Gå til innhold

Rødvin for nybegynner, til kos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for anbefalinger, men til deg som anbefaler Lindeman; der finnes mange typer! Gjør jo det av alt dere nevner, kan dere linke til den dere liker best på vinmonopolets sine sider? :) 

Anonymkode: b736f...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med Falling feather ? Lettdrikkelig rødvin :)

Anonymkode: a9279...746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en fruktig vin. Jeg er mest glad i Italiensk, så anbefaler det. Gjerne en Dolchetto fra Piemonte. Barbera er også godt. Fra Veneto har man Valpolicella Classico. Ikke gå på de ringe og kompliserte vinene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Brunello said:

Kjøp en fruktig vin. Jeg er mest glad i Italiensk, så anbefaler det. Gjerne en Dolchetto fra Piemonte. Barbera er også godt. Fra Veneto har man Valpolicella Classico. Ikke gå på de ringe og kompliserte vinene. 

Uenige i det. Disse for eksempel er kompliserte og bra

https://en.wikipedia.org/wiki/Crozes-Hermitage_AOC

https://en.wikipedia.org/wiki/Châteauneuf-du-Pape_AOC

Anonymkode: 24929...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er helt fantastisk! Fikk den anbefalt på polet når jeg spurte om en veldig lettdrikkelig vin. Den er ganske søt og min favoritt så langt.

1004436.jpg

Anonymkode: 01e1b...de5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenige i det. Disse for eksempel er kompliserte og bra

https://en.wikipedia.org/wiki/Crozes-Hermitage_AOC

https://en.wikipedia.org/wiki/Châteauneuf-du-Pape_AOC

Anonymkode: 24929...cd1

Kompliserte viner er veldig ofte bra, men da ofte for de som har drukket mye komplisert tidligere. Det skulle for øvrig ha stått dyre og kompliserte. Jeg anbefaler alle å holde seg unna ringe viner, uavhengig av om de er enkle, dyre, kompliserte eller lette. Vinene du anbefaler er relativt kraftige saker. Mange liker de, men for en nybegynner kan det bli litt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest schwaben

Jeg ville gått for lethbridge pinot noir eller Chateau vignelaure ..du betaler litt ekstra, men det blir noe annet enn 100kroners vin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Brunello said:

Kompliserte viner er veldig ofte bra, men da ofte for de som har drukket mye komplisert tidligere. Det skulle for øvrig ha stått dyre og kompliserte. Jeg anbefaler alle å holde seg unna ringe viner, uavhengig av om de er enkle, dyre, kompliserte eller lette. Vinene du anbefaler er relativt kraftige saker. Mange liker de, men for en nybegynner kan det bli litt mye.

At det er "kraftige" er ikke noen sak. Nybegynnere kan godt nytte kraftige vin fra for eksempel Sicilia, California og Sør Frankrike. For nybegynnere handler det om to ting. fruktighet og hva man spiser med vinen.

Det jeg ville frarådet er tynnere og mer syrlige vin, for ekspempe mange Bordeaux Clairet, franske Pinot Noir, Spanske Rioja etc

Anonymkode: 24929...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker amerikanske viner best, Ruby Zin er favoritten, nesten som solbærsaft. Det beste med den er at dersom man har pollenallergi så tåler man denne bedre enn andre viner, mener Falling Feather er i samme kategori. 

Anonymkode: 559bd...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter for å få enda flere forslag. Hvilken vin drikker dere til ost og kjeks? 

Anonymkode: b736f...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Famling Feather som mange tydeligvis liker er i mine øyne helt ubrukelig til annet enn matlagning. 

Anonymkode: c1cce...8e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Dytter for å få enda flere forslag. Hvilken vin drikker dere til ost og kjeks? 

Anonymkode: b736f...3c5

 Pinot Noir fra California eller Washington...

Anonymkode: 24929...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var "nybegynner" på rødvin (drakk bare hvitvin lenge), likte jeg best Luna, Marques de Cacerese (fortsatt en favoritt), Falling feather og Faustino V. Hvis man vil legge litt mer penger i det, er Amarone et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Start med italiensk, ikke fransk!

Er selv glad i Barbera, f.eks. Tenuta Carretta Barbera d’Alba, eller Luca Roagna som er meget god kartongvin.

Anonymkode: be075...b37

Støtter denne 🍷🍷🍷

Anonymkode: d1dd7...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.3.2020 den 22.25, Brunello skrev:

Kjøp en fruktig vin. Jeg er mest glad i Italiensk, så anbefaler det. Gjerne en Dolchetto fra Piemonte. Barbera er også godt. Fra Veneto har man Valpolicella Classico. Ikke gå på de ringe og kompliserte vinene. 

Støtter også denne 🍷🍷🍷

Anonymkode: d1dd7...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Famling Feather som mange tydeligvis liker er i mine øyne helt ubrukelig til annet enn matlagning. 

Anonymkode: c1cce...8e9

Enig, jeg liker den heller ikke. Synes den har en skarp smak.

Anonymkode: 01e1b...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dytter for å få enda flere forslag. Hvilken vin drikker dere til ost og kjeks? 

Anonymkode: b736f...3c5

Min peronlig smak kommer ann på hvilken ost, er det sterke muggoster så går jeg for en kraftig vin, slik som cardonnay, men er det lettere ost, så går jeg for en god tysk riesling 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...