Gå til innhold

Hvordan definerer du "i stad"?


Nightcrawler00

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

I lenken til NAOB ser du at det står at det kan brukes om fremtid! 😄 

Ja, dæven døtte..! Det brukes visst slik dialektalt.

"Hansemand løfter hun bedre indtil søsteren, saa hun kan slippe at uroe ham ista, naar hun skal lægge sig."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

I stad = for en stund siden. Har ikke akkurat noen timesdefinisjon, men det må være samme dag i alle fall, ellers er det i går.

Mange bruker det forresten om fremtid, i betydning "etterpå". "Jeg skal gjøre det i stad" = "jeg skal gjøre det etterpå/senere".

Det har jeg bare hørt i Fredrikstad. 

Anonymkode: e4c7b...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymus Notarius said:

I lenken til NAOB ser du at det står at det kan brukes om fremtid! 😄 

Det har vel mest med opphavet å gjøre, kunne det før i hvert fall (fra norrønt).

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/i-stad--i-sted--opphav-og-betydning/

Anonymkode: 0d7a7...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg bare hørt i Fredrikstad. 

Anonymkode: e4c7b...6b6

Ja, jeg må innrømme at jeg, selv om jeg har tiltro til NAOB, og en viss respekt for dialekter, ikke går med på at det er greit å bruke "i stad" om fremtid, og at jeg i hvert fall ikke kommer til å dele denne oppdagelsen med samboeren. Jeg likestiller det litt med noe vi fra Sørlandet ofte sier, nemlig at "Gunn og de kommer på besøk", selv om det bare er snakk om Gunn og en person til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "i stad" ofte, og for min del (og de rundt meg som bruker uttrykket) har det ingen tidsbegrensning. Jeg bruker det riktignok ikke om noe som skjedde for på morgenen om jeg sier det på kvelden, men kan fint si at "jeg så ham i stad" om noe som skjedde for fire timer siden. 

Jeg bruker det også om fremtid, men ikke så mye. "Hun skulle komme stad en gang", men det er fordi min farmor brukte det slik. Blitt hengende igjen som et koselig minne. :)

Anonymkode: ba99a...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det har jeg bare hørt i Fredrikstad. 

Anonymkode: e4c7b...6b6

Oppvokst i Fredrikstad. Aldri hørt.

Anonymkode: 08630...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er innenfor samme tidskategori. Til vanlig kan det være alt etter jobb er innenfor i stad. Men om hele dagen er hjemme, er ikke hele dagen i stad.

Anonymkode: 5e201...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på dette... men tror jeg går for at når det føles som det ikke er så lenge siden. Så på en stressende arbeidsdag og jeg har gjort en oppgave kl 8, dagen har gått fort og sjefen spør om jeg har gjort den oppgaven kl 14 kan jeg svare «ja, det gjorde jeg i stad». 

Anonymkode: c7672...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ikke mer en et par timer er "istad". Men man kan jo føle at tiden går fort, så da kan det bli lengre siden. Men 7 timer siden er iallefall ikke istad.

Anonymkode: 533ae...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istad for meg er nylig, maks et par timer. Ellers sier jeg gjorde det før i dag eller før i kveld. Ikke enig med de som sier det kan være innenfor hele dagen. 

Anonymkode: caf88...284

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...