AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Må si meg helt enig med Gunnar Stavrum her. Samtlige offentlige ansatte har i disse dager fått lovnet på full sysselsetting med full lønn gjennom hele krisa, uansett hvor lenge den varer. Samtidig går den ene private bedriften etter den andre konkurs. Burde være en selvfølge at alle stiller likt i disse tider, og blir likebehandlet av Staten. Det er av helt enorm betydning at vi unngår store konkursras, og folk må slutte å bare snakke om hvor viktige og uunværlige de offentlige ansatte er nå. Ja, det er veldig viktige, men det gjelder også svært mange private bedrifter, som er store bidragsytere til velferdssamfunnet vårt. Vi må være klar over at det er Staten som nå tar livet av mange svært lønnsomme bedrifter, og burde selvsagt fått samme behandling som det offentlige: Samtlige bør beholde jobbe, og til full lønn. https://www.nettavisen.no/okonomi/bedriftene-ma-fa-penger-til-a-beholde-ansatte---ikke-gjore-dem-arbeidslose/3423942013.html Anonymkode: 15e9a...c9c 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Helt enig. Eller så får de bruke byråkratene som driver dank med full lønn til gårdsdrift. Anonymkode: 69f6e...c12 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Vi betaler de offentlige, vi kan buke oljepenger til å betale lønn, de private bedrifter har nok ikke samme sparegris. Men må skal det sies at vår form for levesett nå vil endres. Vi har ikke nok på bok til å dekke flere uker med untakstilstander vi heller. Anonymkode: a2f3e...ff8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Morsomt at råkapitalistene på høyresiden skriker etter statlig intervensjon og sosialistisk politikk Anonymkode: 1abfb...782 21
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #5 Skrevet 23. mars 2020 Jeg ville heller gjort det motsatte, permitert kaffedrikkerne NÅ! Så sparer vi pengene. Men jeg sier heller ikke nei takk til full lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #6 Skrevet 23. mars 2020 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg ville heller gjort det motsatte, permitert kaffedrikkerne NÅ! Så sparer vi pengene. Men jeg sier heller ikke nei takk til full lønn. Hvem er det som er kaffedrikkere i denne krisen, sier du? Jeg er offentlig ansatt i et department som ofte er travelt, men har aldri jobbet så mye som nå. Hele dagen (7 dager i uken) med hjemmekontor med små barn, som ikke er veldig produktivt, og deretter hele kvelden. Vi er ganske mange som forsøker å hjelpe landet vårt gjennom denne krisen, og som jobber ræva av oss for å få det til. Anonymkode: 540e3...5cc 16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #7 Skrevet 23. mars 2020 Hva er poenget med at så mange kommunalt ansatte skal måtte møte opp fysisk på jobben nå? Mange av dem har lite å gjøre nå og blir bare sittende å skravle og drikke kaffe. På min søsters arbeidsplass (kommunalt) bruker de arbeidsdagen til å planlegge sommerfest og julebord. Skjønner ikke hvorfor de er nødt til å møte opp på kontoret for å gjøre det. Det må da være mye tryggere om de holdt seg hjemme og heller planla festlighetene per mail/telefon. Anonymkode: 96e40...312 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #8 Skrevet 23. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Morsomt at råkapitalistene på høyresiden skriker etter statlig intervensjon og sosialistisk politikk Anonymkode: 1abfb...782 Sant! Selv er jeg offentlig ansatt og hver gang jeg klager over lønna så får jeg høre at siden jeg har en trygg arbeidsplass så kan jeg ikke forvente like høy lønn som i det private. Men nå krever de i det private å få en like trygg arbeidsplass som det jeg har i det offentlige. De i privat sektor ønsker både i pose og sekk. Samme gjelder alle rikingene som har startet bedrifter. De sier jo at de har fortjent formuene sine siden de turte å satse sparepengene sine og ikke tok til takke med en trygg jobb. Men med en gang det går galt så skal skattebetalerne ta tapet deres. Anonymkode: 0b7f7...58c 17
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #9 Skrevet 23. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme gjelder alle rikingene som har startet bedrifter. De sier jo at de har fortjent formuene sine siden de turte å satse sparepengene sine og ikke tok til takke med en trygg jobb. Men med en gang det går galt så skal skattebetalerne ta tapet deres. Anonymkode: 0b7f7...58c "Jobbskaperne" skriker etter statlige gavepakker, garantier og lånefasiliteter. Utover det så er det ganske stille fra den kanten. Jeg er helt for at vi skal redde næringslivet, men jeg forventer et politisk oppgjør som setter kritisk søkelys mot kapitalismen/globalismen. Håper dette kan blir gjennombruddet for en mer miljøvennlig og sosialistisk politikk, men skulle gjerne vært foruten SARS-CoV2 Anonymkode: 1abfb...782 4
ajarRun Skrevet 23. mars 2020 #10 Skrevet 23. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som er kaffedrikkere i denne krisen, sier du? Jeg er offentlig ansatt i et department som ofte er travelt, men har aldri jobbet så mye som nå. Hele dagen (7 dager i uken) med hjemmekontor med små barn, som ikke er veldig produktivt, og deretter hele kvelden. Vi er ganske mange som forsøker å hjelpe landet vårt gjennom denne krisen, og som jobber ræva av oss for å få det til. Anonymkode: 540e3...5cc Sikkert et fjottdepartement som bare stjeler penger som fiskeridepartementet som bruker masse krefter på den bedritne oppdrettslaksne.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #11 Skrevet 23. mars 2020 Det er nå vi får se hva det private egentlig er verdt for folk. I det private får man bedre betalt (sies det stadig vekk i hvert fall). Nå kan de som får så mye mer betalt bruke av sparekontoene sine. Folk er generelt sååå imot offentlige arbeidsplasser, og innblanding fra staten i det store og hele. Nå får de stå for det, det er jo tross alt på godt og vondt. Ikke bare at det skal høstes av det gode. Anonymkode: cf83e...58d 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #12 Skrevet 23. mars 2020 Eh.. her er det jo staten som aktivt har fjernet markedet for ellers lønnsomme bedrifter, skjønner dere ikke forskjellen? Anonymkode: 1ba18...74c 6
Isambard Skrevet 23. mars 2020 #13 Skrevet 23. mars 2020 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant! Selv er jeg offentlig ansatt og hver gang jeg klager over lønna så får jeg høre at siden jeg har en trygg arbeidsplass så kan jeg ikke forvente like høy lønn som i det private. Men nå krever de i det private å få en like trygg arbeidsplass som det jeg har i det offentlige. De i privat sektor ønsker både i pose og sekk. Samme gjelder alle rikingene som har startet bedrifter. De sier jo at de har fortjent formuene sine siden de turte å satse sparepengene sine og ikke tok til takke med en trygg jobb. Men med en gang det går galt så skal skattebetalerne ta tapet deres. Anonymkode: 0b7f7...58c Det spesielle her er at det er staten selv som bestemmer at bedriftene må stenge. Selv om staten har en god grunn, så er det en enorm byrde som blir langt på noen få for å redde alle. Det skulle bare mangle at de får en kompensasjon. Hjelpepakken består for det meste av lån som bedriftene må betale tilbake senere, pluss at det blir billigere å permittere. Det viktigste er allikevel at ingen er tjent med enorm ledighet. Det er ikke bra for noen at mange bedrifter går konkurs på grunn av noe som ligger helt utenfor deres kontroll. Er det viktigere å "ta de rike" enn å hjelpe vanlige folk? Du er også avhengig av de private for å ha mat, strøm og hus. Endret 23. mars 2020 av Isambard 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #14 Skrevet 23. mars 2020 Rikingene vil ikke åpne lommeboka selv nå. Det sier veldig mye om dem. De burde selv betalt sine ansatte i denne krisen. Anonymkode: 9cc66...e70 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #15 Skrevet 23. mars 2020 22 minutter siden, Isambard said: Er det viktigere å "ta de rike" enn å hjelpe vanlige folk? Du er også avhengig av de private for å ha mat, strøm og hus. Med dagens samfunn og styringsmåte så er det jo riktig dette. Jeg mener dog at infrastruktur og tilhørende tjenester som strøm burde være levert av det offentlige. Og hvis vi tar de rike nå, og heller fordeler litt mer jevnt, så kan vi få en bedre fremtid. At staten bestemmer forstår jeg, men det MÅ bli sånn, fordi mange private kapitalister ikke ville fulgt rådene til myndighetene. Herre, se på hyttefolka, selv ikke de klarer å følge råd fra myndighetene. Dermed blir råd lov. Anonymkode: cf83e...58d 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #16 Skrevet 23. mars 2020 5 minutter siden, Isambard skrev: Det spesielle her er at det er staten selv som bestemmer at bedriftene må stenge. Selv om staten har en god grunn, så er det en enorm byrde som blir langt på noen få for å redde alle. Det skulle bare mangle at de får en kompensasjon. Hjelpepakken består for det meste av lån som bedriftene må betale tilbake senere, pluss at det blir billigere å permittere. Det viktigste er allikevel at ingen er tjent med enorm ledighet. Det er ikke bra for noen at mange bedrifter går konkurs på grunn av noe som ligger helt utenfor deres kontroll. Er det viktigere å "ta de rike" enn å hjelpe vanlige folk? Du er også avhengig av de private for å ha mat, strøm og hus. Det har jo kommet gunstige permitteringsregler så staten hjelper jo absolutt til. Bedriftene skulle jo normalt betalt mye mer av utgiftene enn de faktisk må. Det handler ikke om å "ta de rike", men spørsmålet er hvor mye skal man gi til de rike? For hver krone som går til de rike blir det en krone mindre å bruke på helse og til de fattige. Så da er spørsmålet om de rike har større behov for hjelp enn de syke og fattige. De fleste vil vel si nei. Det å gi penger til de rike reduserer ikke arbeidsledigheten. Staten kan gi milliarder på milliarder til eierne av Norwegian, men så lenge folk frarådes å fly til utlandet og frarådes å fly mer enn absolutt nødvendig så kommer det til å være færre som fly. Da ender man enten med at Norwegian permitterer de ansatte og putter alle milliardene de får i lommene på eierne. Eller det ender med at Norwegian flyr tomme fly med full besetning selv om det er helt uten kunder. Det siste er jo ikke noe bedre enn permittering. Det siste er jo at de ansatte i realiteten er arbeidsløse, men i stedet for å gå på dagpenger så får de full lønn av staten. Det man gjør er å bruke milliarder av kroner på å gjemme arbeidsledigheten. Samme gjelder med f.eks frisører. Om en frisør får betalt for å holde åpent, men ikke får betjene kunder så er hun i realiteten arbeidsløs og på trygd. Man kaller det lønn, men det er trygd når man får betalt av staten for å ikke jobbe. Så da er jo spørsmålet. Skal de i privat sektor få beholde full lønn når de slutter å jobbe eller skal de måtte gå på dagpenger som alle oss andre? Skal de i privat sektor både får bedre lønn og bedre arbeidsledighetstrygd enn oss i det offentlige? Anonymkode: 0b7f7...58c 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #17 Skrevet 23. mars 2020 Så dere mener at alle i Norge burde vært ansatt i det offentlige? Hvem skal betale for det da? Anonymkode: 1ba18...74c 2
Isambard Skrevet 23. mars 2020 #18 Skrevet 23. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har jo kommet gunstige permitteringsregler så staten hjelper jo absolutt til. Bedriftene skulle jo normalt betalt mye mer av utgiftene enn de faktisk må. Det handler ikke om å "ta de rike", men spørsmålet er hvor mye skal man gi til de rike? For hver krone som går til de rike blir det en krone mindre å bruke på helse og til de fattige. Så da er spørsmålet om de rike har større behov for hjelp enn de syke og fattige. De fleste vil vel si nei. Det å gi penger til de rike reduserer ikke arbeidsledigheten. Staten kan gi milliarder på milliarder til eierne av Norwegian, men så lenge folk frarådes å fly til utlandet og frarådes å fly mer enn absolutt nødvendig så kommer det til å være færre som fly. Da ender man enten med at Norwegian permitterer de ansatte og putter alle milliardene de får i lommene på eierne. Eller det ender med at Norwegian flyr tomme fly med full besetning selv om det er helt uten kunder. Det siste er jo ikke noe bedre enn permittering. Det siste er jo at de ansatte i realiteten er arbeidsløse, men i stedet for å gå på dagpenger så får de full lønn av staten. Det man gjør er å bruke milliarder av kroner på å gjemme arbeidsledigheten. Samme gjelder med f.eks frisører. Om en frisør får betalt for å holde åpent, men ikke får betjene kunder så er hun i realiteten arbeidsløs og på trygd. Man kaller det lønn, men det er trygd når man får betalt av staten for å ikke jobbe. Så da er jo spørsmålet. Skal de i privat sektor få beholde full lønn når de slutter å jobbe eller skal de måtte gå på dagpenger som alle oss andre? Skal de i privat sektor både får bedre lønn og bedre arbeidsledighetstrygd enn oss i det offentlige? Anonymkode: 0b7f7...58c Jeg tviler sterkt på om Norwegian får penger som de kan putte rett i lomma. Det ville vært feil. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #19 Skrevet 23. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er poenget med at så mange kommunalt ansatte skal måtte møte opp fysisk på jobben nå? Mange av dem har lite å gjøre nå og blir bare sittende å skravle og drikke kaffe. På min søsters arbeidsplass (kommunalt) bruker de arbeidsdagen til å planlegge sommerfest og julebord. Skjønner ikke hvorfor de er nødt til å møte opp på kontoret for å gjøre det. Det må da være mye tryggere om de holdt seg hjemme og heller planla festlighetene per mail/telefon. Anonymkode: 96e40...312 Du skjønner at din søsters arbeidplass ikke illustrerer situasjonen til alle offentlig ansatte om dagen? eller? Det jobbes beinhardt rundt omkring for å være forberedt på det som kommer nå... Anonymkode: ec355...880 5
Isambard Skrevet 23. mars 2020 #20 Skrevet 23. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med dagens samfunn og styringsmåte så er det jo riktig dette. Jeg mener dog at infrastruktur og tilhørende tjenester som strøm burde være levert av det offentlige. Og hvis vi tar de rike nå, og heller fordeler litt mer jevnt, så kan vi få en bedre fremtid. At staten bestemmer forstår jeg, men det MÅ bli sånn, fordi mange private kapitalister ikke ville fulgt rådene til myndighetene. Herre, se på hyttefolka, selv ikke de klarer å følge råd fra myndighetene. Dermed blir råd lov. Anonymkode: cf83e...58d OK. Jeg er redd Staten er elendig på sånt. Det ville sikkert blitt to år venteliste på å få strøm i huset, men behovsprøving og fandens oldemor. Ja, du kan ta noe fra de rike. De rikeste (sånn som eierne av Norwegian) reinvesterer 99% av det de tjener, men den prosenten kan fordeles. De resterende 99% må staten ha investert hvis ikke private gjør det. Det eneste man kan reelt kan fordele er det de rike forbruker selv. Ikke inntektene de har på papiret. Men bevares, det er skjevheter som burde jevnes ut. Hvordan gikk det med landene hvor staten tok over alle bedrifter? Fikk de en bedre fremtid? Mange land har prøvd, og en etter en har forkastet den modellen. Alle unntatt Nord-Korea. Jeg tror på blandingsøkonomi a nordisk modell. Vi trenger ikke noe kommunisteksperiment.
Anbefalte innlegg