AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #1 Skrevet 21. mars 2020 I disse tider der hundretusener av nordmenn blir permitterte og får en svært usikker økonomi, der samfunnet er i total lockdown og unntakstilstand, finner denne sykepleieren det passende å klage på lønna og be om MER lønn..... Her snakker vi om de som har 100% trygge jobber, men likevel finner det passende å be om lønnsøkning midt i krisa. Et ufattelig egoistisk utsagn. Dette er rett og slett ikke tid og sted for å drive lønnsforhandlinger. https://www.nrk.no/mr/sjukepleiar-vil-ha-meir-lonn--ikkje-berre-applaus-1.14953603 Anonymkode: 6c252...c19 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 21. mars 2020 Jeg synes de fortjener mer lønn Anonymkode: 5de77...f33 50
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #3 Skrevet 21. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes de fortjener mer lønn Anonymkode: 5de77...f33 Jeg også, men alt til sin tid. Nå er ikke tiden for dette. Anonymkode: 6c252...c19 20
atropos Skrevet 21. mars 2020 #4 Skrevet 21. mars 2020 Det skulle bare mangle at de ikke fikk mer lønn. Og det må være lov å si fra om det selv i disse tider. se gårsdagens nytt på nytt for å få en god forklaring på hvorfor klapping er helt idiotisk! 19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #5 Skrevet 21. mars 2020 Jeg har også en samfunnskritisk funksjon og synes jeg fortjener mer lønn, men det kunne ikke falle meg inn å begynne å mase om det akkurat nå. Anonymkode: 12ecd...fe1 29
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 Jeg jobber som renholder, og inntil videre får vi i mitt firma betalt for to timer ekstra hver dag. Dette er fordi vi må bruke egen bil eller sykle til og fra jobb (ikke lov til å ta offentlig transport), og fordi vi må vaske alt arbeidstøy etter jobb hver dag. Sjefen jobber med en løsning der vi kan få vasket arbeidstøy på jobb og slipper å ta det med hjem. Anonymkode: dbb92...8ba 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 Vet du, jeg skjønner hva du tenker TS men jeg unner dem virkelig det. Penger er ikke alt, og i disse tider er det fort floksete å nevne gevinst. MEN jeg kunne aldri forstått hverdagen deres med den risikoen de tar og må ta. De betaler i verste fall med egen helse og ofrer familietid året rundt, men i disse tider kommer det så tydeligere frem. Mens sosiale medier florerer av folk som klager på at de kjeder seg, eller koser seg med familien, så må renholdere, helsepersonell og de andre yrkene ut i smittesoner, uten godt med beskyttelsesutstyr og jobbe. Jeg har ingen problemer med å forstå tidspunktet for helsepersonell, de kan ikke nekte å dra på jobb eller si nei, de kan bli beordret på fritiden sin. Da må vi andre være raus og evne å se hva de faktisk står i! Jeg kjenner ei sykepleier som snakket om dette temaet og hun sa at folk generelt vil vel bli provosert men hun sa hun følte det ikke var verdt det lengre og om lønnen gjenspeilte den jobben så ville det faktisk vært mer motiverende å stå i det. Etter 6 dager jobb med overtid og konstant redsel for å bli smittet selv (hun er i risikogruppen også) så var hun utslitt og nå ville hun slutte som sykepleier. Det gjør meg trist, og forbannet på de som ikke unner helsepersonell gode lønnsvilkår! Det gjelder ikke bare sykepleiere... Anonymkode: 55222...88c 24
Gjest Katarina441 Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: I disse tider der hundretusener av nordmenn blir permitterte og får en svært usikker økonomi, der samfunnet er i total lockdown og unntakstilstand, finner denne sykepleieren det passende å klage på lønna og be om MER lønn..... Her snakker vi om de som har 100% trygge jobber, men likevel finner det passende å be om lønnsøkning midt i krisa. Et ufattelig egoistisk utsagn. Dette er rett og slett ikke tid og sted for å drive lønnsforhandlinger. https://www.nrk.no/mr/sjukepleiar-vil-ha-meir-lonn--ikkje-berre-applaus-1.14953603 Anonymkode: 6c252...c19 For du hadde jobbet 7 timer mer enn turnusen din uten overtidsbetalt i disse dager? Dét må nemlig jeg gjøre, og eneste vi får er trampeklapp, altså hvordan gir jeg en pose trampeklapp til banken for å dekke huslånet mitt? Eller her jentungen min, en pose trampeklapp for mamma er så flink å jobbe, ses om 16 timer. Jeg vil faktisk ha lønn for timene jeg er på jobb og jeg vil ha lønn for ansvaret jeg faktisk har, ikke noe annet enn rett og rimelig det! Slår samtidig er slag for renholderne💃🏽
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 De vil ikke ha høyere lønn nå, men de vil ha høyere lønn ved neste lønnsforhandling. Det er foreløpig utsatt til høsten, men jeg ser at de har gode kort. Vi trenger helsearbeidere (og renholdere). Jeg synes forøvrig at Norge har et bra system når det gjelder lønnsforhandling. Treg system, men det fungerer. Her er en video som forklarer godt hvordan det fungerer i Norge: https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/4 Anonymkode: fd1bf...df2 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 Og sykepleiere er de eneste som gnåler om lønna si, men de er ikke de eneste som risikerer liv og helse og jobber lange dager. Helt ærlig, slik som nå er ikke normalt! det er unntakstilstand i verden! Det er rett og slett usympatisk å begynne lønnskamp! Anonymkode: 50bed...71d 19
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 Når ellers skal vi be om høyere lønn da? Vi får det jo ikke ellers. Du må huske at å behandle syke ER vår jobb og når arbeidsmengden og risikoen for jobben er så stor så er det jo nå vi må be om det? Om det er gode tider i bedrifter så går jo de ansatte opp i lønn. Er det få syke og ingen risiko for smitte så vil vi jo ikke trengs like sårt og lønnen vil vel ikke akkurat bli større. Men nå er det faktisk motsatt og da må vi vel kunne be om mer lønn. Vi er lavtlønna og det ser kanskje samfunnet at er urettferdig nå. Anonymkode: 092fa...a49 13
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 Skal alle leger også begynne å kreve høyere lønn nå? Alle vanskelige avgjørelser skal måtte tas av dem, de sitter med det største ansvaret, og de utsettes også for smittefare. Anonymkode: 12ecd...fe1 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #13 Skrevet 21. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal alle leger også begynne å kreve høyere lønn nå? Alle vanskelige avgjørelser skal måtte tas av dem, de sitter med det største ansvaret, og de utsettes også for smittefare. Anonymkode: 12ecd...fe1 Nå tjener de stort sett ganske bra da, men ja, syns det hadde vært på sin plass. Anonymkode: 092fa...a49 3
Tension Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: I disse tider der hundretusener av nordmenn blir permitterte og får en svært usikker økonomi, der samfunnet er i total lockdown og unntakstilstand, finner denne sykepleieren det passende å klage på lønna og be om MER lønn..... Her snakker vi om de som har 100% trygge jobber, men likevel finner det passende å be om lønnsøkning midt i krisa. Et ufattelig egoistisk utsagn. Dette er rett og slett ikke tid og sted for å drive lønnsforhandlinger. https://www.nrk.no/mr/sjukepleiar-vil-ha-meir-lonn--ikkje-berre-applaus-1.14953603 Anonymkode: 6c252...c19 I disse tider der hundretusener av nordmenn får betalt for å sitte komfortable og trygge på sofaen hjemme må de som jobber innenfor såkalte samfunnskritiske funksjoner dra på jobb og utsette seg for smitterisiko. Hold deg hjemme og slutt å syt. 14
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 18 minutter siden, Katarina441 skrev: For du hadde jobbet 7 timer mer enn turnusen din uten overtidsbetalt i disse dager? Dét må nemlig jeg gjøre, og eneste vi får er trampeklapp, altså hvordan gir jeg en pose trampeklapp til banken for å dekke huslånet mitt? Eller her jentungen min, en pose trampeklapp for mamma er så flink å jobbe, ses om 16 timer. Jeg vil faktisk ha lønn for timene jeg er på jobb og jeg vil ha lønn for ansvaret jeg faktisk har, ikke noe annet enn rett og rimelig det! Slår samtidig er slag for renholderne💃🏽 Du fremstiller det som at du jobber gratis. Jeg er gift med en sykepleier, så jeg vet utmerket godt hva dere står i. At bedrifter ikke betaler ut overtid om dagen er helt naturlig, men dere for da betalt for hver en time dere jobber for. At dere ikke får overtidsbetalt er ikke det samme som å ikke få betalt. Jeg kan også informere deg om at også i mitt firma (privat sektor) er det full stans på all overtid, og timer vi jobber utover normal arbeidstid som normalt gis som overtid blir nå tvungen avspassering. Dette gjelder også allerede opptjente overtidstimer. Vi får altså ikke timelønn for disse timene engang. Ja vi får tatt de ut i såkalt "fritid" (men hva er egentlig fritid i disse dager der man uansett er hjemme 24/7?). Men dessverre betaler ikke fritid regningene. Jeg har kolleger som "taper" tiervis av tusen på dette, men vi innser at det er nødvendige tiltak for å sikre økonomien i bedriften og for å sikre jobbene våre så langt det lar seg gjøre. All honnør til dere i helsesektoren, men slutt å fremstille det som om det kun er dere som får Norge til å gå rundt. Det er ikke sant. Mange andre bedrifter er også uhyre viktig i disse dager. Jeg står for det jeg sa i åpningsinnlegget: Jeg mener dette ikke er tiden for å kreve mer lønn, når man ser at mennesker rundt oss havner i økonomisk ruin p.g.a. dette. Så får lønnskampen fortsette når dette er over, og det er en helt annen sak. På generelt grunnlag er jeg enig i at det for dårlige lønninger for sykepleiere, men det er altså ikke veldig musikalsk å rope ut om dette akkurat nå. Det er en grunn til at alle lønnsforhandlinger er utsatt til høsten. Anonymkode: 6c252...c19 14
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #16 Skrevet 21. mars 2020 Syntes hun var tøff som stod fram og sa høyt det veldig mange av oss tenker. Jeg jobber full stilling og hele året har jeg dårlige pasienter. Klart vi skal ha overtidsbetaling og bedre betingelser. De som roper høyest om dugnad er gjerne de som ikke jobber i helsesektoren og/eller de som ikke jobber på gulvet. Som sitter trygt hjemme uten å måtte eksponere seg for massiv smitte. Anonymkode: 269d5...ae9 8
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 Jeg synes at hun ødelegger ryktet til sykepleierne ved å gå ut sånn. Sykepleiere framstilles som sytete, egoistiske og smålige. Jeg VET at det ikke stemmer, men nå må alle gjøre sitt for at det skal gå best mulig, og sykepleierne tjener IKKE dårlig. De har kort utdannelse og vet vel hva jobben går ut på? Jeg synes også man skal fokusere på de andre gruppene samfunnet er avhengig av nå, renholdere, renovasjonsarbeidere, bioingeniører, apotekansatte, radiografer og radiologer, helsefagarbeidere, leger, kirurger, butikkansatte, fabrikkarbeidere, ingeniører, lærere, politikere, vektere, politifolk osv. For ikke å snakke om alle de frivillige som stiller opp for andre og handler, leverer, lager munnbind, syr vernedrakter - helt GRATIS. Aldri noensinne har det vært mer tydelig for meg hvor viktige de ulike jobbene i samfunnet er i forhold til hverandre og hvor avhengige vi er av at alt fungerer sammen. Men hun ser kun seg selv og sin rolle. Usympatisk. Rett og slett. Anonymkode: 49041...48e 15
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du fremstiller det som at du jobber gratis. Jeg er gift med en sykepleier, så jeg vet utmerket godt hva dere står i. At bedrifter ikke betaler ut overtid om dagen er helt naturlig, men dere for da betalt for hver en time dere jobber for. At dere ikke får overtidsbetalt er ikke det samme som å ikke få betalt. Jeg kan også informere deg om at også i mitt firma (privat sektor) er det full stans på all overtid, og timer vi jobber utover normal arbeidstid som normalt gis som overtid blir nå tvungen avspassering. Dette gjelder også allerede opptjente overtidstimer. Vi får altså ikke timelønn for disse timene engang. Ja vi får tatt de ut i såkalt "fritid" (men hva er egentlig fritid i disse dager der man uansett er hjemme 24/7?). Men dessverre betaler ikke fritid regningene. Jeg har kolleger som "taper" tiervis av tusen på dette, men vi innser at det er nødvendige tiltak for å sikre økonomien i bedriften og for å sikre jobbene våre så langt det lar seg gjøre. All honnør til dere i helsesektoren, men slutt å fremstille det som om det kun er dere som får Norge til å gå rundt. Det er ikke sant. Mange andre bedrifter er også uhyre viktig i disse dager. Jeg står for det jeg sa i åpningsinnlegget: Jeg mener dette ikke er tiden for å kreve mer lønn, når man ser at mennesker rundt oss havner i økonomisk ruin p.g.a. dette. Så får lønnskampen fortsette når dette er over, og det er en helt annen sak. På generelt grunnlag er jeg enig i at det for dårlige lønninger for sykepleiere, men det er altså ikke veldig musikalsk å rope ut om dette akkurat nå. Det er en grunn til at alle lønnsforhandlinger er utsatt til høsten. Anonymkode: 6c252...c19 Du er gift med én sykepleier. Den sykepleieren jobber på et annet sted enn venninnen min; der hun jobber får de IKKE betalt for tiden de må gå over. Der må de også ta ut avspasering- men det er ikke bare å ta ut avspasering når driften skal gå rundt. Det vet du sikkert godt selv. Venninnen min har en kollega med flere dager avspasering som ikke kan tas ut, og i hvert fall ikke nå. Jeg synes du fremstiller dette veldig ensidig når du skriver at du vet hva de står i, men baserer dette på den ene sykepleieren som ikke representerer mangfoldet av ansvar, oppgaver og arbeidssted i dette landet. Så skriver du noe som også må kommenteres. Ingen påstår at det kun er helsepersonell, og her sykepleiere, som får Norge og verden til å gå rundt. Da misforstår du med vilje, fordi det er da vitterlig 15 yrkesOMRÅDER som trekkes frem som samfunnskritiske funksjoner. Skulle jeg ta feil og det sitter noen og påstår dette, så er det helt sikkert noen som ikke ser hvordan et samfunn fungerer med alle ledd. Jeg vil uansett påstå at helsepersonell kommer som en av de sterkeste ut av en eventuell sammenligning, men uten renholdere, produksjon og transport med alt det innebærer så ville ikke helsepersonell kunnet gjøre jobben sin ordentlig. Da har jeg nok ikke nevnt alle viktige ledd heller... Anonymkode: 55222...88c 11
Tarmegenbolle Skrevet 21. mars 2020 #19 Skrevet 21. mars 2020 Det er mange som fortjener mer lønn, men det betyr ikke at vi som samfunn kan eller bør gi dem mer lønn. Det er så vanvittig mange i disse offentlige jobbene, slik at det ville medført kostnader vi rett og slett ikke kan bære. 6
money Skrevet 21. mars 2020 #20 Skrevet 21. mars 2020 De jobber døgnet rundt, samfunent er helt avhengig av dem, hvorfor skulle de ikke be om mer lønn? De tar jo den største risikoen her. Det har ingenting med grådighet å gjøre. Hadde bedt om det selv. 3
Anbefalte innlegg