Gå til innhold

Tips/råd til "epleformet" kropp med stor mage


Passepartout

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig overvektig, og har spesielt stor mage og rumpe. Siden jeg, og resten av verden sitter inne for tiden, så tenkte jeg litt på hvordan forsøke meg frem i fremtiden med klesstil og endre litt på hvordan jeg kler meg. Jeg jobber for å øke selvtillit og selvbilde, så om noen kan gi meg noen gode råd til å kle meg litt mer kvinnelig og hvordan jeg skal kle en kropp med stor mage og stor rumpe? Jeg har stort sett gått i joggebukse og hettegenser, men det er utrolig kjedelig og bidrar ikke noen særlig til å føle meg verken feminin eller attraktiv. Så om noen kan gi meg råd, eller kan linke til sider eller lignende av slikt, så setter jeg uendelig stor pris på det.

Sånn i tilfelle noen lurer, så er jeg 21 år, sånn at klesstilen passer mest til den type alder. Er ca 165 høy og er (veldig) lys i huden om det også er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt kanskje?

Jeans kunne kanskje vært noe ja. Må legge til at jeg har mye mer mage enn de på bildene, så uaktuelt med noe topp med noe som viser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kle deg i flere lag. Om du har en lang trang genser så kan du f.eks ha en kort jakke over. 

Anonymkode: f73cd...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skape midje - Jakker, f.eks dressjakker og øvrige topper med innsving i midjen. Styr unna posete og formløse klær som de har mye av på f.eks Zizzi, og det jo ikke spesielt ung stil de har der heller.

Lengde: Alltid under rumpa.

Mørke farger eller rett og slett svart (som ikke er en farge) har en forminskende, slankende effekt.

Aldri bruk mer enn tre farger, bruk gjerne bare en. Og mørk, siden du skal dempe inntrykket av visse deler på kroppen.

Gjør det enkelt, ikke less på med klær, mønster og pynt.

Hvis du må ha noe møstret: ha kun ett plagg med mønster.

V-hals og/eller krage gir inntrykk av å strekke ut halsen. 

På samme måte, langermet "forlenger armene". Ikke bruk 3/4 erme-lengde.

Se ryddig ut og som sagt, gjør det enkelt.

Forslag til antrekk: En mørk ensfaget topp som rekker til under rumpa. En jakke som er innsvinget i midjen og har litt lengde. Denne kan du ha åpen + en smal bukse/jeans og høye hæler.

Toppene bør sitte løst over magen og være innsvinget.

Jeg har dessverre ikke link til noe, fordi plus size bloggere etc. alltid kler seg i åletrange klær, noe som er uflatterende på de fleste.

Anonymkode: 1a943...e48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å skape midje - Jakker, f.eks dressjakker og øvrige topper med innsving i midjen. Styr unna posete og formløse klær som de har mye av på f.eks Zizzi, og det jo ikke spesielt ung stil de har der heller.

Lengde: Alltid under rumpa.

Mørke farger eller rett og slett svart (som ikke er en farge) har en forminskende, slankende effekt.

Aldri bruk mer enn tre farger, bruk gjerne bare en. Og mørk, siden du skal dempe inntrykket av visse deler på kroppen.

Gjør det enkelt, ikke less på med klær, mønster og pynt.

Hvis du må ha noe møstret: ha kun ett plagg med mønster.

V-hals og/eller krage gir inntrykk av å strekke ut halsen. 

På samme måte, langermet "forlenger armene". Ikke bruk 3/4 erme-lengde.

Se ryddig ut og som sagt, gjør det enkelt.

Forslag til antrekk: En mørk ensfaget topp som rekker til under rumpa. En jakke som er innsvinget i midjen og har litt lengde. Denne kan du ha åpen + en smal bukse/jeans og høye hæler.

Toppene bør sitte løst over magen og være innsvinget.

Jeg har dessverre ikke link til noe, fordi plus size bloggere etc. alltid kler seg i åletrange klær, noe som er uflatterende på de fleste.

Anonymkode: 1a943...e48

Takk for skikkelige og gode tips der! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen kan legge med lenker og tips til rimelige nettbutikker? Så er det lov for det.

Endret av Passepartout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Passepartout skrev:

Takk for skikkelige og gode tips der! 

Jeg er normalvektig med eplefasong, og på meg er innsvingte topper helt krise. Jeg ser bare kjempegravid ut.

Jeg bruker litt løsere topper (ikke telt, men sånn at det sitter litt løst på) - og så vanlige jeans med stretch. Vil tro det samme kan passe på deg - men i større størrelser og farger du liker.

Jeg kan ikke «skape midje», det blir bare preggolook med en gang :P Men siden du og har stor bakende, så blir det jo mer balansert. Jeg har ikke fyldig bakende dessverre :) 

Jakker som er innsvingede i midjen ser ikke bra ut på oss med eplefasong, de vipper ut langs magen. Noen av d tipsene passer pærefasong, men ikke eplefasong. 

Anonymkode: 2fcf6...6db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Passepartout said:

Jeans kunne kanskje vært noe ja. Må legge til at jeg har mye mer mage enn de på bildene, så uaktuelt med noe topp med noe som viser den. 

Det er noe som er teit med sånne plus size-modeller. De har omtrent aldri mage! 

Anonymkode: 13e55...0a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som er teit med sånne plus size-modeller. De har omtrent aldri mage! 

Anonymkode: 13e55...0a2

Sant. Tror det kun er Tess Holliday som har mage av de modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som er teit med sånne plus size-modeller. De har omtrent aldri mage! 

Anonymkode: 13e55...0a2

Exactly

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Tess Holiday har heller ikke typisk eple-fasong, i og med at hun har store lår og armer også, slik at vekten er jevnt fordelt. 

Anonymkode: d435c...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk fashion nova curve 🥳 kanskje du finner noe inspo der. Her er noen av mine forslag, se mer på typen plagg enn farge/materiale 🤪

image.thumb.jpeg.045c0b936b39208c3a3d84fe30a6a95f.jpeg

image.thumb.jpeg.289674d171c2d691ef1dab596ab60ebf.jpeg
 

image.thumb.jpeg.8a1821655614e7ad444f9686c214d761.jpeg

image.thumb.jpeg.d97762f2dfd94739a888c8ebb3b2009b.jpeg
 

image.thumb.jpeg.0261f19073618ab586f703426f10feda.jpeg

 

 

Anonymkode: f3c40...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld, ts, ikke hør på flertallet av tipsene/bildeforslagene i denne tråden. Folk her hopper glatt over det du sier om at du har eplefasong og mye mage og gir deg stort sett tips som vil fremheve det på usedvanlig lite flatterende måter. 

Anonymkode: e8994...0e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For guds skyld, ts, ikke hør på flertallet av tipsene/bildeforslagene i denne tråden. Folk her hopper glatt over det du sier om at du har eplefasong og mye mage og gir deg stort sett tips som vil fremheve det på usedvanlig lite flatterende måter. 

Anonymkode: e8994...0e3

Skal hun heller kun gå i telt da? Kun A-formede overdeler? Hva mener du er riktig? Store gensere som går ned til knærne? 

Anonymkode: f3c40...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er normalvektig med eplefasong, og på meg er innsvingte topper helt krise. Jeg ser bare kjempegravid ut.

Jeg bruker litt løsere topper (ikke telt, men sånn at det sitter litt løst på) - og så vanlige jeans med stretch. Vil tro det samme kan passe på deg - men i større størrelser og farger du liker.

Jeg kan ikke «skape midje», det blir bare preggolook med en gang :P Men siden du og har stor bakende, så blir det jo mer balansert. Jeg har ikke fyldig bakende dessverre :) 

Jakker som er innsvingede i midjen ser ikke bra ut på oss med eplefasong, de vipper ut langs magen. Noen av d tipsene passer pærefasong, men ikke eplefasong. 

Anonymkode: 2fcf6...6db

Det var jeg som skrev dette tipset, og da vil jeg tilføye at det trenger ikke å være voldsomt innsvingt, slik du sikkert forestiller deg. Tulipantopp, som var mote før, anbefaler jeg ikke. Men noe figursydd og litt, eller antydninger til dette, er bra. Dessverre er det ikke så lett å finne bildeeksempler på hva jeg mener, fordi det er få som bryr seg om annett enn å lage løse, bumsete klær, som ser best ut på de syltynne, eller ingen.

TS er sannsynligvis en blanding av eple og pære, med hovedvekt på eple (?). Det beste hadde vært å fått kartlagt kroppstypen og fått klærne tilpasset deretter. Men det blir en dyr affære, dessverre. Rett og slett fordi i Norge er det alt for lett å gjøre forretning med utgangspunkt i kvantitet fremfor kvalitet. Hvis nordmenn hadde vært mer kvalitetsbevisste samt opptatt av tilpassede plagg til alle de ulike kroppsfasongene, og nektet å kjøpe alle disse "striesekkene" der ute. Så ville det vært lettere å finne flatterende plagg til noen og enhver.

Anonymkode: 1a943...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kle seg flatterende så skal man vise frem det positive og tone ned det negative. Typisk så har jo eplefasong tynne armer, skuldre og bein, det ønsker man derfor å fremheve. Derimot har de stor mage og ingen midje, og da prøve man å dekke opp for det. 

For folk med eplefasong så er det typisk at kjoler med A-line og Fit and flare fasong er flatterende. Det skaper illusjonen av at man har en innsvingt midje, og det skjuler magen som stikker ut. Topper kan være mer tettsittende på toppen ved skuldre og løsere nederst. Vis gjerne frem armer og skuldre. Har prøvd å legge ved noen eksempler på ting som kan være flatterende:

04_10_W_SUM17_05W2_EML_CT_Dresses-for-Every-Shape_v14_0187_HF.thumb.jpg.626eb57ad7b1c5e73aba14b3bf2289a2.jpg

TESS4.thumb.jpg.bd06a51631910f34d4b2e370f14081cb.jpg

1443468250-and-i-get-dressed-floral-and-leather.thumb.jpg.34bfd065f545771a837f40ed311a3ee3.jpg

penningtons_761888_56_0.thumb.jpg.5f8d86c26c3b66f4bfdd9f55e9a03550.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...