Gå til innhold

Er det bare meg, eller tar veldig mange for lett på de økonomiske konsekvensen av denne krisen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skjer da? Ihjelsult?

Anonymkode: 947bd...c35

Suppekjøkken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke den med arbeidsledighet. Fortiden opplever mennesker arbeidsledighet, men dette vil gå tilbake til normalen når den vanlige hverdag kommer igjen. Kanskje det blir skapt nytt arbeidsmarked som gir nye muligheter. 

husk at permittering er midlertidig.

Anonymkode: 98429...6af

Da tenker jeg du er grenseløst naiv. Det vil ta veldig lang tid å få økonomien opp å stå igjen. 

Permitteringene vil snart gå over til oppsigelser. 

Anonymkode: 11457...f05

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ingen aner jo hvordan ting blir etter dette. Vi er fortsatt et rikt land og vi blir nok ikke et u-land med det første. Kanskje dette tvinger oss til å omstille oss litt og tenke anerledes? Mindre import, mer produksjon i Norge. Nye bedrifter vil vokse frem og nye arbeidsplasser. 

At ting blir dyrere i Norge har vi kanskje godt av? Vi lever jo et ufattelig materialistisk liv som ikke er sunt på noen som helst måte. De aller fleste i Norge har skyhøy levestandard, men kanskje ikke så høy livskvalitet. 

Vi må nok ned i en dump først, men vi kommer oss nok opp igjen og kanskje vi også lærer noe av dette og kommer bedre ut av det? 

Anonymkode: ac9f0...d3d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg du er grenseløst naiv. Det vil ta veldig lang tid å få økonomien opp å stå igjen. 

Hva vet du om at permitteringer vil gi oppsigelser? Det spørs helt på bransjen. Eksempel er servicebransjen: kan ikke se at behovet på personell blir mindre når vanlige hverdagen er tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange mister jobben. Krona er sterkt devaluert og hvis ikke den retter seg opp igjen så vil mye bli 20-30% dyrere. Oljefondet har fått seg en knekk, det må brukes mye mer penger på arbeidsledige og skatteinntektene får seg en kraftig knekk. Det betyr at staten før eller seinere må kutte i mange andre utgifter.

Anonymkode: 85054...019

Du er så lett å hjernevaske. Høyresiden elsker sånne velgere som deg. Når høyresiden sier at det "må kuttes", så hopper du av glede og er helt enig i det, eller hva?

NEI, ingenting skal kuttes, for til neste år skal vi kaste denne latterlige regjeringen, samtidig som man bør gjøre sitt ytterste for at SV og Rødt får så høy oppslutning som mulig. 

Høyresiden har ALLTID penger til rike kakser, men aldri til vanlige folk. Vi var nettopp vitne til en "bailout" der man tillater at bedrifter som får krisehjelp, kan ta ut utbytte. Så driver du her og synger høyresiden sin mantra "om at vi må kutte blant vanlige folk". Nei, vi må ikke det.

Det er slik at når det har åpnet seg et stort hull i økonomien slik det nå gjorde, så er oljefondet til for å tette igjen det hullet som har oppstått. Så det eneste som skjer er at man har noe mindre penger i oljefondet eller er budsjettet det samme. Når man kommer igjen inn i en normaltilstand, så vil skatteinntektene øke igjen. Så det er det som er poenget med Kenyansk økonomi-style teori, nemlig å stimulere økonomien når aktiviteten går ned. Men det er klart at vi har et par Reagan Hookers som gjerne liker Trickle Down Economics og kutt blant de sårbare, slik at de rike kan få enda mer penger enn de allerede har. 

Anonymkode: 38ad8...5e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det automatikk i at økonomien blir føkka i lang tid fremover. Husk at dette ikke er en krise som har rammet oss (den økonomiske delen av det ihvertfall), men en selvpålagt krise. Hvorfor skulle ikke den kunne heves igjen like fort? 

Anonymkode: f91f1...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne «snart» greia går og går og går. Det har vært «snart» hele livet! Vi har vært redde for krig. At norge skulle bli muslimsk land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kastetutavKG skrev:

Jobber i matbutikk + har en god bufferkonto og på toppen av det har jeg BSU. Må ikke gjøre noe endringer selv om maten kommer til å bli dyrer nå (import). Har lite igjen på boliglånet og har ingen andre lån. 

Maten blir ikke dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten blir ikke dyrere.

Med lavere verdi på kronen kommer maten til å koste flere kroner. Ironisk nok (delvis) på grunn av kroneviruset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med matte fra barneskolen kan regne seg fram til at dette må vare som et absolutt minimum i seks måneder. Men det blir nok lengre.

Men vi klarer oss jo. Materiell rikdom er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de ikke er på trygd da? 

men ja jeg har øvd lenge på sult jeg. Jeg har lenge vissst at jeg skal dø og tiden er snart kommet. Trodde først det var depresjon, men det blir en blanding av dette og sult. Jeg er for dum for skole og eier ikke interesse for å jobbe innen helse. Isf serketær da

Øvd på sult???  Hvorfor det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vet du om at permitteringer vil gi oppsigelser? Det spørs helt på bransjen. Eksempel er servicebransjen: kan ikke se at behovet på personell blir mindre når vanlige hverdagen er tilbake. 

Selvsagt blir det mindre når mange lever på Nav og må snu på hver krone og alt blir dyrere. I en lang periode blir det antakelig færre turister også på grunn av reiserestriksjoner og at folk ikke har råd.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er så lett å hjernevaske. Høyresiden elsker sånne velgere som deg. Når høyresiden sier at det "må kuttes", så hopper du av glede og er helt enig i det, eller hva?

NEI, ingenting skal kuttes, for til neste år skal vi kaste denne latterlige regjeringen, samtidig som man bør gjøre sitt ytterste for at SV og Rødt får så høy oppslutning som mulig. 

Høyresiden har ALLTID penger til rike kakser, men aldri til vanlige folk. Vi var nettopp vitne til en "bailout" der man tillater at bedrifter som får krisehjelp, kan ta ut utbytte. Så driver du her og synger høyresiden sin mantra "om at vi må kutte blant vanlige folk". Nei, vi må ikke det.

Det er slik at når det har åpnet seg et stort hull i økonomien slik det nå gjorde, så er oljefondet til for å tette igjen det hullet som har oppstått. Så det eneste som skjer er at man har noe mindre penger i oljefondet eller er budsjettet det samme. Når man kommer igjen inn i en normaltilstand, så vil skatteinntektene øke igjen. Så det er det som er poenget med Kenyansk økonomi-style teori, nemlig å stimulere økonomien når aktiviteten går ned. Men det er klart at vi har et par Reagan Hookers som gjerne liker Trickle Down Economics og kutt blant de sårbare, slik at de rike kan få enda mer penger enn de allerede har. 

Anonymkode: 38ad8...5e9

Ja kommunisme fungerer jo alltid så bra. 

Anonymkode: 9c9ba...f7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt blir det mindre når mange lever på Nav og må snu på hver krone og alt blir dyrere. I en lang periode blir det antakelig færre turister også på grunn av reiserestriksjoner og at folk ikke har råd.

Å gud ha nåde. Hva skal jeg gjøre uten idioter som vingler bortetter veiene i bedritne varebiler fra Sixt? Hvordan skal vi overleve uten stresset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Alle med matte fra barneskolen kan regne seg fram til at dette må vare som et absolutt minimum i seks måneder. Men det blir nok lengre.

Men vi klarer oss jo. Materiell rikdom er ikke nødvendig.

Minimum seks måneder? Det høres veldig bastant ut. Kan du vise utregningen din? Alle med matte fra barneskolen vet at man må vise fremgangsmåten. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad jeg har greit med sparepenger og ikke vært en av disse "vi lever jo bare en gang"-tullingene, ja.

Sparepengene dine kommer til å være null verdt med kronefallet. Hele dritten er fucka, kun på grunn av disse hysterikerne som ikke har skjønt alvoret i hele tatt. De er redd viruset, når det er konsekvensene av å prøve å hindre smitten de virkelig burde frykte.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk har lavere inntekt er det luksusforbruket som ryker først. 

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum seks måneder? Det høres veldig bastant ut. Kan du vise utregningen din? Alle med matte fra barneskolen vet at man må vise fremgangsmåten. 

Vi har 2000 smittede, og 28 personer på intensiven. Vi har 500-800 intensivsenger (men mange er opptatt med andre ting). La oss si vi kan avse 280 senger til intensiven. Da kan vi ha 20 000 smittede om gangen. La oss ignorere at det går fortere å bli frisk fra smitten enn å slippe ut av intensiven. La oss anta 14 dager med sykdom. Da vil vi komme gjennom 10 000 personer per uke. Vi trenger mellom 40 og 60% smittet for flokkimmunitet. 2.2 millioner delt på 10 000 er 220. Men så er nok ikke alle tilfeller oppdaget. La oss gå med 20 prosent? Da snaker vi 44 uker før vi er ferdige. Eventuelt 22 hvis vi antar 90% av smittede ikke blir oppdaget. Legg på de ukene til vi når 20 000 smittede så har du et halvt år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vi til å tømme oljefondet helt? 😐

Anonymkode: 33b4d...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som å lese tanker fra en 4.klassing. Det verste er at hun representerer fjertallet av folket. De tror viruset er problemet, og skjønner ikke hvilke ureverserbare skader vi allerede harpåført oss

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...