Gå til innhold

Rømmegrøt og spekemat i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. En venninne gifter seg om 1 år, og vi planlegger bryllupsmiddag. Hun lurer derfor på om det er «akseptabelt» å ha rømmegrøt og spekemat som bryllupsmiddag?

Er jo normalt å ha treretters med fancy forrett, middag og dessert, det er derfor vi er usikre. 

Anonymkode: c576f...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg hørtes dette litt ut som en forrett... Men i er bondebryllupp kan dette passe fint dersom man har rikelig med utvalg og tilbehør :)

Anonymkode: 1aedf...609

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør hva du vil, men jeg ville ikke gjort det. For det første liker jeg ingen av delene. For det andre så holder man seg ikke lenge mett. Da må du belage deg på å servere noe mer utover kvelden. Regner med at det blir fest ut i de små timer? og for det tredje så er virkelig ikke grøt og alkohol noen god kombo. Skal du ha saft så blir det noen annet. Konklusjonen min er at det blir upraktisk. 

Anonymkode: 53e4d...e0b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømmegrøt er veldig tung mat syns jeg. Klarer liksom ikke spise for mye før jeg blir litt kvalm heller, selv om jeg syns det er skikkelig digg. 

Anonymkode: 96949...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du gå for billig og enkelt så vil gryterett være bedre. 

Anonymkode: 53e4d...e0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så superglad i rømmegrøt, men guuuud det hadde vært godt med rømmegrøt og SPEKEMAT!! Det var festmåltid i gamle dager!!

Anonymkode: b8e06...54e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det veldig festmat da? Har fått forståelse for det, og veldig norsk. Jeg har smakt rømmegrøt, og klarte ikke mye, men de få skjeene var gode. Spekemat er jo utrolig godt. Hadde gått for den menyen. Og en passende dessert i samme stil. Uten at jeg helt vet hva det kan være...hm  men det er jo noe! 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør hva du vil, men jeg ville ikke gjort det. For det første liker jeg ingen av delene. For det andre så holder man seg ikke lenge mett. Da må du belage deg på å servere noe mer utover kvelden. Regner med at det blir fest ut i de små timer? og for det tredje så er virkelig ikke grøt og alkohol noen god kombo. Skal du ha saft så blir det noen annet. Konklusjonen min er at det blir upraktisk. 

Anonymkode: 53e4d...e0b

Rosévin til rømmegrøt og fenalår funker fint det, altså 😊😜 Forøvrig er det mange som serverer Rømmegrøt til 17. Mai, og da gjerne etterfulgt av Champagne 👍🏻

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elsket å få det, men som du ser i tråden er det delte meninger.

Jeg vil tro responsen vil være veldig avhengig av hva slags bryllup hun planlegger. Låvebryllup der gjestene oppfordres til å gå i bunad: Ingen vil løfte et øyebryn om de får rømmegrøt. Gallabryllup i et festlokale i Oslo: Folk vil nok stusse litt.

Anonymkode: e9d7c...c0c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i fjellbryllup med utevielse. Der ble det servert rømmegrøt, spekemat og rosévin. Helt perfekt. Det var stort kakebord, og nattmaten var sodd med poteter og flatbrød. Tradisjonelt og veldig godt.

Anonymkode: e9994...f09

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Keikolina skrev:

Heller toro amerikansk gryte med polser

Skjerp deg. Rømmegrøt og spekemat er festmat. Torogryte er på nivå med Joikakaker.

Anonymkode: e9994...f09

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg. Rømmegrøt og spekemat er festmat. Torogryte er på nivå med Joikakaker.

Anonymkode: e9994...f09

Rømmegrøt er tortur, kunne ikke spist noe mer ekkelt og kvalmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det høres fint ut. Men ikke alle liker rømmegrøt, så jeg ville nok også hatt brød til. 

Jeg vil ikke nødvendigvis sagt at det er "normalt" med med fancy treretters, de fleste bryllup jeg har vært i har hatt en form for buffet. 

Anonymkode: 1fc91...2e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan hun servere det! Det er jo erkenorsk festmat :) 

det vil alltid være noen som ikke liker det de får, så det kan man ikke ta så altfor mye hensyn til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rømmegrøt inneholder både gluten og laktose, så dem som ikke kan spise det kommer til å spise kun spekemat (og bli veldig tørste). Personlig liker jeg mye bedre spekemat og eggerøre og salat, enn rømmegrøt. Er enig i en annen her at mettheten ikke varer lenge - på grunn av alt saltet er det begrenset hvor mye man klarer å spise.

Anonymkode: 83e43...9af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt det. Men føler det er litt mer lunsj/tidlig middag. Mulig fordi det fordi det er tiden vi pleier å spise det på. Så jeg ville foretrukket å få det servert på den tiden. Dersom vielsen er tidlig på dagen. 
Hvis det er en del som ikke liker rømmegrøt ville jeg kanskje heller hatt et slags koldtbord. Rømmegrøt, spekemat, eggerøre, potetsalat, lapskaus til de som ikke liker rømmegrøt feks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup (sommer) hvor hovedmåltid var reker på loff, pille selv, og midnatt var det hamburgere. Flott :)

Anonymkode: e9080...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker konseptet! Høres helt topp ut, og det sier JEG som ikke spiser hverken rømmegrøt eller spekemat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...