Gå til innhold

Knebøystativ, stang og vekter

Martin1985

Anbefalte innlegg

Det ser ikke bra ut mtp treningssentre fremover. Har på følelsen at det vil bli stengt i mange måneder.

Jeg vurderer derfor å gå til innkjøp av knebøystativ, stang og vekter.

Jeg har imidlertid noe begrenset plass. Jeg har grei plass i stua i leiligheten, men det er jo parkett. Er vel ikke noe særlig å ta markløft på parkett, kan ødelegge underlaget. Og det kan vel bråke en del mtp naboer. Finnes det evt. noe matter eller underlag man kan kjøpe?

Har en kjellerbod der det er plass, men er litt usikker på om underlaget der virker noe ujevnt.

Noen tips til hva man bør tenke på hvis man vurderer å gå til innkjøp av dette?

Endret av Martin1985
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir fort noe sånt, tenker jeg:

https://www.sportsmaster.no/styrke/racks-cages/c-33/p-1311/pivot-h3210-squat-rack

En fullengdesstang uansett stativ krever minst 280 i bredden, helst 3 meter. Har du det tilgjengelig? Et alternativ kan være kortere stenger (f.eks. 175). Jeg kjøpte disse, og er fornøyd: https://www.sportsmaster.no/treningsgulv/sport-og-fitnessgulv/c-33/p-742/sportsgulv-dempe-100-x-100-x-1-5-cm

men de lukter veldig. Bør nok helst henges ute i sollys i noen dager før installasjon hvis det er stua du tenker på. Det vil uansett bråke litt hvis du har folk under deg. Du kan jo kjøre rumensk mark sånn at du ikke slipper stanga ned på hver rep? Ellers er det verdt det å investere i ordentlig bumper plates. En annen faktor nå er rett og slett tilgjengelighet. Det er veldig mye som er utsolgt nå, så det er ikke sikkert du får tak i det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det blir fort noe sånt, tenker jeg:

https://www.sportsmaster.no/styrke/racks-cages/c-33/p-1311/pivot-h3210-squat-rack

En fullengdesstang uansett stativ krever minst 280 i bredden, helst 3 meter. Har du det tilgjengelig? Et alternativ kan være kortere stenger (f.eks. 175). Jeg kjøpte disse, og er fornøyd: https://www.sportsmaster.no/treningsgulv/sport-og-fitnessgulv/c-33/p-742/sportsgulv-dempe-100-x-100-x-1-5-cm

men de lukter veldig. Bør nok helst henges ute i sollys i noen dager før installasjon hvis det er stua du tenker på. Det vil uansett bråke litt hvis du har folk under deg. Du kan jo kjøre rumensk mark sånn at du ikke slipper stanga ned på hver rep? Ellers er det verdt det å investere i ordentlig bumper plates. En annen faktor nå er rett og slett tilgjengelighet. Det er veldig mye som er utsolgt nå, så det er ikke sikkert du får tak i det du ønsker.

Takk for svar. Men vil et normalt parkettgulv på sikt tåle belastningen av f.eks. markløft/knebøy på 200kg?

Burde vel i hvert fall kjøpe noen matter som demper litt...

Kjellerboden min er nok dessverre i minste laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Martin1985 skrev:

Takk for svar. Men vil et normalt parkettgulv på sikt tåle belastningen av f.eks. markløft/knebøy på 200kg?

Burde vel i hvert fall kjøpe noen matter som demper litt...

Kjellerboden min er nok dessverre i minste laget...

Jeg er ikke noe ekspert på parkettgulv, men jeg vil tro du fort får merker av markløft uansett hvor store bumperplates du har, og uansett hvor sakte du går ned med stanga. Dessuten er parkett veldig glatt og potensielt farlig. Underlag er et must. Om du i tillegg velger de største bumperplatesene, f.eks. disse. , så vil parketten ha grei beskyttelse, men da må du gå sakte og kontrollert ned. Naboen under vil garantert høre det uansett, så min anbefaling er definitivt rumensk markløft. Kjører du 6 reps med rumenske markløft hører naboene et lite dunk kontra seks dunk. Jeg tenker at med mindre du har en kjeller tilgjengelig med god plass, så ser jeg ingen grunn til at du skal legge på 200 kg i knebøy eller markløft. Å miste stanga i knebøy hjemme i stua si uansett vekt, er egentlig oppskriften på skilsmisse, så der gjelder det å være forsiktig :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg er ikke noe ekspert på parkettgulv, men jeg vil tro du fort får merker av markløft uansett hvor store bumperplates du har, og uansett hvor sakte du går ned med stanga. Dessuten er parkett veldig glatt og potensielt farlig. Underlag er et must. Om du i tillegg velger de største bumperplatesene, f.eks. disse. , så vil parketten ha grei beskyttelse, men da må du gå sakte og kontrollert ned. Naboen under vil garantert høre det uansett, så min anbefaling er definitivt rumensk markløft. Kjører du 6 reps med rumenske markløft hører naboene et lite dunk kontra seks dunk. Jeg tenker at med mindre du har en kjeller tilgjengelig med god plass, så ser jeg ingen grunn til at du skal legge på 200 kg i knebøy eller markløft. Å miste stanga i knebøy hjemme i stua si uansett vekt, er egentlig oppskriften på skilsmisse, så der gjelder det å være forsiktig :P

Evt kunne jeg vurdert å kjøpe noen tunge kettlebells. Tar mindre plass. De tyngste der veier vel rundt 50kg. Jeg ser også at Sportsmaster selger manualer opptil 60kg. M.a.o., hvis du har en manual i hver hånd tilsvarer det knebøy på 120kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Martin1985 skrev:

Evt kunne jeg vurdert å kjøpe noen tunge kettlebells. Tar mindre plass. De tyngste der veier vel rundt 50kg. Jeg ser også at Sportsmaster selger manualer opptil 60kg. M.a.o., hvis du har en manual i hver hånd tilsvarer det knebøy på 120kg...

Det er en ukurrant løsning med tanke på grep osv, og dessuten lite fleksibelt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt dette:

Kort stang
Stativ som er justerbart i bredden
Store bumperplates  ev. kan du vurdere å ta av litt, f.eks. to tiere. Da har du nok vekt i dette settet til å kjøre med 125 kg.
4 kvadratmeter med gulv Henges ute i påskesola i et par dager før innstallasjon

Nå husker jeg ikke prisene på alt jeg limte inn, men dette blir vel en 13 000 ca? Hvis det er for mye, går det an å gå for en billigere pakke med vektskiver. Da er du nedi 10 000. Du kommer langt med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det er en ukurrant løsning med tanke på grep osv, og dessuten lite fleksibelt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt dette:

Kort stang
Store bumperplates  ev. kan du vurdere å ta av litt, f.eks. to tiere. Da har du nok vekt i dette settet til å kjøre med 125 kg.

Nå husker jeg ikke prisene på alt jeg limte inn, men dette blir vel en 13 000 ca? Hvis det er for mye, går det an å gå for en billigere pakke med vektskiver. Da er du nedi 10 000. Du kommer langt med det også.

Tusen takk Pierre for veldig gode råd, og den tid og energi du bruker på å gi skikkelige svar 🙂 Du får ha lykke til med din egen trening også 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Kort stang

Det er mulig jeg kan bruke kjellerboden likevel, hvis jeg går for den korte stangen. Rommet er ca. 190cm x 190cm. Mulig jeg må stabiliisere under stativet memd en treplanke e.l., hvis underlaget er noe ujevnt. Men da vil jeg kanskje ikke trenge gulvplater? De vil vel uansett være vanskelig å plassere dersom underlaget er ujevnt...

Endret av Martin1985
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Martin1985 skrev:

Det er mulig jeg kan bruke kjellerboden likevel, hvis jeg går for den korte stangen. Rommet er ca. 190cm x 190cm. Mulig jeg må stabiliisere under stativet memd en treplanke e.l., hvis underlaget er noe ujevnt. Men da vil jeg kanskje ikke trenge gulvplater? De vil vel uansett være vanskelig å plassere dersom underlaget er ujevnt...

Kan være en fin løsning, det. Du må vurdere om det blir glatt eller ikke. Ta på deg treningsskoene dine og vurder det - det varierer litt fra dekke til dekke.

Når det gjelder størrelse på rommet, så må du huske på at du trenger litt plass på siden for å ta av og på vektskiver. 20kgsene i pakka jeg linka til, er ca 8 cm, + 175 bredde på stanga=183. Da er det snakk om å lirke inn og ut vekskivene langs veggen og på stanga, bare så du er klar over det. Ikke ideelt, men da kan det kanskje være greit å vurdere flere 15 kgs skiver, og ev. supplere med noen mindre 5kgs-skiver for å lettere kunne ta av og på? 15 kgs skiver er lettere å holde oppe for at du skal "treffe hullet" (hvis det er lov å si), og de er 2 cm smalere, sånn at det er lettere å lirke inn. Da blir det f.eks. 4 x 15 kg, 2 x 10 kg, 4 x 5 kg? = 100 kg. Plus 10 kg i mikroskiver og stanga på 15 kg, og da er vi oppi opprinnelig vektpakke, som tillater deg å trene med maks 125 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2020 den 13.30, Pierre Gynt skrev:

Kan være en fin løsning, det. Du må vurdere om det blir glatt eller ikke. Ta på deg treningsskoene dine og vurder det - det varierer litt fra dekke til dekke.

Når det gjelder størrelse på rommet, så må du huske på at du trenger litt plass på siden for å ta av og på vektskiver. 20kgsene i pakka jeg linka til, er ca 8 cm, + 175 bredde på stanga=183. Da er det snakk om å lirke inn og ut vekskivene langs veggen og på stanga, bare så du er klar over det. Ikke ideelt, men da kan det kanskje være greit å vurdere flere 15 kgs skiver, og ev. supplere med noen mindre 5kgs-skiver for å lettere kunne ta av og på? 15 kgs skiver er lettere å holde oppe for at du skal "treffe hullet" (hvis det er lov å si), og de er 2 cm smalere, sånn at det er lettere å lirke inn. Da blir det f.eks. 4 x 15 kg, 2 x 10 kg, 4 x 5 kg? = 100 kg. Plus 10 kg i mikroskiver og stanga på 15 kg, og da er vi oppi opprinnelig vektpakke, som tillater deg å trene med maks 125 kg.

Hvor mye vekt tåler et vanlig stuegulv. Jeg gjorde en rask beregning:

Gulvmatter (x 4) - 52kg
Knebøystativ - 34 kg
Stang - 15kg
Benk - 30kg
Meg selv - 70kg
Vektskiver (la oss si at alle tas i bruk) - 120kg

Dvs ca 320kg fordelt på 4m2.

I tillegg kan du legge til et piano som står i stua, et tungt skatoll, et forholsvis tungt skap...

Noen fare for at hele faenskapet kollapser? 😄

Endret av Martin1985
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Martin1985 skrev:

Hvor mye vekt tåler et vanlig stuegulv. Jeg gjorde en rask beregning:

Gulvmatter (x 4) - 52kg
Knebøystativ - 34 kg
Stang - 15kg
Benk - 30kg
Meg selv - 70kg
Vektskiver (la oss si at alle tas i bruk) - 120kg

I tillegg kan du legge til et piano som står i stua, et tungt skatoll, et forholsvis tungt skap...

Noen fare for at hele faenskapet kollapser? 😄

Vektskivene ligger der uansett om de brukes eller ikke, da 😝 

Nei, jeg vet ikke, jeg. Vil tro du er godt innenfor, selv med et akustisk piano i hus. Jeg ville ha kjørt på. Jeg kjøpte 110 kg med vekter plus stang på 20, og tenker at det holder i massevis. Du får vurdere om du trenger å ha 135 kg tilgjengelig når du kanskje ikke får kjørt markløft engang. Men om du har plass, penger og et gulv som tåler det (hehe), så skader det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎18‎.‎03‎.‎2020 den 12.45, Pierre Gynt skrev:

Kort stang

Bare et spørsmål om kort olympisk stang. 175cm er jo ganske mye kortere enn vanlig 220cm som du finner på de fleste treningsstudioer. Føles det veldig forskjellig når du løfter? Er det god plass til å fylle på vekter på sidene?

Anonymkode: d41f1...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare et spørsmål om kort olympisk stang. 175cm er jo ganske mye kortere enn vanlig 220cm som du finner på de fleste treningsstudioer. Føles det veldig forskjellig når du løfter? Er det god plass til å fylle på vekter på sidene?

Anonymkode: d41f1...47d

Jeg har fulllengdestang, og har aldri prøvd den over, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan den føles. Men jeg har undersøkt målene på den over, og mener den er god nok i dette tilfellet. Du har en sleeve (altså området der vektene legges på) på 30 cm. Det tilsvarer 3x20 kg's av de store bumperplatesene jeg linka til over, plus klype. Det tilsvarer 175 kg (med stanga). Det er dessuten med litt overdimensjonerte plater. Hvis du har helt normale bumperplates, så vil du få på enda mer.

Stanga er også kortere der du holder. Du ser på bildet hvor ringene er plassert. Jeg selv kjører benkpress med lillefingeren mellom de to ringene, så for meg hadde det ikke vært noe problem. Selv de som kjører bredere enn det, vil ha litt å gå på her, men det får du nesten vurdere selv.

Den eneste øvelsen jeg ville ha hatt problemer med her, er rykk (altså snatch) - der holder jeg bredere enn det den stanga tillater. Men den øvelsen gjør jeg aldri lenger, og jeg tviler på at det er aktuelt for de fleste som trener hjemme.

Så jeg vurderer dette som et godt alternativ til de som ikke har plass til en fullengdesstang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...