Gå til innhold

Noen som har oppskrift på risengrynsgrøt??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet mammas oppskrift og er veldig grøt syk :cry:

Er hjemme med feber, hodepine og sår hals idag og vil ha grøt...

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Men jasminris egner seg da ikke til grøt????

Enkel oppskrift:

En halv liter melk og en desiliter grøtris = 1 porsjon.

Kok opp melka, og ha i risen. Kok på middels varme under omrøring til grøten er passe tykk. Smak til med litt salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jasminris egner seg da ikke til grøt????

Enkel oppskrift:

En halv liter melk og en desiliter grøtris = 1 porsjon.

Kok opp melka, og ha i risen. Kok på middels varme under omrøring til grøten er passe tykk. Smak til med litt salt.

Du kan lage grøt av all slags ris, og jasminris tror jeg egner seg godt siden den klistrer såpass mye :) Oppskrift har jeg ikke, men "gjest" sin oppskrift høres bra ut den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jasminris passer ikke til grøt. Du kan selvsagt lage grøt av det likevel, men konsistens og smak blir ikke som den skal. Men, men, hver sin smak.

Uansett: Fres risen i smør på middels varme til den blir litt "blank". Tilsett deretter melk og kok opp. Tilsett mer melk etterhvert til grøten blir passe tykk og grynene ferdig kokt. Smak til med salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg eeelsker grøt! Jeg foretrekker faktisk pose-varianten fra Toro, den er søt, god og smaker litt vanilje. Ikke fem-minutters'en, altså, denne skal koke 25 minutter.

Fløyelsgrøt er ikke så verst det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er frisk nå, Vinga - og at grøten ble god.

Mitt lille triks i risgrøten er å ha i "masse" vaniljesukker" til slutt, litt salt, og gjerne litt rømme. Smaker deilig iflg. de som spiser - jeg liker ikke grøt.......

:P Daisy

(Du må for all del ikke koke opp risen med vann, slik det står bakpå pakkene - 2 liter melk og 3 dl ris som kokes opp er nok til 3-4 sultne sjeler hos oss......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jasminris til grøt du liksom, tullinger!!

Det er kun en grøtris som er god og det er Geisha ris. Hverken TORO eller Ming er like god. Her kommer oppskriften på skikkelig nydelig risgrøt.

2.5 dl grøtris

1 l H- melk

salt

sukker

vaniljesukker

Kok risen slik det står på pakken. 2.5 dl. grøtris i 5 dl. vann. La koke i 25 min. Hell over all melken og la koke opp.

Sett lokk på kjelen og inn i ovnen, sett ovnen på ca 75 grader og la stå i omlag 3 timer.

Ta grøten ut, og rør inn 2 ts salt, 3 ss sukker og 1 ts. vaniljesukker.

Bedre grøt får du ikke.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...