tok-oss

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at tilsynelatende intelligente personer kunne tro det. De gjorde nesten ikke tester og folk oppførte seg akkurat som før.

Anonymkode: e2b6c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

-Ingen yngre barn er smittekilder

Anonymkode: a23a9...f7d

Jeg finner ikke dette utsagnet i artikkelen du linker til jeg. Det nærmeste jeg finner er "Få barn registrerte smittekilder", men det er ikke det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Barn ser ikke ut til å være sentrale for spredning. Det hjelper ikke om de i kommentarfeltet på VG og KG påstår det er feil.

Igjen det vet du ingen ting om.

Akkurat som at både FHI og WHO har sagt at det ikke smitter asymptomatisk på tross av at det er blitt ettertrykkelig bevist gang på gang at det gjør det, og at faktisk den store majoriteten av smitten kommer fra folk uten symptomer, oppi 80% i følge forskningsrapporter. Og dette tror man faktisk er mye av grunnen til at det sprer seg så mye raskere enn det forrige SARS viruset. Fordi det forrige SARS viruset først smittet en stund etter symptomer hadde kommet, og da holder jo de fleste smittede seg hjemme og dermed ikke smitter andre. Men med dette viruset som altså smitter både lenge før man får symptomer, og en god stund etter at man "er blitt frisk" så beveger altså smittekilder seg mye rundt fordi de ikke har symptomer, og dermed smitter mange.

Anonymkode: 3bd0b...5ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi fyker rundt og desinfiserer så og si alt av overflater, sier det seg selv at barna også kan bringe smitte. Vi kan ikke akkurat vaske dem ned med antibac heller.

Anonymkode: 5607d...ca9

En 14 åring døde jo nettopp av corona? hvordan kan det da ha seg at barn ikke er smittekilder?

Anonymkode: 7f96e...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, AnonymBruker said:

En 14 åring døde jo nettopp av corona? hvordan kan det da ha seg at barn ikke er smittekilder?

Anonymkode: 7f96e...953

Det er ikke sikkert at dette barnet smittet noen. Da var det altså ikke en smittekilde, og ville ikke kommet inn i FHIs statistikk (om det var norsk).

Edit: Dette altså i henhold til FHI-logikk.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som WHO og andre satser på at det mest positive er sant hvis ikke det motsatte er bevist. I januar tweetet WHO at det ikke var noen klare bevis på at sykdommen smittet mellom mennesker.

 

Anonymkode: e2b6c...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi fyker rundt og desinfiserer så og si alt av overflater, sier det seg selv at barna også kan bringe smitte. Vi kan ikke akkurat vaske dem ned med antibac heller.

Anonymkode: 5607d...ca9

Men overflatesmitte er en mindre smittekilde enn dråpesmitte. Når de fleste små barn ikke får symptomer som hoste så vil de jo være en mindre smittekilde. Jeg kan ikke skjønne annet. Ja da, små barn putter ting i munnen, emn da snakker vi ganske små barn (under 3 år?). 

Anonymkode: 5f615...b84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn har som oftest mildere symptomer og prioriteres derfor ikke for testing. Hvordan er det da belegg for å påstå at barn ikke er smittebærere ? Hvordan vet vi at barn ikke smitter hverandre og tar med smitten hjem til familiene sine? 
 

Å få barnehagebarn til å forstå at de må holde avstand til hverandre og unngå å sleike (!) på både hverandre og alt av leker er umulig. 

Anonymkode: bc9ed...691

Dårpesmitte er den primære smittekilden.  Mildere symptomer/ingen symptomer vil bety minder/ingen hosting, ergo må de være mindre mittebærere. 

Da snakker vi veldig små barn, over 3-4 år så sleiker de ikke så mye på hverandre, og selv om små barn innimellom kan gjøre sånne ting så sleiker de ikke på langt nær så ofte som en voksen med en real hoste hoster. 

Anonymkode: 5f615...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...