Gå til innhold

Hvordan definerer du "i stad"?


Nightcrawler00

Anbefalte innlegg

Har en samboer som, i følge meg, fullstendig misforstår bruken av "i stad". 

La oss si at klokka er elleve på kvelden. Jeg spør ham "låste du døra?", og han svarer ja. "Når da?", spør jeg. "I stad, da jeg vasket opp." Og det er her det skjer. "Da du vasket opp?" spør jeg, "det er jo syv timer siden?", og han svarer "ja? I stad."

For meg er "i stad" maks to timer tilbake i tid, og da er jeg raus. For meg er det synonymt med "nettopp". Hva tenker du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«I stad» er i samme tidsperiode, tenker jeg. Er det ettermiddag og noe har skjedd samme ettermiddag, da er det «i stad». Hendte det tidligere på dagen, da hendte det «tidligere», «i morges», eller «i formiddag». Så jeg er mest enig med deg, men jeg vil ikke si at det er synonymt med «nettopp». 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lengre siden enn nettopp, men ikke så lenge som to timer.

Anonymkode: a942a...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mer som samboeren, jeg kan finne på si at jeg gjorde noe i stad, og mene et par timer tilbake i tid.

Men det er jo feil ja, det er vel synonymt med "nylig"? Har ikke vært oppmerksom på det før nå, men skal være mer bevisst på det fremover - takk! :)

Anonymkode: 0d7a7...445

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg er nok mer som samboeren, jeg kan finne på si at jeg gjorde noe i stad, og mene et par timer tilbake i tid.

Men det er jo feil ja, det er vel synonymt med "nylig"? Har ikke vært oppmerksom på det før nå, men skal være mer bevisst på det fremover - takk! :)

Anonymkode: 0d7a7...445

Ops, mer enn et par timer*. Som i at jeg tok på meg en genser i stad, mens det kan være fire-fem timer siden ol.

Anonymkode: 0d7a7...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rosmarin(ert) skrev:

«I stad» er i samme tidsperiode, tenker jeg. Er det ettermiddag og noe har skjedd samme ettermiddag, da er det «i stad». Hendte det tidligere på dagen, da hendte det «tidligere», «i morges», eller «i formiddag». Så jeg er mest enig med deg, men jeg vil ikke si at det er synonymt med «nettopp». 

Enig med deg i dette. "Nettopp" var kanskje litt urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg aaldri tenkt over som noe som kan ha flere definisjoner.

Det er jo noe man har gjort nylig. I går er i går, i stad er i stad og nettopp er nettopp.

Jeg tenker at typen din kan bruke «i stad» dersom ingen andre har rukket å gå i døra etter at han låste den 👍🏼 Da spiller det vel ikke noen rolle om det var 10 min eller 3 timer.

 

Anonymkode: 210b8...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aaldri tenkt over som noe som kan ha flere definisjoner.

Det er jo noe man har gjort nylig. I går er i går, i stad er i stad og nettopp er nettopp.

Jeg tenker at typen din kan bruke «i stad» dersom ingen andre har rukket å gå i døra etter at han låste den 👍🏼 Da spiller det vel ikke noen rolle om det var 10 min eller 3 timer.

 

Anonymkode: 210b8...515

Jo, problemet er at han fortsatt ville brukt uttrykket feil! 😂Da lærer han aldri! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en liten stund siden.

Anonymkode: a9f94...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stad = under to timer siden. Hvis ikke er det før i dag/tidligere i dag e.l.

Anonymkode: 166a6...e8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nightcrawler00 said:

Jo, problemet er at han fortsatt ville brukt uttrykket feil! 😂Da lærer han aldri! 

 

Det er helt sant, men et spørsmål blir jo om han MÅ lære seg dette. Greit å fortelle og forsøke å "rette", men hvis han ikke vil, så er det jo sånn det er. Du lærer jo ham å kjenne.

Anonymkode: 0d7a7...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
On 3/30/2020 at 10:46 PM, Nightcrawler00 said:

Har en samboer som, i følge meg, fullstendig misforstår bruken av "i stad". 

La oss si at klokka er elleve på kvelden. Jeg spør ham "låste du døra?", og han svarer ja. "Når da?", spør jeg. "I stad, da jeg vasket opp." Og det er her det skjer. "Da du vasket opp?" spør jeg, "det er jo syv timer siden?", og han svarer "ja? I stad."

For meg er "i stad" maks to timer tilbake i tid, og da er jeg raus. For meg er det synonymt med "nettopp". Hva tenker du? 

Istad er samme dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stad = for en stund siden. Har ikke akkurat noen timesdefinisjon, men det må være samme dag i alle fall, ellers er det i går.

Mange bruker det forresten om fremtid, i betydning "etterpå". "Jeg skal gjøre det i stad" = "jeg skal gjøre det etterpå/senere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant, men et spørsmål blir jo om han MÅ lære seg dette. Greit å fortelle og forsøke å "rette", men hvis han ikke vil, så er det jo sånn det er. Du lærer jo ham å kjenne.

Anonymkode: 0d7a7...445

Bare for å avklare: Jeg er ikke en kontrollerende psykopat, jeg er interessert i ord og uttrykk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nightcrawler00 said:

Bare for å avklare: Jeg er ikke en kontrollerende psykopat, jeg er interessert i ord og uttrykk :) 

Hehe, ja, var ikke meningen å insinuere det, hvis du tok det slik.

Anonymkode: 0d7a7...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

I stad = for en stund siden. Har ikke akkurat noen timesdefinisjon, men det må være samme dag i alle fall, ellers er det i går.

Mange bruker det forresten om fremtid, i betydning "etterpå". "Jeg skal gjøre det i stad" = "jeg skal gjøre det etterpå/senere".

Oi, den har jeg ikke hørt før! Gir liten mening i mine ører.

Men okay. Så hvis jeg nå, 22:54, sier at jeg dusjet i stad, så slipper jeg unna med det selv om jeg dusjet 07:00 i dag morges?

Endret av Nightcrawler00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, var ikke meningen å insinuere det, hvis du tok det slik.

Anonymkode: 0d7a7...445

Hehe, var mer bekymret for om du tok det slik 🤠

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Oi, den har jeg ikke hørt før! Gir liten mening i mine ører.

Men okay. Så hvis jeg nå, 22:54, sier at jeg dusjet i stad, så slipper jeg unna med det selv om jeg dusjet 07:00 i dag morges?

Joda, det går an! Mange som sier det. 😄 

Usikker på det siste. Som sagt, har ingen times-regel inne i hodet for det uttrykket. Ville nok sagt "i morges" (eller "te morran i dag" som er mest naturlig for meg å si) da. Tror det må være litt mindre intervall. Men dette er noe jeg aldri har tenkt særlig mye over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken til NAOB ser du at det står at det kan brukes om fremtid! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...