Gå til innhold

Begynne med strikking, billig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg ryddet litt i går, og kom over en bok jeg nok egentlig har vært ment som en julegave en gang i tiden - en bok om strikking! Har ikke sett mye i den utover fine bilder votter og skjerf, og mer til.

Det jeg lurer på er hvordan kan jeg komme i gang med strikking på en billig måte, slik at jeg kan prøve det ut og se om det er noe for meg? Finnes det noe oppstartssett eller lignende? Hva må jeg kjøpe av et minimum for å komme i gang?

Anonymkode: 26a52...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et sett pinner og 2-3 nøster garn. Fås på f.eks nille eller europris. Vil komme på ca 150 kr.  Anbefaler å begynne med f.eks en lue eller pannebånd. Da anbefaler jeg å kjøpe en kort rundpinne som passer til garnet. 

Anonymkode: 6f2ca...1d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

et sett pinner og 2-3 nøster garn. Fås på f.eks nille eller europris. Vil komme på ca 150 kr.  Anbefaler å begynne med f.eks en lue eller pannebånd. Da anbefaler jeg å kjøpe en kort rundpinne som passer til garnet. 

Anonymkode: 6f2ca...1d0

Tusen takk for svar! Da skal jeg en tur på europris om ikke så alt for lenge.

Anonymkode: 26a52...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også titte innom finn.no f.eks, der er det ofte folk som selger restegarn/sett de hadde planer om å bruke men som har blitt liggende. Da får man gjerne litt finere garn som man faktisk kan strikke seg noe fint av :) 

Anonymkode: adf0b...c2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER pinnene på nille og europris, kjøp heller skikkelige pinner som ikke gjør at du må dra og slite i maskene. De husfliden har er gode. 
start gjerne med å lage prøvelapper med ulike teknikker slik at du får litt dreisen på det før du begynner med prosjekter :) 

Anonymkode: ab365...fb4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg HATER pinnene på nille og europris, kjøp heller skikkelige pinner som ikke gjør at du må dra og slite i maskene. De husfliden har er gode. 
start gjerne med å lage prøvelapper med ulike teknikker slik at du får litt dreisen på det før du begynner med prosjekter :) 

Anonymkode: ab365...fb4

Takk for tilbakemelding, har du tips til noen andre ordinære butikker jeg kan kjøpe pinnene fra? Litt spontant innfall, men jeg kunne tenke meg å dra til en butikk og kjøpe det så raskt som mulig. Er ikke kjent med husfliden, men kan ikke si jeg har sett noen butikker her i byen jeg bor ved i hvert fall?

Anonymkode: 26a52...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan også titte innom finn.no f.eks, der er det ofte folk som selger restegarn/sett de hadde planer om å bruke men som har blitt liggende. Da får man gjerne litt finere garn som man faktisk kan strikke seg noe fint av :) 

Anonymkode: adf0b...c2e

Takk for tips! Tenkerk jeg skal bare som jeg i det hele tatt får det til først og fremst, tviler på at jeg får til noe fint med en gang (?). Men skal sjekke litt på finn og se om det er noen i nærområdet som selger billig, så er det jo like greit å kjøpe der.

Anonymkode: 26a52...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at pinnene på Nille og europris er drepen på strikkelysten. Men garnet der er ok.

Ville dratt på en strikkebutikk og kjøpt et nøste merinoull (det klør minst og varmer godt), og en rundpinne 3.5 mm 40 cm. Bare vis de dette i butikken så hjelper de deg. Legg så opp 28 masker og strikk frem og tilbake til det er passe stramt rundt hodet ditt. Da får du et pannebånd 😊

Anonymkode: 6c11c...435

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding, har du tips til noen andre ordinære butikker jeg kan kjøpe pinnene fra? Litt spontant innfall, men jeg kunne tenke meg å dra til en butikk og kjøpe det så raskt som mulig. Er ikke kjent med husfliden, men kan ikke si jeg har sett noen butikker her i byen jeg bor ved i hvert fall?

Anonymkode: 26a52...83d

Du kan bare google «garnbutikk» feks så får du opp hva som finnes i nærområdet :) evt si hvor du bor, kanskje noen her kjenner til butikker der.

Anonymkode: ab365...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding, har du tips til noen andre ordinære butikker jeg kan kjøpe pinnene fra? Litt spontant innfall, men jeg kunne tenke meg å dra til en butikk og kjøpe det så raskt som mulig. Er ikke kjent med husfliden, men kan ikke si jeg har sett noen butikker her i byen jeg bor ved i hvert fall?

Anonymkode: 26a52...83d

Ikke meg du spør, men de selger samme strikkepinner på andre garn-/hobbybutikker. Tror muligens ikke husfliden fører drops, som har relativt billige strikkepinner sammenlignet med andre merker. Ellers finnes det jo veldig mange forskjellige strikke- og strikkeutstyrleverandører. Hvilket utstyr man velger, kommer ofte an på personlig preferanse. Personlig unngår jeg strømpepinner så langt det lar seg gjøre, og bruker heller kortere rundpinner feks.

Anonymkode: 752ab...33e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at pinnene på Nille og europris er drepen på strikkelysten. Men garnet der er ok.

Ville dratt på en strikkebutikk og kjøpt et nøste merinoull (det klør minst og varmer godt), og en rundpinne 3.5 mm 40 cm. Bare vis de dette i butikken så hjelper de deg. Legg så opp 28 masker og strikk frem og tilbake til det er passe stramt rundt hodet ditt. Da får du et pannebånd 😊

Anonymkode: 6c11c...435

Så moro, må undersøke om det finnes strikkebutikker i nærheten her, og om de holder åpent da. 

Takk for så konkret tips, nå fikk jeg bare enda mer lyst til å prøve meg. Dette skal bli bra det!

Anonymkode: 26a52...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så moro, må undersøke om det finnes strikkebutikker i nærheten her, og om de holder åpent da. 

Takk for så konkret tips, nå fikk jeg bare enda mer lyst til å prøve meg. Dette skal bli bra det!

Anonymkode: 26a52...83d

Det går selvsagt an å bestille både garn og pinner på nett også. Feks garnius og strikkemekka. Har opplevd at strikkemekka har rask levering for tiden. 

Anonymkode: 6c11c...435

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går selvsagt an å bestille både garn og pinner på nett også. Feks garnius og strikkemekka. Har opplevd at strikkemekka har rask levering for tiden. 

Anonymkode: 6c11c...435

Strikkemekka har også bedre utvalg av pinner 😛 

Anonymkode: ab365...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går selvsagt an å bestille både garn og pinner på nett også. Feks garnius og strikkemekka. Har opplevd at strikkemekka har rask levering for tiden. 

Anonymkode: 6c11c...435

Fikk SMS om at de har tilbud nå, men veit ikke om det gjelder hele siden eller bare ble sendt til de som har handlet der før. Kan også anbefale Garntopia, dersom man skal handle på nett. Synes de har raskt levering og de har flere leverandører som ikke finnes  i mange vanlige garnbutikker.

Anonymkode: 752ab...33e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse om å kjøpe et rundpinnesett med utskiftbare pinner. :) Koster jo litt, men da har du "alt" du trenger. Feks: https://www.skapemer.no/strikkepinnesett-symfonie-utskiftbare-rundpinner-startsett?gclid=Cj0KCQjwpfHzBRCiARIsAHHzyZr-8sjKNGd4e18IFxzTw1QDm9IlmPfccLjj-HGtR01hNiLBM42qMoYaAgkDEALw_wcB

Du kan kjøpe løse pinner og vaiere i andre størrelser ettethvert som du trenger. :)

Er også glad i drops sitt garn, god kvalitet i forhold til prisen. Bruker mest merino extra fine og baby merino fra drops. (men jeg strikker nesten bare babyklær da). Når du har kommet inn i det og blitt flinkere kan du jo invistere i litt dyrere garn, feks sandnes merino/tynn merino og lerke/lille lerke. Nevner bare mine favoritter, men strikker som sagt mest til baby.

Anonymkode: 82458...0a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnpris har gode, glatte strikkepinner! 😄 de heter vel Aldi, eller noe sånt? 

jeg ville begynt med litt tjukkere garn, på pinnestørrelse 6 e.l. Hvis EASY fra Sandnes fremdeles selges likte jeg veldig godt å bruke det til luer i begynnelsen. Er vesentlig mer motiverende når man kan få et ferdig produkt ila et par timer 🙂 

Luer kan også strikkes rett på rundpinne hele veien, så man slipper å styre med vrangmasker. 
 

lykke til!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Kris- skrev:

Bunnpris har gode, glatte strikkepinner! 😄 de heter vel Aldi, eller noe sånt? 

jeg ville begynt med litt tjukkere garn, på pinnestørrelse 6 e.l. Hvis EASY fra Sandnes fremdeles selges likte jeg veldig godt å bruke det til luer i begynnelsen. Er vesentlig mer motiverende når man kan få et ferdig produkt ila et par timer 🙂 

Luer kan også strikkes rett på rundpinne hele veien, så man slipper å styre med vrangmasker. 
 

lykke til!

 

Easy i fra Sandnes er utgått, men eskimo er omtrent samme garnet bare i fra drops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint nybegynnerprosjekt kan være louisanasweater fra PetiteKnit. Strikkes på pinne 9, ingen vendepinner og garnet er lett å rekke opp dersom man har gjort feil. 

Anonymkode: 752ab...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et fint nybegynnerprosjekt kan være louisanasweater fra PetiteKnit. Strikkes på pinne 9, ingen vendepinner og garnet er lett å rekke opp dersom man har gjort feil. 

Anonymkode: 752ab...33e

Riktignok ikke billig garn og tykkere pinner er litt dyrt, men det går veldig raskt å strikke denne. 

Anonymkode: 752ab...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Addi pinner fra bunnpris og spar er super gode! :) finnes i de butikkene som selger vikinggarn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...