Gå til innhold

Perser katt kan bare være inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan fint ha perser, men ikke gå for de som er avlet med helt flattrykt tryne, velg "tradisjonel/klassisk" perser, de har ikke det flate ansiktet. De burde være innekatter ja, evt kan du bygge en luftegård eller gå med dem i bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte en perser for å ha som innekatt når jeg bodde i sentrum. Jeg luftet han på terrassen, og ga han massevis av leker og kosetid.

Nå er han utekatt da jeg bor uti hutiheita som det heter. Til å begynne med var han redd for fugler og alt. Tror ikke han forstår at han kan klatre i trær og han er generelt litt «Ludvik». Han er kjemperedd for folk da, så jeg er ikke redd for at han blir stjålet. Det er en fare ved det når man har rasekatter uten kosmetiske feil. Han er også noe grusomt sterk for å være så liten (5kg). Har ukastrerte nabokatter som har kranglet med begge mine katter og perseren min har gitt både meg og dem ganske dype arr (de har også påført han noen skader, han er ikke uovervinnelig). Han er også ekstremt overbeskyttende for lillepus. Når hun blir redd eller krangler med andre katter, så kommer han buldrende til forsvar.

Når det er sakt så har han hatt noen helseproblemer. Jeg kjøpte perser fordi jeg var ung og ville ha en rolig og kosete innekatt og det var den rasen jeg fant som passet best mine behov og som var i mitt område (synes ikke noe om å sende katter på fly). Noen år tilbake hadde han noen pusteanfall som dyrelegen ikke kunne finne ut av. Røntgen, blodprøver og alt mulig både før og etter anfall. På papiret har han for lang nese og dyrelegen mener han ikke har noen problemer med luftveiene. Dette har heldigvis gitt seg. Han sliter med tennene derimot. TR heter det. Det er ikke sikkert dette er på grunn av rasen siden man regner med noen mørketall på de som ikke har rasekatter, men på grunn av trang munn, mener flere at de kanskje belastes hardere. Nå har han 11 tenner igjen. Øynene derimot er veldig utsatte. Han har klort seg selv og fått infeksjon 2 ganger, og flere ganger fått sår fordi persere rett og slett ofte glemmer å blunke. Han sover til og med med øynene åpne noen ganger. I løpet av 10 år har jeg brukt rundt 70.000 kr i veterinærutgifter på han, og det er med forsikring. Han er verdens beste bamsekatt og jeg elsker han mer enn alt annet, men hvis du ikke er forbered på å bruke tid og penger på pus, så vil jeg absolutt ikke anbefale rasen. Velger du likevel å gå for en perser, så synes jeg du skal velge fra en oppdretter som prøver å avle frem lengere nese.

Anonymkode: 059fe...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...