Gå til innhold

Rømmegrøt og spekemat i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke fordra verken rømmegrøt eller spekemat, så for meg er det ingen høydare, men tenker man får gjøre som man vil. Jeg ville aldri valgt det selv, men dette må være noe brudeparet bestemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er kult, autentisk, norsk tradisjonsmat og ikke minst festmat. Og det funker fint om bryllupet ellers er i litt rustikk stil. Typ låvebryllup eller noe..

Bare husk å ha mye tilbehør, samt sjekk allergier. Går an å lage glutenfri og laktosefri rømmegrøt og.

Hva med brunostis eller noe i den duren til dessert? Høres ikke så godt ut, men det er det faktisk! Evt noe med multer eller norske blåbær...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker rømmegrøt og spekemat. Åh, nå fikk jeg skikkelig lyst på det. 

Anonymkode: 6afa7...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja😄 

vi pleier å ha risengrynsgrøt om noen ikke liker rømmegrøt, til barna😂

Anonymkode: ff10a...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elsket det! Men ville hatt flatbrød og mye forskjellig spekemat. 

Anonymkode: 559cf...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Rømmegrøt inneholder både gluten og laktose, så dem som ikke kan spise det kommer til å spise kun spekemat (og bli veldig tørste). Personlig liker jeg mye bedre spekemat og eggerøre og salat, enn rømmegrøt. Er enig i en annen her at mettheten ikke varer lenge - på grunn av alt saltet er det begrenset hvor mye man klarer å spise.

Anonymkode: 83e43...9af

Da får de la bli å spise rømmegrøt da. Jøje meg. 

Anonymkode: df3e0...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER rømmegrøt og spekemat, så hadde syns det var helt supert. Vi spiser det hvert år som festmat på 17. Mai. Er også godt med eggerøre, kokte amandinepoteter og flatbrød til. Har gjerne noe sprudlende eller godt øl i glasset. Men om det passer i bryllup kommer an på stilen på hele bryllupet. 

Anonymkode: 4106c...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et "fjellbryllup" eller "god gammeldags norsk" bryllup, så høres det fint ut. 
Men ville ikke hatt det selv om det var et "fancy" bryllup.. Rømmegrøt er også vanskelig å finne noe godt å drikke til. Jeg ville ikke hatt det til vinen min f.eks... 

Anonymkode: 51666...258

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt perfekt for slekten min 😎 Hele gjengen elsker rømmegrøt 😋

Anonymkode: 6b482...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg likt. Hvert fall om bryllupet er rundt mai. Men jeg ville kanskje servert som buffet. Rømmegrøt, spekemat, eggerøre, potetsalat, laks, godt brød og smør/dressing. Evt noe mer som kyllingklubber, salat, roastbiff. 

Er ikke alle som er så glad i rømmegrøt så greit å kunne velge. Vet mange blir raskt sulten igjen etter grøt også. Men skal jo være kaker osv. Men om man kjører litt 17mai-tema så fungerer det jo utmerket med hotdogs til nattmat!

Anonymkode: 95754...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig når folk bryter med det vanlige. Jon Skolmen hadde jo pølsefest utenfor kirken når hans bisettelse var over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i fjellbryllup med utevielse. Der ble det servert rømmegrøt, spekemat og rosévin. Helt perfekt. Det var stort kakebord, og nattmaten var sodd med poteter og flatbrød. Tradisjonelt og veldig godt.

Anonymkode: e9994...f09

Herlig! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, rømmegrøt og spekemat er ikke festmat, det var festmat for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ber gjester til bryllup så må man ta høyde for at ikke alle liker en rett som rømmegrøt. Det bør i hvert fall være et alternativ i tillegg til den grøten, ellers synes jeg det er litt respektløst. Mitt inntrykk er at enten liker du rømmegrøt, eller så blir du kvalm bare av lukta... så det blir for sært å ha mat som bare en del av gjestene har lyst på. Det er ikke hyggelig å være i et bryllup der du går sulten hele kvelden.

Anonymkode: 370f6...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2020 at 3:18 PM, AnonymBruker said:

Hei. En venninne gifter seg om 1 år, og vi planlegger bryllupsmiddag. Hun lurer derfor på om det er «akseptabelt» å ha rømmegrøt og spekemat som bryllupsmiddag?

Er jo normalt å ha treretters med fancy forrett, middag og dessert, det er derfor vi er usikre. 

Anonymkode: c576f...832

Jeg klarer ikke å spise rømmegrøt. Hadde jeg vært invitert i et bryllup med det som hovedretten, så hadde jeg likt å få vite om det i invitasjonen, slik at jeg hadde kunnet takke nei i tide.

Anonymkode: 6c52c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å spise rømmegrøt. Hadde jeg vært invitert i et bryllup med det som hovedretten, så hadde jeg likt å få vite om det i invitasjonen, slik at jeg hadde kunnet takke nei i tide.

Anonymkode: 6c52c...1b5

Du dropper et bryllup fordi du ikke liker middagen...? Da hadde jeg heller passet på å spise godt før og etter. 

 

Anonymkode: 43dbe...4ac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du dropper et bryllup fordi du ikke liker middagen...? Da hadde jeg heller passet på å spise godt før og etter. 

 

Anonymkode: 43dbe...4ac

Det er sært å ha noe så rart (og kvalmende) som hovedrett i et bryllup. Vi skriver 2020, ikke 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, poli10 skrev:

Det er sært å ha noe så rart (og kvalmende) som hovedrett i et bryllup. Vi skriver 2020, ikke 1820.

For deg er det kvalmende ja, men nå er det dette brudeparet ønsker. Du får heller la være å gå i dette bryllupet da.

Du høres veldig bortskjemt ut.

Anonymkode: 788ce...c7b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Rømmegrøt inneholder både gluten og laktose, så dem som ikke kan spise det kommer til å spise kun spekemat (og bli veldig tørste). Personlig liker jeg mye bedre spekemat og eggerøre og salat, enn rømmegrøt. Er enig i en annen her at mettheten ikke varer lenge - på grunn av alt saltet er det begrenset hvor mye man klarer å spise.

Anonymkode: 83e43...9af

Nå er det meningen at man også skal spise rømmegrøt, og da er metthetsgraden massiv. Klarte man å bli mett på dette før, da folk sleit seg ut daglig med hardt kroppsarbeid, ja da bør man saktens klare det i dag også. 

Anonymkode: 5e67a...18e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...