Gå til innhold

Sykepleiere vs hjelpepleiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsgapet mellom helsefagarbeidere og sykepleiere er jo kjempelite. De burde absolutt ha høyere lønn.

Hvorfor sånn hat mot sykepleiere? Bitterhet for at du aldri ble det selv eller er det noen som behandler deg dårlig ? 

Anonymkode: 31e25...c42

Jeg har da vitterlig ikke noe imot sykepleiere? Jeg har noe imot den åpenlyse kravstorheten. Og ha en jobb med en ok lønn er ikke nok i dag. Lønna skal også dekke 2-3 turer til utlandet i året og en luksuriøs livsstil. Da holder ikke en sykepleierlønn.

Anonymkode: c51a2...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har inntrykk av at det egentlig er mer "klaging" på at det er underbemannet og dårlige arbeidsforhold, enn lønn. Lønna begynner å bli ganske grei for en bachelor! ☺️

Anonymkode: 78895...49c

Ja, som sykepleier er det dette jeg hører klager på fra kolleger, ikke ofte jeg hører om lønn. Og når jeg skriver klager, mener jeg at man ikke har fått spist på 8 timer og hvilepuls i 98 siden pasienter/arbeidsoppgavene ikke går opp med tiden. 

Anonymkode: 004fa...f81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt en sykepleier klage på lønn jeg heller, og jeg har hatt mange sykepleiere rundt meg i over 20 år. Hvis det har vært klaging, har det vært mer på grunn av at de ikke får gått på do, spist, tatt pauser eller gjort alle arbeidsoppgaver - fordi tiden ikke strekker til. De springer fra rom til rom, og sier de skulle ha hatt mer tid til hver pasient. Jeg har derfor enormt mye respekt for sykepleiere! 😍

Anonymkode: 929c6...4d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere bør selvfølgelig ha høyere lønn enn oss med videregående utdanning. Det syntes jeg er en selvfølge iom ansvaret de har er større, samt utdannelsen er lengre og mer inngående. Det er mye mulig lønnen ikke står i samsvar med det ansvaret de har, underbemanning og turnusjobbing, og det er ikke riktig. Når det er sagt må jeg innrømme at det provoserer meg litt at sykepleiere veldig ofte ender opp med å bli fremhevet fremfor alle andre yrkesgrupper innen helse. Klapp for helsearbeidere blir mest klapp for sykepleiere. 

Jeg er ikke hjelpepleier men helsesekretær på legekontor, som også er videregående utdanning. Og dersom endel hjelpepleiere føler at de kommer langt ned på listen så har jeg full forståelse for det, for vi er også en gruppe som ofte blir glemt. Jeg forstår forsåvidt at det høres ut som en enkel og lite stressende jobb, men det er det virkelig ikke. Ansvaret er selvfølgelig mindre, vi har jo ikke noe å gjøre med medisinering som skjer på kontoret feks, eller selvstendig veiledning av pasienter med diabetes/hjertesvikt/kreft osv. Men vi vurderer hastegrad og behov for time, tar ekg, spirometri, audiometri, blodtrykk, injeksjoner og sårstell. Og vi tar også prøver av smittepasienter med diverse sykdommer. Det er ikke alltid vi heller rekker å spise eller gå på do, og vi er en ideell huggestabb for alle pasientene som ikke tør kjefte på - eller true fastlegen med ulike ting. Vi trøster, gir råd, holder i hånden og roer ned, og vi møter hele spekteret av personligheter, sykdommer, humør og problemer. 

At sykepleiere burde få lønnsøkning er helt greit. Men jeg skulle ønske at alle vi andre også kunne bli anerkjent litt mer. Og det gjelder spesiellt, etter min mening, hjelpepleiere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sykepleiere klager på for lav lønn, så forstår jeg det veldig godt og er helt enig med dem. Det samme gjelder hjelpepleiere, leger og alle andre i helsevesenet som faktisk står på og jobber døgnet rundt. De fortjener alle mer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor jeg jobber tjener hjelpepleierene mer enn meg. De har ingen pasientkontakt og har kun ansvar for å holde legerom i orden og påfyll av varer osv. Men de har lenger annsinitet enn meg som kun har 8 år. 

De fortjener hver krone men jeg synes selv jeg tjener dårlig(425 000 i året) 

Anonymkode: b16ed...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kjøper denne?

Anonymkode: c51a2...cca

Kjøper og sluker det rått - for det er en motbydelig sannhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der hvor jeg jobber tjener hjelpepleierene mer enn meg. De har ingen pasientkontakt og har kun ansvar for å holde legerom i orden og påfyll av varer osv. Men de har lenger annsinitet enn meg som kun har 8 år. 

De fortjener hver krone men jeg synes selv jeg tjener dårlig(425 000 i året) 

Anonymkode: b16ed...1ce

Hvor mye tjener de? 425 000 i året hørtes ikke greit ut når du har 8 års ansinitet. Hvor jobber du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre later det til at en relativt enkel bachelor som sykepleier gjør at spl tror de er «overmennesker» og bedre enn de andre yrkesgruppene, spesielt helsefagarbeidere. Yrkesgruppen (med nevnte holdninger) fremstår  dessverre uspiselig for annet helsepersonell. 

Anonymkode: d8158...8dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bonito skrev:

Hvor mye tjener de? 425 000 i året hørtes ikke greit ut når du har 8 års ansinitet. Hvor jobber du?

Jeg vet ikke hva de tjener for det ville de ikke si. Men når jeg sa hva jeg tjente så fikk de sjokk fordi de tjener mer enn meg sa de. Jeg jobber på en poliklinikk på ous. 

Anonymkode: b16ed...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva de tjener for det ville de ikke si. Men når jeg sa hva jeg tjente så fikk de sjokk fordi de tjener mer enn meg sa de. Jeg jobber på en poliklinikk på ous. 

Anonymkode: b16ed...1ce

I følge Delta følger sykehusene Spekter-tariffen. Etter siste lønnsoppgjør i 2019 skal en sykepleier ha 450 000 på 8 års ansinitet, så jeg ville sjekket opp om jeg var deg. Kan jo umulig være riktig mm du har fått stilling som noe annet, hvor sykepleierstudiet ikke er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok litt varierende fra sted til sted. Hos oss mener helsefagarbeiderne at vi sykepleiere ikke "jobber" når vi legger dosetter, oppdaterer medisinlister, har legevisitt osv, derfor nekter de å ta tunge stell eller andre oppgaver. De serverer mat og drikke, så må vi sykepleierene ta resten. Er vi 3 hjelpepleiere og en spl så steller de en hver og jeg må ta 4...

Anonymkode: 35430...330

Herregud! Vi rullerer hver dag på gruppene for at det skal være rettferdig. Og hvis det oppstår noe akutt o.l som gjør at sykepleier må hjelpe andre, tar vi selvfølgelig og ordner resten. Jeg blir helt sjokkert over all rivalisering mellom sykepleiere og helsefagarbeidere, assistentene osv. 

Alle spiller på samme lag. 

Anonymkode: f2580...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger, brukerangrep, og diskusjon med seg selv, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sykepleier så klager jeg ikke på lønn og hører veldig sjeldent at kolleger klager på lønn. Det er stort sett sykepleierforbundet som roper høyest om lønn og det er jo tross alt jobben deres. Det mange sykepleiere klager på er arbeidsmengden og at man veldig ofte er alene om ansvaret for over 100 pasienter, i tillegg til andre arbeidsoppgaver. Man er rett og slett for få folk. Det er tross alt menneskers liv og helse vi jobber med. Å ikke ha tid til pasientene er helt forferdelig. 

Anonymkode: 92e78...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Skureguri skrev:

Kan være fordi sykepleierforbundet er flinkere til å stå frem og klage på forholdene. Hvor er hjelpepleierforbundet?

Det finnes ikke eget hjelpepleierforbund.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, de klager de også! :) 

Anonymkode: da0e8...3d8

Så fort en hjelpepleier eller helsefagarbeider prøver seg på å klage, blir man «overfalt» av sykepleierne her og fortalt hvor lite utdanning og kompetanse man har. 

Anonymkode: dd5aa...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...