AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har vokst opp med to foreldre som har brukt offerrollen hele mitt liv, og som fortsatt sitter fast i den posisjonen. Det er i tillegg andre psykiske plager der, men ikke helt sikker på hva. Jeg har reagert med å bli den fornuftige ansvarsfulle og pliktoppfyllende jenta som aldri har turt i si ifra pga dårlig samvittighet. Dette har jeg fått behandling for og har endelig begynt å sette grenser, men dette blir selvfølgelig bare møtt med mer offerrolle. Er det noen andre som har foreldre i offerrollen og hvordan takler dere det? Anonymkode: f6836...50f
Gjest snødråpe Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 De er psykisk syke og vil aldri lytte til fornuft. Se på dem som barn som ikke vet bedre og som ikke forstår hva det betyr å være voksen. Om du ikke får noe positivt ut av å snakke med dem, vurder å flytte langt unna og kutt all kontakt
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har rett og slett måtte ta avstand. Har prøvd å "oppdra" min mor som er evig offer, men det går dårlig. Så jeg har bare distansert meg mest mulig. Og nå er hun endelig hovedofferet, den hvis datter bare stakk. At hun brukte meg hele livet som gråtefille, mishandlet fysisk og psykisk når jeg hadde egne tanker og vilje, manipulerte med sykdommer som kreft og at jeg ville angre når hun var død, løy for å skape drama og tull,.nei det nevner hun ikke. Anonymkode: c655c...fed 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 5 timer siden, snødråpe skrev: De er psykisk syke og vil aldri lytte til fornuft. Se på dem som barn som ikke vet bedre og som ikke forstår hva det betyr å være voksen. Om du ikke får noe positivt ut av å snakke med dem, vurder å flytte langt unna og kutt all kontakt Jeg har begynt å tenke litt slik og bor ikke i nærheten for å minimere kontakt, men jeg tror ikke jeg klarer å kutte kontakten helt. Føles som om jeg kommer til å dø av skyldfølelse om jeg såvidt prøver. Anonymkode: f6836...50f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Bør ikke behandleren din ta opp med deg hva som skjer når du setter grenser? Jeg synes ikke det er overraskende at foreldrene dine ikke tar dette på en voksen måte. Hadde de vært i stand til det hadde de neppe gitt deg den undermåls oppveksten i utgangspunktet. Det er bra at du setter grenser, men du styrer bare deg selv, ingen andre. Anonymkode: aac59...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har rett og slett måtte ta avstand. Har prøvd å "oppdra" min mor som er evig offer, men det går dårlig. Så jeg har bare distansert meg mest mulig. Og nå er hun endelig hovedofferet, den hvis datter bare stakk. At hun brukte meg hele livet som gråtefille, mishandlet fysisk og psykisk når jeg hadde egne tanker og vilje, manipulerte med sykdommer som kreft og at jeg ville angre når hun var død, løy for å skape drama og tull,.nei det nevner hun ikke. Anonymkode: c655c...fed Sender en klem til deg ❤️. Den benektelsen man gjerne får når man prøver å ta det opp er også helt forferdelig. Anonymkode: f6836...50f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har rett og slett måtte ta avstand. Har prøvd å "oppdra" min mor som er evig offer, men det går dårlig. Så jeg har bare distansert meg mest mulig. Og nå er hun endelig hovedofferet, den hvis datter bare stakk. At hun brukte meg hele livet som gråtefille, mishandlet fysisk og psykisk når jeg hadde egne tanker og vilje, manipulerte med sykdommer som kreft og at jeg ville angre når hun var død, løy for å skape drama og tull,.nei det nevner hun ikke. Anonymkode: c655c...fed Jeg har kuttet henne ut og venter på arven. Anonymkode: 723a1...2b8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bør ikke behandleren din ta opp med deg hva som skjer når du setter grenser? Jeg synes ikke det er overraskende at foreldrene dine ikke tar dette på en voksen måte. Hadde de vært i stand til det hadde de neppe gitt deg den undermåls oppveksten i utgangspunktet. Det er bra at du setter grenser, men du styrer bare deg selv, ingen andre. Anonymkode: aac59...d5d Jojo, jeg er klar over dette og forventet ikke så mye. Og dette har jo ikke skjedd over natten, men håpet jo at noen hadde hatt et lignende forhold og faktisk klart å få et godt forhold sammen. Pr nå så lener jeg mot å gi opp egentlig. Jeg kan bare endre meg selv til det bedre, men litt tungt at det skal bli sett på som negativt og at de ikke gidder å prøve. Men offerrollen er vel ganske manipulativ, så kanskje de aldri forandrer seg. Anonymkode: f6836...50f
Gjest snødråpe Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har begynt å tenke litt slik og bor ikke i nærheten for å minimere kontakt, men jeg tror ikke jeg klarer å kutte kontakten helt. Føles som om jeg kommer til å dø av skyldfølelse om jeg såvidt prøver. Anonymkode: f6836...50f Har du noen gang møtt mennesker med nedsatt mental fungering? Som er voksne, men oppfører seg som barn? Om du klarer se på foreldrene dine litt mer som pleietrengende mentalt syke, så kanskje er det litt lettere å ikke ta hva de sier innover seg? Forsøk lede oppmerksomheten deres over på andre temaer når de begynner sutre. Ikke validere dem og snakke etter munnen, bare si noe ala "ja, det er dumt" og bytt tema. Eller lignende. Lykke til, slike mennesker er slitsomme
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 1 time siden, snødråpe skrev: Har du noen gang møtt mennesker med nedsatt mental fungering? Som er voksne, men oppfører seg som barn? Om du klarer se på foreldrene dine litt mer som pleietrengende mentalt syke, så kanskje er det litt lettere å ikke ta hva de sier innover seg? Forsøk lede oppmerksomheten deres over på andre temaer når de begynner sutre. Ikke validere dem og snakke etter munnen, bare si noe ala "ja, det er dumt" og bytt tema. Eller lignende. Lykke til, slike mennesker er slitsomme Akkurat det du sier der fungerer ikke. De minner ikke om slike i det hele tatt. Jeg har sluttet å ta det de sier innover meg, men blir kjapt irritert. Bytte tema prøver jeg en del, også evt «lukke» ørene litt. Tusen takk for tips. Anonymkode: f6836...50f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå