AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #21 Del Skrevet 16. mars 2020 Skjønner ikke hvorfor hansker ikke skal virke? Ta de på før man går inn i butikk, handle, sett varene i bilen, ta av hanskene vrengt og kast. Dra hjem med varer, ta varene ut av embalasje, kast embalasje og gå over ratt/håndtak og alt man har rørt med desifiserings/vaskemiddel. Vask hender, ta varene i egna beholdere. Må jo være bedre enn uten hansker eller skal man vaske hender for hver vare man rører da? Anonymkode: 73d1b...e63 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #22 Del Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor hansker ikke skal virke? Ta de på før man går inn i butikk, handle, sett varene i bilen, ta av hanskene vrengt og kast. Dra hjem med varer, ta varene ut av embalasje, kast embalasje og gå over ratt/håndtak og alt man har rørt med desifiserings/vaskemiddel. Vask hender, ta varene i egna beholdere. Må jo være bedre enn uten hansker eller skal man vaske hender for hver vare man rører da? Anonymkode: 73d1b...e63 Ta av hanskene på riktig måte FØR du tar i bildørene, og sett varene inn. Gå over med antibac etterpå på ratt og håndtak. Anonymkode: 43068...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #23 Del Skrevet 16. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Ta av hanskene på riktig måte FØR du tar i bildørene, og sett varene inn. Gå over med antibac etterpå på ratt og håndtak. Anonymkode: 43068...48f Skrev jo det.. "alt man har rørt", må ikke ta i noe for å åpne bagasjerom (automatisk sensor om man veiver med foten bak der med nøkkel i lomma). Anonymkode: 73d1b...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #24 Del Skrevet 16. mars 2020 Når det sies at man kan bli smittet av andres dråpespytt i ansiktet, vil det jo si at man kan bli smittet hvis man går forbi noen som snakker, nyser eller hoster. Da hadde det jo vært bra å beskytte seg med munnbind. Anonymkode: 43068...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #25 Del Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvorfor hansker ikke skal virke? Ta de på før man går inn i butikk, handle, sett varene i bilen, ta av hanskene vrengt og kast. Dra hjem med varer, ta varene ut av embalasje, kast embalasje og gå over ratt/håndtak og alt man har rørt med desifiserings/vaskemiddel. Vask hender, ta varene i egna beholdere. Må jo være bedre enn uten hansker eller skal man vaske hender for hver vare man rører da? Anonymkode: 73d1b...e63 Fordi så og si alle ubevisst tar på andre ting som man igjen tar på etter at man har tatt av hanskene. Du kan ta deg til nakken, ansiktet, veskestroppen, mobilen, ansiktet, lommeboka, kortet, osv. Viruset bryter ikke hudbarrieren, så hvis du er bevisst på å ikke ta på andre ting før du vasker hendene er dette et like effektivt tiltak som å bruke hansker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #26 Del Skrevet 16. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Når det sies at man kan bli smittet av andres dråpespytt i ansiktet, vil det jo si at man kan bli smittet hvis man går forbi noen som snakker, nyser eller hoster. Da hadde det jo vært bra å beskytte seg med munnbind. Anonymkode: 43068...48f Ja men siden det er mangel på det bruker de unnskyldninga med at vanlige folk er for dumme til å ikke ta seg i ansiktet. Bedre om de var ærlige og sa det er lurt men vi har ikke nok. Anonymkode: 73d1b...e63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #27 Del Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja men siden det er mangel på det bruker de unnskyldninga med at vanlige folk er for dumme til å ikke ta seg i ansiktet. Bedre om de var ærlige og sa det er lurt men vi har ikke nok. Anonymkode: 73d1b...e63 Nettopp! De beskytter seg selv. (Ikke gi oss skylden for at vi sviktet når det gjaldt som mest). Anonymkode: 43068...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #28 Del Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, Faktasjekk said: Fordi så og si alle ubevisst tar på andre ting som man igjen tar på etter at man har tatt av hanskene. Du kan ta deg til nakken, ansiktet, veskestroppen, mobilen, ansiktet, lommeboka, kortet, osv. Viruset bryter ikke hudbarrieren, så hvis du er bevisst på å ikke ta på andre ting før du vasker hendene er dette et like effektivt tiltak som å bruke hansker. Ta på hanskene før man kjører avgårde da, jeg liker hansker - får kraftig irritasjonseksem av for mye håndvask selv om jeg alltid smører meg, så prøver å unngå det mer enn 30-40 ganger om dagen. Kan nesten ikke vaske hendene for hver eneste gang man rører noe. Anonymkode: 73d1b...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #29 Del Skrevet 16. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp! De beskytter seg selv. (Ikke gi oss skylden for at vi sviktet når det gjaldt som mest). Anonymkode: 43068...48f Dette er bare tull. https://www.livescience.com/face-mask-new-coronavirus.html https://metro.co.uk/2020/02/27/protect-coronavirus-dont-wear-face-masks-12312127/ https://www.marketwatch.com/story/the-cdc-says-americans-dont-have-to-wear-facemasks-because-of-coronavirus-2020-01-30 https://www.forbes.com/sites/tarahaelle/2020/02/29/no-you-do-not-need-face-masks-for-coronavirus-they-might-increase-your-infection-risk/ Endret 16. mars 2020 av Faktasjekk Flere kildehenvisninger 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 16. mars 2020 #30 Del Skrevet 16. mars 2020 Da jeg tok ut penger på Posten fredag for litt over to uker siden med engangshansker på, så man antagelig på meg som en hysterisk idiot.. Hvis andre også hadde skjønt faren den gangen - to dager etter det første registrerte tilfellet i Norge - hadde ikke viruset spredt seg slik det har idag. Men nei da; Deichman måtte absolutt avholde loppemarked, og så å si alle andre var fast bestemt på "å leve som normalt", hvilket vil si fester fulle av folk, konserter, og sosialt liv uten hemninger rett etter at man har vært i utlandet. De eneste som tok ekstraordinære hensyn, var folk som så hva som skjedde i utlandet, forstod hvor farlig viruset var, og skjønte at engangshansker kanskje ikke var så dumt likevel. Skulle ønske det hadde vært flere av oss. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #31 Del Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, Faktasjekk said: Dette er bare tull. https://www.livescience.com/face-mask-new-coronavirus.html Så om jeg er smittet uten å vite det og har på vanlig munnbind og hoster/prater så er ikke de rundt meg mer beskyttet? Har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: 73d1b...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #32 Del Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så om jeg er smittet uten å vite det og har på vanlig munnbind og hoster/prater så er ikke de rundt meg mer beskyttet? Har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: 73d1b...e63 Hvis du er smittet har det noe (les: noe) bedre effekt, men det har dårlig effekt om du forsøker å beskytte deg ved bruk av maske, De fleste masker lekker dessuten partikler som en sil fordi de ikke er tette. Hva du tror er faktisk irrelevant. Det som er beviselig sant er relevant. Hyttefolket "trodde" også at det å dra på hytta var bedre for alle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #33 Del Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, Faktasjekk said: Hvis du er smittet har det noe (les: noe) bedre effekt, men det har dårlig effekt om du forsøker å beskytte deg ved bruk av maske, De fleste masker lekker dessuten partikler som en sil fordi de ikke er tette. Hva du tror er faktisk irrelevant. Det som er beviselig sant er relevant. Hyttefolket "trodde" også at det å dra på hytta var bedre for alle. Har ikke maske eller munnbind selv men da skjønner jeg ikke hvorfor de får opplæring i å bruke det rett i andre land og at det er utsolgt/mangel. Ikke sammenlign meg med hyttefolket, de er egoister - jeg prøver å beskytte meg og andre 😛 Anonymkode: 73d1b...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #34 Del Skrevet 16. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke maske eller munnbind selv men da skjønner jeg ikke hvorfor de får opplæring i å bruke det rett i andre land og at det er utsolgt/mangel. Ikke sammenlign meg med hyttefolket, de er egoister - jeg prøver å beskytte meg og andre 😛 Anonymkode: 73d1b...e63 Nei, hyttefolket er ikke egoister, men forsøker å beskytte seg selv som alle andre. Mange er i sårbare grupper, og ønsker å isolere seg selv. Slutt med stigmatisering og polarisering, det tjener ingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #35 Del Skrevet 16. mars 2020 2 minutter siden, Faktasjekk said: Nei, hyttefolket er ikke egoister, men forsøker å beskytte seg selv som alle andre. Mange er i sårbare grupper, og ønsker å isolere seg selv. Slutt med stigmatisering og polarisering, det tjener ingen. Så alt på nyhetene om smitte til små lokalsamfunn med færre ressurser, vanskeligere å sende hjelp/helikopter etc er bare tull? Anonymkode: 73d1b...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #36 Del Skrevet 16. mars 2020 7 minutter siden, Faktasjekk said: Nei, hyttefolket er ikke egoister, men forsøker å beskytte seg selv som alle andre. Mange er i sårbare grupper, og ønsker å isolere seg selv. Slutt med stigmatisering og polarisering, det tjener ingen. Mens andre igjen skulle i karantene og ville ta den på hytta isteden for hjemme… Det er ingen stigmatisering eller polarisering i fakta Anonymkode: aed26...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #37 Del Skrevet 16. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så alt på nyhetene om smitte til små lokalsamfunn med færre ressurser, vanskeligere å sende hjelp/helikopter etc er bare tull? Anonymkode: 73d1b...e63 Nei Anonymkode: aed26...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #38 Del Skrevet 16. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Så alt på nyhetene om smitte til små lokalsamfunn med færre ressurser, vanskeligere å sende hjelp/helikopter etc er bare tull? Anonymkode: 73d1b...e63 Det er selvsagt reelle problemer, men du må også forstå tankegangen til de som velger å isolere seg på hytta framfor hjemme. Er vel ikke så vanskelig å forstå at en diabetiker velger hytta framfor en blokk der alle møtes i oppgangen og tar på dørhåndtaket til hovedøra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #39 Del Skrevet 16. mars 2020 11 minutter siden, Faktasjekk said: Det er selvsagt reelle problemer, men du må også forstå tankegangen til de som velger å isolere seg på hytta framfor hjemme. Er vel ikke så vanskelig å forstå at en diabetiker velger hytta framfor en blokk der alle møtes i oppgangen og tar på dørhåndtaket til hovedøra. Hmm. Drar du frivillig eller jages dere av Heimevernet? Grunnproblemet med alle som dro på hytta er at de ikke vet om de er smittet eller ikke. De testet seg ikke før de dro, men tok en «Jeg er ikke smitta så jeg kan gjøre som jeg vil» og tura avgårde til småsteder som knapt har et legekontor. Det er korttenkt, egoistisk og klart brudd på anbefalingene om å holde seg hjemme. Anonymkode: aed26...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faktasjekk Skrevet 16. mars 2020 #40 Del Skrevet 16. mars 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hmm. Drar du frivillig eller jages dere av Heimevernet? Grunnproblemet med alle som dro på hytta er at de ikke vet om de er smittet eller ikke. De testet seg ikke før de dro, men tok en «Jeg er ikke smitta så jeg kan gjøre som jeg vil» og tura avgårde til småsteder som knapt har et legekontor. Det er korttenkt, egoistisk og klart brudd på anbefalingene om å holde seg hjemme. Anonymkode: aed26...374 Mange dro før anbefalingene kom eller før noen ante omfanget av dette. Jeg har ikke hytte, men jeg kjenner flere som dro på fredag i forrige uke da det ble klart at bedriftene de jobber i skullle innføre hjemmekontor. Dette er heller ikke i såkalte hyttekommuner. Endret 16. mars 2020 av Faktasjekk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg