Gå til innhold

Skal risikogrupper gå foran voldsutstatte barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg, eller har det blitt veldig mange tråder her inne nå hvor ts mener at koronatiltakene koster for mye til å forsvare å redde 90-åringer, hvor de får mange svar som forklarer at det er snakk om å forhindre at helsevesenet bryter sammen, hvorpå ts enten forsvinner eller begynner å krangle om andre småting folk kommenterer, i dette tilfellet mobbing osv? Forsvinner ts fordi de nå har skjønt greia, eller lager de bare ny tråd med litt ny vinkling og så må vi forklare på nytt?

Anonymkode: 7817c...b1e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Forsvinner ts fordi de nå har skjønt greia, eller lager de bare ny tråd med litt ny vinkling og så må vi forklare på nytt?

Det siste tror jeg.  For det kan ikke være så utrolig mange som ikke skjønner poenget nå.

Anonymkode: 16568...85c

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke det. De færreste i risikogruppen blir skikkelig syke. Du må lese deg opp før du argumenterer. UNDER 2 av 100 000 krever sykehusinnleggelse. 

Anonymkode: 95967...567

DU må lese deg opp. Hvorfor sitter du og drar ut møkk fra ræva og presenterer det som fakta? Tallet er foreløpig estimert til rundt 4-5%, dvs 4-5 av 100. Gigantisk forskjell. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men barn som opplever mobbing, har ofte voksne hjemme som er villig til å hjelpe de. Det er mye fokus i skolen på mobbing. Voldsutsatte barn er mer usynlige, og hjemme er det ingen hjelp å hente. 

Anonymkode: c7ed0...5b3

Hei ts, har du skjønt greia med helsevesenet, eller har du gått videre til neste tråd? Jeg er nysgjerrig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om ts sikkert bare er en som ville lage diskusjon vil jeg likevel komme med et poeng. Jeg tror at skolene nå lettere fanger opp elever som ikke leverer inn i tide eller leverer inn av for dårlig kvalitet. Legger de opp til telefonmøter tidlig kan man også fange opp barn som ikke får bra oppfølging og rutiner. Slik tror jeg faktisk mange barn som ellers har gått under radaren blir fanget opp. Om barnehagene lager tilsvarende system kan dette gå veldig bra, også for barn som harr det vanskelig. Som alltid er jeg mer bekymret for barn som ikke får på barnehagen i det heletatt, altså de veldig små og "kontantstøtte-barna". Det må på plass et system der alle barn har kontakt med noen utenfor hjemmet jevnlig. Det må også på plass et system for de man er usikker på. Barn som sliter hjemme og ikke blir fanget opp til vanlig har jeg faktisk tro på skal komme bedre ut av dette på grunn av dette. 

Anonymkode: b22e0...a37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om ts sikkert bare er en som ville lage diskusjon vil jeg likevel komme med et poeng. Jeg tror at skolene nå lettere fanger opp elever som ikke leverer inn i tide eller leverer inn av for dårlig kvalitet. Legger de opp til telefonmøter tidlig kan man også fange opp barn som ikke får bra oppfølging og rutiner. Slik tror jeg faktisk mange barn som ellers har gått under radaren blir fanget opp. Om barnehagene lager tilsvarende system kan dette gå veldig bra, også for barn som harr det vanskelig. Som alltid er jeg mer bekymret for barn som ikke får på barnehagen i det heletatt, altså de veldig små og "kontantstøtte-barna". Det må på plass et system der alle barn har kontakt med noen utenfor hjemmet jevnlig. Det må også på plass et system for de man er usikker på. Barn som sliter hjemme og ikke blir fanget opp til vanlig har jeg faktisk tro på skal komme bedre ut av dette på grunn av dette. 

Anonymkode: b22e0...a37

Enig, de har jo også videosamtaler med barna. 

Anonymkode: b8e7f...943

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver dag får vi høre via nyheten om de negative konsekvensene av tiltakene som er igangsatt : økonomiske tap, arbeidsledighet osv. Og vi hører bekymring for barn som lever i voldelige hjem. Barn som nå er uten sine sikkerhetsnett. Barn som ikke har noen å søke hjelp hos, noen som kan se dem og hjelpe.

Er det riktig at vi verner eldre mennesker i livets siste fase fra å dø nå og ikke senere i år, mens barna, vår fremtid, opplever denne perioden så traumatisk at de kanskje kommer ut av dette mer skadet enn det de ellers ville blitt? Og er røykere med dårlig lungehelse mer verdt enn barn? Hvorfor kan ikke voksne med kreft heller pålegges å verne seg selv, og la barna få komme til barnehagen og skolen og den tryggheten igjen? 

Jeg tror vi kommer ut av dette, og oppdager at ofrene og kostnadene på det menneskelige plan er langt større enn vi kan forestille oss. Er det verdt det?

Anonymkode: c7ed0...5b3

Jeg mener at hvis et barn er utsatt for vold er det ikke greit at barnet er i et slikt miljø kun fordi de har andre arenaer å være på noen timer i døgnet.
Disse tingene burde vært tatt hånd om uavhengig av corona eller ikke.

Anonymkode: 204d9...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo ha med at folk får beskjed om å holde seg hjemme. Når de endelig kommer på sykehuset er det så dårlig at de må rett på pustehjelp og med beskjed at de burde kommet før.. 

Er jo noen dødsfall også i Norge, der vedkommende lå hjemme i sin egen seng. 

Anonymkode: b8e7f...943

Dette synes jeg også er merkelig. Mennesker som kanskje kunne ha blitt reddet tidligere med riktig hjelp. Leser jo stadig vekk om mennesker som dør rett etter innleggelse fordi de har blitt for syke før de fikk hjelp. Så når skal man egentlig oppsøke hjelp, og når skal man få hjelp?

Anonymkode: 204d9...022

Skrevet

Foran å la mennesker kveles i sitt eget blod pga covid-19, er det ikke bedre å sette inn nok ressurser og kunnskap i barnehager og skoler slik at ansatte her klarer å avdekke de barna som blir utsatt for overgrep? 

For disse barna utgjør det jo lite forskjell om de ikke blir oppdaget

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Familien/hjemmet skal være den trygge havnen. Hvis skolen/lærere allerede har visst om situasjoner hjemme og er nå bekymret, hvorfor har de ikke kontaktet barnevernet tidligere før korona? Barna burde fått hjelp tidligere. 

Anonymkode: bec4d...222

• Liker 1
  • Opprett ny...