Gå til innhold

Hvilken gassbrenner og annet turutstyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har planlagt norgesferie i sommer (ikke så uvanlig nå), og må derfor kjøpe turutstyr. Er allerede mye ute på tur siden bhg er stengt.

Har dere tips til bra turutstyr/merker vi kan bestille? Har allerede sekk og sitteunderlag.

Trenger:

-Turkopper som tåler varme

-Stor termos

-Gassbrenner med kjele og stekepanne

-Hengekøye som passer til barn 

Andre smarte ting?

Anonymkode: 24e04...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis dere vil investere i godt turutstyr så anbefaler jeg Primus sin multifuelbrenner. Den har vi, og vi kan bruke bensin isteden for gass, noe som gjør at den kan brukes også på kalde vinterdager. Den er drøy i bruk og enkel å bruke. Vi har hatt vår i 6 år og ingenting galt med den enda. Vi er mye på tur, så primusen har vært mye i bruk også. 

Ellers er de fleste turkopper designet for varme. Her kommer det an på hva dere liker. Jeg liker snyltekoppen fordi den kan brettes sammen og enkelt puttes i lomma så man har den tilgjengelig hvis man skal drikke fra bekk f.eks. 

Termos er bare å finne en dere liker. Min erfaring med termoser er at de billige ofte er like gode som de dyre. 

Hengekøye kan dere sjekke ut på hengegøy.no, de har familiepakker og hengekøyer i alle farger og størrelser. Rimelig på pris er de også. 

Anonymkode: c9a00...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut fjellsport.no og heltapatur.no

Mye bra utstyr der og de har gode forklaringer på utstyret. Men bare hold det enkelt. 

Jeg elsker min JetBoil men savner en multifuel ala primus sin eller Omnifuel (jeg telter også på vinteren). Har ellers diverse brennere. MSR har mye bra. 

Thermarest Z-lite er et must. Sølvfarget, sammenbrettbare liggeunderlag. Jeg klipper mine til sitteunderlag. 

Veldig glad i mine kjelesett fra Outdoor Gear. De har kjekke stableløsninger. 

Husk gode underlag i hengekøya ellers blir det kaldt oppi der. 

Anonymkode: 058e0...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Takk for tips! Jeg tenker gassbrenner siden det er snakk om å bruke den på sommeren. Og litt vår og høst. 
Ser på Trangia: https://www.hektapatur.no/utstyr/turkjokken/gass-brennere/trangia-stormkjokken-25-4-ul-mgassbrenner

Vs Eagle:

https://www.hektapatur.no/eagle-stormkjokken-m-gassbrenner

300 kr som skiller, men den ene har fått bra i test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...