Gå til innhold

Dere som har hjemmekontor, er det deilig? Helt ærlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Positivt

- Kan daffe rundt i joggebukse 

- Null reisetid 

- Billigere lunsj 

Negativt

- Langt mer usosialt 

- Jobb og hjem glir i hverandre...av prinsipp er jeg for at jobb er jobb, og hjem er hjem 

- Noen vil nok slite med disiplin?

Anonymkode: 5c731...826

Enig i dette. 
Jeg pleier å ha hjemmekontor innimellom også, men nå, på 7.dagen, begynner det å bli ganske ille. 
En ting er kontakten med kollegaer og samarbeidspartnere, men noe annet er mangelen på rutiner og struktur. 
På jobb har vi faste pauser sammen i løpet av dagen der vi kan snakke om helt andre ting enn jobb. Nå møtes vi på Teams en gang om dagen der det kun er fagspørsmål som tas opp. 
Lunsjen blir ei skive ved PC'n og de eneste avbruddene fra "kontoret" er når jeg letter på ræva for å hente en ny kopp kaffe. 
På vårt kontor har vi fått beskjed om at vi skal sitte hjemme frem til påske! Jeg kommer til å gå på veggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tydeligvis mange introverte her, men er det ingen ekstroverte inne her? Jeg har heldigvis en jobb der jeg må møte opp, har til vanlig tenkt at jeg er sjeleglad for å slippe hjemmekontor, så hadde sett på det som helt krise i  en situasjon som nå, tror faktisk jeg hadde blitt deppa. Helt avhengig av å møte folk og være sosial på jobben, mulig fordi jeg bor alene og har nok tid for meg selv hver dag. Forstår tiltakene altså, men hadde nok gått på veggen. 

Anonymkode: e802e...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får ikke gjort en dritt med to barn i barnehagealder som flyr rundt. De må ha oppmerksomhet. Jeg har ikke noe i mot å gi dem det, men jobben lider og jeg må sitte langt utover kvelden. 

Ikke noen god situasjon!! 

Anonymkode: cc80e...e93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg understreke: selve krisen vi går gjennom er helt forferdelig, men hvis jeg skal snakke om hjemmekontor: det er helt fantastisk! Vi har aldri hatt muligheten til det tidligere i vår jobb, siden arbeidsgiver ikke har lagt til rette for dette tidligere, men nå har de vært nødt. Jeg har en administrativ jobb, så jeg har alltid tenkt at det burde gå, hvis man virkelig tilpasset for det, og jeg fikk helt rett. Systemene fungerer godt, og siden jeg har eget rom som fungerer som hjemmekontor, går dette veldig fint.

Jeg er veldig introvert, så det har selvfølgelig mye å si. Jeg savner helt ærlig ikke kollegene mine. Altså, ikke misforstå: jeg liker kollegene mine godt, og jeg stortrives på jobb, men den roen jeg får hjemme er helt nydelig. Det å nesten aldri bli forstyrret er utrolig deilig. Jeg jobber dessverre i et åpent kontorlandskap, og dette gir meg virkelig mersmak for eget kontor. Hvilket jeg ikke kommer til å få, så da nyter jeg denne situasjonen så lenge den varer (hvis man skal se noe positivt i den). Det har også mye å si at jeg jobber med noe som krever høy konsentrasjon, og da er det deilig å faktisk få mulighet til dette.

Det er også deilig at jeg kan stå opp 07:55 og stelle meg litt mens pc'en slår seg på osv. 

Jeg har møter via Teams med noen kolleger omtrent annenhver dag, og det er mer enn nok sosial interaksjon for min del.

Dette passer meg nok godt fordi jeg både er ekstremt introvert samtidig som jeg er ganske strukturert og 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har det vært digg. Mannen er hjemme fra offshore og tar seg av ungenes skolearbeid, noe som gir meg ro til å arbeide i arbeidstiden. Jeg har rigget meg til med stor skjerm, tastatur og hele pakka. Jeg savner sosialt samvær, men det er like mye fordi vi er i karantene som at jeg ikke har kunnet gå på jobb. Gleder meg til neste uke når jeg endelig kan møte noen få utvalgte mennesker igjen. :hjerte: 

Neste uke, derimot, reiser han, og da blir det litt mer kaos. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det i praksis, da jeg har en del møter i løpet av en uke. Tror jeg må skyve på skoletiden til ungene når jeg har møter, og ellers jobbe på ettermiddag/kveldstid når jeg eventuelt ikke har møter, og ta skoletiden deres på formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svar helt ærlig. Er det digg å jobbe hjemmefra? Gleder du deg tilbake til normalen?

Tror jeg hadde likt å ha hjemmekontor men følelsen av å være innestengt er det verste så tror jeg uansett ville savnet den normale hverdagen etter to uker. 

Anonymkode: 8f045...bd6

Funker overraskende bra, men så heller ikke jeg små barn som forstyrrer og heller ikke barn i skolealder som krever undervisningshjelp. Men etter 1 uke på hjemmekontor begynner jeg å kjenne på et snev av "brakkesyke". Det verste er å ikke vite hvor lenge dette varer. Har innstilt meg på min. påske, men frykter jo at det blir enda lengre.

Det vanskeligste er å ha struktur i arbeidsdagen, den "flyter" litt slik at man gjerne blir sittende hele dagen, litt nå og litt da...

Men skjønner det må være fortvilende for de som har huset fullt av unger som krever sitt....

Anonymkode: 3be51...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hjemmekontor i disse dager, med en veldig snill 12 åring hjemme. Ikke noe problem, får gjort masse, men savner kollegaer og daglige kontakten med andre. Men skal ikke klage, har sikker jobb og det kommer en dag alt er tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmKay

Jeg er litt delt. Synes det er deilig, det har jeg alltid gjort. Men kjenner at i lengden skulle jeg gjerne vært på kontoret og møtt kolleger. På den annen side kan jeg nå dele opp dagen litt som jeg vil: Jobbe litt, få unna en vaskemaskin, jobbe litt til, ta en liten treningsøkt og spise lunsj, og så jobbe ferdig før middag. For meg blir arbeidet mer effektivt, fordi jeg få de små avbrekkene, og i tillegg blir hverdagen mer effektiv, når jeg ikke trenger bruke timevis i reisevei, ta alt husarbeid etter jobb, osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmekontor er helt ok, der er også en mulighet jeg kan benytte meg av innimellom ellers også. Men jeg savner kollegaer. Det å bare kunne ta en liten kaffekopp på kontoret med en kollega, snakke litt løst og fast, snakke om kompliserte saker på jobb og få backup og refleksjoner. Jeg hadde vært en dårligere fagperson om jeg bare hadde sittet med hjemmekontor. 

Anonymkode: d417e...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Positivt

- Kan daffe rundt i joggebukse 

- Null reisetid 

- Billigere lunsj 

Negativt

- Langt mer usosialt 

- Jobb og hjem glir i hverandre...av prinsipp er jeg for at jobb er jobb, og hjem er hjem 

- Noen vil nok slite med disiplin?

Anonymkode: 5c731...826

Jeg er ganske streng på å skille der, jobb på kjøkkenet, slappe av i stua. 😄

Anonymkode: b0e73...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Har to små barn. Vi må jobbe på skift. Så vi får nesten null tid sammen som familie. Mye mindre tid sammen nå enn om de gikk i barnehage. 

Anonymkode: 3aa04...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får angst på kontoret, så dette er magisk. Har mye mer energi, slipper å bli avbrutt, produktiviteten har gått opp. Glemmer klokka og forsvinner bare inn i min interessante jobb-boble.

Sitter på et eget rom, samboer får heller ikke forstyrre meg, må sende melding som vanlig 😅 

Anonymkode: 54d5f...930

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AllahBallah skrev:

Du er nok deprimert TS, som i det hele tatt lurer på dette. Du fremstår jo som misunnelig, på de som «slipper å dra på jobb».

Dessverre er psykologer blant de som holder stengt.

Deprimert fordi man spør om det er deilig med hjemmekontor? 😅 Det kan jo være ts har hjemmekontor selv for alt du vet.

For noen år siden var jeg misunnelig på venner som kunne ta hjemmekontor og ha fleksitid siden jeg selv hadde en stressende jobb. Så jeg omskolerte meg til en kontorjobb. Er jeg psykisk syk? Trenger jeg profesjonell hjelp?

Anonymkode: 6344a...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Hater det. Har to små barn som maser hele tiden, i sted var det krise fordi mamma må slå på tv-en, ikke pappa (som har pappaperm)! I tillegg har jeg en bitteliten skjerm og nye oppgaver jeg aldri har gjort, ingen opplæring og det er bare kaotisk. Skypemøter fungerer dårlig med skrikende unger i bakgrunnen. 

Når mannen tar ungene med ut kjenner jeg på et skikkelig stress om at de snart skal komme tilbake. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misliker det. Å sitte ved kjøkkenbordet på kjøkkenstol i time etter time er ikke noe godt for kroppen, jeg får beveget meg mye mindre, arbeidsplassen min er ikke vant med hjemmekontor så alle driver nå og prøver og feiler med samarbeid på Teams. Det hjalp litt å hente tastatur og mus fra kontoret sånn at laptopen kun kan være skjerm, men altså.

Anonymkode: f1464...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke! Ikke noe sosialt, hverken her eller på fritiden. Ingen sikkerhet om at man har en jobb når dette er ferdig. Lengre dager da man er langt fra effektiv nok fra sofaen (ikke alle som har et kontor). Må si jeg begynner å bli lei av folk som tror dette er en ferie.. 

Anonymkode: 3142e...76e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg liker det ikke. Men jeg mestrer det, og får gjort mye. 

Ser frem til å komme på jobb igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Brunello skrev:

Hjemmekontor i seg selv er deilig, men det ødelegger ganske mye å være lærer samtidig.

Det er det som ødelegger her også. Siden jeg er pedagog i bunnen og mannen slettes ikke, faller slike oppgaver på meg. I dag har vi disponert dagen helt annerledes så så langt har jeg hatt en meget effektiv dag uten særlig avbrytelser. Bortsett fra av katten. Nå er det lunsj og etter lunsj må jeg hjelpe ungene før jeg får en økt mens de og mannen lager middag. Det har tatt noen dager på å gå seg til, men nå ser det ut til at vi har funnet en flyt som passer alle. 

Anonymkode: 329f6...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er lenket til kontorstolen. Med to små barn som er her...Grusomt. 

Uten dem ville jeg ikke slitt å mye. Det meste av tiden har jeg vondt inni meg for hva de små må gjennomgå...

Her er det full disiplin, får ikke ta pause om det ikke er flere i teamet logget på samtidig, alt må samkjøres. Vi har lunsjliste. Alt må overholdes som om vi var på jobb. Dette er ikke som hjemmekontor hvor man kan snike seg unna...Alt er til daglig greit slik sett på jobb. Men hjemme med små barn...ikke greit.

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet hjemmefra siden lenge før dette, og det er digg.

Anonymkode: c4cea...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...