Gå til innhold

Blir ringt opp av folk som sier jeg har ringt dem, men jeg har ikke ringt de.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde man si ifra til den personen som eier telefon-nummeret? Er vel ikke noe særlig de får gjort, bortsett fra å skifte hele telefon-nummeret kanskje? Men en svindler kan muligens fortsette å bruke dette nummeret, selv om den virkelige personen som også bruker nummeret bytter nummer??     

Anonymkode: 0f49d...092

Man kan alltids sende en sms og si at "beklager, men jeg tror nummeret ditt er misbrukt i spoofing av svindlere, sannsynligvis fra utlandet, enten India eller noe. Ditt nummer kom opp på mobilen min i dag da jeg fikk en telefon fra noen svindlere. Vær forberedt på at flere kan kontakte deg fordi de tror du har ringt dem når de ser nummeret. Hilsen Ole"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (9 minutter siden):

Stopp der, det er IKKE mobilen din som har ringt noen. Du forstår ikke det jeg prøver å forklare :) Det er noen som har plukket ut nummeret ditt, bruker det til å MASKERE sitt eget utenlandske nummer når de sitter på callsentere i India og ringer fra sitt eget nummer til nordmenn for å svindle dem. Mest brukte svindelmetode er "I am calling from Microsoft"....

Det er altså ikke din mobil som ringer noen. Det er svindlerne i India sine telefoner, koblet til pc-er, som har programmert det slik at ditt (eller noen andres) nummer kommer opp som oppringer i displayet i folks mobiler. Det SER UT som du ringer, men det er ingenting som skjer på din telefon.

ah, da skjønner jeg. Måtte vist ha det inn med teskje hehe Takk for info.

Anonymkode: 03270...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummeret mitt er blitt spoofa, og jeg mottar noen ganger telefoner fra folk som lurer på hvorfor jeg har ringt de eller sms med spørsmål om hvem jeg er og hva jeg lurer på.

Var passe angstete i starten når det her skjedde, jeg har en greie med å svare anrop fra folk jeg ikke har på kontaktlista, spesielt når jeg ikke venter noen anrop.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...