Gå til innhold

-Ingen yngre barn er smittekilder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGLQ1Q/skal-gi-raad-om-skoleaapning-kartlegger-smittespredning-blant-barn
 

Hvorfor er da barnehager og skolen for de yngste stengt? Frykter man at personellet skal smitte hverandre, og holder dermed alt stengt, med de enorme konsekvensene det har for mange?

Anonymkode: a23a9...f7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å være noe av det første som åpner opp igjen, sannsynligvis kort tid etter påske.

Anonymkode: b49f3...2bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel vært kjent helt fra starten. Det betyr ikke at smitte ikke kan komme fra små barn. På samme måte som små barn kan dø av korona. Men det er sjeldent.

Som smitteverntiltak er stenging av barnehager og barneskoler av mindre betydning, samtidig som de negative konsekvensene for samfunnet blir absurd store. Så det blir nok det første tiltaket som fjernes, mens alle andre tiltak blir værende i lang tid

Anonymkode: 965e5...c39

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke konkludert ennå. Det står at de skal prøve å finne ut om det er tilfelle eller ikke. De har ikke nok informasjon om saken, de tallene de har er tidlig forskning og den kan være utdatert.

Anonymkode: 8dfc3...ae5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fyker rundt og desinfiserer så og si alt av overflater, sier det seg selv at barna også kan bringe smitte. Vi kan ikke akkurat vaske dem ned med antibac heller.

Anonymkode: 5607d...ca9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å være noe av det første som åpner opp igjen, sannsynligvis kort tid etter påske.

Anonymkode: b49f3...2bc

Forhåpentligvis ikke. Håper de holder igjen minst et par uker til, før det i det hele tatt vurderes.

Anonymkode: 0c2d7...418

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som smitteverntiltak er stenging av barnehager og barneskoler av mindre betydning, samtidig som de negative konsekvensene for samfunnet blir absurd store. Så det blir nok det første tiltaket som fjernes, mens alle andre tiltak blir værende i lang tid

Anonymkode: 965e5...c39

Vi vet ingen ting om de er smittekilder eller ikke. Og konsekvensene av alle permiterte er MYE større enn at man har unger flyende rundt seg på hjemmekontoret.

Anonymkode: 3bd0b...5ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de holder stengt til viruset er på vei tilbake. En ting er med barna som er der, men det er mange voksne også som treffes både i barnehager og skoler. Det er ikke så lett å desinfisere etter hver henting på sfo eller levering i barnehage...

Anonymkode: 845a2...70a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke konkludert ennå. Det står at de skal prøve å finne ut om det er tilfelle eller ikke. De har ikke nok informasjon om saken, de tallene de har er tidlig forskning og den kan være utdatert.

Anonymkode: 8dfc3...ae5

Det var akkurat det jeg skulle si. 

Anonymkode: 3f305...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har som oftest mildere symptomer og prioriteres derfor ikke for testing. Hvordan er det da belegg for å påstå at barn ikke er smittebærere ? Hvordan vet vi at barn ikke smitter hverandre og tar med smitten hjem til familiene sine? 
 

Å få barnehagebarn til å forstå at de må holde avstand til hverandre og unngå å sleike (!) på både hverandre og alt av leker er umulig. 

Anonymkode: bc9ed...691

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn har som oftest mildere symptomer og prioriteres derfor ikke for testing. Hvordan er det da belegg for å påstå at barn ikke er smittebærere ? Hvordan vet vi at barn ikke smitter hverandre og tar med smitten hjem til familiene sine? 
 

Å få barnehagebarn til å forstå at de må holde avstand til hverandre og unngå å sleike (!) på både hverandre og alt av leker er umulig. 

Anonymkode: bc9ed...691

Jeg leste en artikkel fra en studie i Kina her om dagen der de hadde testet en gruppe barn, og jeg mener 50% av barna hadde viruset uten symptomer. Så det her kan jo bli bra.

Regner med at mange kommer til å ta mindre hensyn ellers også, iom at vi da eventuelt begynner å lette på restriksjonene. 

Endret av Nerine_
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg lite av.. det er jo nesten ingen som får teste seg her til lands, så jeg tror det er en veeeldig liten promille av alle de testede som faktisk er barn. Ergo har de null peiling på hvorvidt (friske) barn er smittespredere eller ikke. De klenger seg jo oppå hverandre og leker tett, så smittefest hello i såfall... og jeg skjønner ikke helt dette med at hele Norge skal vurderes likt. Burde ikke skoler i epidemiens episenter (Oslo, Viken og de store byene) holdes stengt litt lengre enn der det knapt er smitte?? 

Anonymkode: 98ecf...1a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Jeg leste en artikkel fra en studie i Kina her om dagen der de hadde testet en gruppe barn, og jeg mener 50% av barna hadde viruset uten symptomer. Så det her kan jo bli bra.

Regner også med at mange kommer til å ta mindre hensyn ellers også da, iom at vi da eventuelt begynner å lette på restriksjonene. 

Ja, denne effekten ser jeg for meg fort kan bli litt skummel.

Anonymkode: 0c9ec...768

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom de smittes uten symptomer i bhg så er det jo garantert smittet hjem til familiene. 2 åringen min er hvertfall ikle god på social distancing. 

Anonymkode: f416a...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å håpe at de åpner barnehager og skoler etter påske så kan alle bare få oppleve at smitten eksploderer og fanden på våtmark sørger for overbelastning i helsevesenet. 

FHI er så ute å kjører, alle råd de har kommet med hittil har visst seg å være feile. I Kina holdt man barna hjemme i flere mnd, og ellers er omtrent INGEN barn blitt testet så dermed har man INGEN grunnlag å basere på at de faktisk ikke er asymptomatiske smittekilder. 

Så værsegod alle sammen, 2 uker etter påske og alt bare eksploderer- det skal bli utrolig spennende å følge med på!

Anonymkode: 3ddee...921

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner seriøst å lure på hva som er motivene til FHI her? Gang på gang feilberegner de og utfordrer kunnskapen til forskere og leger som har direkte erfaring med viruset. Disse sier jo at barn er like stor smittekilde som andre, selv om de selv ikke viser symptomer. Hva er det som tilsier at dette ikke skulle stemme? Det gir ingen mening at så lenge barn også kan bli smittet, så skulle de ikke smitte andre. Uansett hvor renslig ungen er, de slikker og sprer spyttet sitt overalt hvor de er, hva faen er det FHI holder på med? De er jo helt på jordet. Håper politikerne fortsetter å høre på leger og ikke FHI! Skummelt slik de holder på! 

Endret av Amananas
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å håpe at de åpner barnehager og skoler etter påske så kan alle bare få oppleve at smitten eksploderer og fanden på våtmark sørger for overbelastning i helsevesenet. 

FHI er så ute å kjører, alle råd de har kommet med hittil har visst seg å være feile. I Kina holdt man barna hjemme i flere mnd, og ellers er omtrent INGEN barn blitt testet så dermed har man INGEN grunnlag å basere på at de faktisk ikke er asymptomatiske smittekilder. 

Så værsegod alle sammen, 2 uker etter påske og alt bare eksploderer- det skal bli utrolig spennende å følge med på!

Anonymkode: 3ddee...921

Det da umulig være spesielt spennende siden du insisterer på at du vet hva som skjer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGLQ1Q/skal-gi-raad-om-skoleaapning-kartlegger-smittespredning-blant-barn
 

Hvorfor er da barnehager og skolen for de yngste stengt? Frykter man at personellet skal smitte hverandre, og holder dermed alt stengt, med de enorme konsekvensene det har for mange?

Anonymkode: a23a9...f7d

Det står da vitterlig at 4 barn er smittet. 4 er langt fra det samme som ingen.

Anonymkode: fd6a4...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er jo også at selv om barnehager og skoler åpner igjen, men det blir valgfritt å sende barna dit, så MÅ mange sende barna i barnehage/på skolen fordi man da plutselig ikke har gyldig grunn til å ha hjemmekontor lenger. 
 

Selv om jeg kan gjøre jobben min like godt hjemmefra som på jobb så vet jeg at jeg blir bedt om å komme tilbake så snart barnehagene åpner igjen. Og da må jeg i tillegg ta kollektivt for å komme meg dit. 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: bc9ed...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qe1wV/britiske-smitteforskere-avgjoerende-at-corona-tiltakene-fortsetter?utm_content=row-19&utm_source=vgfront

Anbefaler alle å lese denne! Sitat:

"Forskerne har studert hvordan de politiske tiltakene, som skolestenging og hjemmekontor, har endret hvor fort viruset sprer seg. Dagbladet omtalte rapporten først.

– Vi antar at endringer i virusets reproduksjon er en umiddelbar respons på at disse tiltakene innføres. Totalt sett anslår vi at landene har lykkes med å redusere hvor fort viruset sprer seg, skriver forskergruppen.

De anslår at smittens reproduksjonsnivå er på 0,97 i Norge. Dette er et anslag, men dersom det stemmer, vil det si at med dagens smitterate er viruset på vei mot å forsvinne.

Forskerne tror at Norge vil se stor effekt av at betydelige tiltak ble innført i en tidlig stadium av epidemien. De anslår at 0,41 prosent av befolkningen nå har blitt smittet, som er det laveste smittetallet blant de undersøkte landene."

 

Her har de altså forsket på effekten, og Norge får ros for tiltakene - det er til og med snakk om at vi kan nå smitterate på under 1, som er det som skal til for å helt stanse spredningen. De advarer mot å slippe opp tiltakene for tidlig. 

Og så skal FHI komme inn som en elefant i glassbutikk og bare JADA MEN KANSKJE VI SKAL ÅPNE SKOLENE FORDI ATTE VI TROR IKKE BARN SMITTER HEHE, TJOHEI! 

Det er til å bli totalt matt av, jeg klarer ikke å forstå hva faen som er greia til FHI. Kvalmende, rett og slett. De har kun tatt feil i alle prognosene sine til nå, så jeg stoler på INGEN måte på at de skal klare å gjøre en god vurdering om skoleåpning. Absolutt ikke. De leter sannsynligvis etter grunner til å få åpnet opp, framfor å ta en objektiv titt på hva som faktisk redder flest liv. Fysj!!!! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...