Gå til innhold

Hjemmelagde tortillas


melis

Anbefalte innlegg

Jeg slo til å lagde ekte meksikansk mat i helga! Yummi!

Har aldri laget tortillalefsene selv noen gang, og det var en suksess!

Kjempe lett deig å lage. Anbefaler interesserte å prøve!

6,5 dl mel

2,5 dl lunket vann

2 ss smør, smult etc

3/4 ts salt

2 ts bakepulver

Vil du lage maistortillas, erstatter du melet med maismel

Smøret bør være romtemperert. Kna alt sammen til en smidig deig.

Del den i 12 boller. Dekk de til og la de hvile i ca. 15 minutter.

Bak de så ut til de er ca. 12 cm i diameter.

Stek de på "tørr" jernstekepanne på middels varme. Trykk de litt ned under stekingen for å unngå bobler. De skal være gylne og fine.

De er litt stive når de er nystekte, men blir bløtere etter en liten stund.

Så er det bare å fylle de med det du måtte ønske!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøken Dings

Har man først laget hjemmelagde tortillas én gang, går man ikke tilbake til vakuumpakkede, nei! :roll: Det er utrolig godt og veldig enkelt også. Hjemmelaget salsa i tillegg, da har du virkelig en helaften foran deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette må jeg prøve!! Kanskje jeg skal prøve til helgen..

Men hallo, Frøken Dings, hvordan lager du hjemmelaget salsa da?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Oi, unnskyld! Her kommer oppskrift:

1/2 finhakket rød paprika

1/2 finhakket grønn paprika

2 bokser grovhakkede tomater (ca 400 g)

1 finhakket løk

1 ts kajennepepper

1 ts chilipulver

1/2 lime (saften)

jalapenos (etter smak)

salt/pepper

Blandes og has i en bolle. Tilsett saften av 1/2 lime og smak til med salt og pepper. Jalapenos finhakkes og has i - etter smak.

Holder seg noen dager i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaga akkurat at det sto man skulle steke tortillas'ene i jernstekepanne... Men jeg har ikke det, jeg... Kan jeg bruke min vanlige tefal-panne likevel?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Jeg steker mine i vanlig stekepanne, går fint det. Ikke bruk smør eller olje, og stek på sterkeste temperatur.

Du får si fra hvordan den meksikanske aften gikk, da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først lage både hjemmelaget tortillas og salsa så må man jo lage litt hjemmelaget guacamole også...

Enkelt med 1 avocado, litt finhakket løk, litt finhakket tomat (evt. bruk litt hjemmelaget salsa), litt finhakket hvitløk og litt sitronsalt. Litt pepper blir også bra - smak det til.

Har du en eller annen form for mikser (stavmikser eller food prosessor eller lignende) så får du en fin kremet konsistens, men det blir bra hvis du bare moser det sammen også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har vi akkurat spist...

Veel...Sambisen reiste på bensinstasjonen og kjøpte tortillas, for de hjemmelagde var ingen suksess... :oops: Hva gjorde jeg feil?? De var iallfall ikke så gode som de ferdige vakuumpakkede...

MEN, Salsaen derimot: YUMMY!!! Namnamnam!! Kommer ALDRI til å kjøpe ferdigsalsa mer iallfall...

Ellers så er kvelden sålangt særdeles vellykket, vi ble mette og kikka på "Tore på sporet" og snufset litt...hehe...iallfall jeg.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så synd at tortilla-bakingen gikk i vasken da, *Lillian*! Hva var det som var galt med dem da? Ble de for tørre/harde? I så fall kan du ha stekt dem for lenge, de skal være i pannen maks 15-20 sekunder på hver side. (Du må altså bruke veldig sterk varme!) Kan det tenkes at de ikke var tynne nok? De skal være så tynne som overhodet mulig før du steker dem.

Min oppskrift er nok ganske identisk med melis sin, men du kan få den allikevel:

1 liter hv mel

2 ts salt

1 ts bakepulver

1,5 dl romtemperert margarin

ca 3 dl varmt vann (40 o)

hvetemel til utbaking.

Bland hvetemel, salt og bakepulver. Smuldre inn smøret. Tilsett vann litt etter litt til du har en deig som ikke kleber. Denne deigen får du ca 20 tortillas av.

Husk; bruk godt med mel for å få lefsene så tynne som mulig. Børst av overflødig mel før steking. Stek 15-20 sekunder på hver side.

Stable i kjøkkenhåndkle til servering.

Håper du ikke har gitt opp prosjekt tortilla, og at du prøver igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...