Gå til innhold

Hjemmekontor og selvdisiplin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hjemmekontor, men ingen selvdisiplin. På jobb er jeg vanligvis blandt de mest produktive, for på kontoret får jeg ting gjort. Det gjør jeg ikke hjemme, i dag har jeg kanskje jobbet i en time tilsammen - og da runder jeg opp...

Er det noen som har noen råd til hvordan jeg får bedre selvdisiplin? Hjemme frister alt annet, selv kjedelige ting jeg vanligvis unngår. I dag har jeg vasket hele huset og alle vinduene... Men jeg må jo jobbe! Noen tips som ikke "skjerp deg"? Gjerne helt konkrete ting som du selv har hatt suksess med.

Anonymkode: 9b60c...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler å sette på alarmen til omtrent samme tid hver dag. Også legger du inn flere økter. Jeg har f.eks første arbeidsøkt 9 - 12, og da tar jeg meg en pause 1 time ca der jeg går meg en tur, spiser lunch, leser litt nettaviser etc. Så er neste økt fra ca 13:30 til 15:30, liten pause også avslutter jeg litt etter kl 17, avhengig av hvor mye det er å gjøre. Kunne noe sånt funket for deg?

Jeg har også på radio i bakgrunnen og kaffe tilgjengelig. Sitter på kjøkkenet og jobber, tenker at å jobbe i sofaen ikke er like effektivt. Så føles det litt mer som en arbeidsdag også :) 

Anonymkode: 5165d...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har barn, og det innebærer at min arbeidstid hjemme blir litt annerledes. De siste dagene har jeg stått opp til vanlig tid, spist frokost med familien, så avtaler jeg og mannen min hvem som skal ta en "kontorøkt" og hvem skal hjelpe med skoletilpassing med barna. Vi bytter på det. Så jobber vi begge på kveldene når ungene har lagt seg.

Dette er så nytt, så det spørs jo om det blir en fast rutine. Alt er veldig flytende nå. 

Anonymkode: 25cf4...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å sette på alarmen til omtrent samme tid hver dag. Også legger du inn flere økter. Jeg har f.eks første arbeidsøkt 9 - 12, og da tar jeg meg en pause 1 time ca der jeg går meg en tur, spiser lunch, leser litt nettaviser etc. Så er neste økt fra ca 13:30 til 15:30, liten pause også avslutter jeg litt etter kl 17, avhengig av hvor mye det er å gjøre. Kunne noe sånt funket for deg?

Jeg har også på radio i bakgrunnen og kaffe tilgjengelig. Sitter på kjøkkenet og jobber, tenker at å jobbe i sofaen ikke er like effektivt. Så føles det litt mer som en arbeidsdag også :) 

Anonymkode: 5165d...78c

Takk for svar :)

I dag var planen å følge vanlig arbeidstid og lunsj, men satt ikke på alarm, det skal jeg prøve i morgen! Radio i bakgrunnen kan nok også hjelpe, så det skal jeg prøve.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hjemmekontor, men ingen selvdisiplin. På jobb er jeg vanligvis blandt de mest produktive, for på kontoret får jeg ting gjort. Det gjør jeg ikke hjemme, i dag har jeg kanskje jobbet i en time tilsammen - og da runder jeg opp...

Jeg er helt motsatt! 😀 Blir mye mer konsentrert på hjemmekontor, og glemmer nesten ta pause. Er ikke så lett å gi råd da, men et tips må være å innvilge seg pauser på fastsatte tidspunkt, gjerne på samme tid man ville hatt kaffepause eller lunsj på jobben. Kanskje lettere å konsentrere seg når man vet pausen kommer? Et annet tips kunne være å ha sjefen som bakgrunnsbilde på pc'en. 😁

Anonymkode: df42b...c1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno

Jeg har motsatt «problem» jeg; er pokker meg lenge siden jeg har produsert så mye som de siste dagene med hjemmekontor 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Stå opp (alarm) til vanlig tid. Lag kaffe og frokost som vanlig. Dusj og kle på deg. Bestem hvor lange økter du skal ha mellom "røykepausene". Jeg har hatt hjemmekontor i dag og fått gjort masse med denne oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha vekkerklokke på og stå opp tidlig. Ta en dusj, ta på deg ordentlige klær (lov med behagelige bukser altså, men ikke ligg som en skitten slask med flekkete pysjamas). Ta deg gjerne en tur ut, en liten runde rundt kvartalet for å gjøre deg litt klar for at nå skal du "på kontoret".

Ikke ligg i sofaen og jobb, lag deg et kontor, om det så blir kjøkkenbenken. Ha kontakt med kolleger, start gjerne dagen med en fast morgenkaffe på skype eller teams. Dette burde sjefen fasilitere. Sett dagen opp i økter som de andre sier, og husk å ta pauser. Å ta ut av oppvaskmaskinen og den slags gjør du på fritiden, så det tar du etter jobb. Ikke ha på TV, men ha gjerne på radio.

Det har bare vart kort tid nå, så en treg start kan nok mange ha hatt før man kommer inn i det. Men ikke slack off for lenge, da blir du bare enda mindre motivert og det kan gå utover selvfølelse siden du "sluntrer unna" og ikke bidrar, du kan føle du stjeler fra jobben til slutt og det er ikke en god følelse. Du får en mye bedre følelse etter du har gjort en god dags arbeid.

Anonymkode: 204ec...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha åpne faner med nyheter, sosiale medier og lignende. Skru av varsler og lyd hvis du kan.

Sitt et fast sted hvor du helst BARE jobber, hvis du kan det. Bestem deg for en konkret oppgave om gangen. Lag en oppgaveliste og ta pauser mellom oppgavene. Stryk ut når ting er gjort. Det gir Mestringsfølelse! 😊 (Det kan være konkrete oppgaver eller litt mer diffust avhengig av hva du jobber med.)

Kan du ha en accountability partner eller lage deg deadlines sånn at du MÅ "levere" noe, helst ofte? Eller bare dele oppgaveliste med noen slik at du føler litt press?

Finn en spilleliste som er instrumental og rolig, og som du alltid hører på når du er på jobb, og Bare når du jobber. Ta lunsj og andre pauser vekk fra arbeidsplassen (i et annet rom). 

Snakk pent til deg selv. Alt som er nytt kan ta litt tid😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett på timer når du jobber, begynn med 20 minutter, og 10 min pause. Så 25 minutter. Så 30. Fortsett med 30 minutter i f.eks 5 økter. Da har du jobbet da har du jobbet 4 timer sammenlagt og klokken vil da være rundt 13.00 om du startet klokken 08.00. 

Anonymkode: 00b71...ed3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange råd 🥰 Skal teste ut noen av dem i morgen og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...