Gå til innhold

Ber om mer lønn!

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Det er mange som fortjener mer lønn, men det betyr ikke at vi som samfunn kan eller bør gi dem mer lønn. Det er så vanvittig mange i disse offentlige jobbene, slik at det ville medført kostnader vi rett og slett ikke kan bære.

Nå blander du. At de rettmessig ber om høyere lønn, er ikke det samme som at det bør innfris. Men å drive å moralisere ved at de ber om det er latterlig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja la oss rævkjøre norsk økonomi enda mer! Godt forslag! Drit i våre barns fremtid, det mest viktige er lommeboka til sykepleierne. 

Anonymkode: 0480a...f3a

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, money skrev:

Nå blander du. At de rettmessig ber om høyere lønn, er ikke det samme som at det bør innfris. Men å drive å moralisere ved at de ber om det er latterlig.

Jeg synes det er helt på sin plass. Også disse bør vise økonomisk samfunnsansvar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som renholder og synes at vi har fortent mere i lønn i mange år. Men jeg begynner ikke å tar det opp akkurat nå. Jeg jobber på skole og alle sier at uten oss så hadde skolen blitt stengt( utenom disse korona tider) ja, det er sant, men vi er de den laveste lønnen.

Anonymkode: 44332...738

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Jeg synes det er helt på sin plass. Også disse bør vise økonomisk samfunnsansvar.

På bekostning av sin egen helse da eller? 16 timers vakter og bli beordredt rundt om på forskjellige sykehus alt ettersom? De har ikke familier hjemme som de utsetter forsmitte, ved å utsette seg selv for smitte osv? Alle i den situasjonen ville følt at de får ekstremt dårlig betalt for det ansvaret og den rollen de nå er pålagt. Du er vel en av de som mener sykepleier studenter skulle jobbe gratis for å bidra og?

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som renholder og synes at vi har fortent mere i lønn i mange år. Men jeg begynner ikke å tar det opp akkurat nå. Jeg jobber på skole og alle sier at uten oss så hadde skolen blitt stengt( utenom disse korona tider) ja, det er sant, men vi er de den laveste lønnen.

Anonymkode: 44332...738

Skolen er stengt nå, og utsetter du deg spesielt mye mer for smitte på stengte plasser? Det er helt riktig at for de fleste av oss er det feil å be om økt lønn nå. Dette gjelder ikke sykepleiere, og forsåvidt ikke dagligvarefolk heller.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, money skrev:

På bekostning av sin egen helse da eller? 16 timers vakter og bli beordredt rundt om på forskjellige sykehus alt ettersom? De har ikke familier hjemme som de utsetter forsmitte, ved å utsette seg selv for smitte osv? Alle i den situasjonen ville følt at de får ekstremt dårlig betalt for det ansvaret og den rollen de nå er pålagt. Du er vel en av de som mener sykepleier studenter skulle jobbe gratis for å bidra og?

Lønnen påvirker neppe helsen i særlig grad. Det er det nok mer jobben som gjør.

• Liker 2
Skrevet

Lønnen påvirker neppe helsen i særlig grad. Det er det nok mer jobben som gjør.

Det er vel ikke det som er poenget. Poenget med risikotillegg er ikke å minske risikoen for smitte, det er for å kompensere for den risikoen de tar.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, money skrev:

Det er vel ikke det som er poenget. Poenget med risikotillegg er ikke å minske risikoen for smitte, det er for å kompensere for den risikoen de tar.

Risikoen for å bli smittet av brukere og pasienter inngår i den ordinære lønnen til helsepersonell.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev:

Risikoen for å bli smittet av brukere og pasienter inngår i den ordinære lønnen til helsepersonell.

Ja, og nå er det unntakstilstander som påfører dem arbeidsmengder og risiko som de helt rettmessig ber om kompensasjon for.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, money skrev:

Ja, og nå er det unntakstilstander som påfører dem arbeidsmengder og risiko som de helt rettmessig ber om kompensasjon for.

Og som de helt rettmessig ikke skal ha.

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere er utrolig sneversynt og sutrete. Hva med det andre helsepersonellet, burde ikke de også fått mer lønn? La oss eksempelvis ta Helsefagarbeidere; De er den største gruppen i førstelinjen, vi hører aldri de klage. Og legene, som besitter et betydelig større ansvar, hvorfor klager ikke de? Nei, jeg er lei av sykepleierens evigvarende lønnsmas. De skal være glad de har en jobb i disse dager. 

Anonymkode: ec79d...442

• Liker 12
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% trygge jobber

Trygge jobber? 

Folk i helsevesenet er jo overrepresentert blant de som er smittet. 

Vi burde ihvertfall sørge for nok lønn slik at flere velger yrket. Men nå er det for seint. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, money skrev:

Hvis arbeidsmengde og risiko er blitt så enorm allerede nå, med 130 innlagte pasienter, må jeg si jeg gruer til tilstandene i slutten av mai. 

Anonymkode: 49041...48e

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, stan skrev:

Trygge jobber? 

Vi burde ihvertfall sørge for nok lønn slik at flere velger yrket. Men nå er det for seint. 

Trygge jobber vil si at man ikke mister jobben så lett.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Trygge jobber? 

Det er jo bare fordi de er de eneste som testes! Vi vet tilnærmet null om vanlige folks smittenivå. 

Og lønn for å velge det yrket - de har lønn som passer til utdannelsen, de hadde et solid lønnsløft i fjor, og det er da ingen hemmelighet at de skal jobbe med syke, skadde eller smittefarlige mennesker. 

Jeg hadde skjønt det om de snakket om smittevernutstyr, arbeidstider, rutiner, men ikke lønn. Ikke nå. 

• Liker 8
Skrevet

Trygge jobber vil si at man ikke mister jobben så lett.

De fleste ønsker nok trygghet for eget liv og helse i jobben. 

Trygge jobber betyr mer enn bare oppsigelsesvern. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det riktig tid for å kreve mer lønn! Om det er noe kriser viser tydelig, så er det hvor mye politikk har å si. Hvem som er de sårbare, hvem som egentlig holder hjulene i gang, men bare får smuler tilbake. Det viser også hvor mye mobiliseringskraft vi har, som vi kunne brukt på andre ting også - som klima. Om vi skal komme styrket ut av denne krisa på sikt, må vi ta lærdommene med oss.

Mitt inntrykk er at de som roper om at "dette ikke er politikk", er de privilegerte som ikke selv er i en sårbar eller overbelastet gruppe. Jeg sitter med hjemmekontor og er ikke direkte rammet, men skjønner absolutt at denne situasjonen har en høyst politisk dimensjon, og jeg støtter sykepleiere, renholdere, butikkarbeidere, bussjåfører og andre som ønsker mer tilbake for den viktige - og ofte ekstremt slitsomme - jobben de gjør. 

Jeg for min del har også fått en sterk påminner om hvor kjip situasjonen for narkomane er akkurat nå. Mange av dem har mistet bo- og hjelpetilbud under krisa, og står helt uten vern. Det er et aspekt jeg ikke hadde tenkt så mye på, før noen skrev om det i avisa - og nå er human ruspolitikk en sak jeg kommer til å følge med på også når ting er tilbake til normalen.

Og imens dere roper om at "dette ikke er tida for politikk", vit at høyreregjeringen driver aktivt med politikk nå. De betaler for eksempel ut store krisepakker til selskaper som tar ut private utbytter - samtidig som permitterte folk står i seige køer på Nav for å få dagpenger. Det er politisk motiverte valg, og det er vår plikt å holde et kritisk øye med ting. 

Anonymkode: d86bd...e70

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

dette ikke er politikk

Er det noen som sier at dette ikke er tid for politikk? Politikk er jo alle valgene som tas i samfunnet rundt oss hele tiden, hver dag. 

Jeg har ikke sett noen si det. 

Derimot: Dette er ikke tid for lønnskamp, å gjøre seg selv til offer, å være egoist eller selvopptatt. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde skjønt det om de snakket om smittevernutstyr, arbeidstider, rutiner, men ikke lønn. Ikke nå.

Samtidig er det nok motiverende til innsats å få høre at de ikke fortjener mer. 

Helsevesenet er nå våre soldater og må snakkes opp! 

• Liker 2
  • Opprett ny...