AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 Jeg er ganske sikker på at jenta vår på 3 år ligger over gjennomsnittet i forhold til hva som er innenfor aldersadekvat forventning. Hun regner blant annet oppgaver som er satt til 5 åringer, uten problemer. har full forståelse for over/under/ved siden og stor/mellomst/størst, uavhengig av hvilken rekkefølge ting ligger i. Hun trekker også uproblematisk sammenheng til tall og mengde. Altså for eksempel tallet 5 til bollen med 5 fisk. Forstår forskjell på trekant,sirkel og firkant og forteller hvor mange sider en trekant og firkant har. Sammenligner figurer og former og trekker paralleller. Løser enkel matte med 1+1 og 2+1 for eksempel. Er det flere 3 åringer på dette nivået? Noen med erfaring fra så små barn med en tydelig glede og engasjement for matematikk? Anonymkode: c00f6...67d 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 26. mars 2020 Høres helt normalt ut Anonymkode: a37b4...359 58
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at jenta vår på 3 år ligger over gjennomsnittet i forhold til hva som er innenfor aldersadekvat forventning. Hun regner blant annet oppgaver som er satt til 5 åringer, uten problemer. har full forståelse for over/under/ved siden og stor/mellomst/størst, uavhengig av hvilken rekkefølge ting ligger i. Hun trekker også uproblematisk sammenheng til tall og mengde. Altså for eksempel tallet 5 til bollen med 5 fisk. Forstår forskjell på trekant,sirkel og firkant og forteller hvor mange sider en trekant og firkant har. Sammenligner figurer og former og trekker paralleller. Løser enkel matte med 1+1 og 2+1 for eksempel. Er det flere 3 åringer på dette nivået? Noen med erfaring fra så små barn med en tydelig glede og engasjement for matematikk? Anonymkode: c00f6...67d Mine er ikke vidunderbarn men dette samt litt lesing har de kunnet når de var 3, så med mindre jeg har 8 vidunderbarn så er det innenfor normalen. Anonymkode: a3abb...8a0 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Jeg jobber i PPT og de aller fleste barna som foreldrene ønsker at skal testes for om de skal begynne ett år tidligere på skolen, er helt normale. Det er svært, svert sjeldent vi ser evnerike barn. Anonymkode: 5dc50...f7b 46
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mine er ikke vidunderbarn men dette samt litt lesing har de kunnet når de var 3, så med mindre jeg har 8 vidunderbarn så er det innenfor normalen. Anonymkode: a3abb...8a0 Jeg har åpenbart barn som er langt under normalen, for de har ikke kunnet hverken lese eller regne da de var 3😅 TS: syns jenta di høres veldig oppvakt ut! Om hun kvalifiserer som evnerik aner jeg ikke, men det er supert at hun har interesse😊 Anonymkode: b9be5...59c 34
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i PPT og de aller fleste barna som foreldrene ønsker at skal testes for om de skal begynne ett år tidligere på skolen, er helt normale. Det er svært, svert sjeldent vi ser evnerike barn. Anonymkode: 5dc50...f7b Eldste søster på 5 år snakker flytende engelsk og norsk, snakker som sagt disse språkene helt likt med lik forståelse og kan fort føre en lang samtale med argumenteringer og avklaringer på engelsk. med henne ønsket PPT ett eget opplegg for Engelsk gjennom hvertfall de første årene på barneskolen da de så henne som LANGT over aldersnivå. Anonymkode: c00f6...67d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i PPT og de aller fleste barna som foreldrene ønsker at skal testes for om de skal begynne ett år tidligere på skolen, er helt normale. Det er svært, svert sjeldent vi ser evnerike barn. Anonymkode: 5dc50...f7b Av hundre barn, vil 2 av dem ha en iq på over 131, jeg vil ikke kalle det svært, svært sjelden. Anonymkode: 57e4f...bba 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine er ikke vidunderbarn men dette samt litt lesing har de kunnet når de var 3, så med mindre jeg har 8 vidunderbarn så er det innenfor normalen. Anonymkode: a3abb...8a0 Kunnet lese litt da de var 3 år? Det er da slettes ikke vanlig. Anonymkode: 57e4f...bba 19
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at jenta vår på 3 år ligger over gjennomsnittet i forhold til hva som er innenfor aldersadekvat forventning. Hun regner blant annet oppgaver som er satt til 5 åringer, uten problemer. har full forståelse for over/under/ved siden og stor/mellomst/størst, uavhengig av hvilken rekkefølge ting ligger i. Hun trekker også uproblematisk sammenheng til tall og mengde. Altså for eksempel tallet 5 til bollen med 5 fisk. Forstår forskjell på trekant,sirkel og firkant og forteller hvor mange sider en trekant og firkant har. Sammenligner figurer og former og trekker paralleller. Løser enkel matte med 1+1 og 2+1 for eksempel. Er det flere 3 åringer på dette nivået? Noen med erfaring fra så små barn med en tydelig glede og engasjement for matematikk? Anonymkode: c00f6...67d Du må være forsiktig med å legge slikt ut på KG. Her er det nok av folk som umiddelbart vil fortelle deg at "dette er helt normalt". De har som regel ikke peil. 3-åringen din høres oppvakt ut. Samtidig så er dette en alder hvor det skjer mye og at individuelle forskjeller er ganske store. Mye skjer på kort tid. Følg opp datteren din og la intellektet hennes blomstre. La henne spørre og grave og undre seg. Anonymkode: be93d...bf8 31
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 Virker som folk på kg er livredde for at andres barn skal være evnerike 😅 Anonymkode: 53774...246 29
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i PPT og de aller fleste barna som foreldrene ønsker at skal testes for om de skal begynne ett år tidligere på skolen, er helt normale. Det er svært, svert sjeldent vi ser evnerike barn. Anonymkode: 5dc50...f7b Er det et krav for å få begynne et år tidligere? Hvilke andre ting vurderes? Jeg begynte et år for tidlig, og har alltid vært litt nysgjerrig på hvorfor, og hvilke konsekvenser dette kan ha hatt for læringen min. Anonymkode: 95ae4...e7b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som folk på kg er livredde for at andres barn skal være evnerike 😅 Anonymkode: 53774...246 Det bare er så utrolig teit jeg gremmes hver gang 😂 Anonymkode: f7809...188 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 Min eldste kunne også dette da han var tre, tror ikke det er spesielt uvanlig? Han er en oppvakt gutt som er flink med det visuelle, men evnerik tror jeg ikke han er (5 år nå). Har møtt flere i den alderen som klarer en del av dette i jobbsammenheng. Anonymkode: 6c232...889 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min eldste kunne også dette da han var tre, tror ikke det er spesielt uvanlig? Han er en oppvakt gutt som er flink med det visuelle, men evnerik tror jeg ikke han er (5 år nå). Har møtt flere i den alderen som klarer en del av dette i jobbsammenheng. Anonymkode: 6c232...889 Hvis 5-åringene klarer dette i jobbsammenheng så er de uansett tidlig ute. I hvert fall med jobb. Anonymkode: be93d...bf8 27
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 Jeg ville stimulert henne og la henne utfolde seg mest mulig. Om hun er evnerik eller ei, kan kun en omfattende intelligenstest vise (WPPSI i barnehagealder og WISC i skolealder). Den kan tas privat hos psykolog (koster nok litt). Som en over her skrev er det 2% av befolkningen som er evnerike (IQ over 130). Godt mulig jenta di er det. Eller "bare" i øvre gjennomsnitt. Anonymkode: 924b3...ab9 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis 5-åringene klarer dette i jobbsammenheng så er de uansett tidlig ute. I hvert fall med jobb. Anonymkode: be93d...bf8 🙄 Anonymkode: 6c232...889 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunnet lese litt da de var 3 år? Det er da slettes ikke vanlig. Anonymkode: 57e4f...bba Det avhenger av hva Ts mener med at barnet kan lese. Små barn kan kjenne igjen ord og bokstaver, minste min finner bokstaver og sier at «det er min bokstav, det er tante sin bokstav, det er bestemor sin bokstav» og kjenner igjen enkelte ord som sitt eget navn. Det betyr ikke at han kan lese litt, for lesing dreier seg om avkoding. Dersom barnet kan lese (avkode, trekke sammen bokstavlyder og forstå) er det ekstraordinært for for en treåring, men dersom barnet gjenkjenner ord og bokstaver er det ikke uvanlig. Anonymkode: 2ef0e...1df 15
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #18 Skrevet 26. mars 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at jenta vår på 3 år ligger over gjennomsnittet i forhold til hva som er innenfor aldersadekvat forventning. Hun regner blant annet oppgaver som er satt til 5 åringer, uten problemer. har full forståelse for over/under/ved siden og stor/mellomst/størst, uavhengig av hvilken rekkefølge ting ligger i. Hun trekker også uproblematisk sammenheng til tall og mengde. Altså for eksempel tallet 5 til bollen med 5 fisk. Forstår forskjell på trekant,sirkel og firkant og forteller hvor mange sider en trekant og firkant har. Sammenligner figurer og former og trekker paralleller. Løser enkel matte med 1+1 og 2+1 for eksempel. Er det flere 3 åringer på dette nivået? Noen med erfaring fra så små barn med en tydelig glede og engasjement for matematikk? Anonymkode: c00f6...67d Min ble akkurat 2 år og kan alt det uten om å telle/regne. Har vært borti 4 åringer som kan lese og snakke norsk og engelsk, kan klassiske stykker på piano og er over snittet med matte i tillegg. Spesielt han ene som kunne det som 4 åring, hadde skoleoppgavene til 5 klasse da han selv gikk i 2/3 klasse. Men jeg tenker at mye av slikt lærer de på skolen, det som er viktig å lære barna er det sosiale. Være flinke til å få venner og beholde venner kan være viktigere enn ting de likevel skal gjennom. Anonymkode: fc8b7...10c 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #19 Skrevet 26. mars 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i PPT og de aller fleste barna som foreldrene ønsker at skal testes for om de skal begynne ett år tidligere på skolen, er helt normale. Det er svært, svert sjeldent vi ser evnerike barn. Anonymkode: 5dc50...f7b Høres veldig kunnskapsløst ut. Det anslås at 10 til 15 % av barn mellom 3 og 6 år har ekstra stort læringpotensial på ulike områder. Jeg ville absolutt passet på at hun får utviklet potensialet sitt. Evnerike barn som ikke blir fanget opp utgjør en stor del av skole-drop out i Norge. Tenk så mye samfunnet vårt taper på dette! Ville nok fått henne testet etterhvert. Anonymkode: 33fb6...d0c 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #20 Skrevet 26. mars 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av hundre barn, vil 2 av dem ha en iq på over 131, jeg vil ikke kalle det svært, svært sjelden. Anonymkode: 57e4f...bba Av de som blir testet hos oss er det svært, svært sjeldent. I tillegg til høy iq, må barna også ha foreldre som mener de har høy iq, og melde de inn til oss. Anonymkode: 5dc50...f7b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå