Gå til innhold

Barnet mitt er et mareritt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, det er jo de som er spesialister på barn i barnehagelærer. De er jo pedagogisk utdannet for å kunne slikt. 

Anonymkode: ad827...7f4

Å de ser barnet gjerne 8 timer hver dag,altså mer enn foreldre. Så ikke rart å be bhg om veiledning da :)

Anonymkode: d03e1...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig, det er jo de som er spesialister på barn i barnehagelærer. De er jo pedagogisk utdannet for å kunne slikt. 

Anonymkode: ad827...7f4

Stoler ikke på "mine" barnehageansatte til noe annet enn barnepass til vi får en ny barnehageplass.

Anonymkode: 231d7...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kvinneguideren skrev:

Som nevnt av andre her er han i trassalderen hvor hans jobb er å utfordre så mye som mulig og dere foreldres oppgave er å sette grenser og holde på verdiene deres.

Mine forslag til å lette litt på situasjonen (forhåpentlig vis) er:

1- Belønning. Gutten får et klistermærke, "tatovering" eller en annen premie de gangene han oppfører seg under middagen

2- Dere som foreldre kan la ham pusse deres tenner mens dere pusser hans? Kanskje det virker mindre urettferdig å pusse tennene da?

3- Dersom det alltid har vært vanskelig å legge ham kan det være pga separasjonsangst. Det kan være skummelt for barn å ligge i et mørkt rom og vite at man snart ikke lenger er bevisst. Søvn kan være en skummel ting som virker veldig unaturlig. Dersom dere ikke har en avtale på det fra før av kan det kanskje hjelpe om dere forteller barnet at dere ser innom ham om 20-40 min. Kanskje finner han en trygghet i det?

Dersom personligheten hans har forandret seg drastisk kan det hende det er en reaksjon på noe. Kanskje noen har vært ufine med ham i barnehagen eller kanskje hjemme-barnehagen ble for kjedelig? Det ligger vel noe i ordtaket "det finnes ingen vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig"

De gangene han slår dere, bør det få en reaksjon. Han bør lære at vold ikke er greit uansett. Det holder nok å sette dere på huk (eller i alle fall slik at dere er like høye), holde hendene hans nede, mens dere rolig, men strengt sier "det er ikke lov å slå" eller noe i den duren... Likevel kan det være greit å huske på at dersom han ikke har et utviklet ordforråd er fysisk kommunikasjon den eneste måten han får uttrykt seg på.

Håper dere finner ut av det og at situasjonen bedrer seg snart!

Sorry, men jeg bare ler:))
1. klistremerke til to åring? er du seriøs? Han vet ikke engang hva klistremerke er. 
2. Pusse tennene våre når han ikke engang kan pusse sine tenner? To åring ?

3. Det har ikke vært alltid vanskelig, og han sover ALDRI i et mørk rom ALENE. Hallo?

leste du hva jeg skrev i det hele tatt? Nå er det snakk om to år gammel barn.

ts

Anonymkode: 3634f...3ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke valgfritt å pusse tenner. En toåring skal heller ikke ha ansvar for å gjøre tennene rene siden de ikke klarer å gjøre det ordentlig. Du skal gjøre det. Bare spør tannlegen.   Barn har i utgangspunktet ikke lyst til å gjøre kjedelige ting de ikke ser poenget med som nettopp tannpuss, kroppsvask, medisiner, leggetider osv. Og er du unnvikende så stopper ikke problemet der. Større barn vil helst ikke gjøre lekser, stå opp, ting som krever innsats, ta vaksiner, gå på skolen etc. Ingen av disse tingene er valgfrie. De MÅ gjøres. Ta tak med en gang og si at dere kan gjøre det på den gode måten med smil, latter og tannpussesang eller dere kan gjøre det på den dårlige måten der du må holde han fast. Barn innordner seg raskt når de skjønner at de ikke slipper unna. 

Anonymkode: 43222...49f

Jeg er helt enig med deg. Han får aldri velge om han skal pusse tennene sine eller ikke. Det er noe vi gjør hver kveld, gjennom kamp. Blir slått, sparket, biter, skriker. Men uansett skal dem pusses. 

Anonymkode: 3634f...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke om det hjelper, men leste følgende råd mot slike situasjoner: Forbered alltid barnet! Nå skal vi spise om en stund, nå er det snart leggetid, men vi skal kose oss med en bok først... osv. Barnet får da mulighet til å forberede seg psykisk. Håper dere får hjelp. 

Anonymkode: b02d1...c88

Når barnet en bare to år og ikke har språket enda, hjelper det lite å si «hei venne, vi skal pusse tenner om ti min» 

 

Anonymkode: 3634f...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du lærer barna at det ikke er ok å vise følelser? Og at du ikke tåler deres sterke følelser så da må de vente til de har roet seg helt selv. 

Anonymkode: a038b...ed7

For ikke å snakke om mekanismene bak dette. Barnet blir ekskludert fra familien sin ved å settes i time-out, og motivasjonen til å unngå dårlig oppførsel senere ligger i å unngå denne avvisningen. Det er en dårlig erstatning for å lære barn å regulere følelser og håndtere nederlag på en konstruktiv måte. 

Anonymkode: c9011...cce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men jeg bare ler:))
1. klistremerke til to åring? er du seriøs? Han vet ikke engang hva klistremerke er. 
2. Pusse tennene våre når han ikke engang kan pusse sine tenner? To åring ?

3. Det har ikke vært alltid vanskelig, og han sover ALDRI i et mørk rom ALENE. Hallo?

leste du hva jeg skrev i det hele tatt? Nå er det snakk om to år gammel barn.

ts

Anonymkode: 3634f...3ab

1- Noen toåringer finner glede i klistremerker, andre ikke. Poenget var å fremme muligheten med belønning

2- Mener på ingen måte at han skal ha ansvar for deres tannhygiene. Personlig har jeg pusset barnets tenner, så har hun fått lov til å "hjelpe" meg med min tannpuss. Det har funket for meg, men behøver ikke funke for deg. Jeg pusser naturligvis mine egne tenner når jeg legger meg senere på kvelden.

Jeg leser naturligvis innlegget før jeg svarer. Jeg postet de tingene jeg har hatt gode erfaringer med, så er det opp til deg å bestemme om du vil prøve dem. Barn er forskjellige, så ingen vits i å le av hva som funker for andre ;) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvinneguideren skrev:

1- Noen toåringer finner glede i klistremerker, andre ikke. Poenget var å fremme muligheten med belønning

2- Mener på ingen måte at han skal ha ansvar for deres tannhygiene. Personlig har jeg pusset barnets tenner, så har hun fått lov til å "hjelpe" meg med min tannpuss. Det har funket for meg, men behøver ikke funke for deg. Jeg pusser naturligvis mine egne tenner når jeg legger meg senere på kvelden.

Jeg leser naturligvis innlegget før jeg svarer. Jeg postet de tingene jeg har hatt gode erfaringer med, så er det opp til deg å bestemme om du vil prøve dem. Barn er forskjellige, så ingen vits i å le av hva som funker for andre ;) 

Bullshit😉 Ingen to åringer vet hva klistremerker er. Dem liker sikkert å klistre, men ikke vet hva det er og til hva og hvorfor de gjør det. Skjønner du poenget? Og barn skal heller ikke læres med «belønning» 

dette kan funke på 4-5 åringer, ikke 1-2 åringer.

å la så lite barn perle i voksens munn med tannbørste er heller ikke hygenisk.

Anonymkode: 3634f...3ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit😉 Ingen to åringer vet hva klistremerker er. Dem liker sikkert å klistre, men ikke vet hva det er og til hva og hvorfor de gjør det. Skjønner du poenget? Og barn skal heller ikke læres med «belønning» 

dette kan funke på 4-5 åringer, ikke 1-2 åringer.

å la så lite barn perle i voksens munn med tannbørste er heller ikke hygenisk.

Anonymkode: 3634f...3ab

Du virker jo hyggelig :)

Anonymkode: 2fb42...fff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sliter deg ut mentalt så ta kontakt med barnehagen og kommunen, så kan han bli prioritert og få plass nå i denne tiden. 
tips; 

ikke kjeft, ikke mas, gi han rom, la han prøve selv, overse negativ adferd samtidig som du gir han oppmerksomhet på positiv adferd. Bytt på å ta de kampene du nevner, du og mannen  slik at dere er en bedre utgave av dere selv når det topper seg. 
det blir en ond sirkel når barnet er sint, foreldrene blir sint osv. 
sirkelen må brytes. Ta dere en tur ut og husk at hverdagen hans er forandret på disse ukene han nå har mistet barnehagen. 
vær tålmodig og legg lista lavt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsteklem. Da den ene ungen vår var to år, var hn en voldelig sosiopat. Det gikk heldigvis over, og er nå en svært velfungerende ungdom. 

Anonymkode: 79b08...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Så du lærer barna at det ikke er ok å vise følelser? Og at du ikke tåler deres sterke følelser så da må de vente til de har roet seg helt selv. 

Anonymkode: a038b...ed7

Å være trassig og slå skal ikke premieres. Da er det stopp.

Anonymkode: 211bc...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2020 at 12:44 AM, AnonymBruker said:

Sorry, men jeg bare ler:))
1. klistremerke til to åring? er du seriøs? Han vet ikke engang hva klistremerke er. 
2. Pusse tennene våre når han ikke engang kan pusse sine tenner? To åring ?

3. Det har ikke vært alltid vanskelig, og han sover ALDRI i et mørk rom ALENE. Hallo?

leste du hva jeg skrev i det hele tatt? Nå er det snakk om to år gammel barn.

ts

Anonymkode: 3634f...3ab

Min toåring vet veldig godt hva klistremerker er. Elsker det.

hn vet også. Ledig godt hvordan man pusser tennene til fantorangen i fantprangappen.

du undervurderer nok hva en 2 åring er istand til. 

Anonymkode: 3ff1a...e27

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/1/2020 at 12:53 AM, AnonymBruker said:

Når barnet en bare to år og ikke har språket enda, hjelper det lite å si «hei venne, vi skal pusse tenner om ti min» 

 

Anonymkode: 3634f...3ab

Ungen har et passivt språk. Om han er utrolig sen med å snakke, vil ikle det si at han ikle forstår. Han forstår masse.

(men blir han forstått? Jeg blir igrunnen bare mer og mer bekymret jo flere svar jeg leser fra deg. Virker litt som om dette barnet er gamle undervurdert og understimulert) 

hvordan er det egentlig dere kommuniserer med ham? 

Anonymkode: 3ff1a...e27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Sorry, men jeg bare ler:))
1. klistremerke til to åring? er du seriøs? Han vet ikke engang hva klistremerke er. 
2. Pusse tennene våre når han ikke engang kan pusse sine tenner? To åring ?

3. Det har ikke vært alltid vanskelig, og han sover ALDRI i et mørk rom ALENE. Hallo?

leste du hva jeg skrev i det hele tatt? Nå er det snakk om to år gammel barn.

ts

Anonymkode: 3634f...3ab

Her er vi kanskje ved kjernen av problemet, gutten din har lært seg å styre omgivelsene med grining og sinne, og dere lar han få gjøre det fordi han er jo så liten og forstår ikke. Joda han forstår godt hva som skjer, dere legger til rette for full manipulering. Sett grenser, gi konsekvenser og lær han hva et klistremerke er omgående. Siden du ber om råd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 14.36, AnonymBruker skrev:

 

Har en toåring. Han har raserianfall hver gang det skal skje noe (spise, pusse tenner, legge seg osv) hver eneste gang. Og det varer i to timer.

Har vansker med å forestille meg at raserianfallet varer i to timer dersom dere ikke gjør eller sier noen ting annet enn å være der, og snakker rolig og korte setninger

På 31.3.2020 den 14.36, AnonymBruker skrev:

skal han legge seg gråter, skal han spise gråter, skal han pusse tenner gråter han.

nå gråter jeg selv, jeg er så sliten av denne oppførselen.

Anonymkode: 3634f...3ab

Si f.eks : Nå skal jeg gå og pusse tennene. Vi kan gjøre det sammen. Hvis han svarer nei, så si at du kan gjøre det først og så må han da senere. Hvis han da skriker nei, så bare gå på badet og evt puss tennene.

Gjør ting sammen, le og ha det gøy. Snakk om noe koselig.

Gråter han når han får mat, så ignorer gråtingen, og snakk med far om noe kjekt dere to har opplevd. Ingenting pirrer oppmerksomheten mer enn å høre etter at de andre her og koser seg. 

For all del ikke kom med lokkemidler som: hvis du spiser mm så får du ......... . Det han lærer med det, er at det lønner seg å gråte, for da kommer du med et eller annet lokkemiddel.

Ignorer gråtingen, og gjør ting sammen. Prøv å gjør noe koselig sammen. 

Les en god barnebok med mye bilder der kan snakke om og peke på. Si ofte at du der glad i ham, men ikke som en trøst, men når han er glad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 31.3.2020 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Er nok mange 2 åringer som får se for mye på ipad nå når alt er stengt.

Anonymkode: d03e1...550

Ja sant nok. Men han kan jo ikke akkurat pusse tenna selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalmani
On 4/1/2020 at 12:44 AM, AnonymBruker said:

Sorry, men jeg bare ler:))
1. klistremerke til to åring? er du seriøs? Han vet ikke engang hva klistremerke er. 
2. Pusse tennene våre når han ikke engang kan pusse sine tenner? To åring ?

3. Det har ikke vært alltid vanskelig, og han sover ALDRI i et mørk rom ALENE. Hallo?

leste du hva jeg skrev i det hele tatt? Nå er det snakk om to år gammel barn.

ts

Anonymkode: 3634f...3ab

Hva med å være litt takknemlig for råd? Greit at du er sliten og lei, men å være frekk mot folk som faktisk prøver å komme med gode råd hjelper lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På svarene dine virker det som du undervurderer han kraftig, og sannsynligvis kommuniserer med han deretter. Du svarte frekt og lo av flere gode forslag med forklaringen at han er bare to år, når en normal toåring fint er i stand til alt som ble foreslått. Men dersom han har vært behandlet som en baby, undervurdert og ikke kommunisert med på vanlig vis (du syntes det var helt rart å skulle si en vanlig setning til han lenger opp for å forberede han) så henger han nok en del etter, og han bærer nok på enormt mye frustrasjon. Du må slutte å undervurdere hva en toåring er i stand til, og kommunisere med han på en ordentlig måte, ikke som en liten baby.

Anonymkode: 68acc...243

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om hjelp fra helsestasjonen. De har flere verktøy å hjelpe dere med, og kjenner dere litt. Du kan ringe de og høre, foreløpig er det vel bare telefonisk kontakt. 

Anonymkode: bb4bc...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...