Gå til innhold

Sykepleiere vs hjelpepleiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere her inne som mener at sykepleiere klager noe voldsomt over lønn?De har en grei lønn,ikke noe å klage på ifht arbeidsmengde.

Hjelpepleiere derimot.Veldig sjelden du hører dem jamre,og lønna er elendig ifht arbeidsmengde.

Sykepleiere tror de er leger.Bare å minne dem på at de mangler 4 år på skolebenken🥱

Anonymkode: c51a2...cca

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utdannet sykepleier (4 år siden jeg ble ferdig utdannet). Har lavere lønn enn flere av hjelpepleierne jeg jobber med (de har jobbet i mange år og fortjener lønnen sin absolutt). Likevel har jeg et helt annet ansvar enn dem. Mener ikke at vi skal ha mye bedre lønn enn dem, men tenker jo at jeg likegreit kunne blitt helsefagarbeider om det bare var lønnen det stod på. Det er ikke mye forskjell. :) syntes alle helsearbeidere fortjener mer lønn, både sykepleiere og helsefagarbeidere. (Og jo, de klager de også! :) )

Anonymkode: da0e8...3d8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig egentlig. Det er mye klaging, men det tror jeg er fordi de har en sterk og høylytt fagforening. Det er klart de er viktige og fortjener høyere lønn. Men det er det mange som gjør som også har treårig utdannelse, feks barnehagelærere og sosionomer. Selv er jeg lege og syns egentlig vi på mange måter tjener «minst» mtp utdannelsesnivå, arbeidstid og ansvar..

Anonymkode: 5f408...e32

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig... 

Som helsefagarbeider opplever jeg også at selv om sykepleiere har mye ansvar, ender vi ofte opp med mye stell! Ofte tunge stell med mange ugunstige arbeidsstillinger.. i tillegg til vanlig stell skal det dusjes, gis mat(både lage og ofte ”mate”) osv... Ja, sykepleiere har mye ansvar, men det betyr ikke at helsefagarbeiderne har noe mindre utmattende/krevende arbeid.. 

Anonymkode: 2da3f...fc5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å øke lønnen til de som velger å jobbe i slike super viktige yrker. Man kan feks tenk at de fortjener 10% bedre enn en rørlegger ivhertfall, som en start.

Anonymkode: 1511c...d53

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig... 

Som helsefagarbeider opplever jeg også at selv om sykepleiere har mye ansvar, ender vi ofte opp med mye stell! Ofte tunge stell med mange ugunstige arbeidsstillinger.. i tillegg til vanlig stell skal det dusjes, gis mat(både lage og ofte ”mate”) osv... Ja, sykepleiere har mye ansvar, men det betyr ikke at helsefagarbeiderne har noe mindre utmattende/krevende arbeid.. 

Anonymkode: 2da3f...fc5

Er nok litt varierende fra sted til sted. Hos oss mener helsefagarbeiderne at vi sykepleiere ikke "jobber" når vi legger dosetter, oppdaterer medisinlister, har legevisitt osv, derfor nekter de å ta tunge stell eller andre oppgaver. De serverer mat og drikke, så må vi sykepleierene ta resten. Er vi 3 hjelpepleiere og en spl så steller de en hver og jeg må ta 4...

Anonymkode: 35430...330

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere her inne som mener at sykepleiere klager noe voldsomt over lønn?De har en grei lønn,ikke noe å klage på ifht arbeidsmengde.

Hjelpepleiere derimot.Veldig sjelden du hører dem jamre,og lønna er elendig ifht arbeidsmengde.

Sykepleiere tror de er leger.Bare å minne dem på at de mangler 4 år på skolebenken🥱

Anonymkode: c51a2...cca

Kan være fordi sykepleierforbundet er flinkere til å stå frem og klage på forholdene. Hvor er hjelpepleierforbundet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skureguri skrev:

Kan være fordi sykepleierforbundet er flinkere til å stå frem og klage på forholdene. Hvor er hjelpepleierforbundet?

De er med i fagforbundet eller delta de vel?

Anonymkode: 35430...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok litt varierende fra sted til sted. Hos oss mener helsefagarbeiderne at vi sykepleiere ikke "jobber" når vi legger dosetter, oppdaterer medisinlister, har legevisitt osv, derfor nekter de å ta tunge stell eller andre oppgaver. De serverer mat og drikke, så må vi sykepleierene ta resten. Er vi 3 hjelpepleiere og en spl så steller de en hver og jeg må ta 4...

Anonymkode: 35430...330

Noen som kjøper denne?

Anonymkode: c51a2...cca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er med i fagforbundet eller delta de vel?

Anonymkode: 35430...330

Bør de da kanskje droppe å la sykepleiere kjøre sakene for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift. til ansvarsmengde er jeg enig i at de har dårlig lønn.  Det skiller vel bare 50 000 årlig på helsefagarbeidere og spl.  Når det er sagt er det ofte at helsefagarbeidere også har det medisinske ansvaret på en avd mens de har bakvakt fra en annen etasje.  Helsefagarbeideren får ikke ekstra lønn for det. 

Anonymkode: bb295...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kjøper denne?

Anonymkode: c51a2...cca

Man skulle ikke tro det nei, men sant og derfor har jeg søkt ny jobb. Skikkelig ukuktur på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 35430...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok litt varierende fra sted til sted. Hos oss mener helsefagarbeiderne at vi sykepleiere ikke "jobber" når vi legger dosetter, oppdaterer medisinlister, har legevisitt osv, derfor nekter de å ta tunge stell eller andre oppgaver. De serverer mat og drikke, så må vi sykepleierene ta resten. Er vi 3 hjelpepleiere og en spl så steller de en hver og jeg må ta 4...

Anonymkode: 35430...330

Hos oss er det motsatt, spl setter seg på få og lette stell og surrer bort arbeidsdagen sin med vas mens helsefagarbeidere og vikarer sjauer på gulvet.   Verst er det når det er mange spl på, da har man hele avd alene. 

Anonymkode: bb295...dfb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er det motsatt, spl setter seg på få og lette stell og surrer bort arbeidsdagen sin med vas mens helsefagarbeidere og vikarer sjauer på gulvet.   Verst er det når det er mange spl på, da har man hele avd alene. 

Anonymkode: bb295...dfb

Da er der ukultur hos dere og, vi har rævva ledelse, muligens dere har det og... det er god mulig dere har samme personlighets typene som er sykepleier som hos oss er hjelpepleiere, er på jobb for å sløve og ikke være der for pasienter. Ser på en annen del av senteret hos oss, der ser det helt topp ut, ser ut som de har skikkelig fint samarbeid og klare fine rutiner. En drøm for både sol og hpl. Så må da være mulig å få det bra. 

Anonymkode: 35430...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er der ukultur hos dere og, vi har rævva ledelse, muligens dere har det og... det er god mulig dere har samme personlighets typene som er sykepleier som hos oss er hjelpepleiere, er på jobb for å sløve og ikke være der for pasienter. Ser på en annen del av senteret hos oss, der ser det helt topp ut, ser ut som de har skikkelig fint samarbeid og klare fine rutiner. En drøm for både sol og hpl. Så må da være mulig å få det bra. 

Anonymkode: 35430...330

Spl ikke sol 

Anonymkode: 35430...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig... 

Som helsefagarbeider opplever jeg også at selv om sykepleiere har mye ansvar, ender vi ofte opp med mye stell! Ofte tunge stell med mange ugunstige arbeidsstillinger.. i tillegg til vanlig stell skal det dusjes, gis mat(både lage og ofte ”mate”) osv... Ja, sykepleiere har mye ansvar, men det betyr ikke at helsefagarbeiderne har noe mindre utmattende/krevende arbeid.. 

Anonymkode: 2da3f...fc5

Jeg er ingen av delene. Men husk at helsefagarbeidere faktisk har en videregående fag utdannelse. Sykepleiere har 3 årig høyskole. Er en vesentlig forskjell i utdanningsløpet.

Anonymkode: 31e25...c42

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen av delene. Men husk at helsefagarbeidere faktisk har en videregående fag utdannelse. Sykepleiere har 3 årig høyskole. Er en vesentlig forskjell i utdanningsløpet.

Anonymkode: 31e25...c42

Nettopp.Dette skjønner hjelpepleiere,derfor er det mindre klaging å spore der.Sykepleiere får det de skal ha ifht 3 årig utd,så hvorfor klager de?Det er det jeg lurer på.

Anonymkode: c51a2...cca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det egentlig er mer "klaging" på at det er underbemannet og dårlige arbeidsforhold, enn lønn. Lønna begynner å bli ganske grei for en bachelor! ☺️

Anonymkode: 78895...49c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.Dette skjønner hjelpepleiere,derfor er det mindre klaging å spore der.Sykepleiere får det de skal ha ifht 3 årig utd,så hvorfor klager de?Det er det jeg lurer på.

Anonymkode: c51a2...cca

Lønnsgapet mellom helsefagarbeidere og sykepleiere er jo kjempelite. De burde absolutt ha høyere lønn.

Hvorfor sånn hat mot sykepleiere? Bitterhet for at du aldri ble det selv eller er det noen som behandler deg dårlig ? 

Anonymkode: 31e25...c42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lei av å høre på sykepleierens mas om lønn. Det finnes mange med bachelor og lavere lønn man burde fokusere på først, men sykepleierene skriker høyest. F.eks hører du sjeldent regnskapsførere klage? Det er også mye dårligere lønn enn man skulle tro, og minimum 3 års utdannelse + autorisering.

Og det er også irriterende med sylepleiere (og ped-ledere!) som maser om de tre årene på skolebenken, som om det gjør dem til unike vesener.. guess what - det er helt vanlig med minimum tre års utdanning nå fortiden, du er akkurat som alle andre!!

Anonymkode: 2e509...c3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...