Gå til innhold

Perser katt kan bare være inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi vurderer sterkt å kjøpe en Perser kattunge. Men før vi tar den beslutningen er vi nødt til å finne ut litt mer først.

Jeg luftet dette for min venninne, og hun sa vi ikke burde ha Perser som utekatt siden folk stjeler dyre katter, i tillegg til at de ikke kan forsvare seg selv. Stemmer dette?? Vet at noen stjal bestemora til en kompis sin Maine Coon for noen år tilbake; vil jo ikke at det skal skje..

Og hvordan fungerer dette med å ha en innekatt? Må de aldri ut?? Går man med de i bånd da?? Hvor mye ansvar er det? Vi har hatt store hunder hele livet så vi er klare over hvor mye ansvar det er, men har aldri hatt katt. Kan se for meg at det er mye mindre ansvar, eller? 
Hadde vært deilig med en innekatt også da jeg ikke syntes det er spesielt delikat at dem kommer inn med mus i huset osv, da jeg har musefobi og er livredd!

 

ikke slakt meg for at jeg ikke vet alt er dere snille, er derfor jeg spør:) Håper noen har noe erfaringer å dele 

Anonymkode: fa01e...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøp perser.

Grunnen til at man ikke bør kjøpe perser er fordi de er ekstremt usunne og absolutt ikke en type avl man støtter. De er deformerte, har problemer med å puste, sliter med hudbetennelser og tannproblemer, blant annet. 

Det finnes andre fine, kosete rasekatter om det er det du vil da. Men sjekk helsestatus først og fremst, det er dessverre mye uetisk avl ute og går. 

Ellers ja, det er en greie at typiske rasekatter kan bli stjelt, spesielt de som er litt vel menneskekjære for sitt eget beste. 

Vi har vanlig huskatt, men "innekatt" (det vil si han bare vil ikke gå ut selv om vi prøver, han er ute bare på verandaen..) og det er ikke noe stress. Pus legger opp dagen selv, trenger bare kos, lek, påfyll av mat og ren do. Litt rampete, men mest kos. Om man har innekatt anbefaler jeg balkongnett på en veranda eller en "hundegård" som katten kan få frisk luft i og jage insekter og snuse på blomster i- for ikke alle katter digger bånd. Kan selvfølgelig lufte i bånd også. 

Anonymkode: 2461f...b11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perser er dyremishandling så det holder. Ikke støtt uetisk avl bare fordi de ser søte ut eller noe. 

Anonymkode: 80ba2...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persere har ikke slike instinkter og er ikke like «Street-smart» slik andre katter har og er. Derfor bør de ikke være ute.

Anonymkode: 9a9cb...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg har bengalkatt. Hun hadde tenkt å ha den som innekatt, siden den er eksotisk og en del verdt var hun redd den skulle bli stjålet. Men katten hadde veldig lyst ut, og fikk til slutt gå ut og inn som den ville (i sommerhalvåret). Det har gått bra  :)

Anonymkode: 89bc6...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen til en perser krever utrolig mye stell, selv om de bare er inne. De har rett og slett ikke pels som er lagd til å være ute i naturen. Pelsen vil bli skitten og flokete og greiner, blader og slike ting vil sette seg fast.

Hva med en norsk skogkatt? De er flotte og sunne og de har pels som har tilpasset seg norsk natur. :) 

norwegian-forest-cat-kittens-on-a-couch-

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør være inne. De to som var i vårt nabolag forsvant. Den ene ble stjålet og havnet på finn.no, for så å forsvinne igjen etter at eieren fikk den tilbake. og den andre forsvant også og ble mest sannsynligvis stjålet. 
Dette er en dyr rase som kan gi mye penger. Og ja, folk stjeler katter. Det har ikke forsvunnet andre katter her jeg bor og det er rart at de to dyre kattene forsvant. 

Persere er også så å si avlet frem som innekatter og de bør egentlig helst være inne. Slik som ab over nevner, de eier ikke instinkter til å være ute fordi dette er med viten og vilje avlet vekk over lengre tid. Det er også direkte farlig å slippe en perser ute om sommeren når det er styggvarmt ute, pga den korte snuten så kan de få pusteproblemer og faktisk dø av overopphetelse av å være ute uten tilsyn. 
 

Anonymkode: 61cdc...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt kan bli stjålet uansett, men jeg skjønner tankegangen din. Ville ikke gått for perser med det typiske trøkte trynet. De sliter ofte med pusten, og har generelt mange helseproblemer. 

Hva med en skogskatt eller sibirkatt (bildet under)?

Bilderesultater for sibirkatt

Selv har jeg en Maine Coon jeg egentlig ville ha som innekatt. Men hun klarte å snike seg ut, og hun klarer seg helt fint :) Hun er en skikkelig skogkatt, som elsker å klatre i trær, men ellers holder hun seg ved hjemmet og er ikke ute lenge om gangen. Gikk tur med henne i bånd da hun var kattunge, gikk fint det og. Var mange som syntes det var rart hehe.

Anonymkode: 0cb3c...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken rase ville jeg hatt 2 dersom det skulle være innekatt. Mye selskap og aktivisering i hverandre. Med mindre man gjør som ett vennepar av meg. Katten deres har dårlig pels og roter seg bare bort om den er ute. De går faktisk tur med den og den er med både på hytta og faktisk i båten som de bruker som feriehjem på sommeren. Så den har ett veldig godt liv uansett om den er innekatt. Men hvorfor kjøpe rasekatt? Det er så mange kattunger som er hos dyrebeskyttelsen og trenger nye hjem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger en perserkatt så støtter du opp om uetisk avl. Det er katter som har problemer med både øyne og pust. I tillegg er det mye pelsstell, så på mange måter tar du på deg mer ansvar enn med en hund. ;)

Det er så mange fine katter som er så mye friskere enn perseren, kan du ikke se om du faller for en av dem?

Lykke til, uansett hvilke rase du faller ned på. Det er koselig med katt. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Bonito skrev:

Uansett hvilken rase ville jeg hatt 2 dersom det skulle være innekatt. Mye selskap og aktivisering i hverandre. Med mindre man gjør som ett vennepar av meg. Katten deres har dårlig pels og roter seg bare bort om den er ute. De går faktisk tur med den og den er med både på hytta og faktisk i båten som de bruker som feriehjem på sommeren. Så den har ett veldig godt liv uansett om den er innekatt. Men hvorfor kjøpe rasekatt? Det er så mange kattunger som er hos dyrebeskyttelsen og trenger nye hjem. 

Det gjør pusene her også, bare at de får være ute også da. Ellers enig med deg i forhold til dyrebeskyttelsen, vil egentlig anbefale TS å få en voksen kosete omplasseringskatt. Du kan fint venne de til å gå i bånd de også, hvis du ønsker innekatt kan det være greit å omplassere fra dyrebeskyttelsen eller lignende ettersom kattene er inne hele tiden der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det gjør pusene her også, bare at de får være ute også da. Ellers enig med deg i forhold til dyrebeskyttelsen, vil egentlig anbefale TS å få en voksen kosete omplasseringskatt. Du kan fint venne de til å gå i bånd de også, hvis du ønsker innekatt kan det være greit å omplassere fra dyrebeskyttelsen eller lignende ettersom kattene er inne hele tiden der. 

Det kommer an på hvilken dyrebeskyttelse man har i nærområdet. Vi fikk ikke adoptere derfra når vi ønsket innekatt, så vi kjøpte rasekatt.

Sånn ellers så krever innekatt at man aktiviserer den, er sosial med den, sirkulerer på leker, har trygge inneplanter og et trygt innemiljø. En innekatt trenger stimuli.

Anonymkode: 0f061...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Diamant20 skrev:

Det gjør pusene her også, bare at de får være ute også da. Ellers enig med deg i forhold til dyrebeskyttelsen, vil egentlig anbefale TS å få en voksen kosete omplasseringskatt. Du kan fint venne de til å gå i bånd de også, hvis du ønsker innekatt kan det være greit å omplassere fra dyrebeskyttelsen eller lignende ettersom kattene er inne hele tiden der. 

Det hender det er søsken til omplassering som de gjerne vil at skal få samme hjem også, så det er verdt for TS å sjekke ut. 😊 Jeg hadde gjerne tatt til meg en pus derfra, eller vært fosterhjem. Men har en stor hund med ett visst jaktinstinkt, så tar ikke sjansen. 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har passet to persere for venner innimellom og det er hjerteskjærende å se all maten som havner i nesa og rundt øynene deres.  Må tørkes bort inntørket mat hver dag. Den ene pustet og peser som en gal og høres ut som den er kronisk forkjølet. I tillegg har de en pels som er ekstremt vanskelig å stelle, tovete og tykk. De røyter utrolig mye og må børstes nøye HVER DAG!  Styr unna, mange andre raser som er mye sunnere og friskere. 

Anonymkode: 83ef5...423

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut britisk langhår, minner mye om den orginale perseren slik den en gang var.

Anonymkode: afbba...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Føler jeg får vondt i sjela hvergang noen snakker om innekatt. Stakkars dyr som er innestengt i en liten bolig hele livet 😔 

Vil heller anbefale deg en blandingsrase, eller en skogkatt, som kan gå ut og inn som den vil. Den vil bli i bedre form, lykkligere, og du slipper innedo. Og hvis dere har god kontakt kan dere gå på tur sammen med og uten bånd. 

Det med mus og fugler pleier ikke å være et vanlig problem så lenge du lærer den tillig at det ikke er greit. Har kun opplevd det 1 gang på 14 år. (har hatt 2 katter) 

Ser ikke noe poeng med det å ha rase katt med minderst du har tenkt å konkurrere med de. Rase og utsende spiller ingen rolle, fokuser heller på å Skaff deg heller en god kattevenn ❤️

Anonymkode: 69234...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff.. Føler jeg får vondt i sjela hvergang noen snakker om innekatt. Stakkars dyr som er innestengt i en liten bolig hele livet 😔 

Vil heller anbefale deg en blandingsrase, eller en skogkatt, som kan gå ut og inn som den vil. Den vil bli i bedre form, lykkligere, og du slipper innedo. Og hvis dere har god kontakt kan dere gå på tur sammen med og uten bånd. 

Det med mus og fugler pleier ikke å være et vanlig problem så lenge du lærer den tillig at det ikke er greit. Har kun opplevd det 1 gang på 14 år. (har hatt 2 katter) 

Ser ikke noe poeng med det å ha rase katt med minderst du har tenkt å konkurrere med de. Rase og utsende spiller ingen rolle, fokuser heller på å Skaff deg heller en god kattevenn ❤️

Anonymkode: 69234...285

Mange innekatter som har et fint liv, men det finnes selvfølgelig katter som ikke trives inne. Det er derfor det kan være lurt å velge en voksen katt, da ser man personligheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte over her, men om du vil ha en rasekatt som innekatt, funker somali veldig bra. Den fineste katteraser som finnes, i følge meg. 

Anonymkode: 9a9cb...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha perser, sjekk ut den gamle typen (klassisk perser), nydelig arbeid av oppdrettere for å få en sunn og flott katt :) innekatt fungerer kjempefint om du har 2, inngjerdet hage/innhegning og tid til aktivisering.

 

 

Anonymkode: 236cb...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med britisk langhår? De ligner veldig på den originale perseren. Mye finere. Synes jeg da ;)

Anonymkode: 0ddb3...6e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...