Gå til innhold

Skal risikogrupper gå foran voldsutstatte barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag får vi høre via nyheten om de negative konsekvensene av tiltakene som er igangsatt : økonomiske tap, arbeidsledighet osv. Og vi hører bekymring for barn som lever i voldelige hjem. Barn som nå er uten sine sikkerhetsnett. Barn som ikke har noen å søke hjelp hos, noen som kan se dem og hjelpe.

Er det riktig at vi verner eldre mennesker i livets siste fase fra å dø nå og ikke senere i år, mens barna, vår fremtid, opplever denne perioden så traumatisk at de kanskje kommer ut av dette mer skadet enn det de ellers ville blitt? Og er røykere med dårlig lungehelse mer verdt enn barn? Hvorfor kan ikke voksne med kreft heller pålegges å verne seg selv, og la barna få komme til barnehagen og skolen og den tryggheten igjen? 

Jeg tror vi kommer ut av dette, og oppdager at ofrene og kostnadene på det menneskelige plan er langt større enn vi kan forestille oss. Er det verdt det?

Anonymkode: c7ed0...5b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de barna som mobbes på skolen og nå endelig får en pause fra det..?

Anonymkode: b8e7f...943

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hver dag får vi høre via nyheten om de negative konsekvensene av tiltakene som er igangsatt : økonomiske tap, arbeidsledighet osv. Og vi hører bekymring for barn som lever i voldelige hjem. Barn som nå er uten sine sikkerhetsnett. Barn som ikke har noen å søke hjelp hos, noen som kan se dem og hjelpe.

Er det riktig at vi verner eldre mennesker i livets siste fase fra å dø nå og ikke senere i år, mens barna, vår fremtid, opplever denne perioden så traumatisk at de kanskje kommer ut av dette mer skadet enn det de ellers ville blitt? Og er røykere med dårlig lungehelse mer verdt enn barn? Hvorfor kan ikke voksne med kreft heller pålegges å verne seg selv, og la barna få komme til barnehagen og skolen og den tryggheten igjen? 

Jeg tror vi kommer ut av dette, og oppdager at ofrene og kostnadene på det menneskelige plan er langt større enn vi kan forestille oss. Er det verdt det?

Du har ikke forstått dette. Prøv å sette deg inn i hva Covid-19 er. Les gjerne noen rapporter fra Italia, Spania og New York.

Anonymkode: 14c3b...c90

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Unge mennesker dør jo også av korona. Ikke mange, men noen. En del ser ut til å få varige skader av viruset. Helsearbeidere i Italia dør fordi de blir utsatt for så mye smitte. Hvis helsevesenet knekker under dette, så får også voldsutsatte barn mindre hjelp, i tillegg til alle andre barn som skader seg ved uhell eller får sykdommer. Samt unge voksne, voksne, godt voksne og kanakje deg. Hvorfor er det så mange som sliter med å skjønne delen med at helsevesenet må takle dette, og derfor er det viktig at vi alle ikke blir smittet samtidig?

Anonymkode: 7817c...b1e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare en del av det store bildet. Helsevesenet i Norge er ikke sterkt nok til å takle en overflod av alvorlig syke folk. De vil ikke ende opp med å måtte be Knut på 60 overlate den ene av 10 respiratorer til kine på 30år.Olaug på 80 får kun smertelindring, samtidig er det 20 alvorlig syle ute på gangen som snart vil trenge den samme respiratoren. Det er jo dette de vil unngå, ikke spare de eldre. 

Anonymkode: cb5ad...904

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barn som opplever mobbing, har ofte voksne hjemme som er villig til å hjelpe de. Det er mye fokus i skolen på mobbing. Voldsutsatte barn er mer usynlige, og hjemme er det ingen hjelp å hente. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men barn som opplever mobbing, har ofte voksne hjemme som er villig til å hjelpe de. Det er mye fokus i skolen på mobbing. Voldsutsatte barn er mer usynlige, og hjemme er det ingen hjelp å hente. 

Er mange barn som ikke sier fra at de mobbes på skolen, samme hvor gode foreldre de har. Kanskje er det ikke mobbing, men utfrysing, noe som er veldig vondt for de barna det gjelder, men nesten umulig å si fra om.  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge budskapet fra helsemyndighetene, så er det lavere antall innlagt med korona enn man har estimert. Samtidig er det færre med andre helseproblemer som tar kontakt, sykehusene får ikke inn barn som er utsatt for vold osv osv. Det jeg tenker, er at budskapet om at vi skal holde oss inne, verne om risikogruppene og unngå press på helsevesenet, kanskje er på vei mot en negativ motpol. At effektene av at vi er "flinke", forverrer livet til andre mennesker som ikke kommer inn under koronabegrepet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange barn som ikke sier fra at de mobbes på skolen, samme hvor gode foreldre de har. Kanskje er det ikke mobbing, men utfrysing, noe som er veldig vondt for de barna det gjelder, men nesten umulig å si fra om.  

Jeg forstår fullt ut at mobbing er vondt og vanskelig, men jeg klarer ikke å godta en pause for disse, som et argument for at det er greit at andre barn utsettes for vold, misbruk osv hver dag, hele dagen i uviss tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge budskapet fra helsemyndighetene, så er det lavere antall innlagt med korona enn man har estimert. Samtidig er det færre med andre helseproblemer som tar kontakt, sykehusene får ikke inn barn som er utsatt for vold osv osv. Det jeg tenker, er at budskapet om at vi skal holde oss inne, verne om risikogruppene og unngå press på helsevesenet, kanskje er på vei mot en negativ motpol. At effektene av at vi er "flinke", forverrer livet til andre mennesker som ikke kommer inn under koronabegrepet.

Kan jo ha med at folk får beskjed om å holde seg hjemme. Når de endelig kommer på sykehuset er det så dårlig at de må rett på pustehjelp og med beskjed at de burde kommet før.. 

Er jo noen dødsfall også i Norge, der vedkommende lå hjemme i sin egen seng. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår fullt ut at mobbing er vondt og vanskelig, men jeg klarer ikke å godta en pause for disse, som et argument for at det er greit at andre barn utsettes for vold, misbruk osv hver dag, hele dagen i uviss tid.

Sier ikke at det er greit. Sier bare at det er mange variabler her og at man umulig kan favne alle uansett. Vet man om noen som utsettes for vold må man jo ringe barnevernet.

Jeg snakket med styrer i bhg og hun sa at de følger ekstra opp de barna der de har mistanke om at det ikke er så greit, ikke bare vold, men også neglisjering. Håper skolen gjør det sammen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å sette svake grupper opp i mot hverandre for å avgjøre hvem som er mest eller minst verd.  

Jeg vet at regjeringen spiller på følelsene våre, "vi vil ikke miste bestemødre og bestefedre",  men alle forstår at dette er ikke den egentlige hensikten med sosial distansering.  Den egentlige hensikten er å unngå overbelastning av helsevesenet.

Dermed vil ikke mindre skjerming av de eldre og sårbare ha noen effekt på det problemet som du påpeker. Det eneste vi oppnår er å få fullstendig kaos i helsevesenet.

Du må enten finne noen andre syndebukker enn de eldre, eller se at de voldsutsatte barna må ivaretas samtidig som vernet av de sårbare gruppene opprettholdes. 

Anonymkode: 16568...85c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg i at barn som lever med vold og rus må beskyttes. Det er helt sykt at disse barna bor hjemme. Norsk barnevern er kommet veldig langt, kanskje det beste i verden. Likevel trenger vi enda strengere regler for hvem som kan få lov til å ha barn. Disse barna burde ha vært flyttet fra foreldrene allerede når de var små. Når det gjelder hvem som dør av korona så er det ikke bare gamle, og hvis sykehusene fylles opp vil langt flere yngre dø, både av korona og andre ting. Gamle som kan ha 10-40 år igjen og leve kan ha like stor livsglede som yngre. 

Anonymkode: fe1a6...417

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt mange i korona-risikogruppen, både unge og gamle. Veldig mange flere enn voldsutsatte barn. Det er fryktelig trist at sistnevnte lider skade nå, men her må man faktisk ta hensyn til den overveldende majoriteten av dem som kan bli syke av corona.

Anonymkode: 33a12...1f8

• Liker 3
Skrevet

Hvis man vet at barn er voldsutsatte, hvorfor er de da fortsatt voldsutsatte..?

Forøvrig så er det ikke bare eldre som er i risikogruppa, overrasker meg at ikke folk er mer opplyste. Barn er også i risikogruppa. Barn som er født for tidlig, barn med astma, barn med hjerteproblemer, barn med diabetes, barn med enhver annen sykdom. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Og når læreren holder med mobberne i klassen, for det er de som har den reelle makta. 

Voldsutsatte barn skal fremdeles ha hjelp, og de får hjelp i andre kanaler.

De eneste måter samfunnet, inkludert de svake grupper kan få beskyttelse mot viruset er gjennom disse tiltak, inkludert testing, sporing og mer målrettet isolering. 

Det er helt idiotisk at våre styresmakter ikke har hatt dette siste på plass. De hadde sjansen å rigge til gode systemer, de gjorde det ikke.

Anonymkode: 52535...8d1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da ikke bare disse det gjelder. Jeg og mange flere er i risikogruppe uten å være gamle, og har mange år igjen å leve. Mine barn er også viktige selv om de ikke er voldsutsatte, og de vil gjerne beholde moren sin.

Anonymkode: 54edc...9d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et tulleargument. For disse barna er ikke problemet stengte skoler, men hjemmesituasjon. De er fortsatt utsatt for omsorgssvikt, vold og misbruk, selv om skolene åpner. Det er en del som får det til å høres ut som om det nesten er greit, så lenge de får et «friminutt» på skolen. Det er fortsatt ikke greit. Og min erfaring er at når hjemmesituasjonen er vanskelig, så har de det ikke så innmari bra på skolen her. Her bør heller fokuset være på hvordan man skal avdekke slike tilfeller, både nå og til vanlig, og hvordan man faktisk skal hjelpe disse ungene ut av hjemmesituasjonen deres. Ikke som et argument for at skolene skal åpne, så ungene kan være på skolen og slippe unna noen timer. 

Anonymkode: 66e82...6e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg skjønner ikke at noen kan sammenligne mobbing med seksuelle overgrep fra foreldre.

Anonymkode: 50852...151

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener seriøst at å stenge ned skoler, lamme arbeidslivet og sende Norge ut i fattigdom er et fornuftig tiltak mot mobbing?

Skjerp deg!

En ting er sikkert, de som hadde det vanskelig før Corona, vil få det MYE verre etter.

Takket re vår fullstendig udugelige regjering.

https://steigan.no/2020/03/stopp-galskapen-apne-norge-na-og-ga-etter-viruset/

• Opprett ny...