Gå til innhold

Skal risikogrupper gå foran voldsutstatte barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke forstått dette. Prøv å sette deg inn i hva Covid-19 er. Les gjerne noen rapporter fra Italia, Spania og New York.

Anonymkode: 14c3b...c90

Men du har tydeligvis forstått alt. Les gjerne anbefalingene fra WHO.

Men, vi kan ikke følge dem, fordi regjeringen ikke hat rustet helsevesenet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag får vi høre via nyheten om de negative konsekvensene av tiltakene som er igangsatt : økonomiske tap, arbeidsledighet osv. Og vi hører bekymring for barn som lever i voldelige hjem. Barn som nå er uten sine sikkerhetsnett. Barn som ikke har noen å søke hjelp hos, noen som kan se dem og hjelpe.

Er det riktig at vi verner eldre mennesker i livets siste fase fra å dø nå og ikke senere i år, mens barna, vår fremtid, opplever denne perioden så traumatisk at de kanskje kommer ut av dette mer skadet enn det de ellers ville blitt? Og er røykere med dårlig lungehelse mer verdt enn barn? Hvorfor kan ikke voksne med kreft heller pålegges å verne seg selv, og la barna få komme til barnehagen og skolen og den tryggheten igjen? 

Jeg tror vi kommer ut av dette, og oppdager at ofrene og kostnadene på det menneskelige plan er langt større enn vi kan forestille oss. Er det verdt det?

Anonymkode: c7ed0...5b3

Neida, det er sikkert ikke så viktig å redde livet til en hjertesyk 30-åring med to små barn. 

Eller livet til potensielt flere hundre tusen andre småbarnsforeldre rundt om i verden, med underliggende sykdommer. 

Hvorfor må alt handle om barna forøvrig? Er ikke et liv så mye verdt, Så lenge man har bikket 18 år? Selvsagt viktig å verne om barna, men det går an å gjøre flere ting på en gang, og ha hodet på flere plasser samtidig, eller? 

Disse problemene har vi i samfunnet uansett, og de problemene må slås hardt ned på både før, under, og etter denne tiden som kommer. 

Anonymkode: 9e9ce...9bf

• Liker 4
Skrevet (endret)

Unge mennesker dør jo også av korona. Ikke mange, men noen. En del ser ut til å få varige skader av viruset. Helsearbeidere i Italia dør fordi de blir utsatt for så mye smitte. Hvis helsevesenet knekker under dette, så får også voldsutsatte barn mindre hjelp, i tillegg til alle andre barn som skader seg ved uhell eller får sykdommer. Samt unge voksne, voksne, godt voksne og kanakje deg. Hvorfor er det så mange som sliter med å skjønne delen med at helsevesenet må takle dette, og derfor er det viktig at vi alle ikke blir smittet samtidig?

Anonymkode: 7817c...b1e

I dag får de INGEN hjelp

https://www.nrk.no/norge/sykehusene-mangler-barn-med-uforklarlige-blamerker-og-sar-1.14963483

Endret av Menchit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke bare disse det gjelder. Jeg og mange flere er i risikogruppe uten å være gamle, og har mange år igjen å leve. Mine barn er også viktige selv om de ikke er voldsutsatte, og de vil gjerne beholde moren sin.

Anonymkode: 54edc...9d7

Da får risikogruppene isolere seg

Anonymkode: 1f95e...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke forstått dette. Prøv å sette deg inn i hva Covid-19 er. Les gjerne noen rapporter fra Italia, Spania og New York.

Anonymkode: 14c3b...c90

De er ikke relevante for Norge siden de fleste der nede dør av sekundærinfeksjon som er antibiotikaresistant. Vi har svært lite antibiotikaresistanse i Norge. 

Anonymkode: 95967...567

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et tulleargument. For disse barna er ikke problemet stengte skoler, men hjemmesituasjon. De er fortsatt utsatt for omsorgssvikt, vold og misbruk, selv om skolene åpner. Det er en del som får det til å høres ut som om det nesten er greit, så lenge de får et «friminutt» på skolen. Det er fortsatt ikke greit. Og min erfaring er at når hjemmesituasjonen er vanskelig, så har de det ikke så innmari bra på skolen her. Her bør heller fokuset være på hvordan man skal avdekke slike tilfeller, både nå og til vanlig, og hvordan man faktisk skal hjelpe disse ungene ut av hjemmesituasjonen deres. Ikke som et argument for at skolene skal åpne, så ungene kan være på skolen og slippe unna noen timer. 

Anonymkode: 66e82...6e1

Nettopp, og når det gjelder å avdekke så spiller skole og barnehage en veldig veldig viktig rolle

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstremt mange i korona-risikogruppen, både unge og gamle. Veldig mange flere enn voldsutsatte barn. Det er fryktelig trist at sistnevnte lider skade nå, men her må man faktisk ta hensyn til den overveldende majoriteten av dem som kan bli syke av corona.

Anonymkode: 33a12...1f8

Nei det er ikke det. De færreste i risikogruppen blir skikkelig syke. Du må lese deg opp før du argumenterer. UNDER 2 av 100 000 krever sykehusinnleggelse. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, og når det gjelder å avdekke så spiller skole og barnehage en veldig veldig viktig rolle

De ungene som lever i en slik situasjon nå, er jo nettopp de som skole og barnehage IKKE har avdekket. For mistenker man omsorgssvikt, vold eller overgrep, så skal det meldes til BV. Er det allerede meldt bekymring, så vil jeg tro de fleste skoler og støttefunksjoner følger med nå, selv om skolen er stengt. Er det ingen som har oppfattet eller avdekket noe, så er disse ungene fortsatt like langt med åpne skoler. Og derfor bør heller fokuset være på hvordan man kan bli bedre på å avdekke, og støttefunksjoner i situasjonen vi er i nå. For det er ikke slik at skolen ikke har kontakt med ungene, selv om skolen er stengt. 

Anonymkode: 66e82...6e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men barn som opplever mobbing, har ofte voksne hjemme som er villig til å hjelpe de. Det er mye fokus i skolen på mobbing. Voldsutsatte barn er mer usynlige, og hjemme er det ingen hjelp å hente. 

Anonymkode: c7ed0...5b3

Nei, det er ikke så enkelt. Da hadde det jo ikke vært noe problem med mobbing. Men det er nok sånn at mange barn som mobbes får ikke hjelpen de trenger. Det er klart at det finnes voksne som prøver å hjelpe dem i mange tilfeller, uten at de kommer noen vei. Mange tørr heller ikke å be om hjelp. Også er det så klart de som får hjelp.

Men det er jo klart at det er en tragedie for de barna som ingen har fanget opp enda, som lever sammen med voldelige foreldre. Også håper jeg at alle bekymrede naboer, barnehager, skoler og helsesøstre sender bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 9b79f...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Da får risikogruppene isolere seg

Jeg er i risikogruppen. 

Jeg har en mann i full jobb, to barn, en bolig, ett bad, ett kjøkken.

Hvordan kan jeg isolere meg?

Mannen min er i risikogruppen, men har en samfunnskritisk jobb.  De er kun tre i Norge med denne jobben, og de tre jobber døgnet rundt, i hele Norge, for å opprettholde tjenesten.

Hvordan kan han isolere seg?

Svigermor er også i risikogruppen. Hun har behov for hjelp og tilsyn 2 ganger om dagen, enten fra hjemmesykepleien eller familien. 

Hvordan kan hun isolere seg?

Anonymkode: 16568...85c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i risikogruppen. 

Mannen min er i risikogruppen, men har en samfunnskritisk jobb.  De er kun tre i Norge med denne jobben, og de tre jobber døgnet rundt, i hele Norge, for å opprettholde tjenesten.

Svigermor er også i risikogruppen. Hun har behov for hjelp og tilsyn 2 ganger om dagen, enten fra hjemmesykepleien eller familien. 

Da får dere bare ta sjansen på å dø da tydeligvis, ifl trådstarter har dere uansett ikke mange år igjen.... :ironi:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg skjønner ikke at noen kan sammenligne mobbing med seksuelle overgrep fra foreldre.

Anonymkode: 50852...151

Hvis det er meg du hinter til så sammenligner jeg selvfølgelig ikke det.

Anonymkode: b8e7f...943

Gjest Albbas
Skrevet

Slike diskusjoner bør alltid ha med link, så man vet hva man egentlig diskuterer. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Vanligvis undersøkes mellom 10 og 15 barn for skader etter vold og overgrep hver uke ved avdelingen. De siste to ukene har de kun undersøkt ett barn.

Ved Universitetssykehuset Nord-Norge undersøkes vanligvis mellom tre til tolv barn hver uke. Den siste uka har ingen barn kommet til undersøkelse.

Det er jo faktisk veldig tragisk. I tillegg har man alle de som unngår å kontakte lege eller sykehus fordi vi nå er fôret med at det skal unngås for å overbelaste systemet. Det er ikke bare stenging av skoler som er problematisk, men at helsestasjoner også har redusert tilbudet sitt betraktelig. Nyfødte i faresonen risikerer å bli fullstendig oversett. Dette er faktisk veldig skummelt. 

Men det er jo ikke redelig å sette disse opp mot risikogruppene. Disse tiltakene er ikke satt i gang fordi vi absolutt skal redde 90-åringene, men fordi at hvis helsevesenet overbelastes så vil det OGSÅ gå utover alle som ikke er i risikogruppen. Hvis sykehuskapasiteten er sprengt blir det ikke enklere å være et voldsutsatt barn. Vi er faktisk i en skikkelig kjip situasjon der folk utenfor risikogruppene vil rammes uansett hva vi gjør, det er krise uansett hva vi gjør, og vi kan ikke bare velge oss vekk fra det. I stedetfor å sette grupper opp mot hverandre må man prøve å tenke om det finnes alternativer måter å hjelpe de ulike gruppene på. Voldsutsatte barn blir vanskelig uansett, fordi de nå nesten blir isolert. 

Ettervirkningene av dette blir tragiske, uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i risikogruppen. 

Ved at hjemmehjelpen og familie tar særdeles smitte hensyn. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, addict said:

Hvis man vet at barn er voldsutsatte, hvorfor er de da fortsatt voldsutsatte..?

Det er her snakk om å undersøke om barn er voldsutsatte. Nå er det altså flere barn man ikke vet om er voldsutsatte som ikke vil bli oppdaget (fordi færre folk har kontakt med dem og kan oppdage at de utsettes for vold). 

AnonymBruker
Skrevet

Ved at hjemmehjelpen og familie tar særdeles smitte hensyn. 

Det var snakk om isolasjon, ingen kontakt med andre. 

Smittehensyn tar vi allerede, men det var ikke poenget. :)

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får dere bare ta sjansen på å dø da tydeligvis, ifl trådstarter har dere uansett ikke mange år igjen.... :ironi:

"Vi gir alt, alt for Norge,  ofrer livet om vi må..." (hvor søren er sangemoji når jeg trenger den?)

Skrevet

Om helsevesenet bukker under pga coronavirus så er det ikke kun de i risikogruppene det går utover. ALLE vil få et begrenset helsetilbud. Med fulle sykehus og sykt og utslitt helsepersonell, så går det utover alle som trenger veiledning eller behandling fra helsepersonell. Er dette så innmari vanskelig å forstå? Dette er noe som angår ALLE. 

Vi skal være så takknemlige for at tiltakene her til lands ser ut til å gi resultater i form av færre innleggelser og dødsfall enn andre land. Men dette betyr IKKE at tiltakene er en overreaksjon eller unødvendige, det er jo nettopp de som hindrer dette fra å bli en helsekatastrofe her i landet. Folk må klare å tenke litt, vær så snill. Pandemien holdes ikke i sjakk av seg selv, men med harde prioriteringer og offer. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, Albbas skrev:

Det er her snakk om å undersøke om barn er voldsutsatte. Nå er det altså flere barn man ikke vet om er voldsutsatte som ikke vil bli oppdaget (fordi færre folk har kontakt med dem og kan oppdage at de utsettes for vold). 

💔

Skrevet

Folk hadde forresten samme holdninger i Italia, langt inn i pandemien. Forsøkte å bortforklare viruset som kun farlig for de eldre. Først når folk og unge leger (!) begynte å dø i hopetall i ens egen by og det gikk utover en selv i form av null helsetilbud til andre enn de alvorlig coronasyke, våknet flesteparten. La oss slippe det samme her i Norge - vi har så mange andre land hvor vi kan se akkurat hva som skjer uten strenge tiltak. Vi trenger ikke å teste det ut her, vi VET hva som skjer om vi lar være med de strenge tiltakene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke det. De færreste i risikogruppen blir skikkelig syke. Du må lese deg opp før du argumenterer. UNDER 2 av 100 000 krever sykehusinnleggelse. 

Dette er jo HELT feil. Nevner at intensivkapasiteten på Ahus allerede er sprengt, lenge før vi har sett toppen.

Anonymkode: 33a12...1f8

• Liker 6
  • Opprett ny...